حکمرانی شایسته در انقلاب اسلامی مورد توجه بوده است
کد خبر: 4116376
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۹
سیدکاظم سیدباقری:

حکمرانی شایسته در انقلاب اسلامی مورد توجه بوده است

حجت‌الاسلام سیدکاظم سیدباقری، مدیر گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، گفت: حکمرانی عادلانه شاید عالی‌ترین حکمرانی از منظر اسلامی باشد و این حکمرانی همراه با آزادی و مشارکت فعالانه و پویای مردم و در کنار تعامل میان دولت و شهروندان و جامعه مدنی و حلقه‌های واسط شکل می‌گیرد.

سیدکاظم سیدباقریبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدکاظم سیدباقری، مدیر گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، 2 بهمن ماه در نشست خبری همایش ملی حکمرانی اسلامی، گفت: حکمرانی یکی از مباحث مهم، جدی و اثرگذار  در چند دهه اخیر در ادبیات حاکمیت سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بوده است و عرصه‌های مختلفی را مشغول خود کرده است و به نحوی می‌توان گفت مراد از حکمرانی یافتن راه حل برای رفع بحران در کشورهای متعدد است هرچند این تجربه اول بار در کشور های غربی و در چالش توسعه و برای حل مشکلات ناشی از توسعه ایجاد شد.
 
وی با بیان اینکه ادبیات حکمرانی خوب متعلق به فرهنگ و جغرافیایی فکری غرب است، اظهار کرد: این بحث در اندیشه اسلامی بیش از یک دهه است که مورد کاوش و تحقیق اندیشوران مسلمان و جهان اسلام قرار گرفته است و چاره‌ای چز پرداختن به آن و شفاف‌کردن زوایا و ابعاد گوناگون آن نداریم لذا حکمرانی اسلامی یک واژه مهم و جدید است که باید مورد توجه در گام دوم انقلاب اسلامی قرار بگیرد و ما با رویکرد تمدنی چاره‌ای جز وارد کردن آن به عرصه حاکمیت اسلامی نداریم.
 
سیدباقری بیان کرد: نظام اسلامی نظامی است که همواره تلاش کرده ناظر به مسائل و دشواری‌های گوناگون راه خود را به سمت کارآیی، کارآمدی و روزآمدی بگشاید و راه را باز کند و همایش ملی حکمرانی اسلامی هم در این راستا در حال برگزاری است و مهمترین هدف آن دستیابی به الگوی مطلوب حکمرانی اسلامی است.

تبیین ماهیت حکمرانی اسلامی

مدیرگروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اظهار کرد: تبیین ماهیت و مؤلفه‌های حکمرانی اسلامی، تحلیل و بررسی ابعاد حکمرانی اسلامی در نظام معرفتی اسلامی و تبیین و تجربه حکمرانی اسلامی در نظام جمهوری اسلامی مبتنی بر راهبردهای امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری و نقد حکمرانی خوب که در اندیشه غرب شکل گرفته و تلاش و تکاپو برای رسیدن به حکمرانی شایسته اسلامی و خوانش بومی اسلامی جهت روزآمدی و کارآمدی نظام جمهوری اسلامی از دیگر اهداف این همایش است. 
 
وی اضافه کرد: بحث حکمرانی شایسته تا اندازه‌ای در انقلاب اسلامی مورد توجه بوده است؛ حکمرانی دارای مشخصات گوناگون مانند مشارکت فعال و پویای شهروندان، شفافیت، مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی است که در انقلاب تا حدودی وجود داشته است؛ مهم این است که در گام دوم انقلاب ما به سمت اجرایی و عملیاتی‌شدن و حضور جدی عناصر حکمرانی اسلامی حرکت کنیم.
 
وی افزود: حکمرانی خوب نسخه بانک جهانی برای کشورهای غربی و کشورهای دیگر بوده است و آنچه دغدغه ما در حکمرانی اسلامی است این است که تلاش کنیم آن را از منظر اسلامی و بومی مورد توجه قرار دهیم و ناظر به تلاش‌هایی که قبلا انجام شده گام‌های جدی‌تر برداریم.
 
سیدباقری اظهار کرد: در راستای برپایی این همایش، مراسم رونمایی از دو شماره فصلنامه آئین حکمرانی که توسط پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده برگزار خواهد شد همچنین مجموعه مقالاتی هم تدوین شده که رونمایی می‌شود. در یکسال اخیر پیش‌نشست‌های متعددی هم در راستای این همایش برگزار شده است و بیش از 80 مقاله هم به همایش ارسال شده ولی ما بیش از 20 مقاله انتخاب نکرده‌ایم.

رواج گفتمان حکمرانی اسلامی؛ دغدغه همایش

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: یکی از دغدغه‌های اصلی همایش نقد، بررسی، ویرایش و پیرایشی بوده که باید به حکمرانی خوب زده می‌شده است لذا از منظر اسلامی به قلمروهای سیاست، فرهنگ و اقتصاد و ... مورد توجه قرار گرفته است بنابراین مهم این است که بتوانیم از منظر اسلامی و بومی، تجربه و پیشنهادی که در اندیشه غربی شکل گرفته مورد نقد و بررسی قرار دهیم.

سیدباقری در پاسخ به پرسش ایکنا مبنی بر اینکه ما در برخی عرصه‌ها شاهد بن‌بست هستیم و چنین همایشهایی باید ورود به مصادیق داشته باشد و کلی‌گویی نباشد، زیرا ما در عرصه فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی مشکلات ساختاری زیادی داریم و باید تصمیم برای تحول انقلابی بگیریم، دیدگاه شما چیست، اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های حکمرانی، حل مشکلات است؛ در حکمرانی نباید منتظر باشیم که یک فرد یا نهاد تصمیم‌گیر نهایی باشد و آنچه مهم است روند تعاملی، گفت‌وگویی و تعامل‌جویانه است یعنی اول باید این فرهنگ را در خود به وجود آوریم که تعامل  گفت‌وگو راه حل است. 

زمان و مکان برپایی همایش

سیدباقری با بیان اینکه همایش مذکور روز چهارشنبه، پنجم بهمن ماه با حضور دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی و سخنرانی آیت‌الله کعبی در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در قم برگزار خواهد شد، افزود: میزگردی هم در خاتمه این همایش برگزار می‌شود و میزگردی در سه رویکرد سیاسی، اخلاقی و حقوقی با حضور حجج اسلام نجف لک‌زایی، ارسطا و محمود حکمت‌نیا برگزار خواهد شد و تلاش این میزگرد این است که وارد مسائل کشور شود و دقیقا بیان شود حکمرانی حقوقی، اخلاقی و یا سیاسی قرار است که چه مسئله‌ای از مسائل کشور را حل کند. 

اهمیت حاکمیت اخلاق

وی تاکید کرد: الان یکی از مشکلات مهم کشور مسئله اخلاق است و اینکه چگونه می‌توانیم با کمک فقه، حکمرانی اخلاقی را بارور کنیم ار مسائل مورد بحث است؛ الان ما بیش از آن که مشکل حقوقی داشته باشیم مشکل اخلاقی داریم و سه‌گانه سیاست، اخلاق و حقوق می‌تواتند راه حل‌هایی باز کند زیرا خیلی اوقات قانون رعایت می‌شود ولی چون اخلاق نیست باز مشکل باقی است؛ حاکمیت اخلاق غالبا حاکمیت قانون را هم به دنبال دارد ولی حاکمیت قانون لزوما حاکمیت اخلاق را به دنبال ندارد.

سیدباقری درباره خروجی این هماش هم گفت: یک بخشی از خروجی همایش، علمی است یعنی در قالب مقالات در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌گیرد ولی بحث‌نرم‌افزاری مهمتر است که همان تلاش در راستای برجسته‌سازی حکمرانی اسلامی و جداسازی آن از حکمرانی غربی و بومی‌سازی اندیشه اسلامی است. 

انتهای پیام
captcha