غربی‌ها دوست ندارند بگویند نیوتن کشیش هم بوده است
کد خبر: 4117821
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۶
آیت‌الله هادوی تهرانی:

غربی‌ها دوست ندارند بگویند نیوتن کشیش هم بوده است

استاد درس خارج حوزه گفت: نیوتن کشیش بود و خیلی به فیزیک اهمیت نمی‌داد و بیشتر به کارهای الهیاتی می‌پرداخت و چون دانشمندان غربی علاقه ندارند بحث از دین به میان بیاید روی کشیش‌بودن او مانور نمی‌دهند.

مهدی هادوی تهرانیبه گزارش ایکنا، آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، استاد درس خارج حوزه، هشتم بهمن ماه در ادامه تفسیر سوره مبارکه حجر، گفت: خدا در این سوره  و در آیه 14 فرمود: وَلَوْ فَتَحْنَا عَلَيْهِمْ بَابًا مِنَ السَّمَاءِ فَظَلُّوا فِيهِ يَعْرُجُونَ؛ اگر ما برای کافران دری به سوی آسمان باز کنیم و بالا بروند باز خواهند گفت چشمان ما مست و ما جمعیتی سحرزده و جادوزده هستیم. فرمودند این آسمان، آسمان معنوی و محل سکنای ملائکه و جایی است که ابر و باران و کتب از آنجا نازل می‌شود.

در آیه بعد هم به آسمان مادی اشاره شده است و مراد از برج‌های آسمان هم این ستارگان است. اینکه در آیه اول اشاره به آسمان معنوی داشت و در آیه بعد اشاره به آسمان مادی شاید به این دلیل است که اگر ما آسمان معنوی را به روی آنان بگشیاییم باور نمی‌کنند در حالی که اگر انسان دارای فطرت سالمی باشد با دیدن همین آسمان مادی هم به وجود خدا پی خواهد برد.

وی افزود: البته مفسران به این نکته اشاره نکرده‌اند ولی بنده معتقدم شاید هدف از این تسلسل همین مسئله باشد. در ادامه هم فرمود ما این آسمان یعنی همین آسمان مادی را از هر شیطان رجم‌شده‌ای محفوظ کردیم مگر کسی از شیاطین استراق سمع دارند و اینها هم بلافاصله توسط شهاب‌های مبین طرد می‌شوند. علامه فرموده است که اگر بگوییم در آسمان مادی فرشتگانی وجود دارند که اگر شیاطین بخواهند به آن‌ها نزدیک شوند با این شهاب‌ها به آن‌ها می‌زنند؛ از منظر وی این حرف‌ها از نظر علمی ومعنا دار نیست لذا توجیهی بیان فرموده است و اینکه بسیاری از این مطالب قرآن، سمبل و نماد و رمز است.

راز احتمالی نابودی دایناسورها

هادوی تهرانی در ادامه بیان کرد: اینکه به آسمان، آسمان گفته شده یعنی مرتبه بالاتر وجود است و مراد از شهاب هم این شهاب‌سنگ‌هایی نیست که به زمین می‌خورد، زیرا این شهاب‌ها در جو زمین با اکسیژن ترکیب شده و می‌سوزند. تعداد شهاب‌هایی که به زمین می‌آید خیلی زیاد است ولی می‌سوزند و اگر به زمین بخورند به آن‌ها شهاب‌سنگ گویند و معمولا چیزهایی که به زمین می‌خورند بزرگ نیستند. البته گفته شده چندسال آینده شهابی به زمین خواهد خورد و زمین شبیه دوره دایناسورها خواهد شد. الان این بحث جدی هم وجود دارد که چر ا دایناسورها منقرض شدند و از جمله پاسخ‌هایی که داده شده برخورد شهاب‌سنگ به زمین و نابودی آن است.

وی افزود: الان هم برخی می‌گوید شهاب‌سنگی به زمین خواهد خورد که قدرت آن چندبرابر بمب هسته‌ای است ولی باز برخی مطرح کرده‌اند تا زمایی که قرار باشد آن شهاب به زمین بخورد ما قدرتی خواهیم داشت که می‌توانیم آن را نابود کنیم.  نکته‌ای که بنده می‌خواهم عرض کنم این است که ما قبلا فکر می‌کردیم دنیا همین چیزی است که در دور و بر خودمان می‌بینیم یعنی خورشید از یک‌طرف بالا آمده و از طرف دیگر پایین می‌رود ولی وقتی علم بشر پیشرفت کرد فهمیدند که زمین کروی است گرچه هنوز هم برخی مدعی مسطح بودن زمین هستند و کروی‌بودن آن را افسانه و دروغ می‌دانند. صاحب حدائق گفته است که برخی می‌گویند زمین کروی است و اگر اینطور باشد وضعیت نماز و روزه و ... بهم خواهد خورد ولی امروز کروی‌بودن زمین امری عادی و پذیرفته شده است.

آیت‌الله هادوی تهرانی گفت: قبلا فکر می‌کردند آسمان شیشه‌ای است و ستارگان میخ روی آن هستند ولی الان به این کشف رسیدیم که ما چند سیاره هستیم که دور خورشید می‌گردیم؛ البته تاکنون هشت سیاره کشف شده که هشتمین آن عطارد است و زمین به دور خورشید می‌گردد و چون ما می‌چرخیم فکر می‌کنیم خورشید از یک‌طرف پایین رفته و از طرف دیگر بالا می‌آید. همچنین در گذشته گفته می‌شد که اگر زمین با این سرعت بالا بچرخد باید همیشه طوفان و گرد و غبار وجود داشته باشد ولی امروز می‌دانیم که جو زمین همراه با جاذبه است.

نیوتن؛ کشیش فیزیکدان

وی با بیان اینکه به تعبیر نیوتن ما مانند بچه در برابر عظمت هستی هستیم، افزود: نیوتن کشیش بود و خیلی به فیزیک اهمیت نمی‌داد و بیشتر به کارهای الهیاتی می‌پرداخت و چون دانشمندان غربی علاقه ندارند بحث از دین به میان بیاید روی کشیش‌بودن او مانور نمی‌دهند و نمی‌خواهند اعتراف کنند که یکی از بزرگترین فیزیکدانان آن‌ها کسی است که کشیش است. نیوتن دنبال فهم قدرت خداوند در خلق عالم بوده است و شاید چندان دنبال فیزیک به معنای امروزی نبوده است. 

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه بشر مانند بچه به تدریج مسائلی را کشف کرده است، اظهار کرد: کمتر از 75 سال قبل، بحثی مطرح شد که غیر از این ماده پیدا، ماده دیگری وجود دارد که ما آن را نمی‌بینیم؛ ابتدا آن را مسخره کردند ولی به تدریج گفته شد ما برخی پدیده‌ها را صرفا با وجود ماده دیگر یعنی تاریک می‌توانیم توجیه کنیم سپس به انرژی تاریک اشاره کردند و اینکه ما از آن هم چیزی نمی‌دانیم. فیزیکدانان اخیر هم گفتند ما با شرمندگی باید سر خود را پایین بیندازیم و بگوییم اطلاعی کمتر از ده رصدی از عالم داریم.

آیت‌الله هادوی تهرانی گفت: اخیرا تلسکوپی به فضا فرستادند که 15 میلیارد دلار در طی 15 سال برای آن هزینه شده است ولی واقعا در برابر قدرت عالم، اسباب‌بازی است. ابتدا دانشمندان فکر می‌کردند کلا هشت سیاره در آسمان وجود دارد ولی الان به این نتیجه رسیده‌اند که احتمال دارد ستارگان دیگری هم مانند خورشید، سیاراتی داشته باشند ولی شدت نور آن مانند خورشید، مانع دیدن شود. یک فیزیکدانی گفته است که امیدوارم تلسکوپ اخیر عکس‌هایی از این سیارات بیابد که به عقیده وی هزاران سیاره است. 

استاد حوزه علمیه به آیه 27 این سوره «وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ مِنْ صَلْصَالٍ مِنْ حَمَإٍ مَسْنُونٍ» اشاره کرد و افزود: شیخ فرموده است مراد از انسان بدون تردید آدم ابوالبشر است و نه نوع انسان. او دو معنا را برای صلصال برشمرده است؛ اول گل خشک، که وقتی می‌خواهید سوراخ کنید صدای تق‌تق می‌دهد، مجاهد گفته است که صلصال یعنی مانند خزف، صدا می‌دهد و نقل دیگری از مجاهد نقل کرده که صلصال به معنای بدبو است. از صل له آمده که وقتی گوشت بو بگیرد گفته می‌شود.

وی افزود: شیخ خودش قول اول را اقوای دانسته و برای آن شاهد مثال از سوی الرحمان آورده و گفته است چیزی که خشک شود بدبو نیست. در ادامه فرمود «من حما مسنون» گلی است که به سمت سیاهی تغییر رنگ دارد. در مورد مسنون هم گفته است که به معنای گل سیاه ِ تر است. یعنی ابتدا گل سیاه خیس بود و بعد که خشک شد صلصال شد. 

نمادین‌بودن خلقت انسان از گل

استاد حوزه علمیه گفت: علامه طباطبایی به ظاهر داستان اشاره و اقوال را آورده است و طبق این اقوال خدا انسان را از خاک آفرید، خاک را خیس کرد و بعد شکلی به آن داد و وقتی خشک شد از روح خودش در آن دمید و این زنده شد و آدم ابوالبشر شد. علامه در موارد دیگر گرایش به این دارد که این داستان، سمبلیک و رمزی و نمادین است. اینکه آدم به این شکل ساخته شود مانند داستان ساختن یک مجسمه از سوی انسان است. 

وی افزود: این داستان، تصویری از خلقت انسان است که یک بعد آن ناظر به طبیعت مادی انسان و بعد دیگر ناظر به روح الهی انسان است. طبیعت انسان، انسان را به سمت امور مادی، شهوات، غضب و مکر می‌کشاند و روح الهی انسان، او را به سمت کمالات، نیک و عقل هدایت می‌کند و زندگی انسان، انتخاب دائم بین میل به پستی و فطرت و راه متعالی است و انسان با انتخاب خودش یکی از این دو راه را خواهد رفت و مسیر هم باز است یعنی یا انسان به اعلی علیین رسیده و یا به اسفل السافلین و انتخاب این دو مسیر هم سلب‌ناشدنی است.

آیت‌الله هادوی تهرانی در پایان گفت: انسان لحظه به لحظه و تا آخرین لحظه عمر در حال انتخاب است و وقتی که بلغت الحلقوم شد حقایق را خواهد دید؛ برخی مودت اختیاری دارند و حقایق را قبل از موت می‌بینند ولی ما در آن لحظه درک درستی خواهیم داشت و خواهیم دانست که این چیزهایی که در دنیا دنبال آن بودیم سرابی بیش نبود. یک عمر دنبال چیزی بودیم که سرابی بیش نبود و آن وقت باب توبه بسته است و راهی برای جبران نخواهد بود.

انتهای پیام
captcha