رشد اقتصادی چهار درصدی با وجود تحریم‌ها/ جهت‌گیری دولت مثبت و رو به جلوست
کد خبر: 4116267
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۷
رئیس‌جمهور در جلسه دفاع از کلیات لایحه بودجه مطرح کرد:

رشد اقتصادی چهار درصدی با وجود تحریم‌ها/ جهت‌گیری دولت مثبت و رو به جلوست

حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی با اشاره به تلاش دولت برای پشت سر گذاشتن سال ۱۴۰۱ با رشد اقتصادی گفت: قبل از آغاز این دولت رشد اقتصادی ۰.۴ درصد را شاهد بودیم اما امروز رشد اقتصادی چهار درصدی رقم خورده و این نشانگر تلاش همه بخش‌هاست.

سید ابراهیم رئیسی

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان صبح امروز، ۲ بهمن با حضور در صحن علنی مجلس در دفاع از کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ گفت: باید شکرگزار خداوند بود که علی‌رغم همه توطئه‌ها با صبر و بردباری مردم موفق شدیم توطئه‌های دشمن را خنثی کنیم.

وی افزود: دشمن تلاش می‌کند بخشی از حاکمیت ما را به خاطر انجام کار‌های انقلابی مورد سرزنش قرار دهد. هیچ ارتشی در جهان و منطقه به اندازه سپاه پاسداران با تروریست‌ها مقابله نکرده و به این موضوع ارتش‌های کشور‌های منطقه و مسئولان عالی این کشور‌ها اعتراف کرده‌اند. بار‌ها در این مدت کوتاه مسئولان عالی کشور‌ها به ما گفته‌اند اگر سپاه و حاج قاسم سلیمانی نبودند شرایط منطقه و شرایط کشور‌ها طور دیگر رقم می‌خورد. آن‌هایی که می‌خواهند این سپاه مقتدر را مورد سرزنش قرار دهند، این تلاششان تلاش مذبوحانه است.

تحقق رشد اقتصادی ۴ درصدی

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود به تلاش دولت برای تحقق رشد اقتصادی با وجود تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: تمام تلاش دولت این بوده ۱۴۰۱ را با رشد اقتصادی پشت سر بگذارد. قبل از آغاز این دولت رشد اقتصادی 0.4 درصد را شاهد بودیم و در دهه ۹۰ مشکلات بسیاری را داشتیم اما امروز رشد اقتصادی چهار درصدی رقم خورده و این نشانگر تلاش همه بخش‌هاست.

رئیسی با بیان اینکه در دولت سیزدهم رشد سرمایه‌گذاری، کاهشی شدن تورم و رشد در حوزه تولید رقم خورده است، ادامه داد: همه این‌ها نشانه‌های خوبی است. به عنوان مثال پنج درصد رشد تولید و بیشتر از پنج درصد هم رشد تجهیزات تولیدی اتفاق افتاده و از سوی دیگر نرخ بیکاری روند کاهشی داشته و همه اینها نشان می‌دهد جهت‌گیری دولت مثبت و رو به جلوست.

وی با بیان اینکه علی‌رغم همه تهدیدات و تحریم‌ها شاهد افزایش صادرات نفت خام و میعانات گازی هستیم و این برای دولت افتخار است که هم توانسته تحریم‌ها را دور بزند و هم به منابع ارزی دست پیدا کند، تأکید کرد: برخلاف تلاش برخی، دولت هرگز دست به استقراض نزده و با وجود اینکه افزایش مبلغ یارانه‌های نقدی را داشتیم ولی استقراضی رقم نحورد و این برای دولت یک افتخار است.

زمان اجرایی شدن طرح کالابرگ

رئیس قوه مجریه درباره زمان اجرایی شدن طرح کالابرگ گفت: زمانی که طرح کالابرگ مطرح شد زیرساخت‌هایش آماده نبود و تلاش بسیاری انجام شده تا این زیرساحت‌ها فراهم شود و در برخی شهرها هم فراهم شده و گزارش‌های آن را به مجلس تقدیم خواهیم کرد و به محض فراهم شدن زیرساخت‌ها، این طرح در کل کشور اجرایی خواهد شد.

رئیسی با اشاره به افزایش درآمدهای مالیاتی دولت تأکید کرد: در حوزه مالیات تلاش شده تا جلوی فرارهای مالیاتی گرفته شود و دولت برای تحقق کامل درآمدهای مالیاتی‌اش تمام تلاش خود را به کار گرفته است.

وی با بیان اینکه با وجود تمام محدودیت‌های بودجه‌ای مواردی محقق شده‌اند که 10 یا 11 سال با تأخیر مواجه بوده‌اند، اظهار کرد: از سوی دیگر رشد بخش صنعت در 6 ماهه اول معادل 4.9 دهم درصد است و ارزش بخش معدن امروز مثبت شده و ارزش شاخص شرکت‌های بورس 6 تا 7 درصد رشد داشته، درصورتی که قبلاً منفی بوده‌اند. همچنین در تولید خودرو و تولیدات پتروشیمی رشد داشته‌ایم. از سوی دیگر امروز موفق شده‌ایم رتبه هفتم تولید فولاد را در جهان به دست آوریم و اینها همه نشانه‌های رشد است.

رئیس دولت سیزدهم در ادامه افزود: در رابطه با تولید گام‌های خوبی برداشته شده و هدف ما تحقق سخنان و منویات رهبر معظم انقلاب در این رابطه است. در حوزه تجارت 17 درصد رشد داشته‌ایم و همچنین در حوزه صادرات غیرنفتی و تولید کالاهای سرمایه‌ای رشد داشته‌ایم. آنچه که دولت برای اشتغال یک میلیون نفر وعده داده بود محقق شده و مستندات کاملاً نشان می‌دهد اشتغال قریب به یک میلیون نفر محقق شده ولی این را هنوز کافی نمی‌دانیم.

رئیسی به افزایش تولیدات بخش کشاورزی اشاره کرد و در این رابطه گفت: در حوزه کشاورزی رشد 17 درصدی رقم خورده و به طور کلی تراز تجاری بخش کشاورزی رشد داشته و از 16 میلیون تُن به 20 میلیون تُن افزایش یافته است. به این میزان باید افزایش خرید تضمینی گندم و افزاش ظرفیت دانش‌بنیانی بخش کشاورزی را هم افزود، طوری که در حوزه کشاورزی بیش از 70 درصد رشد تولیدات دانش‌بنیانی را داشته‌ایم.

ویژگی‌های لایحه بودجه

وی با اشاره به ویژگی‌های لایحه بودجه 1402 گفت: تلاش شده در بودجه 1402 سیاست‌های کلی برنامه هفتم، سند ملی آمایش سرزمینی و سند دولت مردمی مورد توجه قرار گیرند. در این بودجه سعی شده از درج احکام غیرمرتبط جلوگیری شود و همچنین احکام دائمی به صورت جداگانه آورده شود. در این بودجه شفافیت، بهبود معیشت مردم و عدالت در پرداخت‌ها و بهبود وضعیت بازار سرمایه در دستور کار است.

رئیس قوه مجریه افزایش سهم درآمدهای مالیاتی از طریق مؤدیان جدید، توجه به بهداشت و درمان، توجه به رشد اقتصادی و بهبود وضعیت اشتغال و فعال شدن صندوق‌های عدالت و پیشرفت در همه استان‌ها را از دیگر اهداف بودجه 1402 عنوان کرد و افزود: در این بودجه رقمی حدود 360 همت برای تأمین یارانه نان پیش بینی شده و از سوی دیگر رشد 20 درصدی حقوق شاغلان، معافیت‌ مالیاتی حقوق و دستمزد کسانی که حداکثر هفت میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند و کاهش تعرفه واردات خودرو از دیگر ویژگی‌های بودجه 1402 است.

رئیسی درباره واردات خودرو بیان کرد: مصوبه واردات خودرو از زمانی که در مجلس و مجمع به تصویب رسید، آیین‌های نامه‌های آن را تدوین و عملیاتی کردیم و هدف ما حمایت از تولید خودروی داخلی در کنار واردات خودروهای باکیفیت است.
 
وی به رویکرد اشتغال‌آفرین دولت اشاره کرد و افزود: در راستای اشتغال‌آفرینی هزار میلیارد تومان برای هر استان به صورت تنخواه در نظر گرفته‌ایم تا صرف اشتغال شود و همچنین برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام اعتباراتی در نظر گرفته شده است. ما معتقدیم پیشرفت و رشد اقتصادی در گروی سرمایه‌گذاری و افزایش بهره‌وری است و به همین دلیل 540 همت برای بهره‌‎وری شرکت‌ها  اختصاص داده‌ایم.
 
رئیس قوه مجریه ادامه داد: 43 درصد اعتبار بخش سلامت رشد داشته و سهم صندوق تثبیت بازار سرمایه را هم افزایش داده‌ایم و در راستای حمایت از نهضت ملی مسکن تخفیفات مالیاتی را در نظر گرفته‌ایم.
 
رئیسی با بیان اینکه تلاش ما این بوده مغایرتی میان هزینه‌ها و درآمدها وجود نداشته باشد و در سال جاری و برای سال بعد این را در دستور کار قرار داده‌ایم، گفت: کسری بودجه پسندیده نیست و همچنین تلاش شده تکالیف اضافه بر بانک‌ها و ریسک سرمایه‌گذاری کاهش پیدا کند.
 

علت افزایش درآمدهای مالیاتی دولت

 
رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود علت افزایش درآمدهای مالیاتی در بودجه را توضیح داد و گفت: افزایش مالیات مربوط به فرار مالیاتی و همچنین مؤدیان جدید بوده و علت افزایش هزینه‌ها نیز بخشی درباره حقوق و دستمزد است که افزایش می‌یابد و بخشی هم مربوط به 150 هزار میلیارد تومان هدفمندی یارانه‌هاست.
 
رئیسی بیان کرد: مسکن، معیشت، خودرو و حوزه سلامت چهار اولویت اساسی دولت است که برای اینها برنامه‌های کوتاه‌مدت داریم و به زودی در این چهار حوزه اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد و برنامه‌هایمان را اعلام خواهیم کرد.
 
وی با بیان اینکه دولت با تمام پیام‌های ناامیدکننده مقابله خواهد کرد، افزود: دشمن تمام تلاش خود را بکار گرفته تا امید جوانان را به یأس تبدیل کند و تمامی اقدامات و اظهارات در دولت و مجلس و همه بخش‌هایی که دغدغه نظام و مردم را دارند در این راستاست که امیدآفرین باشند و لذا دولت در این چهار حوزه برنامه‌های کوتاه مدت و بلندمدتی را در دستورکار دارد.
 
رئیس جمهور تأکید کرد: حتماً بدانید گرانی‌ها کاهشی خواهد شد و با توجه به منابع و ظرفیتی که در کشور وجود دارد به امید خدا در اجرای منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی که خواست مردم است اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد و علی‌رغم تلاش عده‌ای برای ناامید کردن مردم، رشد اقتصادی محقق می‌شود. گزارش‌ها حاکی از این است که در کشور رشد اتفاق افتاده ولی دشمن نمی‌گذارد این رشد دیده شود و ان‌شاءالله این رشد را با مشارکت مردم ارتقا خواهیم بخشیم و دشمن را شکست خواهیم داد.
 
حجت‌الاسلام رئیسی در پایان گفت: پیام این بودجه به همه فعالان اقتصادی و فعالان بازار سرمایه پیام امید و رشد است و باید تلاش کنیم تا این امید روز به روز مضاعف شود.
انتهای پیام
captcha