70 درصد مصرف آب شرب یزد در گرو آب انتقالی است
کد خبر: 4113492
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۱

70 درصد مصرف آب شرب یزد در گرو آب انتقالی است

مدیرعامل آب منطقه‌ای یزد گفت: بیش از 70 درصد آب شرب و بهداشت مردم استان از طریق آب انتقالی تأمین می‌شود و به دلیل سختی بالای آب، امکان استفاده بسیاری از چاه‌های موجود، وجود ندارد و باید نسبت به تأمین آب اقدام جدی صورت گیرد.

محمدمهدی جوادیان‌زاده، مدیرعامل آب منطقه‌ای استان یزدبه گزارش ایکنا از یزد، محمدمهدی جوادیان‌زاده، مدیرعامل آب منطقه‌ای استان یزد، 19 دی‌ماه در کنفرانس خبری پیرامون طرح‌های قابل افتتاح آب استان در سفر رئیس جمهور به یزد گفت: یزد در منطقه‌ای خشک و کم بارش واقع شده و از این جهت استانی با منابع آبی فقیر در کشور است. از طرفی توسعه اجتماعی و صنعتی و اهمیت حفظ حوزه کشاورزی استان باعث شده تا مصارف استان طی دهه‌های اخیر روند رو به افزایشی را داشته باشد و به نوعی شاهد ناترازی در منابع آبی استان باشیم.

جوادیان‌زاده ادامه داد: یکی از سیاست‌های دولت و شورای عالی آب کشور در این زمینه، علاوه بر مدیریت و تأمین آب پایدار برای توسعه، احیا و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی بوده که از سال ۱۳۹۵ آغاز شده است.

وی، آغاز عملیات ابر پروژه انتقال آب از خلیج فارس به یزد را از طرح‌هایی دانست که در این سفر مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد که با هدف صنعت و کشاورزی پربازده و پشتیبانی از آب شرب مورد نیاز استان اجرایی خواهد شد.

جوادیان‌زاده، میزان تخصیص آب از خلیج فارس برای استان یزد را ۲۵۰ میلیون مترمکعب برشمرد و از تخصیص بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار از محل حقوق دولتی معادن برای این مهم خبر داد.

وی ادامه داد: خط دوم انتقال آب از خلیج فارس به استان یزد از مسیر مطمئن خط اول یزد اجرا خواهد شد و در مسیر خود استان‌های در مسیر کرمان و هرمزگان را نیز منتفع خواهد کرد، البته این خط تا افق ۱۴۳۰ می‌تواند نیازهای استان را برآورده سازد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای یزد یادآور شد: در تابستان ۳۰ درصد از منابع آبی داخل استان جوابگوی آب شرب استان خواهد بود و نه تنها به لحاظ کمی بلکه از نظر کیفی نیز منابع داخلی جوابگوی نیاز شرب استان نخواهد بود.

وی بیان کرد: اکنون بیش از 70 درصد آب شرب و بهداشت مردم استان یزد از طریق آب انتقالی تأمین می‌شود و به دلیل سختی بالای آب، امکان استفاده بسیاری از چاه‌های موجود، وجود ندارد و باید نسبت به تأمین آب اقدام جدی صورت گیرد.

انتهای پیام
captcha