سخنرانان به شرح زیارت جامعه کبیره بپردازند
کد خبر: 4117097
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۶
رئیس شورای هیئت‌های مذهبی:

سخنرانان به شرح زیارت جامعه کبیره بپردازند

حجت‌الاسلام روح‌الدین دریکوند با بیان اینکه زیارت جامعه کبیره که از معتبرترین و مستندترین زیارات شیعیان است کمتر در جامعه مورد توجه قرار می‌گیرد و به یک معنا در جامعه غریب است، گفت: سخنرانان در هیئت‌های مذهبی و تشکل‌های دینی به شرح زیارت جامعه کبیره، عظمت این کلام امام هادی(ع) بپردازند.

حجت‌الاسلام روح‌الدین دریکوند، رئیس شورای هیئت‌های مذهبی کشورحجت‌الاسلام روح‌الدین دریکوند، رئیس شورای هیئت‌های مذهبی کشور در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان با تسلیت سالروز شهادت امام هادی(ع)، اظهار کرد: امام هادی(ع)، فرزند امام جواد(ع) و مادر آن حضرت سمانه مغربی است که در خصوص فضایل وی، روایات معتبری نقل شده است.

وی مهمترین القاب امام دهم شیعیان را «نقی»، «هادی» و «فقیه» دانست و با بیان اینکه این القاب نشانگر ویژگی‌های شخصیتی آن حضرت است، اضافه کرد: امام هادی(ع) در عقاید، فقه، تفسیر قرآن و علم طب سرآمد بود تا جایی که علما و دانشمندان از وجود این امام بزرگوار در مدینه و سامرا استفاده می‌کردند.

دریکوند ویژگی عصر امامت امام هادی(ع) را هم‌عصر شدن با متوکل عباسی دانست و با بیان اینکه در زمان متوکل شیعیان قدرت و نفوذ داشتند، ادامه داد: متوکل از ترس نفوذ شیعیان، علویون در سختی معیشت نگه می‌داشت و حتی قبر امام حسین(ع) را تخریب و امام هادی(ع) را از مدینه به سامرا منتقل کرد.

رئیس شورای هیئت‌های مذهبی کشور با تأکید بر اینکه در زمان امام هادی(ع) به‌دلیل هراس متوکل عباسی، فشار بر شیعیان فراوان بود، لذا امام هادی(ع) نیز مانند پدر بزرگوارش به سامرا تبعید و به‌شدت تحت نظر بود، گفت: شیعیان به‌راحتی نمی‌توانستند با آن حضرت ارتباط برقرار کنند.

وی با اشاره به اینکه در تاریخ امامت، ائمه اطهار(ع) همواره به‌دنبال تبیین عالمانه جایگاه ولایت بودند، بیان کرد: اوج دفاع و تبیین جانانه و عالمانه از ولایت در کلام امام هادی(ع) است که آن حضرت آن را در قالب زیارت جامعه کبیره بیان کرده است.

دریکوند با بیان اینکه ویژگی جامعه کبیره این است که به بیان ویژگی‌های امامت و ولایت و نیز تربیت شیعه می‌پردازد، اضافه کرد: زیارت جامعه کبیره به انسان معرفت می‌دهد و به‌نوعی ظرفی برای تربیت روح انسان است، اما این زیارت شریف، کمتر در جامعه مورد توجه قرار می‌گیرد و به یک معنا در جامعه، غریب است.

رئیس شورای هیئت‌های مذهبی با یادآوری اینکه ویژگی جامعه کبیره این است که معارف را در وجود ما رشد می‌دهد، گفت: انقلاب اسلامی ایران با ولایت تشکیل شده است و امام خمینی(ره) به‌عنوان بنیانگذار آن، هر روز جامعه کبیره می‌خواند و به‌نوعی خواندن این زیارت در سیره عملی امام راحل(ره) مشهود است.

وی اظهار کرد: زیارت جامعه کبیره پیوند انسان را با اولیای خدا مستحکم می‌کند و در این زیارت که از معتبرترین و مستندترین زیارات شیعیان است، اوصاف بلندی در خصوص اهل‌ بیت(ع) بیان شده است، شرح‌هایی بر زیارت جامعه کبیره مانند شرح آیت‌الله جوادی آملی نوشته شده است که می‌تواند ما را در تعمیق و معرفت‌افزایی این زیارت به ما کمک کند.

دریکوند با بیان اینکه سخنرانان در هیئت‌های مذهبی و تشکل‌های دینی به شرح زیارت جامعه کبیره، عظمت این کلام امام هادی(ع) بپردازند، اضافه کرد: این زیارت از زیارت‌هایی است بسیاری از علمای دینی و مذهبی بر خواندن آن مداومت داشته‌اند.

انتهای پیام
captcha