رشته تاریخ علم در حوزه‌ها جدی گرفته شود
کد خبر: 4114545
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۷
عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی العالمیه:

رشته تاریخ علم در حوزه‌ها جدی گرفته شود

نعمت‌الله صفری فروشانی معتقد است که در حوزه‌ها، تاریخ علم باید وابسته به رشته تاریخ تمدن باشد و در مراکز حوزوی مانند جامعةالمصطفی رشته تاریخ تمدن مورد توجه بیشتری قرار بگیرد.

نعمت‌الله صفری فروشانی، عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی العالمیه

نعمت‌الله صفری فروشانی، عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی العالمیه در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با اشاره به اهمیت و توجه روزافزون مراکز حوزوی به موضوع تاریخ علم، گفت: آنچه باید در ابتدا به آن اشاره کنم آن‌است که تاریخ یک چیز و علم تاریخ موضوع دیگری است که باید از هم تفکیک کرد. تاریخ علم، رشته‌ای است که به علم با توجه به تحولات تاریخی می‌پردازد و موضوع آن علم بوده و نه حوادث یا شخصیت‌ها.

وی افزود: تاریخ علم در دنیا رشته‌ای شناخته شده است، در دانشگاه‌های مختلف تدریس می‌شود، دانشجو و مقاطع تحصیلی، مطالعات و پژوهش دارد. اما در ایران در حالت جنینی قرار دارد. البته پژوهشکده علم، وابسته به دانشگاه تهران را داریم که در سال ۱۳۸۲ تأسیس شده است. دانشجویان فارغ التحصیل و نشریه مرتبط با عنوان تاریخ علم دارد. اما این پژوهشکده و نشریه آن فقط به بخشی از علوم می‌پردازند، پژوهشکده‌هایی مانند تاریخ ریاضی، نجوم، پزشکی، داروسازی، فیزیک و فناوری و تاریخ علوم طبیعی دارد. یعنی علومی که در حوزه‌های علمیه به آن‌ها پرداخته نمی‌شود و پژوهشکده علم و نشریه آن به علوم حوزوی نمی‌پردازند و هنوز هم گفتمان تاریخ علم در کشور جاری و ساری نشده است.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: در حوزه‌ها، تاریخ علم باید وابسته به رشته تاریخ تمدن باشد و در مراکز حوزوی مثل جامعةالمصطفی و ... در رشته تاریخ تمدن مورد توجه قرار بگیرد. البته در حال حاضر ما نه تنها رشته تاریخ در حوزه‌ها نداریم، بلکه در سرفصل‌ واحد‌های مختلف درسی حوزه، واحد تاریخ علم را هم نداریم، با این که می‌تواند از زیر رشته‌های تاریخ تمدن اسلامی قرار بگیرد. این گفت‌وگو می‌تواند تلنگری برای ورود و کار در این عرصه باشد.

صفری فروشانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه تاریخ علم در حوزه‌های علمیه در سه عرصه می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد، بیان کرد: «تاریخ علم مطلق، دانش بماهو دانش»، «تاریخ علم خاص، مثلا تاریخ علوم حوزوی یا تاریخ علم در حوزه» و «تاریخ یک مسأله، برای مثال تاریخِ تاریخ‌نگاری عاشورا، یا مسأله خمس» سه عرصه مدنظر است.

انتهای پیام
captcha