کشورهای اسلامی روابط با سوئد را قطع و آن را تحریم کنند
کد خبر: 4116664
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۰
تداوم محکومیت قرآن‌سوزی

کشورهای اسلامی روابط با سوئد را قطع و آن را تحریم کنند

گروه‌های لبنانی و مفتی کل عمان و عربستان سعودی جنایت قرآن‌سوزی در سوئد را محکوم و تأکید کردند: از جامعه بین‌المللی و هر فرد عاقلی در جهان می‌خواهیم تا موضعی قاطع و محکم در قبال کسانی که از آن تحت هر شعار و نامی حمایت می‌کنند و مجوز می‌دهند، اتخاذ کنند.

کشورهای اسلامی روابط با سوئد را قطع و آن را تحریم کنند

به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری رسمی لبنان، موج محکومیت هتک حرمت به ساحت مقدس قرآن کریم با اقدام راسموس پالودان، سیاستمدار افراطی دانمارکی در آتش زدن یک نسخه از قرآن کریم در مقابل ساختمان سفارت ترکیه در استکهلم همچنان ادامه دارد.

سفرای سوئد احضار شوند

ماهر عبدالرزاق، رئیس جنبش اصلاح و وحدت لبنان تأکید کرد: این دست جرایم و اقدامات هتاکانه نفرت و کینه به قرآن و اسلام را نشان می‌دهد و هرگز در راستای آزادی بیان نیست.

وی افزود: چطور است که ما هرگز نمی‌شنوم که آنها به کسی اجازه تعرض به ادیان و کتب دینی دیگری غیر مسلمانان را داده باشند و تنها زمانی که موضوع به قرآن و اسلام مربوط می‌شود تحت عناوین متعدد نظیر آزادی بیان یا دموکراسی به خود جسارت اهانت به مقدسات اسلامی را می‌دهند.

عبدالرزاق ضمن تأکید بر لزوم تقبیح این جنایت از سوی پیروان همه ادیان در سراسر دنیا گفت: ما خواهان مجازات این مجرم موهن به قرآن کریم هستیم و از کشورهای اسلامی می‌خواهیم سفیر سوئد در کشورشان را فراخوانند.

وی توهین به قرآن را توهین به همه مسلمانان سراسر جهان خواند و گفت: دولت سوئد مسئول این جنایت در حق مسلمانان جهان است و باید برای آنها مجازات سختی در نظر گرفته شود.

انفعال حکام اسلامی در برابر قرآن سوزی، نظیر انفعال در برابر یورش‌ها به مسجدالاقصی

شیخ عبدالله جبری، دبیر کل جنبش الامه هم اعطای مجوز به راسموس پالودان برای قرآن‌سوزی از سوی مقامات سوئدی را محکوم کرد و گفت: چنین جرایمی هرگز در چارچوب آزادی بیان نیست؛ بلکه این واقعیت شنیع، احساسات مسلمانان جهان را تحریک می‌کند و مقامات سوئدی مسئول تشدید گفتمان نفرت و خشونت هستند.

وی تأکید کرد: این رفتارهای ناپسند هیچ ضرری به قرآن و دین واقعی اسلام نمی‌رساند، زیرا خداوند متعال آن را حفظ می‌کند و جایگاه آن را متعالی می‌سازد و این در حالی است که آنها آتش زدن کتب ادیان دیگر را جایز نمی‌دانند؛ اما در مورد قرآن کریم آن را در چارچوب آزادی اندیشه و بیان، می‌دانند.

شیخ جبری گفت: اینکه دولت‌های اسلامی در قبال چنین جنایتی کار خاصی انجام نمی‌دهند، جای تعجب ندارد؛ زیرا کسانی که در برابر هتک حرمت مسجد الاقصی به دست دشمن صهیونیستی ساکت بی‌تفاوت است در خصوص آنچه در سوئد رخ داده هم کار خاصی نمی‌کند.

لزوم توقف عرضه سوخت به سوئد

جنبش توحید اسلامی در بیانیه‌ای آورده است: پیروان ادیان مختلف در صومعه‌ها و کلیساها و مکان‌های عبادی خود طی 1400 سال پیش اکنون به عبادات خود مشغول می‌شوند؛ بدون اینکه مورد تعرض قرار گیرند و از همین رو کشورهای عربی و اسلامی باید با پذیرش مسئولیت خود روابط خود را با سوئد قطع کرده و بخصوص کشورهای عربی حاشیه خلیج (فارس) همه اشکال عرضه سوخت را به آن متوقف کنند تا زمانی که تروریست‌هایی که به عالی‌ترین مقدسات اسلام و مسلمانان توهین می‌کنند مجازات شوند.

تجمع در لبنان

انجمن «قولناو العمل» هم روز گذشته در شهرک برالیاس منطقه البقاع لبنان یک تجمع اعتراضی در محکومیت قرآن‌سوزی در سوئد برگزار کردند.

احمد القطان، رئیس انجمن «قولنا و العمل» و جمعی از علما و شاگردان کلاس‌های قرآنی این انجمن و مردم عادی در این راهپیمایی در حالی که نسخه‌های قرآن کریم و پلاکاردهایی در محکومیت قرآن‌سوزی در دست داشتند با سر دادن شعار هر گونه تعرض به مقدسات مسلمانان و مراجع و نمادهای آنها را محکوم کردند.

در بیانیه این انجمن آمده است: دشمنان اسلام و دشمنان بشریت و دشمنان ادیان آسمانی هر بار به نحوی کینه خود را نسبت به این دین بزرگ نشان می‌دهند، یک بار با قرآن‌سوزی و بار دیگر با هتک حرمت به ساحت مراجع؛ اما ما به راحتی از کنار این جرایم نمی‌گذریم و از همه ملت‌های اسلامی می‌خواهیم برای دفاع از قرآن کریم که قانون اساسی مسلمانان است، قیام کنند و خواستار مجازات همه کسانی شوند که به هر دین و کتاب آسمانی توهین می‌کند.

برخی کشورها با نفرت پراکنی حامی تروریسم هستند

شیخ عبدالعزیز آل الشیخ، مفتی کل عربستان هم در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن قرآن‌سوزی گفت: این یک اقدام احساسات یک میلیارد مسلمان جهان را تحریک می‌کند و با دامن زدن به فتنه‌ها خدمت به حامیان افراط‌گرایی است.

مفتی سعودی دولت سوئد را نیز به دلیل اعطای مجوز برای قرآن سوزی مقصر دانست و گفت: این اقدامات عوام‌فریبانه نفرت را ترویج می‌کند و به برنامه‌های افراط‌گرایی، تروریسم و ​​منابع نفرت در همه جا خدمت می‌کند. از جامعه بین‌المللی و هر فرد عاقلی در جهان می‌خواهیم تا موضعی قاطع و محکم در قبال کسانی که از آن تحت هر شعار و نامی حمایت می‌کنند و مجوز می‌دهند، اتخاذ کنند.

شیخ عبدالعزیز عموم مسلمانان جهان را به اتحاد برای مقابله با تروریسم و خشونتی فراخواند که کشورها و گروه‌هایی با نفرت‌پراکنی در پس آن هستند و تأکید کرد: از درگاه خداوند متعال می‌خواهیم که مسلمانان را حول محور حق گرد آورده و باطل را ناکام گذارد و امنیت و صلح سراسر جهان را فراگیرد.

نور قرآن هرگز افول نمی‌کند

شیخ احمد بن حمد الخلیلی، مفتی عمان هم در بیانیه‌ای شدیداللحن توهین به قرآن کریم را محکوم کرد و گفت: کینه‌توزان با کلمات قرآن نمی‌توانند نور هدایت آن را خاموش کنند. خورشید قرآن برای همیشه در آسمان‌ها می‌درخشد و نور آن افول نمی‌کند.

وی افزود: این اتفاق چالشی آشکار برای همه امت اسلامی است و دولت‌ها و ملت‌ها باید با قاطعیت به مقابله با آن روند تا از کتاب خدا که منبع عزت است، صیانت کنند.

فتنه ساخته و پرداخته شده غرب

 شیخ نعیم قاسم، معاون دبیر کل حزب الله نیز تأکید کرد: هتک حرکت قرآن کریم تعرض به بشریت و پیام‌های آسمانی و فتنه‌ای ساخته و پرداخته شده با حمایت غرب و نشانه عجزی آشکار در بازاریابی برای مفاهیم مادی در برابر جلال و عظمت اسلام است.

در بیانیه توئیتری شیخ قاسم آمده است: ای کسانی که به مخالفان با صهیونیسم به دلیل اینکه در خصوص هولوکاست ابراز تردید می‌کنند، به بهانه آزادی بیان توهین می‌کنید و در برابر آنها می‌ایستید در حالی که هولوکاست داستانی است که فقط به چند میلیون نفر مربوط می‌شود، شایسته نیست که در حال حاضر که به مقدسات یک میلیارد و نیم مسلمان توهین می‌شود به مقابله با این اتفاق بروید؟.

معاون دبیر کل حزب الله تأکید کرد: خشم شما از گسترش دین اسلام در جهان سقوط ارزش‌های شما را برملا کرد. در پس آزادی تصنعی خود مخفی نشوید. شما اگر بخواهید به این رویه ادامه دهید، محکوم هستید. خورشید پس ابر نمی‌ماند.

شیخ زهیر عثمان الجعید، هماهنگ کننده کل جبهه عمل اسلامی در لبنان هم این جنایت را غیراخلاقی و غیرانسانی خواند و گفت: این رفتار احمقانه بیانگر سیاست دولت سوئد در حمایت از افراط‌گرایی و حمله به مقدسات اسلامی است.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha