از تدارک مساجد ویژه معتکفان دانش‌آموز تا راهی برای دل به عبادت بستن
کد خبر: 4117814
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۸

از تدارک مساجد ویژه معتکفان دانش‌آموز تا راهی برای دل به عبادت بستن

۲۰۵ مسجد خراسان‌جنوبی امسال پذیرای معتکفانی است که این روزها برای رشد انسانیت به عبادتی دل بسته‌اند که خداوند برای آنها تدارک دیده است.

اعتکاف رجبیهاعتکاف فرصتی است که خالق در اختیار مخلوق قرار داده و این امر را تنها کسانی درک می‌کنند که زیبایی ارتباط با خداوند را چشیده‌اند؛ فرصتی برای رشد انسانیت در پرتو لطف خداوند که نباید این فرصت را بیهوده هدر داد؛ هرچه انسان این فرصت‌ها را بیشتر قدر بداند در زندگی روزهای بهتری برای خود خواهد ساخت. این روزها باید دل بست به عبادتی که خداوند برایت تدارک دیده است.

حجت‌الاسلام احمد رضایی، مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی با بیان اینکه ۲۰۵ مسجد استان برای مراسم اعتکاف در نظر گرفته شده که از این تعداد، ۶۷ مسجد شهری و ۱۲۶ مسجد روستایی است که پذیرای معتکفان هستند و از هر لحاظ زیرساخت‌های مساجد پیش از شروع اعتکاف آماده شده است.

وی با اشاره به شرکت 11 هزار نفر در مراسم اعتکاف امسال بیان کرد: ویروس کرونا باعث شد مدت سه سال از نعمت اعتکاف محروم باشیم و این مراسم معنوی را در مساجد نداشته باشیم و اکنون امسال این مراسم با شور بیشتری برگزار می‌شود. نکته مهم امسال، حضور پررنگ دانش‌آموزان دهه هشتادی است که این امر به علت سن و آن پاکی وجودشان بسیار بااهمیت است؛ به همین دلیل امسال برخی از مساجد را ویژه دانش‌آموزان قرار داده‌ایم.

خودسازی و تربیت؛ رهاورد اعتکاف 

حجت‌الاسلام حسین سهرابی‌نژاد، رئیس اداره تبلیغات اسلامی خوسف نیز در گفت‌وگو  خبرنگار ایکنا با اشاره به اینکه اعتکاف فرصت مناسبی برای خودسازی و تربیت آحاد جامعه به‌ویژه جوانان است، گفت: ۳۳۰ نفر معتکف در مراسم معنوی اعتکاف این شهرستان شرکت کرده‌اند.

وی با بیان اینکه باید از این فرصت مناسب برای برنامه‌های تربیتی و اخلاقی استفاده کرد، افزود: این تعداد در ۱۰ نقطه از شهرستان معتکف شده‌اند؛ برپایی نماز به شکل جماعت، گفتمان‌های دینی، قرائت زیارت آل یاسین، مسابقه احکام، سخنرانی‌های اخلاقی، جلسات پرسش و پاسخ مسائل شرعی و محافل انس با قرآن از برنامه‌های مراسم معنوی اعتکاف در شهرستان خوسف است.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی خوسف بیان کرد: با توجه به اینکه بعد از سه سال به‌دلیل کرونا اعتکاف در شهرستان برگزار نشد، امسال استقبال خوبی از اعتکاف توسط جوانان و نوجوانان شده است که بخشی از هزینه‌ها توسط خیرین تأمین می‌شود.

اعتکاف رجبیه

دل به عبادت بستن

حجت‌الاسلام سیدرضا هاشمی، کارشناس مذهبی در مورد ارزش‌های معنوی و فضایل اعتکاف گفت: اولین ارزش اعتکاف برای خود فرد است؛ برای آنچه که از این رهگذر برای زندگی خود توشه برمی‌دارد. اعتکاف می‌تواند برای چند روزی ما را از دنیای شلوغ خویش‌اندیشی دور کرده و کاری کند که کمی به خدا بیندیشیم. کناره‌نشینی و عزلت‌گزینی مورد مذمت اسلام قرار گرفته، اما تنها بودن به‌منظور ارتباط با خداوند مورد رحمت خداوند نیز قرار گرفته است.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه گاهی آنقدر در زندگی دنیایی گرفتار می‌شویم که فرصتی برای تفکر به آنچه خداوند در اختیار ما نهاده نداریم، تصریح کرد: فردی که معتکف می‌شود از این دنیا فاصله گرفته و به سمت فضایل انسانی حرکت می‌کند. در واقع دل دادن به عبادت در اعتکاف برای انسان مهیا می‌شود که این دل دادن به معنای آگاهانه و از روی اختیار و شوق عبادت کردن است که باید در تمام زندگی باقی بماند. اگر پس از اعتکاف چیزی برای معتکف باقی‌ نماند این تنهایی با خداوند به نتیجه‌ای نخواهد رسید.

وی با بیان اینکه در واقع فرد معتکف یاد می‌گیرد از آنچه او را از خداوند دور می‌کند فاصله بگیرد، اظهار کرد: در آیه 125 سوره بقره آمده است که «... وَعَهِدْنَا إِلَى إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ أَن طَهِّرَا بَيْتِيَ لِلطَّائِفِينَ وَالْعَاكِفِينَ وَالرُّكَّعِ السُّجُودِ؛ ﻳﺎﺩ ﻛﻨﻴﺪ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﻣﺎ ﺍﻳﻦ ﺧﺎﻧﻪ ﻛﻌﺒﻪ ﺭﺍ ﺑﺮﺍی ﻫﻤﻪ ﻣﺮﺩم ﻣﺤﻞ ﮔﺮﺩﻫﻤﺎیی ﻭ ﺟﺎی ﺍﻣﻦ ﻭ ﺍﻣﺎﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻳﻢ ﻭ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺩﺍﺩﻳﻢ ﺍﺯ ﻣﻘﺎم ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﺟﺎﻳﮕﺎهی ﺑﺮﺍی ﻧﻤﺎﺯ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﻛﻨﻴﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﻭ ﺍﺳﻤﺎﻋﻴﻞ ﺳﻔﺎﺭﺵ ﻛﺮﺩﻳﻢ ﻛﻪ خانه‌ام ﺭﺍ ﺑﺮﺍی ﻃﻮﺍﻑ‌ﻛﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﻭ ﺍﻋﺘﻜﺎﻑ‌ﻛﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﻭ ﺭﻛﻮﻉ‌ﻛﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﻭ ﺳﺠﺪﻩ‌ﮔﺬﺍﺭﺍﻥ ﺍﺯ ﻫﺮ ﺁﻟﻮﺩﮔی ﻇﺎﻫﺮی ﻭ ﺑﺎطنی ﭘﺎﻛﻴﺰﻩ ﻛﻨﻴﺪ»؛ این سفارش خداوند به معنای اهمیت اعتکاف است که باید گوش جان به آن سپرد.

هاشمی بیان کرد: معتکفان باید از عبادت خود لذت ببرند و وقت خود را بیهوده تلف نکنند؛ این فرصت را نباید بیهوده تلف کرد و باید از آن برای تمام عمر خود بهره ببرند؛ یادشان باشد که این فرصت نصیب هر کسی نمی‌شود.

یقین؛ بالاترین مرتبه توحید که با اعتکاف حاصل می‌شود 

حجت‌الاسلام سیدعلیرضا عبادی، نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی نیز در جمع معتکفین مسجد امام حسن(ع) بیرجند اظهار کرد: دعوت همه پیامبران و ائمه اطهار(ع) رسیدن به توحید خالص و رستگاری است و انسان مجموعه استعدادهایی است که باید همه این استعدادهای داخلی خود را به منصه ظهور برساند که فرمولش توحید است.

وی افزود: مسئله عید و تبریک و شناخت این زوات مقدس از جمله ولایت امیرالمؤمنین(ع) هر یک بحث جداگانه است، اما پایان آن به این می‌رسد که در پیروی از حضرت چه جایگاهی داریم و این مسئله بسیار مهم است، چراکه بحث رسل و تعیین اولیای اوصیا برای ساختن انسان است.

نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی با بیان اینکه بالاترین مرحله از جهت علمی یقین است، تصریح کرد: علم الیقین یعنی تصور کنید آتشی در پشت دیوار روشن است و ما دود آن را می‌بینیم و از مشاهده دود به وجود آتش یقین می‌کنیم؛ به این معنا که از مشاهده اثر، به یقین علمی می‌رسیم اما مرحله عین الیقین یعنی اگر به آتش نزدیک شویم و آن را ببینیم یقین عینی به‌دست می‌آید که آن را عین الیقین می‌گویند.

عبادی با اشاره به اینکه توحید به معنای این است که غیر خدا را کنار بزنید و قلب شما خداوند را احساس ‌کند و این بالاترین مقام یقین است، اظهار کرد: در حدیث قدسی آمده است: «هیچ بنده‌ای به‌وسیله عملی بهتر و محبوب‌تر از انجام واجبات و ترک گناهان و محرمات به من نزدیک نشده است.»

نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه انجام واجبات و ترک گناهان و محرمات محبوب‌ترین عملی است که انسان را به خدا نزدیک می‌کند، افزود: بعد از انجام واجبات و ترک گناهان، کارهای مستحبی از جمله اعتکاف است که انسان را به خدا نزدیک می‌کند، از این‌رو در ادامه حدیث قدسی خداوند می‌فرماید: «بنده با به‌جا آوردن کارهای مستحب، به‌سوی من تقرب پیدا می‌کند. با انجام کارهای مستحبی، چنان کمال می‌یابد و به من تقرب پیدا می‌کند،‌ که او را دوست دارم (یعنی بنده خدا، محبوب خدا می‌شود). وقتی کسی محبوب من گشت و او را دوست داشتم، گوش او می‌شوم، که با آن می‌شنود. چشم او می‌شوم که با آن می‌بیند.»

انتهای پیام
captcha