اعمال لیله‌الرغائب (شب آرزوها) کدامند؟
کد خبر: 4117151
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۶

اعمال لیله‌الرغائب (شب آرزوها) کدامند؟

روزه گرفتن، خواندن دعاهای ماه رجب و اقامه نماز 12 رکعتی شب لیله‌الرغائب از توصیه‌شده‌ترین اعمال شبی است که در آن عطا و بخشش خدا بسیار است.

لیله‌الرغائب

«ماه رجب ماه خداست» و همین یک جمله در توصیف خاص بودن این ماه برای عبادت و نزدیکی به خداوند کفایت می‌کند. در خصوص جایگاه این ماه پیامبر(ص) و ائمه (ع) احادیث متعددی ذکر کرده و انجام عبادت‌ها و دعاهای مستحبی متعددی در این ماه توصیه شده است.

اما براساس حدیثی از حضرت محمد(ص) که فرمودند: «از اولین شب جمعه ماه رجب غافل نشوید که فرشتگان آن را« لیلة‌الرغائب» نامیده‌اند»، این شب از ماه رجب فضیلت بیشتری دارد.

«لیله» به معنای شب است و کلمه «رغائب» جمع «رغیبه» به معنای چیزی است که مورد رغبت و میل و نیز به معنای عطا و بخشش فراوان است. بنابراین «لیلة الرغائب» هم می‌تواند به معنای شبی باشد که میل و توجه به آن بسیار است و هم می‌تواند به معنای شبی باشد که در آن عطا و بخشش خدا بسیار است. با توجه به روایتی که در فضیلت این شب نقل شده هر دو معنا درست است.

بر پایه حدیثی که از پیامبر(ص) در کتاب اقبال الاعمال سید بن طاووس نقل شده، این شب را ملائکه، «لیلة الرغائب» نامیده‌اند. زمانی که یک‌سوم از این شب بگذرد، فرشته‌ای در آسمان و زمین باقی نمی‌ماند، مگر اینکه در کعبه و حوالی آن جمع می‌شوند. خداوند به فرشتگان می‌گوید هرچه می‌خواهید درخواست کنید. فرشتگان می‌گویند درخواست ما بخششِ فرد روزه‌دارِ ماه رجب است. خدا پاسخ می‌دهد: آن را انجام دادم.

روزه بگیریم

بر این اساس یکی از بهترین و توصیه‌شده‌ترین عمل در روز لیله‌الرغائب روزه گرفتن است و توصیه شده پنج شنبه اول ماه رجب روزه گرفته شود.

البته روزه گرفتن در هر کدام از روزهای ماه رجب توصیه شده است. از پیامبر اکرم (ص) نقل شده است هر کس یک روز از این ماه را روزه بدارد، از ناراحتی قیامت ایمن خواهد بود و در روایت دیگری چنین آمده است: «روزه یک روز از ماه رجب برای رضای خداوند، در بردارنده رضوان الهی، خاموش کننده خشم خدا و مسدود کننده دری از درهای آتش است و هر چه تعداد روزه‌ها بیشتر شود، عظمت و پاداش آن نیز افزون‌تر می‌شود».

سایر اعمال توصیه شده در ماه رجب را می‌توان در شب لیله‌الرغائب هم انجام داد از جمله زیارت حضرت رضا(ع) و قرائت دعای مخصوص روزهای این ماه که به این ترتیب است: یَا مَنْ أَرْجُوهُ لِکُلِّ خَیْرٍ، وَ آمَنُ سَخَطَهُ عِنْدَ کُلِّ شَرٍّ؛ یَا مَنْ یُعْطِی الْکَثِیرَ بِالْقَلِیلِ، یَا مَنْ یُعْطِی مَنْ سَأَلَهُ؛ یَا مَنْ یُعْطِی مَنْ لَمْ یَسْأَلْهُ وَ مَنْ لَمْ یَعْرِفْهُ تَحَنُّناً مِنْهُ وَرَحْمَةً؛ أَعْطِنِی بِمَسْأَلَتِی إِیَّاکَ جَمِیعَ خَیْرِ الدُّنْیا وَ جَمِیعَ خَیْرِ الْآخِرَةِ؛ وَ اصْرِفْ عَنِّی بِمَسْأَلَتِی إِیَّاکَ جَمِیعَ شَرِّ الدُّنْیا وَ شَرِّ الْآخِرَةِ؛ فَإِنَّهُ غَیْرُ مَنْقُوصٍ مَا أَعْطَیْتَ، وَزِدْنِی مِنْ فَضْلِکَ یَا کَرِیمُ».

کد

گفتن این ذکرها در این ماه توصیه شده است که به صورت اولا توصیه می‌شود در شب لیله‌الرغائب هم خوانده شود: هزار بار «لا اِلهَ اِلاَّاللَّهُ». صد بار «اَسْتَغْفِرُ اللَّهَ الَّذی لا اِلهَ اِلاَّ هُوَ وَحْدَهُ لا شَریکَ لَهُ وَاَتُوبُ اِلَیْهِ». هزار بار «اللَّهَ ذَاالْجَلالِ وَالْأِکْرامِ مِنْ جَمیعِ الذُّنُوبِ وَالآثامِ».

توصیه‌شده‌ترین عمل شب لیله‌الرغائب

از مهمترین اعمالی که می‌توان در شب «لیلة الرغائب» انجام داد خواندن دوازده رکعت نماز است. پنجشنبه اول ماه رجب که همان لیله الرغائب است  راروزه بگیرید و چنانچه وارد شب جمعه شدید میان نماز مغرب و عشاء نماز دوازده رکعتی را به جا آورید و از آنجایی که در این شب خداوند بی‌نهایت می‌بخشد، دعا کنید و هر آنچه نعمت است از ظهور منجی عالم بشریت، سلامت و امنیت گرفته تا عاقبت به‌خیری و خیر و دنیا و آخرت را از خدا بخواهید.

و چون بخشش الهی در این شب بیشتر است توبه کنیم و و تسلیم درگاه الهی باشیم تا ان‌شاء‌الله توبه ما پذیرفته شود.

انتهای پیام
captcha