به گزارش خبرنگار ایکنا، بیست و نهمین اجلاس سراسری نماز امروز، ششم بهمنماه با حضور حجتالاسلام سیدابراهیم رئیسی، رئیسجمهور، حجتالاسلام محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز، یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش، احمد وحیدی، وزیر کشور، حجتالاسلام حاجعلیاکبری، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور و رضامراد صحرایی، رئیس دانشگاه فرهنگیان در وزارت کشور برگزار شد.
در ابتدای این مراسم و پس از قرائت پیام مقام معظم رهبری به بیست و نهمین اجلاس سراسری نماز، حجتالاسلام قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز طی سخنانی با اشاره به اینکه برخی افراد میپرسند فایده این اجلاسها چیست، گفت: اجلاس رعد و برقی است که پس از آن باران میبارد. ما حزب و سازمان نیستیم و بودجه نداریم و سالی یک بار این اجلاس را برگزار میکنیم که در نتیجه این اجلاسها کارهای خوبی انجام شده، مساجد و نمازخانه ساخته شده، نماز ظهر عاشورا برپاشده و کتاب ها نوشته شده است.
وی ادامه داد: اگر چه کارهای زیادی انجام شده اما بهتر میتوانیم کار کنیم و نماز هنوز مسئله دارد. من به وزیر کشور گفتم در ماه نیم ساعت برای نماز وقت بگذارند. ساعتها در تهران راه میروی اما مسجدی نمیبینی، مسجد هم که هست امام جماعت ندارد یا در مساجد سالمندان هستند و به جوانان فرصت فعالیت نمیدهند.
قرائتی با یادآوری اینکه کعبه و مکه با این همه اهمیت، قبله نماز هستند، گفت: اگر آب سرد باشد بچه برای وضو گرفتن دچار مشکل میشود؛ باید تسهیلات نماز را ایجاد کرد.
حجتالاسلام قرائتی ادامه داد: یکی از مشکلات، پیشنمازهای کهنسال هستند. مقام معظم رهبری فرمودند ائمه جماعاتی که در اثر کهنسالی توان ارتباط با جوانان را ندارند از طلاب جوان کمک بگیرند. اگر یک طلبه با مدیر مدرسه ارتباط خوبی داشته باشد کار پیش میرود. ما لجباز کم داریم اما بی تفاوت نسبت به نماز بیشتر است و این افراد بیشتر شبهه و سوال دارند که باید به این سوالها پاسخ داد.
وی به اغتشاشات اخیر نیز اشاره کرد و گفت: در این اتفاقها دو طرف پیام میدادند اما اگر این طرف مشکل نداشته باشد پیامهای آن طرف اثر ندارد. باید بچهها را بیمه کنیم و اگر شبهاتی مطرح میشود زود جواب دهیم و بسیج عمومی ایجاد کنیم.
قرائتی تاکید کرد: باید مسئله مهارت آموزی جدی گرفته شود و علم غیر مفید را کم کنیم. الان اطلاعات هست اما محتواها باید عوض شود. آنچه به بچهها یاد میدهیم باید چهار شرط داشته باشد؛ یا واجب باشد، یا مستحب باشد، یا مشکل جامعه را حل کند یا مشکل فرد را. متاسفانه بسیاری از پژوهشهای ما هم لغو است.
رئیس ستاد اقامه نماز با اشاره به در پیش بودن ماه رمضان و میلاد حضرت علی(ع) گفت: این مناسبتها سرازیری دین است. در خصوص تلاوت و حفظ قرآن کارهای خوبی انجام شده اما ما جلسه تفسیر کم داریم. تفسیر قرآن واجب است. این وجوب را از قرآن استخراج کردهایم. قرآن میفرماید چرا در قرآن تدبر نمیکنید. یعنی افراد را برای عدم تدبر توبیخ میکند؛ امر غیر واجب که توبیخ ندارد پس تفسیر قرآن واجب است.
وی افزود: گاهی گفتوگوی رودررو بیشتر نتیجه میدهد و البته باید حرفهای تلخ حق را هم قبول کنیم. در هر شهری ما گروه تواشیح داریم اما گروه اذان نداریم. باید با بچهها نشست و حرف زد. من قبلا در سال ۱۰۰ سفر میرفتم اما اکنون فقط به دانشگاههای فرهنگیان میروم چون این دانشجویان هستند که نسل جدید را تربیت خواهند کرد.
قرائتی با انتقاد از اینکه به نهج البلاغه توجه کافی نمیشود و پاسخ بسیاری از شبهات در نهج البلاغه هست، گفت: دانشگاه فرهنگیان و نسل نو را دریابید. باید آنها یاد بگیرند چطور مسئله و قصه بگویند. قصه گفتن هنر است و در قرآن ۳۰۰ قصه هست که باید بیان کرد. در حوزه و دانشگاه هم باید دید ثمره درس کجاست؟ حتی از مسائل هم آنهایی را بیان کنید که نیاز مردم است.
وی همچنین گفت: باید تعطیلات کم شود، در اسلام فراغت و تعطیل نداریم. روز جمعه هم فقط نیم ساعت فراغت داریم، پس توقف نکنید و قانع نشوید. از خود بپرسیم چند بی نماز را نماز خوان کردهایم.
در ادامه، حجتالاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور نیز طی سخنانی با بیان اینکه نماز جامعه را از تنگناها خارج کرده و به آرامش و سکون میرساند، گفت: مدیران و مسئولان ادارت و نهادها موظف به پیگیری امر نماز هستند.
حجتالاسلام سیدابراهیم رئیسی، افزود: جایگاه نماز و این کوثری که خداوند متعال به بشریت مرحمت فرمود تا به تعبیر روایات پنج بار در شبانه روز خود را از هرگونه آلودگی پاک کند، بسیار کالا و بلند است.
وی افزود: نماز جلوههای فکر، اخلاق و عمل صالح بنده را برای انسان سالک رقم میزند و در اندیشه انسان سالک و اخلاق کریمه و عمل او اثربخش است. امروز در عرصه انسانسازی شاید هیچ یک از هدایای الهی که در اختیار بشریت قرار دارد، مانند نماز نباشد.
حجتالاسلام رئیسی ادامه داد: رمز اینکه تمامی انبیای الهی به نماز و اقامه صلاة توصیه شده و دیگران را نیز به این امر توصیه کردند، در همین مسئله است. جلوههای مختلفی در مناسک، احکام، آداب و اسرار نماز وجود دارد که هرکدام دارای ابعاد مختلفی هستند.
وی تصریح کرد: زمانی که انسان با سرّ نماز در ارتباط باشد، مصلی خواهد شد که چنانچه نماز او مورد قبول حق واقع شود، خود او نیز بالا خواهد رفت. توجه به نماز باید به حدی باشد که جامعه نمازخوان باشد. در حدود ۲۰۰ آیه شریفه قرآن کریم و روایات زیادی، تاکیدات فراوانی درباره نماز وجود دارد. امروز به برکت انقلاب و اسلام کارهای فراوانی در حوزه نماز انجام شده است اما جای کار فراوانی هنوز وجود دارد.
رئیسجمهور بیان کرد: مقام معظم رهبری با پیامهای هرساله به اجلاس سراسری نماز فضای جدیدی را در کشور و در رابطه با پرداختن به نماز ایجاد میکنند و پیام ایشان جامعه را در اینباره حساس میکند. توجه به مساجد و نمازخانهها امروز در جامعه به خوبی انجام میشود و کارهای انجام شده در این زمینه جای تقدیر دارد.
وی ادامه داد: جامعه قرآنی دارای چهار پایه و اصل؛ اقامه نماز، زکات، امر به معروف و نهی از منکر است. اقامه نماز که همان اقامه صلاة و اقامه روح نماز است، باید در همه شئون زندگی اجتماعی نمایان باشد و نماز باید در نظام اداری، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی جلوهگر باشد.
حجتالاسلام رئیسی ادامه داد: انسان نمازخوان باید به گونهای عمل کند که جامعه نیز از این عمل او آگاه بوده و او را فردی متدین و متواضع بداند. البته خواندن ظاهری نماز نیز که خود دارای ثواب و رفع تکلیف است، بسیار عالی و بهجاست اما سلوک نمازخوانان باید سلوک اهل سجود باشد.
وی بیان کرد: فردی که در ادارات و نهادها از افراد نمازخوان است، همگان او را میشناسند که این این فرد اهل رشوه و فساد نیست. امروز یکی از مهمترین راهکارها برای حفظ جامعه و صیانت جوانان در مقابل آسیبهای اجتماعی، توجه به نماز و کارکردهای آن است. انسان سالک حتما در بازار و اقتصاد رفتار متفاوتی دارد.
رئیسجمهور بیان کرد: مردم از سلوک و رفتار نمازخوانان آنها را میشناسند. یکی از مهمترین بخشهایی که کارکرد تبلیغی دارد، عملکرد اهل نماز و مدیران است و هرچه مدیران عملکرد خوبی داشته باشند، جامعه نیز بیشتر به سمت آنها جذب خواهد شد. بهترین تبلیغ برای نماز رفتار مدیران به عنوان اهل نماز و اهل سجده است.
وی تصریح کرد: توجه به مردم و ارتباط با خدا و دگرخواهی در پرتو خداخواهی بسیار مهم است. انسان اهل نماز نمیتواند به مردم و جامعه بیتفاوت باشد. مسئله اعطای زکات که در قرآن کریم بدان اشاره شده است، در واقع همان مردممحوری مدنظر اسلام است. باید به روح نماز و حضور قلب در نماز توجه کرد. تمامی مدیران باید به نماز بیندیشند و نسبت بدان حساس باشند.
حجتالاسلام رئیسی با بیان اینکه اقامه نماز یکی از وظایف مهم ماست، اظهار کرد: نماز جماعت جلوه و کارکردهای فراوانی در جامعهسازی قرآنی دارد. مقام معظم رهبری در پیام خود به اجلاس نماز بر موضوع جلوهگری نماز در زندگی فردی و اجتماعی تأکید فرمودند. لذا مهمترین راهکار برای حل مشکلات جامعه توجه به نماز و توسعه فرهنگ نماز در همه سطوح جامعه اسلامی است.
وی افزود: آن چیزی که فرزندان این مرز و بوم را در هشت سال دفاع مقدس پایدار و مستحکم نگاه داشت، نماز بود. آنچه میتواند انسان را به ساحل آرامش دعوت کند، نماز است. امروز طلبههای جوان باید در رابطه با پیگیری امر نماز به میدان آمده و مسئله تحقق پیامهای مقام معظم رهبری در این اجلاسها را عملیاتی کنند.
رئیسجمهور تصریح کرد: در باب مسئله نماز در کشور، امروز با برگزاری اجلاسهای سراسری نماز منظومه فکری و فرهنگی جامعی ایجاد شده که برای تمامی مدیران و دست اندرکاران چراغ راه است. چنانچه فرازهای پیامهای ۲۹ گانه مقام معظم رهبری به اجلاس سراسری نماز به خوبی تببین شود و ستاد اقامه نماز نیز این فرازها را به خوبی پیگیری و عملیاتی کند، کار بزرگی انجام شده است.
وی تصریح کرد: این منظومه وظیفه مدیران و دست اندرکاران در رابطه با مسئله نماز را به خوبی مشخص میکند. مجموعه دولت نیز خود را موظف میداند که ساعاتی را برای پیگیری تحقق منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی در رابطه با نماز اختصاص دهد. یکی از مخاطبان خاص پیامهای رهبری، دانشگاه فرهنگیان است. دانشجویان این دانشگاه که معلمان و اساتید و آیندهسازان جامعه هستند باید به امر نماز بپردازند.
رئیسجمهور اظهار کرد: مسئله نماز به عنوان محوریترین نسخه شفابخش و آرامش بخش میتواند جامعه را از تنگناها خارج کند و سکون و آرامش را نصیب جامعه کند. امروز توجه به نماز رمز استقلال، آزادی و برپایی نظام جمهوری اسلامی است. در رابطه با مسئله فتنههای مختلف و هجوم به اهل نماز، آنچه توانسته تا جامعه را در مقابل این فتنهها حفظ کند، نماز و توجه به فرهنگ نماز است.
حجتالاسلام رئیسی در پایان بیان کرد: امروز مدعیان دروغین آزادی و حقوق بشر به ساحت مقدس قرآن کریم توهین میکنند که این مسئله بیانگر حقارت آنها است. این عمل آنها اهانت به تمامی ادیان ابراهیمی است. این مدعیان دروغین آزادی بیان امروز با عمل شنیع خود به انسانیت توهین میکنند. در حقیقت بزرگترین مدعیان حقوق انسان بزرگترین ناقضان حقوق انسان هستند.
همچنین، در ادامه، یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش نیز با اشاره به ساخته شدن ۶۹ هزار نمازخانه در مدارس، گفت: این یکی از برکات اجلاسهای نماز است که از سال ۶۹ با پیام مقام معظم رهبری شروع شده و اکنون بیش از ۴۷ هزار امام جماعت در مدارس داریم، اما با چالشهایی هم مواجه هستیم.
وزیر آموزش و پرورش بخشی از وصیتنامه دانشآموز شهید فرهاد حسین علی که در آن آمده است؛ نماز مومن را عوض میکند و به انسان سیری میدهد که از معقول به مشهود برسد را خواند و افزود: نماز امری فطری است و چون کودکان ما معصوم هستند اشتیاق آنها بیشتر است لذا کار باید در سن کودکی صورت گیرد اما به ابزارها باید توجه کرد. تحقیقات نشان داده مردم ایران اعتقاد حداکثری به وجوب نماز دارند اما آگاهی کمینه و حداقلی به فلسفه نماز دارند. در هر دوره سنی این فلسفه به روش و سبکی باید به بچهها آموزش داده شود ولی ما در روشهای ارائه این فلسفه فقیر هستیم و نیاز است این نیاز فطری و عالی با روشهای نوین و ابزارها و تکنیکهای جدید پاسخ داده شود.
نوری بر اهمیت دانشگاه فرهنگیان در این امر تاکید کرد و گفت: چون معلم اولین کسی است که در نظام رسمی آموزش و پرورش با کودک سر و کار دارد پس باید به دانشگاه فرهنگیان توجه ویژهای کرد.
وی افزود: متاسفانه مواجهه ما با دانشآموزان کامل نیست و آموزشها نیز کوتاه و سطحی ارائه میشود. در رابطه با اسرار نماز هم کتاب کم داریم در حالی که در مورد احکام نماز کتاب زیاد است، لذا باید بر روی این موضوع کار کرد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مدارس، دانشآموزان را در اختیار دارند و تنها نهادی هستند که به صورت رسمی با اولیا ارتباط دارند و قاعدتا باید معلمان آموزشدیده داشته باشند، افزود: سالها به دلیل اعمال سلایق شخصی، دانشگاه فرهنگیان دستخوش تغیراتی بود و با وجود کتابهای خوب، معلمان برای این مسائل آموزش داده نشدند اما در دوره جدید بر روی دانشگاه فرهنگیان تمرکز کردهایم تا معلمان آینده این مهارتها را یاد بگیرند.
وی به اضافه شدن ۷۰ هزار هنرستان نیز اشاره کرد که به معنای ایجاد شغل پایدار است و گفت: برای معلمان نیز دورههای آموزشی باید مبتنی بر مهارتافزایی باشد و بتوانند به شبهات دانشآموزان پاسخ دهند. خلاهای مربوط به نماز میتواند با معلم آماده و دارای شایستگی حرفهای پر شود تا دانشآموزان را به نماز جذب کنند.
نوری افزود: شرایط جدید همه ما را متوجه این مسئله کرد که در آموزش و پرورش باید کاری شود. چون فناوریهای نوین سریع حرکت میکنند و از سوی دیگر سن بلوغ کاهش یافته است، بچهها دچار خلا و شکاف میشوند و این چالش باید با ابزار نوین پاسخ داده شود.
وی تصریح کرد: باید نسل نگاری کنیم که اگر نکنیم بچهها بی دفاعترین هستند و زوال کودکی رخ میدهد که یکی از بخشهای زوال کودکی در حوزه دین و نماز خواهد بود.
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه باید بسیج عمومی ایجاد کنیم تا از تمام ظرفیت برای آیندهسازان بهره ببریم، از همه مسئولان خواست توجه بیشتری به آموزش و پرورش داشته باشند.
وی در پایان سخنانش تصریح کرد: بستر اجرای احکام نماز آموزش و پرورش است و بستر حکمرانی نیز آموزش و پرورش است.
در ادامه این مراسم و پس از قرائت بیانیه هیئت ارزیابی ستاد اقامه نماز اجرای بخش اول برنامه تجلیل از دستگاههای برتر سال 1400 در حوزه نماز، احمد وحیدی، وزیر کشور نیز طی سخنانی بیان کرد: اینکه دوای هر دردی نماز است، اینکه هر مشکلی داریم با نماز حل میشود و اینکه آسیبهای اجتماعی با نماز حل میشود، بسیار مهم است. قرآن با تاکید میفرماید اگر میخواهید از فحشا جلوگیری کنید، نماز را بپا دارید.
وی ادامه داد: اگر امروز مشکلاتی همچون طلاق در جامعه وجود دارد، ما باید با نماز این مشکل را حل کنیم. اگر آمار خودکشی در جامعه بالا است، باید از طریق نماز به دنبال حل آن باشیم. کسی که با خدا ارتباط داشته باشد، دست به خودکشی نمیزند. اگر مشکلات دیگری در بحث آسیبهای اجتماعی همچون اغتشاشات اخیر داریم، مشکل بزرگ در این زمینه عدم ارتباط فریب خوردگان با خدا است؛ چراکه دشمن به دنبال ترویج بی بند و باری و از بین بردن هویت جوانان است.
وزیر کشور بیان کرد: هر جا که آثار کمبود نماز را مشاهده میکنیم، مشکلات وجود دارد. اگر ابزار قوی و محکمی به نام نماز در اختیار داریم، باید بدان استعانت بجوییم و مسائل و مشکلات را حل کنیم. نماز ابزار حل مشکلات است. نماز هم مقصد، هم مکتب، هم راه و هم وسیله است. ارتباط با خدا فطری است و زمانی که احساس پرستش در ذات انسانها وجود دارد، این مسئله در نماز محقق میشود. مهمترین عامل برای ساختن جامعه برتر اسلامی توسعه و ترویج و همگانی شدن نماز است.
وی اظهار کرد: مسئله نماز باید در تمامی نهادها و ادارات پیگیری شود. همه مدیران و مسئولان مکلف به امر نماز و پیگیری آن هستند و چنانچه این کار را نکنند، باید در پیشگاه الهی پاسخگو باشند. امروز همه دنیا علیه دین ما بسیج شده است و تمامی جهالت و عناد امروز غرب، جز دینستیزی چیزی نیست.
وزیر کشور گفت: توهین به قرآن و انبیای الهی در راستای دینستیزی انجام میشود و راه مقابله با آن پرداختن به نماز، به عنوان ابزار قدرت ماست. پرداختن به نماز تکلیف دینی همه ماست و باید پیگیر آن باشیم. جلسات فراوانی درباره نماز برگزار میشود که باید بیشتر به سمت عملکرد حرکت کنیم.
وی تصریح کرد: امروز مشکلاتی در حوزه نماز از جمله مساجد بدون امام جماعت، مساجد بسته و ... وجود دارد که باید در این زمینه فکری شود. اولین مسئله این است که مساجدی که امام جماعت ندارند باید در مسیر درست قرار گیرند و به تمامی استانداران و فرمانداران و سایر مدیران تاکید شده است که در این مسیر گام برداشته و مشکلات را حل کنند.
وزیر کشور افزود: ما باید زمینههای حضور امام جماعت را در مساجد فراهم کنیم تا نماز به خوبی در سراسر کشور و در تمامی موارد برگزار شود. اگر فردی، از مدیران ما گلایه دارد که نسبت به نماز کمفروغ هستند حتما به ما گزارش کند.
وی تصریح کرد: حضور در نماز، در آینده به حضور قلب و پی بردن به اسرار نماز خواهد انجامید. بزرگترین عامل برای حفظ انسجام، ارتقا و سلامت فردی و اجتماعی نماز است. بزرگترین امنیت، در ارتباط ما با خدا در قالب نماز است. امیدواریم که امر نماز به خوبی در کشور پیگیری شود و همگان باید بدانند که با نماز میتوانیم افقهای بلندی را در راستای رسیدن به تمدن بزرگ اسلامی طی کنیم.
همچنین، سخنرانی حجتالاسلام حاجعلیاکبری، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور از دیگر بخشهای این اجلاس بود.
حاجعلیاکبری طی سخنانی در این اجلاس گفت: ما در مجموعه نظام جمهوری اسلامی که این اجلاس به منزله اذان نماز برای کل کشور و همه مجموعهها محسوب میشود، باید نگاهمان را مجددا نسبت به نماز عوض کنیم. برخی عرصهها به نظر میرسد برای ما عادی شده و این عادی شدن هم در کمیت نماز، در حوزه جماعت و هم در بخش کیفیت، به تدریج اثر میگذارد.
وی تصریح کرد: نیاز به یک نگاه مجدد داریم و در این نگاه مجدد باید توجه کنیم که جایگاه نماز در همه حوزههای کشور باید در افق فرا راهبردی دیده شود تا به همه مجموعهها مشرف باشد، نه اینکه به صورت یک امر عادی و زینتی در بخشهای گوناگون دیده شود.
حاج علی اکبری رویکردی که در این اجلاس مطرح شده را الهام بخش همین مسئله دانست که به اعماق یعنی مدرسه، خانواده، دانشگاه و دانشگاه فرهنگیان و ... نگاه میکند و گفت: این نگاه بسیار مغتنم است و نشانه نماز باید در همه حوزههای کشور به صورت برجسته وجود داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه سال آینده سیامین اجلاس سراسری نماز برگزار خواهد شد، چند پیشنهاد مطرح کرد و گفت: با توجه به اینکه سال آینده سیامین اجلاس نماز است باید تدابیری برای برپایی یک اجلاس متفاوت اندیشیده شود هم در نحوه برگزاری و هم در مقدمات آن.
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور ادامه داد: از همین حالا چند جمع اندیشهورز و کارگروه در موضوعات مشخص و اساسی مثل خانواده، مدرسه، مسجد، رسانه و ... تشکیل شود تا اجلاس سال آینده جمعبندی کار این کارگروهها باشد. همچنین میتوان امتداد استانی این کار را به صورت متفاوتی طراحی کرد و برای هر کارگروه، بخش نظارت و ارزشیابی نیز اضافه کرد تا نگاه انتقادی باشد و پیشنهادهای روشن همراه با اقدامات ارائه شود.
حقوق بر زمین مانده مسجد
وی در ادامه سخنان خود به مسئله مسجد اشاره و خاطرنشان کرد: مسئله مسجد، مسئله بزرگی است و حقوق بر زمین مانده در مورد مسجد زیاد داریم که در کارگروههای اجلاس آینده میتواند دیده و تصمیمات بهتری گرفته شود. در زمینه کالبد مسجد نیز در شهرهای جدیدی که ساخته شده یا در حال ساخت است وضعیت اصلا قابل قبول نیست و این شهرها هیچ نسبتی با شهر ساخته شده در کشور اسلامی ندارند و باید در این زمینه تجدید نظر شود.
امام جمعه موقت تهران اضافه کرد: وضعیت مساجد بین راه فاجعه بار است که وزارتخانههای مربوطه باید پاسخ دهند.
کیفیسازی و شکوفایی نماز جمعه
حجتالاسلام حاج علی اکبری در خصوص نهاد نماز جمعه و وظیفهای که متوجه وی و همکارانش هست نیز گفت: وظیفه ما در خصوص نماز اصلی و ذاتی است. اقدامی که اکنون در دستور کار نهاد ما قرار دارد کیفیسازی و شکوفایی نماز جمعه است و قدمهایی برداشته شده و البته باید قدمهای بزرگتری برداشته شود؛ اما سر من در این مورد پایین است و باید خود من مورد سوال قرار بگیرم.
وی از همه درخواست کرد اهتمام به نماز جمعه را کار خودشان بدانند چون این کار همه است و محدود به یک نهاد نیست و گفت: از ائمه جمعه خواهش کردیم نسبت به احیا و آبادانی مساجد مناطق خود اهتمام داشته باشند و امیدواریم تا سال آینده بتوانیم ارائه روشنی از وضعیت مساجد در همینجا مطرح کنیم.
نماز در صدر دستور جلسات شوراهای فرهنگ عمومی
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور به نقشی که ائمه جمعه به عنوان مسئول شورای فرهنگ عمومی کشور دارند اشاره کرد و گفت: به نظر من سهم نماز و اقامه کیفی نماز و گسترش کمی آن باید از شورای فرهنگ عمومی کشور به دست بیاید. یعنی باید نماز در صدر دستور جلسات شوراهای فرهنگ عمومی قرار بگیرد و تدبیر تازهای در این زمینه اندیشیده شود که این بر عهده ما است و در این زمینه هم قدمی را برخواهیم داشت و گزارش آن را سال آینده تقدیم خواهم کرد.
وی نکته پایانی خود را به آموزش و پرورش اختصاص داد و گفت: در ارتباط با آموزش و پرورش، شبکه امامت مصمم به نقشآفرینیهای جدیتر در بحث ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش، شوراهای آموزش و پرورش، اقامه نماز در آموزش و پرورش و ارتباط با دانشگاه فرهنگیان است.
در ادامه، رضامراد صحرایی، رئیس دانشگاه فرهنگیان نیز در سخنانی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در سالهای اخیر بیش از ۱۰ بار در مجامع مختلف در خصوص اهمیت دانشگاه فرهنگیان به عنوان دانشگاه آینده ایران دستورات مهمی را فرمودند و در این اجلاس هم پیام اختصاصی به دانشگاه فرهنگیان داشتند، گفت: ما از این بابت خشنود و خرسندیم و در عین حال در یک خوف و رجای جدی قرار گرفتهایم و امیدواریم متناسب با انتظاری که از ما میرود در این امر خطیر موفق باشیم.
وی ضمن قرائت آیه ۴۱ سوره حج که میفرماید؛ «الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ؛ همان كسانى كه چون در زمين به آنان توانايى دهيم نماز برپا مىدارند و زكات مى دهند و به كارهاى پسنديده وامى دارند و از كارهاى ناپسند باز مى دارند و فرجام همه كارها از آن خداست»، گفت: ما همان کسانی هستیم که مکنت پیدا کردهایم و اگر در نماز نکوشیم حتماً بیش از دیگران مورد سؤال و عتاب خواهیم بود.
صحرایی تصریح کرد: منابع انسانی مهمترین سرمایه برای توسعه هر کشوری است و اساساً جهان امروز، انسان را محور و عامل اصلی توسعه میداند و برای کارآمدی او تلاش میکند، هر چند رویکردها در تربیت منابع انسانی متفاوت است. در نگاه اسلام توسعه و پیشرفت انسان همراه با حفظ کرامت و عدالت مطرح است. علامه طباطبایی میفرمایند؛ اولین کسانی که به طور گسترده آدمیان را به اجتماع دعوت کرده و به طور مستقل به حفظ و تربیت انسانها توجه داشتند پیامبران بودند.
وی ادامه داد: در جمهوری اسلامی ایران به حفظ و تربیت سرمایه انسانی توجه جدی شده و چندین سند فاخر و مهم در ارتباط با منابع انسانی وجود دارد از جمله سند دانشگاه اسلامی که بیش از ۱۵ سیاست اجرایی مستقیم و ۳۵ سیاست اجرایی پشتیبان در ارتباط با تقویت منابع انسانی دارد، نقشه جامع علمی کشور و از همه مهمتر سند تحول آموزش و پرورش که سند اصلی حاکم بر تریبت رسمی و عمومی کشور است.
متناسبسازی فهم نماز برای کودکان، نوجوانان و جوانان
صحرایی با اشاره به اینکه در سند تحول آموزش و پرورش یکی از اهداف کلان تربیت و توانمندسازی فرزندان است و موضوع ترویج فرهنگ نماز و اهتمام به نماز جماعت در مدارس مورد تأکید این سند است، این سؤال را مطرح کرد که نماز چه نقشی در تربیت نیروی انسانی و توانمندسازی او دارد؟
وی ادامه داد: نماز اسرار و حکمتهایی دارد. اسرار نماز ناظر بر تربیت روح انسان است و حکمتهای آن مانند طهارت جسمی، نظم، به جماعت خواندن و ... ناظر بر جسم و تنظیم روابط اجتماعی است. بنابراین نماز برنامه جامعی برای تربیت انسان است و همانطور که فهم انسان و ابعاد او دارای پیچیدگیهایی است فهم ابعاد مختلف نماز نیز جزو امور پیچیده است. نماز لایههای مختلفی دارد که باید در تربیت رسمی و عمومی آن را طبقه بندی کرد و ارتباط و فهم نماز را برای کودکان، نوجوانان و جوانان متناسبسازی و تبیین کرد تا از این هدیه الهی بیشتر لذت ببرند.
نماز نخ تسبیح ساحتهای تحولی
رئیس دانشگاه فرهنگیان در ادامه گفت: حتماً شنیدهاید که سند تحول بنیادین به دنبال تربیت چه انسانی است؟ در این سند شش ساحت تحولی پیشبینی شده است؛ نماز نخ تسبیح این شش ساحت است و میتوان گفت به تنهایی یک سند تحول بنیادین تمامساحتی برای تربیت انسان است.
وی با اشاره به اینکه در ظاهر نماز فقط در راستای ساحت عبادی و دینی سند تحول بنیادین آمده است، گفت: اما اگر در حقیقت، باطن و اسرار نماز تأمل کنیم درمییابیم که نماز به عنوان یک بنیاد و هدیه الهی تمامی ابعاد تربیت فردی و اجتماعی انسان را مورد توجه قرار داده است.
صحرایی تصریح کرد: خداوند اعمال و اذکار نماز را به ابعاد و شیوههای مختلف زندگی انسان ارتباط داده و همه ساحتها در سند تحول بنیادین با نماز درنوردیده میشوند. نماز علاوه بر داشتن شاکله عبادی بخشی از محتوای باورهای توحیدی، معاد و اصول اعتقادی را نیز در خود دارد.
وی در ادامه بخشهایی از ساحتهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی نماز را برشمرد و افزود: ساختار، آداب، احکام و اذکار نماز به گونهای تنظیم شده که با ساعتهای زیستی، بدنی، زیباشناختی و ساحت علمی همراه با تعقل و اندیشیدن نیز درهم تنیده شده است و اگر نماز با شرایط و آداب آن اقامه شود فرد و اجتماع از برکات آن بهرهمند میشود بر این اساس گزافه نیست اگر بگوییم نماز نخ تسبیح تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت است.
آینده از امروز آموزش و پرورش قابل پیشبینی است
صحرایی تصریح کرد: آینده ایران از امروز آموزش و پرورش قابل پیشبینی است و تربیت معلم، مرکز ثقل نظام آموزش و پرورش است. بنابراین اهتمام به امر تربیت معلم و تربیت معلمانی که نه تنها نمازگذار بلکه اقامه کننده نماز باشند یک امر حاکمیتی است و از ویژگیهای حکمرانی شایسته توجه به نماز است.
وی افزود: به عنوان عضوی از جامعه تعلیم و تربیت و معلمی نسبتاً باسابقه عرض میکنم در این دوران هیچگاه مثل امروز موضوع دانشگاه فرهنگیان در کانون توجه نبوده است. استاد قرائتی فرمودند که اگر سفر میروند فقط برای دانشگاه فرهنگیان میروند. کاش میدیدید که دانشجویان ما در مشهد چگونه این استاد عزیز را با کمتر از دو روز هماهنگی در برگرفتند. در یک سالن ۷۰۰ نفره بیش از هزار دانشجو معلم از معرفت ایشان بهرهمند شدند. اهتمام ایشان و اولویتشناسی این عالم برای ما تکلیفساز است و قدر آن را خوب میدانیم.
رنج ۱۰ ساله دانشگاه فرهنگیان
رئیس دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: دانشگاه فرهنگیان دانشگاه اقامهکنندگان نماز خواهد بود اما این دانشگاه یک رنج ۱۰ ساله را با خود دارد و برخاستن برای اقامه این تکلیف، نیاز به حمایت همه دارد؛ ما از وزارت کشور انتظار بسیار ویژه داریم. دانشگاه فرهنگیان بالغ بر ۹۵ هزار دانشجو و ۲۵ هزار معلم استخدام شدهای دارد که یک سال در دانشگاه فرهنگیان برای یادگیری فنون مهارتی حضور دارند. این ۱۲۰ هزار نفر ۱۲۰ فرمانده و افسر جنگ نرم هستند اما اگر خودشان ساخته نشوند نمیتوانند کسان دیگری را بسازند و در این مورد دانشگاه فرهنگیان به حمایت جدی نیاز دارد.
نظام گزینش دانشگاه فرهنگیان متحول میشود
وی خاطرنشان کرد: بسیاری از رتبههای برتر کنکور در علوم انسانی، در دانشگاه فرهنگیان هستند اما این دانشگاه در فقر و کمبود خوابگاه، نمازخانه و مسجد است. اگر دانشگاههای دیگر از کمبود نمازگذار گلایه میکنند گلایه ما از کمبود جا برای اقامه نماز است. البته چرخشهای تحولی فراوانی در دانشگاه فرهنگیان در حال صورت گرفتن است؛ از جمله نظام گزینش این دانشگاه به طور جدی باید متحول شود. آنچه که در اختیار دانشگاه بوده برنامهریزی شده است و در سال آینده هم دانشجویان در دو مرحله شناسایی میشوند و گزینش آنها به چند سال عقبتر در دوره دبیرستان خواهد رفت.
صحرایی ادامه داد: همچنین در سال آینده مصاحبههای علمی و عمومی در قبولی افراد تأثیر خواهند داشت. ما متأسف هستیم از اینکه نفر اول مسابقات قرآنی کشور با رتبه بسیار خوب نتوانسته در دانشگاه فرهنگیان قبول شود چون گزینش و مصاحبه او هیچ تأثیری در قبولی او نداشته است. امسال این اتفاق خواهد افتاد و فعالیتهای فرهنگی، دینی، مذهبی و به ویژه برای حافظان و برندگان مسابقات قرآنی و فرهنگی در قبولی دانشگاه فرهنگیان تأثیر خواهد داشت.
وی از ائمه جمعه تقاضا کرد هفتهای یک شب را به دانشگاه فرهنگیان اختصاص دهند و افزود: ما با کمال احترام و اعتقاد میزبان شما خواهیم بود.
صحرایی در پایان سخنانش به عنوان نماینده معلمان و دانشجومعلمان، هتک حرمت به قرآن و اسلام را محکوم کرد و گفت: در پی آن هستیم که نشان «معلم تراز» را در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب برسانیم.
یادآور میشود، در پایان برگزاری این اجلاس نیز بخش پایانی تجلیل از دستگاههای برتر سال 1400 در حوزه نماز، فعالان نماز و برگزیدگان فراخوان علمی اجلاس با حضور مسئولان حاضر برگزار شد.
اسامی تجلیل شوندگان
1- حجتالاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی عسکر، تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) به دلیل حمایت از اجرای برنامهها و فعالیتهای فرهنگی و آموزشی نماز.
2- میکائیل راسخی، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت کشور به دلیل راهبری برنامهها و فعالیتهای اقامه نماز وزارت کشور در واحدهای تابعه و تحت نظارت.
3ـ احمد محمودزاده، معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکتهای مردمی وزارت آموزش و پرورش به دلیل عنایت ویژه به آموزش مدیران مدارس غیر دولتی در زمینه فرهنگسازی اقامه نماز در مدرسه.
4ـ رضامراد صحرایی، رئیس دانشگاه فرهنگیان به دلیل گسترش برنامههای ترویج و توسعه فرهنگ اقامه نماز در بین دانشجو معلمان در آن دانشگاه.
5- نیلوفر هادوی به دلیل کسب رتبه اول کشوری در بخش تجربه فراخوان علمی بیست و نهمین اجلاس سراسری نماز.
6- سرهنگ مهدی میدانی، رئیس اداره قرآن، عترت و نماز سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران به دلیل تلاش مجدانه در گسترش برنامههای نماز در بین کارکنان، خانوادهها و سربازان ارتش.
7- حجتالاسلام والمسلمین رضا عزتزمانی، معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی به دلیل حمایت از اجرای جشنواره سراسری علمی، ادبی و فرهنگی هنری نماز با عنوان «فجر تا فجر».
8- میکائیل باقری، مدیر کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش به دلیل اهتمام و تلاش مجدانه در اجرای برنامهها و فعالیتهای فرهنگی و آموزشی نماز در مدارس.
9- الهام نظری به دلیل کسب رتبه سوم کشوری در بخش تجربه فراخوان علمی بیست و نهمین اجلاس سراسری نماز.
10- حسن قشقایی، دبیر شورای فرهنگی و اقامه نماز وزارت کشور به دلیل اهتمام و پیگیری مجدانه در تحقق برنامهها و فعالیتهای اقامه نماز در وزارت کشور و واحدهای تابعه.
برای مشاهده گزارش تصویری بیست و نهمین اجلاس سراسری نماز اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام