آغاز دوازدهمین دوره مسابقات سراسری قرآن خانواده کارکنان سپاه
کد خبر: 4117749
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۴
حجت‌الاسلام کاظم زنگنه خبر داد:

آغاز دوازدهمین دوره مسابقات سراسری قرآن خانواده کارکنان سپاه

رئیس سازمان فرهنگی خانواده کارکنان سپاه با اشاره به برگزاری مرحله نهایی دوازدهمین دوره مسابقات سراسری قرآن خانواده کارکنان سپاه گفت:‌ این مرحله از دهم تا دوازدهم بهمن‌ماه در شهر مشهد مقدس و با حضور 1376 نفر در جریان خواهد بود.

آغاز دوازدهمین دوره مسابقات سراسری قرآن خانواده کارکنان سپاه

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری دوازدهمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم خانواده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم زنگنه، رئیس سازمان فرهنگی خانواده کارکنان سپاه برگزار شد.

در ابتدای این نشست خبری حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم زنگنه، رئیس سازمان فرهنگی خانواده کارکنان سپاه پاسداران به مأموریت‌های این سازمان پرداخت و گفت: مأموریت این سازمان تشکیل، تحکیم و تعالی خانواده است. برای این مأموریت‌ها برنامه‌های فراوانی در نظر گرفته شده است که یکی از آنها مسابقات سراسری قرآن است.

مأموریت‌های سازمان فرهنگی خانواده سپاه 

وی با اشاره به اینکه سازمان فرهنگی خانواده کارکنان سپاه در حوزه قرآن، عترت، احکام، سبک‌ زندگی و مصون‌سازی خانواده از تهاجم فرهنگی از جمله در فضای مجازی فعالیت می‌کند، بر این موضوع که اولویت ما حوزه قرآن کریم است، تأکید کرد و افزود: پیامبر عظم‌الشأن اسلام فرمودند «إنّ هذهِ القُلوبَ تَصدَأُ كما يَصدأُ الحَديدُ إذا أصابَهُ الماءُ؛ قيلَ: و ما جَلاؤها؟ قالَ: كَثرَةُ ذِكرِ المَوتِ، و تِلاوَتِ القرآنِ»، دل‌های امت‌ من مثل آهن زنگار می‌زند، گفتند: یا رسول‌الله(ص) چه کنیم تا این زنگارها زدوده شود؟ حضرت فرمود: قرائت قرآن؛ در روایت دیگری حضرت جبرائیل بر پیامبر نازل می‌شود و می‌فرماید: یا رسول‌الله(ص) در امت تو فتنه به وجود خواهد آمد، پیامبر می‌فرمایند راه خروج از فتنه چیست؟ پاسخ داده می‌شود راه خروج از فتنه، قرآن است.

گزارش تصویری نشست خبری مسابقات قرآن خانواده کارکنان سپاه پاسداران 

زنگنه تصریح کرد: با توجه به اینکه قرآن کتاب شفا و «تِبْيَانًا لِكُلِّ شَيْءٍ» است و برای اینکه قرآن کتاب هدایت است و اگر این کتاب به معنای واقعی کلمه در جامعه جای خود را پیدا کند و از مهجوریت خارج شود، انسان‌ها در مسیر سعادت گام برخواهند داشت، لذا سازمان خانواده سپاه در راه تعالی خانواده‌ها برنامه‌های خود را در این حوزه آغاز کرده است.

میزبانی دائم مشهد از مسابقات

رئیس سازمان فرهنگی خانواده کارکنان سپاه پاسداران بیان کرد: از حدود سال 1394 و بر اساس اینکه کتاب خدا و عترت را در کنار هم داشته باشیم، تصمیم گرفتیم تا مرحله نهایی مسابقات سراسری قرآن خانواده کارکنان سپاه را در کنار مضجع شریف و نورانی علی ابن موسی الرضا(ع) داشته باشیم. بر همین اساس مسابقات ابتدا در مرحله مقدماتی در همه یگان‌ها و شهرهای مختلف در بین خانواده بزرگ سپاه در بخش‌های همسران، دختران و پسران برگزار می‌شود. مرحله نیمه‌نهایی به نیروهای مربوطه مانند نیروی زمینی، نیروی دریایی، هوافضا، بسیج و رده‌های سپاه در سپاه‌های استانی اختصاص دارد و مرحله نهایی نیز با حضور برگزیدگان این رده‌ها در مشهد مقدس برپا می‌شود.

وی اظهار کرد: مرحله مقدماتی دوازدهمین دوره مسابقات سراسری قرآن خانواده کارکنان سپاه با حضور 24 هزار و 700 نفر در سه بخش همسران، دختران و پسران و در شش رشته حفظ کل قرآن کریم، حفظ 20 جزء و حفظ 10 جزء، قرائت تحقیق،‌ قرائت ترتیل و مفاهیم قرآن کریم برگزار شده است. همچنین در بخش پسران رشته اذان نیز به رشته‌های شش‌گانه اضافه شده است. در نهایت و پس از برگزاری مسابقات مقدماتی حدود 12 هزار به مرحله نیمه‌نهایی راه پیدا کردند. پس از برگزاری مسابقات در مرحله نیمه‌نهایی نیز 1376 نفر به مرحله نهایی راه یافته‌اند.

رقابت 1376 قاری و حافظ از خانواده کارکنان سپاه

زنگنه در ادامه به ارائه آماری جزئی‌تر از این مسابقات پرداخت و گفت:‌ در بخش همسران 335 نفر، در بخش دختران 393 نفر و در بخش پسران نیز 417 نفر حضور دارند. در نهایت تعداد کل شرکت کنندگان در مرحله نهایی در مجموع 1376 نفر خواهد بود.

رئیس سازمان فرهنگی خانواده کارکنان سپاه پاسداران در این نشست خبری به مطالبه مقام معظم رهبری در زمینه تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم اشاره و بیان کرد: سپاه پاسداران برای تحقق منویات ولی امر مسلمین تلاش و کوشش خود را در جهت قرآن گذاشته است و ما از سال 1394 تاکنون یک رشد بالای 50 درصدی در جهت حفظ قرآن کریم داشته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه پیامبر اکرم(ص) با همین قرآن جامعه صدر اسلام را ساخت، افزود:‌ هر چه هست قرآن است و امروز این قرآن در میان ما هست، باید با عمل به این قرآن تمامی آسیب‌ها را مرتفع کنیم، زیرا دشمنان ما سال‌هاست تلاش می‌کنند قرآن را از مردم بگیرند اما نتوانسته‌اند این کار را انجام دهند و در نهایت تلاش خود را به سمت فاصله انداختن بین مردم و محتوای قرآن سوق داده‌اند. یعنی قرآن در بین مردم باشد اما عمل به قرآن تضعیف باشد، لذا هرچه در توان داریم باید برای تحقق در امر قرآن و تدبر در مفاهیم قرآن به کار بگیریم.

جزئیات زمانی دوازدهمین دوره مسابقات

زنگنه در مورد جزئیات زمانی دوازدهمین دوره مسابقات قرآن خانواده کارکنان سپاه پاسداران بیان کرد: ورود شرکت‌کنندگان به محل برگزاری مسابقات و پذیرش متسابقان در روزهای نهم و دهم بهمن‌ماه خواهد بود. از دوشنبه دهم بهمن‌ماه نیز شاهد برگزاری مراسم افتتاحیه مسابقات خواهیم بود. روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه مسابقات در رشته‌های مختلف برگزار می‌شود. مراسم اختتامیه نیز چهارشنبه 12 بهمن‌ماه برگزار خواهد شد. بالاترین میزان جوایز نیز به رشته حفظ کل قرآن اختصاص دارد که مبلغ 10 میلیون تومان است.

وی بیان کرد: ما در این دوره از مسابقات هشت گروه داوری داریم که پنج گروه در بخش بانوان و سه گروه نیز مربوط به بخش آقایان است. همچنین در ایام برگزاری مسابقات کارگاه‌های تخصصی برنامه‌ریزی شده است که با حضور اساتید برجسته‌ای همچون شهریار پرهیزکار در رشته حفظ، مسعود پنجه در قرائت و آقایان الهی‌زاده و کریمی در رشته مفاهیم برگزار می‌شود.

جزئیات برنامه‌های قرآنی سازمان فرهنگی خانواده سپاه

رئیس سازمان فرهنگی خانواده کارکنان سپاه پاسداران در این نشست خبری و در پاسخ به سوال خبرنگار ایکنا در مورد برنامه‌های محوری قرآن در این سازمان که در طول سال اجرایی می‌شود، گفت: در بحث قرآن کریم آموزش‌های عمومی و تخصصی در برنامه اجرای سالیانه قرار دارد. همچنین دوره‌های تربیت مربی قرآن کریم، شناسایی و اعتلای نخبگان قرآنی، برگزاری هیئت‌ها و محافل انس با قرآن، برنامه‌ریزی برای انس و آموزش فرزندان خردسال چهار تا شش سال با عنوان مکتب‌القرآن و برگزاری مسابقات قرآن را در برنامه اجرای سالیانه قرار داده‌ایم.

زنگنه تصریح کرد: در بخش آموزش قرآن دوره‌های برنامه‌ریزی شده را به دو صورت حضوری و غیرحضوری و در موضوعات روخوانی، فصیح‌خوانی، تجوید، صوت، لحن، حفظ ترتیبی، حفظ تقطیعی و حفظ موضوعی قرآن کریم، ترجمه، تفسیر و تدبر قرآن کریم برگزار می‌کنیم. علاوه بر این بحث تربیت مربی برای دوره‌های حفظ قرآن، روخوانی و روان‌خوانی، تجوید و مکتب‌القرآن نیز در برنامه‌ریزی‌های سالانه ما قرار دارد.

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی در مورد رشته‌های مربوط به بخش عترت در این دوره از مسابقات، بیان کرد: ما قرآن را از طریق عترت می‌شناسیم و هرچه برای قرآن در بحث تدبر قرآن و مفاهیم قرآن کار می‌کنیم از لسان‌ اهل بیت(ع) کار می‌کنیم، یعنی ابتدا کانالی به نام اهل بیت را در نظر می‌گیریم و از طریق این کانال به سمت قرآن حرکت می‌کنیم. قرآن بدون اهل بیت(ع) برای ما معنایی ندارد.

انتهای پیام
captcha