اقتدار و استقلال به سازمان دارالقرآن بازمی‌گردد
کد خبر: 4116072
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۷
حجت‌الاسلام تقی‌زاده:

اقتدار و استقلال به سازمان دارالقرآن بازمی‌گردد

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در جمع رؤسای ادارات امور قرآنی سراسری کشور با تشریح وضعیت فعلی سازمان دارالقرآن گفت: هر چند که سازمان یک عقبه و اعتبار جدی در بین قرآنیان دارد، ولی نخستین کار ما این است که اقتدار، صلابت و جدیت گذشته را به سازمان بازگردانیم.

به گزارش خبرنگار ایکنا، سی و پنجمین نشست سراسری رؤسای ادارات امور قرآنی کشور از صبح امروز، شنبه اول بهمن با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین علی تقی‌زاده، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، معاونان، مدیران کل و رؤسای ادارات امور قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی سراسر کشور در سازمان دارالقرآن برگزار شد و به مدت سه روز ادامه دارد.

رئیس سازمان دارالقرآن در ابتدای این نشست با اشاره به دیدار رئیس و جمعی از مدیران سازمان تبلیغات اسلامی با رهبر معظم انقلاب که چهارشنبه هفته گذشته برگزار شد، گفت: در این دیدار نکات مهمی از سوی مقام معظم رهبری بیان شد که خوب است برخی از آنها در این جلسه مرور شود.

وی افزود: نکته اولی که مقام معظم رهبری به آن پرداختند و بر روی آن هم مانور بسیاری دادند، کاملا قرآنی بود. ایشان اشاره‌ای به آیات سوره مبارکه احزاب کردند و فرمودند: «الَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رِسالاتِ اللَّهِ وَ یَخْشَوْنَهُ وَ لا یَخْشَوْنَ أَحَداً إِلَّا اللَّهَ ...». مقام معظم رهبری تولید و ارائه محصولات فاخر مبتنی بر فکر نو، و در نظر گرفتن اقتضائات اجتماعی و فرهنگی تبلیغ را در عین خشیت کامل از پروردگار، دو وظیفه مهم دستگاه‌های فرهنگی تبلیغاتی خواندند.

تقی‌زاده بیان کرد: مقام معظم رهبری با استناد به آیات قرآنی، خشیت از پروردگار به معنای «ملاحظه، رعایت و مراقبت» را راهبرد ضروری و همیشگی فعالان عرصه فرهنگ و تبلیغ دانستند. سپس ایشان خطاب به آقای قمی فرمودند: اگر شما بخواهید انقلاب اسلامی را تبلیغ کنید، قطعاً برای شما مشکلاتی به همراه خواهد داشت؛ لذا دستگاه‌ها و عناصر فرهنگی-تبلیغی باید کاملاً مراقب باشند که حرف خدا در هیچ شرایطی زمین نماند و در این زمینه نباید از جنجال و هوچی‌گری و اتهامات ترسید.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم تصریح کرد: مقام معظم رهبری به تولید فکر نو، فرآوری آن‌ها و تبدیلشان به محصولات فاخر دارای بسته‌بندی خوب، تاکید کردند. همچنین فرمودند که در همه زمینه‌ها نیازمند بسته‌بندی ناظر بر مخاطب و جذاب هستیم. اهمیت دادن به نیروی انسانی زبده به عنوان محور اساسی مجموعه‌های فرهنگی، حفظ نیرو‌های خوب سازمان تبلیغات اسلامی در همه رشته‌ها، مراقبت از نیرو‌ها و مواظبت در زمینه آفات برون‌سپاری کار‌های فرهنگی - تبلیغاتی، چهار نکته دیگر رهبر انقلاب اسلامی در این دیدار بود.

تقی‌زاده به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت و توجه به نیروی انسانی جوان در بدنه نظام فرهنگی جامعه اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب همچنین در این دیدار به ضرورت تربیت نیروی انسانی متخصص در حوزه فرهنگ اشاره و خطاب به آقای قمی تاکید کردند که بایستی این موضوع را بیشتر مورد توجه قرار دهند.

وی بیان کرد: مقام معظم رهبری فرمودند بعضاً مشاهده شده که به بیرون از سازمان کاری سپرده شده، ولی هدف و نتیجه کار با چیزی که شما به دنبال آن بوده‌اید، متفاوت بوده است. البته باید از ظرفیت‌های مردمی حداکثر استفاده را کرد و ما مخالف مردمی‌سازی و برون‌سپاری نیستیم. اما باید با دقت افراد شناسایی و کارها به آنها سپرده شود.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم ادامه داد: حفظ شادابی، سرزندگی، خوشحالی و خشنودی مردم از دیگر نکاتی بود که رهبر معظم انقلاب به‌عنوان یکی از وظایف مهم دستگاه‌های فرهنگی-تبلیغاتی بیان کردند و در تشریح بیشتر ابعاد و اهمیت این موضوع گفتند می‌توان با مشارکت خود مردم، کار‌های متنوع، شیرین و سرزنده‌ای انجام داد تا نشاط در جامعه بیشتر شود.

تقی‌زاده به تاکید رهبر معظم انقلاب درخصوص پرهیز از جناحی شدند، سازمان‌ها اشاره کرد و گفت: ایشان فرمودند سازمان‌ها جناحی نشوند و فرمودند از کار‌های ویترینی پرهیز کنید و بودجه بیت‌المال را صرف این کار‌ها نکنید. البته تأکید کردند برخی از کار‌های واقعی نیاز به ویترین دارد و باید توجه کرد که این موضوع با کار صرفاً ویترینی یکی دیده نشود.

وی در ادامه این نشست به وضعیت سازمان دارالقرآن از لحاظ بودجه‌ای و برنامه‌ای پرداخت و تصریح کرد: امروز وضعیت سازمان دارالقرآن به این معنا که در نقطه‌ای قرار گرفته باشیم که از لحاظ مدیریتی، ارتباطات استانی در وضعیت عالی قرار گرفته باشیم خیلی خوب نیست.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم با بیان اینکه امروز وضعیت سازمان دارالقرآن راقی و عالی نیست هرچند که سازمان یک عقبه، تاریخچه و اعتبار جدی بین فضای قرآنی دارد، اما از این واقعیت این نتیجه را می‌گیریم که اولین کار ما این است که باید اقتدار، صلابت و جدیت به سازمان دارالقرآن بازگردد؛ لذا ذیل این موضوع پیگیری‌هایی را انجام دادیم و در ابتدا با آقای قمی شرط کردیم که سازمان دارالقرآن و بحث استقلال آن را جدی بگیرند.

درخواست ردیف‌بودجه مستقل

تقی‌زاده در ادامه گفت:‌ درخواست کردیم که ایشان نامه‌ای را برای ریاست محترم جمهوری تهیه و ارسال کنند که در سال ۱۴۰۲ سازمان دارالقرآن کریم ردیف‌بودجه مستقل داشته باشد و در کنار آن هویت جدی که سازمان قرآنی نیاز دارد به آن باز گردد. ایشان پذیرفتند و نامه‌ای تنظیم شد و دو ماه پیش این نامه به ریاست جمهوری داده و طی آن درخواست شد که سازمان در بودجه ۱۴۰۲ مجزا دیده شود.

وی افزود:‌ بحث ارتباط با مجلس از مواردی بود که به جد دنبال آن بودیم. در فراکسیون قرآن و عترت که بسیار پرتعداد است شرکت کردیم و گفت‌وگو‌هایی در خصوص برنامه هفتم و مباحث مرتبط با فعالیت‌های قرآنی داشتیم. ارتباط با وزارت ارشاد و سازمان اوقاف را به صورت جدی پیگیری می‌کنیم و هماهنگی‌های خوبی با عزیزان در خصوص برنامه‌های قرآنی دنبال‌ شد. همچنین هماهنگی‌های خوبی هم در این حوزه در حال انجام است.

تشکیل شورای پیشکسوتان قرآنی 

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم از توجه به پیشکسوتان قرآنی سازمان دارالقرآن به عنوان وزنه‌های قرآنی و مدیریتی سیاسی کشوری خبر داد و گفت: حمایت این‌ها به اتفاقات قرآنی می‌تواند ضریب دهد؛ لذا اتفاق خوبی در این حوزه رخ داد که یک حس همراهی با فضای جدید رقم خورد. به همین جهت به دنبال این هستیم که شورایی از پیشکسوتان را در سازمان تشکیل و رفت و آمد آن‌ها را به سازمان رونق دهیم.

تقی‌زاده با بیان اینکه بحث برنامه ۱۴۰۲ در لایحه استانی و ملی را آغاز کرد‌ه‌ایم و طی آن گفت‌وگوهایمان را شروع کردیم،‌ گفت: یکی از موضوعات این بود که بودجه برنامه‌ای سازمان بسیار کم است که بر اساس آن امکان کار جدی وجود نداشت. با این وضعیت امیدواریم سال آینده فضا از لحاظ بودجه‌ای در داخل سازمان ارتقا داشته باشد.

تهیه پیش‌نویس طرح راهبردی سازمان دارالقرآن

وی اظهار کرد: موضوع دیگر تهیه پیش‌نویس طرح راهبردی سازمان دارالقرآن الکریم بود که نظرات شما نیز به این پیش‌نویس اضافه خواهد شد. انتهای سال ۹۳ طرح ۱۰ ساله‌ای برای سازمان نوشته شده بود که در همان طرح آمده بود که بعد از پنج سال بازبینی شود و در سال ۹۸ آن طرح بازبینی شد و ما این طرح‌ها و سایر طرح‌های دیگر ازجمله سند تحول سازمان دارالقرآن که توسط آقای قمی ارایه شد و اسناد بالادستی قرآنی، فرمایشات رهبر معظم انقلاب و مصاحبه‌های ملی و... را مطالعه و بررسی کردیم.

تقی‌زاده به ضرورت همفکری جهت کاهش ابهامات در مورد کار‌ها و اهداف قرآنی و رفع موانع در این حوزه تاکید کرد وگفت: همه باید ذهن مشترکی نسبت به مسایل سازمان به دست بیاوریم؛ لذا هم فکر‌شدن، یک محور و هم‌دل شدن محور بعدی ما است. همچنین جهاد تبیین به عنوان فریضه‌ای که مقام معظم رهبری همه ما را نسبت به آن امر کردند موضوعی است که باید سازمان دارالقرآن نسبت خودش را با این فریضه مشخص کند.

رییس سازمان دارالقرآن کریم ادامه داد: امروز از فضای خشک اداری چیزی در نمی‌آید و اگر یک فضای دوستانه و پیوند همدلانه و یک هویت مشترک برای اقامه قرآن ایجاد شود امکان دارد اتفاقی در جهت اهداف قرآنی رخ دهد. موضوع دیگر بومی‌سازی کلی محور‌ها برای استان‌ها است. در کنار این مباحث از محضر یکسری از مدعوین به صورت هدفمند و مطالبه‌گرانه بهره‌مند خواهیم شد.

به گزارش ایکنا، در این نشست سه روزه که با حضور رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، معاونان و مدیران این سازمان و رؤسای ادارات امور قرآنی کشور برپا می‌شود، مباحثی، چون رویکرد‌های کلان و پیش‌نویس طرح راهبردی سازمان دارالقرآن الکریم، تحلیل برنامه‌های عملیاتی و نقش‌آفرینی جامعه قرآنی و بررسی برنامه و بودجه سال ۱۴۰۲ مطرح و مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

یادآور می‌شود میهمانان ویژه این نشست، طی روز‌های آینده حجت‌الاسلام قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام حریزاوی، قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام قاسمیان، عضو هیئت امنای سازمان دارالقرآن الکریم، حجت‌الاسلام پژمانفر، رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی، نیکزاد، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی و عضو هیئت امنای سازمان دارالقرآن الکریم و مقدم‌فر، معاون دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری و مشاور امور فرهنگی و رسانه‌ای فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خواهند بود.

انتهای پیام
captcha