خوزستان در زمینه موقوفات قرآنی ضعیف است
کد خبر: 4113654
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۹

خوزستان در زمینه موقوفات قرآنی ضعیف است

مدیرکل اوقاف خوزستان با بیان اینکه خوزستان با برخورداری از امتیازهای فرهنگی، در خصوص موقوفات قرآنی ضعیف است، گفت: می‌طلبد برای ایجاد موقوفات قرآنی برنامه‌ریزی داشته باشیم.

حجت الاسلام مرتضی خاکبازبه گزارش ایکنا از خوزستان، حجت‌الاسلام مرتضی خاکباز، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خوزستان در نشست خبری چهل و پنجمین دوره مسابقات کشوری قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران که امروز، سه‌شنبه، ۲۰ دی در سالن اجتماعات گیت بوستان برگزار شد، گفت: استان خوزستان که از استان‌های بسیار مذهبی است ۴۱۷ امامزاده واجب التعظیم در خود دارد. استانی که دروازه ورود تشیع به کشور بوده و هشت سال در مقابل کفر مطلق ایستاد. 

وی با بیان اینکه برگزاری چهل و پنجمین دوره مسابقات قرآن کریم هدیه و ارمغان خوبی به استان خوزستان است، با اشاره به خرسندی مدیران خوزستان از میزبانی این مسابقات گفت: از ریاست سازمان اوقاف به دلیل انتخاب خوزستان برای میزبانی این رویداد تشکر می‌کنیم. حدود سه، چهار ماه است که مشغول فراهم کردن مقدمات کار در استان هستیم تا بتوانیم میزبان شایسته‌ای برای قریب ۵۰۰ مهمان در استان خوزستان باشیم.

خاکباز با بیان اینکه تمام دستگاه‌ها و مسئولان استانی برای این میزبانی پای کار آمده‌اند، ادامه داد: در ساعت ۱۵ روز پنجشنبه ۲۲ دی شاهد افتتاحیه‌‌ای در طراز ملی در اهواز هستیم. خوزستان ظرفیت بی‌نظیر اقتصادی و فرهنگی دارد و این برنامه می‌تواند وجهه فرهنگی مضاعفی به استان بدهد.

مدیرکل اوقاف استان خوزستان با اشاره به برگزاری محافل قرآنی از ابتدای دی ماه در استان گفت: آنچه مرسوم است این است که استان‌های میزبان مسابقات، ۴۵ محفل قرآنی برگزار کنند، اما در استان خوزستان با توجه به استقبال مردمی، بیش از ۱۱۰ محفل قرآنی در نقاط مختلف استان در حال برگزاری است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موقوفات استان خوزستان گفت: استان خوزستان تقریباً ۱۵ هزار رقبه انتفاعی و منفعتی دارد. زمانی می‌گفتیم موقوفات بزرگی در استان وجود دارد اما شواهدی برای آنها وجود نداشت. بزرگترین موقوفه جهان اسلام در خوزستان با مساحت ۲۲۰ هزار هکتار اخذ مالکیت شده است. این تعداد بالای موقوفات، نشان‌دهنده فهم متعالی مردم خوزستان نسبت به مسائل اعتقادی است. در سال آینده تلاش می‌کنیم این تعداد به ۵۰ هزار رقبه ارتقا داشته باشد.

خاکبار اظهار کرد: آنچه حائز اهمیت است و در آن نیاز به هم‌فکری اصحاب رسانه داریم افزایش موقوفات قرآنی است. استانی که این چنین امتیازهای فرهنگی دارد در خصوص موقوفات قرآنی ضعیف است. در کل استان خوزستان شاید کمتر از انگشتان یک دست موقوفه قرآنی داشته باشیم. می‌طلبد برای ایجاد موقوفات قرآنی برنامه داشته باشیم. پیشنهاد ما به اصحاب رسانه این است که هر رسانه‌ای که وقف قرآنی ایجاد کرد، یعنی مشاوره داد و یک وقف منفعتی ایجاد کرد، خود متولی آن می‌شود.

مدیرکل اوقاف خوزستان در پایان گفت: به دنبال آن هستیم که پس از برگزاری مسابقات، نشست دیگری برای ارزیابی و نقد برنامه مسابقات برگزار کنیم و چنانچه میزبانی استان خوزستان بر اساس ترازها و سطح امتیازدهی مسابقات، در سطح خوبی باشد این آمادگی را داریم که مسابقات بین‌المللی را خوزستان برگزار کنیم و از رئیس مرکز امور قرآنی اوقاف درخواست می‌کنیم که تلاش کنند خوزستان را به عنوان قطب قرآنی کشور به ثبت برسانند.

انتهای پیام
captcha