فکر عدالت‌محور عنصر اصلی تمدن اسلامی است
کد خبر: 4116714
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۸
عضو هیئت علمی دانشکده هدی:

فکر عدالت‌محور عنصر اصلی تمدن اسلامی است

عضو هیئت علمی دانشکده هدی با بیان اینکه از جمله شاخص‌های تفکر تمدنی، معنویت توأم با عدالت است، گفت: فکر عدالت‌محور همان تفکر صلح‌آمیز محسوب می‌شود که عنصر اصلی تمدن اسلامی است.

همایش بین‌المللی اندیشه‌های دفاعی رهبر معظم انقلاب اسلامی

به گزارش خبرنگار ایکنا، معصومه اسماعیلی، عضوهیئت علمی دانشکده هدی وابسته به جامعةالزهرا(س)، امروز سوم بهمن‌ماه در پیش‌نشست «همایش بین‌المللی اندیشه‌های دفاعی رهبر معظم انقلاب اسلامی» که در پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی برگزار شد، اظهار کرد: تفکر پایه عمل است و فکر می‌تواند جنگ‌طلبانه یا صلح‌آمیز باشد و در این دوگانگی انواع تفکر، قطعاً تفکر صلح‌آمیز دارای فضیلت است؛ از دیدگاه مقام معظم رهبری صلح به معنای سکوت در برابر ظلم، مطرود بوده و صلح به‌شرط عدالت، ارزشمند است.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: رهبر معظم انقلاب معتقد است تمدن اسلامی بر پایه تولید فکر و اندیشه است و از جمله شاخص‌های تفکر تمدنی، معنویت توأم با عدالت است. فکر عدالت‌محور همان تفکر صلح‌آمیز محسوب می‌شود که عنصر اصلی تمدن اسلامی است. تأکید بر همگرایی و تحقق آن در جامعه موجب صلح ملت‌ها شده و تنازعات را کاهش می‌دهد.

اسماعیلی ادامه داد: تمرکز بر اشتراکات و راندن اختلافات عقیدتی به محافل علمی و پاک‌سازی جامعه از اختلافات، یکی دیگر از راه‌های صلح و آشتی اصحاب و پیروان مذاهب است. حرکت در مسیر اصول و آمیخته نکردن فروع با اصول از جمله راهکار‌های دیگر برای صلح است؛ چرا که اصول مذاهب یکی بوده و حرکت در مسیر اصول، موجب همراهی، نزدیکی و آشتی همراهان می‌شود.

سپس حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدمهدی بهداروند، پژوهشگر انقلاب اسلام و مؤلف کتب دوران دفاع مقدس در سخنانی اظهار کرد: انقلاب اسلامی به‌عنوان پدیده‌ای نوظهور در زمانی به وقوع پیوست که تأثیر فوق‌العاده‌ای در سطح بین‌المللی بر جای نهاد و با تأثیر مثبت خود توانست ملت‌های مسلمان و اقلیت‌های اسلامی را در سراسر جهان به‌صورت خاص و آزاداندیشان و ستم‌دیدگان و مستضعفان جهان را به طور عام با خود همراه سازد.

نویسنده کتاب «جایگاه احکام حکومتی و اختیارات، ولی فقیه» با اشاره به اینکه نظام سلطه، دولت‌های استکباری و صهیونیست‌ها با شناخت ماهیت و اهداف انقلاب درصدد مقابله جدی با آن برآمدند، افزود: تمامی تهدیدات دشمنان انقلاب اسلامی در عرصه‌های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، دفاعی و امنیتی نتوانست مانع حضور فرهنگ انقلاب در منطقه و جهان شود. اگرچه از پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز بیش از ۴۰ سال می‌گذرد و در این چهار دهه انواع توطئه‌ها توسط نظام سلطه علیه نظام جمهوری اسلامی به صورت سازماندهی شده صورت گرفته، اما هیچ‌کدام از آن‌ها قادر به جلوگیری از روند پرشتاب این حرکت نبوده است.

بهداروند ادامه داد: این نشست درصدد ارائه راهبرد‌های دفاعی ـ امنیتی نظام جمهوری اسلامی ایران در تقابل با نظام سلطه بر اساس اندیشه رهبر معظم انقلاب همچون راهبردهای دفاع همه‌جانبه، تهدید در برابر تهدید، نهادینه‌سازی فرهنگ و تفکر دفاعی مردم پایه، ارتقای توان دفاعی نیرو‌های مسلح برای بازدارندگی و تقویت بنیه دفاعی است.

یادآور می‌شود، در پایان این نشست علمی، سخنرانان به پرسش‌های حاضران پاسخ دادند.

انتهای پیام
captcha