اطاعت از ولی‌خدا نظم و سامان در اجتماع ایجاد می‌کند
کد خبر: 4114309
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۸
آیت‌الله دژکام:

اطاعت از ولی‌خدا نظم و سامان در اجتماع ایجاد می‌کند

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس با بیان اینکه اطاعت از ولی امر را خدا واجب کرده است، گفت: این اطاعت باعث می‌شود نظم و سامان در اجتماع ایجاد می‌شود و این سامان است که دشمن را ناامید می‌کند.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارسبه گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس امروز، 23 دی در خطبه‌های نماز جمعه شیراز ضمن توصیه به رعایت تقوای الهی گفت: بحث درباره توحید و مراتب توحید به بحث توحید در حاکمیت رسید؛ خدا در همه عالم حکومت می‌کند، در عالم طبیعت فرمان خداست که جاری است و قوانین طبیعی چیزی غیر از فرامین الهی نیست.

وی با بیان اینکه خدا به آسمان و زمین فرمود که حرکت کنید و نظم خاص داشته باشید «قالَتا أَتَيْنا طائِعينَ» آسمان و زمین فرمانبر خدای متعال هستند، افزود: انسان‌ها مختار آفریده شدند، اطاعت کنند یا معصیت دست خودشان است و نکته اینجاست که اطاعت و معصیت ما برای خداوند سود و ضرر ندارد، اما اطاعت کردن از خدا زمینه سعادت ماست و معصیت، شقاوت و بدبختی را برای ما می‌آورد.

آیت‌الله دژکام با تصریح اینکه اگر به خدا ایمان آوردیم حاکمیت خدا را در این عالم پذیرفته‌ایم، می‌گوییم برای جامعه اسلامی حکم کن که ما اطاعت کنیم، گفت: نتیجه این حاکمیتی که انسان به اختیار خود می‌پذیرد آن است که به بهشت رهنمود می‌شود.«اللَّهُ وَلِيُّ الَّذينَ آمَنوا يُخرِجُهُم مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النّورِ» گر خدا سرپرست مؤمن شد و ما ایمان آوردیم و ولایت خدا را پذیرفتیم، در دنیا و آخرت به سوی نور و خوبی‌ها و اگر نپذیرفتیم «وَالَّذِينَ كَفَرُوا أَوْلِيَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمَاتِ» رهبران کافران طاغوت‌ها هستند.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه طاغوت حاکم بر جامعه‌ای است که کافر باشند و خداوند حاکم بر جامعه‌ای است که مومن باشند، گفت: خدای متعال وقتی می‌خواهد در عالم حکومت کند، در جامعه انسانی برای خود خلیفه قرار می‌دهد «إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً» یعنی در این جامعه انسانی یک نفر به نام خلیفه خدا از جانب خدا تعیین می‌شود تا بین مردم حکومت کند. بحث بر سر این است که خلیفه خدا کیست و این مهم‌ترین بحث در تاریخ اسلام است.

وی با یادآوری اینکه ما شیعیان معتقدیم که بعد از پیامبر گرامی(ص)، امام علی(ع) و یازده امام معصوم (ع) از فرزندان آن‌ها خلفاء‌الله هستند، به فرازهایی از خطبه حضرت زهرا(س) که بحث حکومت الهی و خلافت ‌خداوند متعال و امامت معصومین بر جامعه انسانی را در همان روزهای اول پس از رحلت پیامبر(ص)، به صورت جدی مطرح کردند، اشاره کرد و گفت: فَجَعَلَ اللّهُ الإيمانَ تَطْهيراً لَكُمْ مِنَ الشِّرْكِ؛ اگر ایمان داشته باشید از شرک پاک می‌شوید، وَ طاعَتَنا نِظاماً لِلْمِلَّةِ؛ اطاعت از اهل بیت(ع) که خلیفه خدا هستند نظام (هماهنگ‌کننده) برای ملت مسلمان است - نخ وسط دانه‌های تسبیح نظام است ـ اگر امت اسلامی می‌خواهد به صورت هماهنگ به سوی سعادت حرکت کند باید این اطاعت از ولی خدا را پیشه خود کند.

آیت‌الله دژکام با تصریح اینکه در ادبیات عرفانی ما با تعابیری زیبا بسیار تأکید شده است که از ولی خدا فرمان ببرید، افزود: در جامعه اسلامی اطاعت باعث می‌شود که همه با هم یکی شوند. وقتی همه یکی شدند دیگر دشمن نمی‌تواند کاری انجام دهد ولی اگر تکه تکه شدیم، همه ما را می‌زنند. اطاعت از ولی امر را خدا واجب کرده است؛ این اطاعت باعث می‌شود نظم و سامان در اجتماع ایجاد می‌شود و این سامان است که دشمن را ناامید می‌کند.«وَ إمامَتَنا أماناً مِنَ الْفُرْقَةِ» امامت اهل بیت است که به جامعه اسلامی امنیت می‌بخشد و از تفرقه و دوگانگی جلوگیری می‌کند، به بهانه دلسوزی بهانه دست دشمن ندهیم.

جایگاه بانوی دو عالم

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه سخنان خود ضمن گرامیداشت سالروز ولادت حضرت زهرا(س) و امام خمینی(ره) و سایر مناسبت‌های پیش‌رو اظهار کرد: روز قیامت وقتی بانوی ما حضرت زهرا (س) وارد عرصه محشر می‌شود بر مرکبی از نور حرکت می‌کند و می‌گویند خلایق احترام کنید که بی بی دو عالم آمده‌اند؛ یک جمله این حدیث آن است که در عرصه قیامت همه ایستادند برای حساب و کتاب و هرکس محب حضرت زهرا(س) باشد را با خود جمع می‌کند و با خود به بهشت می‌برد.

وی همچنین گفت: در هفته آینده یاد چند شهید بزرگ را باید گرامی بداریم که این‌ها از سادات بودند. گروه فدائیان اسلام که در هفته آینده سالروز شهادت نواب صفوی و یاران و همکاران ایشان است، برای عزت ایران و اسلام تلاش بسیاری کردند. اینکه یادی از شهدای بزرگوار می‌کنیم برای آن است که خودمان از آن‌ها یاد بگیریم. این مرد بزرگ به کمک یارانش روزی که در مجلس ایران توسط نخست وزیر آن موقع داشت ایران و ایرانی تحقیر می‌شد، به میدان آمدند و جلوی آن کسی که ایرانیان را تحقیر کرده بود گرفتند.

آیت‌الله دژکام ادامه داد: آن روز مدعی بودند ایرانی‌ها حتی یک لولهنگ هم نمی‌توانند بسازند، (این را نخست وزیر آن زمان در مجلس ما گفت و خیلی‌ها تایید کردند) اما امروزی که خاطره شهید نواب را گرامی می‌داریم، ایرانی‌ها نشان دادند که بیش از این‌چیزها خدا هوش و استعداد و توان به آنان عنایت کرده است.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه امروز ما می‌توانیم ماهواره بسازیم و موشک‌های مختلف نقطه زن قدرتمند داریم، افزود: امروز دانش ایرانی به جایی رسیده که در بسیاری از عرصه‌های دانش جزو رده‌های اول دنیا هستیم. این‌ها همه به واسطه غیرتی که امثال شهید نواب صفوی داشته است به دست آمده است که خدا به مغز و هوش ایرانی‌ها کم نداده است اما تنبلی‌ها و دنیاخواهی در آن زمان نمی‌گذاشت ایرانی‌ها رشد کنند اما امروز این حرکت با خوبی و قدرت و با عظمت پیش می‌رود و به زودی نتیجه‌های بهتر و والاتر را شاهد خواهیم بود.

وی یادآور شد: رئیس سازمان انرژی اتمی ایران که به دانشگاه شیراز آمد گفت که مسیر فناوری هسته‌ای را به سمتی می‌بریم که بهره‌مندی اقتصادی زیادی شامل کشور می‌شود. برخی از استادان این استان هم مباحث مفصلی در خصوص دستاوردها ارائه می‌کردند که باید عمومی‌تر برای مردم و جوانان توضیح داده شود. ما فقط در بحث رادیودارو میلیون‌ها دلار می‌توانیم برای کشور ارزآوری داشته باشیم. این‌ها کارهایی است که جوانان ایرانی انجام می‌دهند به واسطه کار نواب صفوی‌ها است که خودباوری را در ما زنده کردند.

انتهای پیام
captcha