دانش‌آموزمحوری؛ رویکرد اصلی برنامه‌های دهه فجر مدارس
کد خبر: 4117197
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۷
باقرزاده بیان کرد:

دانش‌آموزمحوری؛ رویکرد اصلی برنامه‌های دهه فجر مدارس

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: دانش‌آموزمحوری در اجرای برنامه‌ها، وحدت‌آفرینی و دوری از دوقطبی‌سازی رویکرد اصلی ما در اجرای برنامه‌های دهه فجر است.

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری اصغر باقرزاده، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش و رئیس کمیته فرهنگیان و دانش‌آموزی ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی امروز چهارشنبه ۵ بهمن در سالن اجتماعات سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

باقرزاده ضمن گرامیداشت یاد و نام شهدای انقلاب اسلامی ایران در این نشست بیان کرد: کمیته فرهنگیان و دانش‌آموزان وزارت آموزش و پرورش با ابلاغی که از سوی ستاد مرکزی ستاد دهه فجر صادر شد و به تعریف برنامه‌های خود پرداخت و برنامه‌های خود را تدوین کرد. دانش‌آموزمحوری در اجرای برنامه‌ها، وحدت‌آفرینی و دوری از دوقطبی‌سازی رویکرد اصلی ما در اجرای برنامه‌های دهه فجر است.

وی ادامه داد: برای این دهه چند هدف را برای طراحی برنامه‌ها در نظر گرفتیم که بر اساس بیانیه انقلاب اسلامی و سند تحول بنیادین است. از هفت محوری که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش وجود دارد؛ به امید و هویت توجه ویژه‌ای شده است. به همین منظور در بخش اول احتیاج داریم که هدف انقلاب اسلامی ایران را برای دانش‌آموزان تبیین کنیم که می‌توان به اهداف علت انقلاب اسلامی و استکبارستیزی اشاره کرد.

پاسخ به انتقادات و شبهات دانش‌آموزان 

باقرزاده اضافه کرد: برای تبیین این موضوعات صرفاً به نشست‌های یک سویه پرداخته نشده است، بلکه برنامه‌ها به صورت تعاملی است و دانش‌آموزان می‌توانند سؤالات، انتقادات و شبهات خود را بیان کنند تا تبیین واقعی برای آنها رخ دهد. وقتی دانش‌آموزان پاسخ خود را گرفتند نوبت این است که به موفقیت‌های انقلاب اسلامی ایران پی ببرند که نیاز است در این حوزه نیز تبیین صورت بگیرد. بعد از این مقدمات وفاق ملی رخ خواهد داد که ثمره آن امید به آینده خواهد بود.

رئیس کمیته فرهنگیان و دانش‌آموزی ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی از نواختن زنگ انقلاب اسلامی توسط وزیر آموزش و پرورش و دانش‌آموزان در 12 بهمن خبر داد و گفت: این برنامه در تمامی مدارس به صورت همزمان اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه دانش‌آموزان به مشارکت فعال در همه مراحل برنامه‌ها دعوت شدند ادامه داد: در بخش تبیین، گفت‌وگوهای دانش‌آموزی انجام می‌شود که با حضور کارشناسان همراه خواهد بود. همچنین دانش‌آموزان در اردوهای راهیان پیشرفت با دستاوردهای نظام آشنا می‌شوند و از این طریق هویت ملی و انقلابی خود را تقویت می‌کنند و با مشارکت در برنامه‌های دهه فجر امید و نشاط در بین دانش‌آموزان به وجود خواهد آمد.

وی اظهار کرد: فعالیت‌های آوایی، سرودها، همخوانی‌ شعرهای دسته جمعی از دیگر برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش دهه فجر خواهد بود که همه گروه‌های سرود با مضامین هویت، امید و تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی، در اماکن عمومی به خواندن سرود و هم‌خوانی خواهند پرداخت.

110 هزار دانش‌آموز در «هیس‌طوری»

باقرزاده با اشاره به پویش «هیس‌طوری» گفت: محور دوم تبیین و ترویج پویش هیس‌طوری یا سرگذشت استعمار است که تاکنون تعداد 110 هزار دانش‌آموز در این پویش شرکت کردند. همچنین پویش سرود ملی و پرچم را خواهیم داشت که دانش‌آموزان اهتمام ویژه‌ای به خوانش سرود و اهتزاز پرچم خواهند داشت.

وی اظهار کرد: شوراهای دانش‌آموزی ۷۵۰ هزار عضو دارد که در دهه فجر در مدارس اقدام به اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری خواهند کرد. دانش‌آموزان در شهرهایی که امکان اردوی علمی دارند در طول یک روز از اماکن صنعتی، پدافندی، علمی و آموزشی دیدار خواهند کرد و با پیشرفت‌های ایران اسلامی آشنا خواهند شد.

باقرزاده افزود: شش هزار دانش‌آموز در تهران به اماکن تأثیرگذار و خاطره‌انگیز انقلاب اسلامی خواهند رفت و از این اماکن دیدار خواهند کرد. همچنین نمایشگاه مدرسه انقلاب برگزار خواهد شد که در این نمایشگاه روند شکل‌گیری انقلاب اسلامی به نمایش گذاشته می‌شود.

برگزاری جشن تکلیف برای دانش‌آموزان پسر

معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به همزمانی ولادت حضرت علی(ع) در دهه فجر گفت: به همین مناسبت جشن تکلیف پسران در مدارس برگزار می‌شود و مسابقات قرآن و مدیحه‌سرایی نیز برگزار خواهد شد. با توجه به همزمانی جشن‌های ماه رجب با دهه فجر، مدارس با کمک دانش‌آموزان آذین‌بندی خواهد شد و مدارس در محله خود نیز به آذین‌بندی محله کمک‌ خواهند کرد. همچنین در این ایام مراسم اعتکاف را داریم که می‌توان برای تعلیم و تربیت دانش‌آموزان از این مناسبت استفاده کرد.

باقرزاده تصریح کرد: شبهات و ابهامات دانش‌آموزان طی فرایندی جمع‌آوری شده و به صورت حضوری و مجازی به آنها پاسخ داده می‌شود. همچنین با استفاده از ظرفیت کتب درسی در ایام دهه فجر به تبیین اسناد لانه جاسوسی و اسناد مرتبط با انقلاب اسلامی خواهیم پرداخت و به صورت موشن‌گرافی و بسته‌های صوتی و تصویری در سامانه شاد قرار خواهد گرفت.

وی تجلیل از خانواده معظم شهدا، جانبازان و ایثارگران را از دیگر برنامه‌های آموزش و پرورش در ایام دهه فجر برشمرد و گفت: پویش نقاشی‌های کودکان و انقلاب، کودکان و امیرالمؤمنین(ع) انجام خواهد شد.

گروه سرود ۱۳۵۷ نفری

باقرزاده با اشاره به روز ۲۲ بهمن گفت: همه دانش‌آموزان و فرهنگیان برای حضور در راهپیمایی دعوت شدند تا با دست‌نوشته‌ها و دست‌سازهای خود که با این روز ارتباط دارد، حاضر باشند. همچنین غرفه‌هایی در مسیر راهپیمایی وجود دارد که به اجرای سرود می‌پردازند و گروه سرود ۱۳۵۷ نفری در هر شهر به اجرای سرود خواهند پرداخت.

وی افزود: مسابقه کتابخوانی در رابطه با دستاوردهای نظام در دانشگاه فرهنگیان برگزار خواهد شد و شاهد برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی و پرسش و پاسخ نیز در این دانشگاه خواهیم بود.

معاون پرورش وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: یازدهمین دوره نمایشگاه انقلاب اسلامی برگزار خواهد شد و برای ۲۵۰۰ مدرسه رادیو مدرسه طراحی شده است. همچنین به مناسبت روز پدر پویش «تکیه‌گاه امن» با موضوع بوسه بر دستان پدر برگزار خواهد شد و مسابقات ورزشی و دومیدانی و کوهپیمایی برای اعضای سازمان دانش‌آموزی برگزار می‌شود.

تلفیق راهیان نور و راهیان پیشرفت

وی با اشاره به اردوی راهیان نور و راهیان پیشرفت بیان کرد: تداوم اردوهای راهیان نور را در این ایام خواهیم داشت. در تلاشیم که راهیان نور و راهیان پیشرفت با هم تلفیق شوند. ششصد هزار نفر از دانش‌آموزان در این اردوها در طول یک سال تحصیلی شرکت خواهند کرد که تا کنون چهل هزار نفر شرکت کرده‌اند؛ در دهه فجر نیز شش هزار نفر از دانش‌آموزان در اردوهای راهیان نور شرکت می‌کنند.

انتهای پیام
captcha