شرط انتقال پیکر شهدای شناسایی‌شده به زادگاهشان چیست
کد خبر: 4112844
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۹

شرط انتقال پیکر شهدای شناسایی‌شده به زادگاهشان چیست

مدیرکل بنیاد شهید فارس در پاسخ به خبرنگار ایکنا مبنی بر اینکه آیا امکان انتقال پیکر شهدای گمنامی که بعد از خاکسپاری شناسایی می‌شوند به زادگاهشان وجود دارد، شرطی را برای انجام این کار عنوان کرد.

ابراهیم بیانی، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران فارسبه گزارش ایکنا از فارس، ابراهیم بیانی، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس، امروز، 17 دی‌ماه در نشست خبری  در شیراز گفت: در عرصه‌های درمان، معیشت، اشتغال، مسکن و فرهنگی برای جامعه ایثارگران عقب‌ماندگی وجود دارد و باید اقدامات فراوانی برای ایثارگران در این حوزه‌ها انجام دهیم.

وی افزود: به عنوان مثال در حوزه مسکن تاکنون 18 هزار و 500 نفر از فرزندان شهدا، ایثارگران، جانبازان و رزمندگان 25 درصد به بالا و خود جانبازان 25 درصد به بالا که شرایط دریافت زمین و مسکن دارند، مسکن یا زمین دریافت نکرده‌اند و هنوز در نوبت هستند و قطعاً اگر همه این قشر با شرایط ذکر شده مراجعه کنند، این آمار هم افزایش خواهد یافت لذا بر خلاف برخی ادعاها که هرچه امتیاز است مربوط به خانواده شهدا، ایثارگران و جانبازان است، ما هنوز حتی نتوانسته‌ایم پاسخگوی نیاز مسکن آنان باشیم.

بیانی اظهار کرد: همچنین در حوزه اشتغال نیز تاکنون 9 هزار نفر به اداره اشتغال ما مراجعه کرده و ثبت‌نام کرده و در نوبت اشتغال هستند و تعدادی از فرزندان شهدا علی‌رغم صراحت قانون تاکنون موفق به اشتغال نشده‌اند گرچه در این زمینه پیگیری‌های متعددی انجام شده است اما هنوز موفق نشدیم این نیاز آنان را پاسخ دهیم و تعداد کمی از این افراد اشتغال دارند.

مدیرکل بنیاد شهید فارس ادامه داد: اگرچه مسئله نبود اشتغال در کشورمان به عنوان یک معضل جدی برای همه اقشار وجود دارد و مسئولان هم تلاش می‌کنند تا برای همه اقشار و همه سطوح ایجاد اشتغال کنند اما همواره عده‌ای انتظار دارند در مشاغل دولتی مشغول به کار شوند در صورتی که برای جذب این مشاغل محدودیت وجود دارد و افراد باید در آزمون‌های استخدامی شرکت کرده و بعد از آن در مصاحبه و بعد هم برابر تحصیلات و تخصص مربوط به خودشان مشغول به کار می‌شوند با همه این‌ها آمار نیاز مشاغل دولتی بالا نیست و در این حوزه رقابت سختی وجود دارد.

پاسخگوی نیاز جامعه هدف باشیم

وی با بیان اینکه باید تلاش کنیم تا بخشی از اشتغال جامعه هدف را در خوداشتغالی و اشتغال خانگی دنبال کرده و آن را تسهیل کنیم، گفت: در اینجا دستگاه‌های مختلف مانند بانک‌ها باید همکاری لازم را داشته باشند. در همین راستا جلسات گوناگونی با دستگاه‌های مختلف برگزار کرده‌ایم اما با توجه به بالا بودن میزان مطالبات این قصه زمان‌بر شده است و امید داریم در یک بازه زمانی پاسخگوی نیاز جامعه هدف باشیم.

بیانی با تصریح اینکه در بحث معیشت جانبازان به چند گروه تقسیم می‌شوند، گفت: یک گروه علی‌رغم اینکه جانباز هستند اما شغل دارند و از محل کسب و کار خود درآمد دارند لذا بنیاد شهید هم برای آنان حقوقی پیش‌بینی نکرده است اما جانبازانی که قادر به اشتغال نیستند در کمیسیون‌های پزشکی شرکت می‌کنند و اگر کمیسیون تشخیص داد که از کار افتاده هستند، به عنوان حقوق‌بگیر بنیاد شهید مبالغی برای آنان تعیین می‌شود البته اکثر آن‌ها به دلیل پایین بودن حقوقی که پیش‌بینی شده است مشکلات متعددی  دارند که تلاش می‌کنیم تا آنجایی که امکان دارد در رفع مشکلات آن‌ها تلاش کنیم.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس با تأکید بر اینکه برای رفع مشکلات جامعه ایثارگری نیاز به اعتبار است که تمام این اعتبار یا از سوی سازمان برنامه و بودجه تأمین نمی‌شود یا تنها بخشی از آن اختصاص می‌یابد، ابراز امیدواری کرد: مجلس در بودجه سال 1402 به نیازهای جامعه ایثارگری توجه ویژه کرده و آن‌ را لحاظ کند تا بنیاد شهید هم بتواند پاسخگوی نیاز این جامعه باشد.

وی با اشاره به مباحث درمانی جامعه ایثارگری نیز گفت: یکی از مسائل جدی جامعه هدف ما که با مشکل مواجه هستیم اعم از والدین شهدا، فرزندان و همسران شهدا و جانبازان همین مباحث درمانی است که بنیاد شهید در این حوزه اعتبارات قابل توجهی را پیش‌بینی کرده و دنبال می‌‎کند تا بتوان آلام و رنج‌های این جامعه را کاهش داد اما مجموعه اقدامات بنیاد شهید علی‌رغم همه تلاش‌ها و زحمات نتوانسته است آن‌طور که شایسته و نیاز آنان است، پاسخگو باشد.

بیانی با بیان اینکه به دلیل تحریم‌ها در تأمین برخی از تجهیزات و داروها برای جامعه هدف خود با کمبود مواجه هستیم، گفت: در حوزه فرهنگی رسالت سنگینی به عهده داریم. وقتی که پدر یک خانواده شهید می‌شود بنیاد شهید باید نیازهای مادی و معنوی فرزندان شهدا را تأمین کند که طبیعتاً در این مسیر قصورات و کاستی‌هایی وجود دارد اما این‌ها تعمدی نیست و ممکن است جاهایی مغفول ماند و امیدواریم بتوانیم با کمک خانواده‌ها این نیاز آنان را به درستی تأمین کنیم.

تکریم مادران و همسران شهدا در شیراز

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس در ادامه با اشاره به سالروز وفات ام‌البنین که به نام روز تکریم مادران و همسران شهدا نامگذاری شده است، گفت: در همین راستا برنامه‌هایی متعدی در سطح استان فارس اجرا شده و خواهد شد از جمله این مراسمی به منظور تکریم مادران و همسران شهدا صبح فردا در تالار آزادی شیراز برگزار خواهیم کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به خبرنگار ایکنا مبنی بر اینکه آیا امکان انتقال پیکرهای شهدای گمنامی که بعد از خاکسپاری شناسایی می‌شوند، به مناطقی که خانواده‌های آنان درخواست دارند وجود دارد، گفت: تعداد زیادی از رزمندگان ما در دفاع مقدس مفقودالاثر یا مفقودالجسد شدند که این‌ها معنای متفاوتی دارد؛ مفقود الجسد یعنی اینکه علم به شهادت فرد وجود دارد اما جنازه این شهید بزرگوار انتقال نیافته است اما مفقودالاثر افرادی بودند که هیچ خبری از زنده بودن یا شهادت یا اسارت آن‌ها وجود نداشت که با پایان جنگ و اتمام انتقال اسرا و یقین به اینکه دیگر اسیری در عراق وجود ندارد، این افراد شهید محسوب شدند اما مشخص نبود که پیکرهای آنان در کجاست.

بیانی با اشاره به گذشت 32 سال از پایان جنگ گفت: کمیته تفحص شهدا همچنان در حال فعالیت است و وقتی پیکری را پیدا می‌کند بر روی آن‌ها آزمایشات ژنتیک انجام می‌دهد که در این آزمایشات برخی از آنان شناسایی و به خانواده‌های آنان تحویل داده می‌شود اما تعدادی هم در آزمایش‌ها شناسایی نمی‌شوند و به عنوان شهید گمنام دفن می‌شوند و ممکن است بعدها با توجه به آزمایش‌های ژنتیکی که از بازماندگان خانواده‌های شهدا به عمل می‌آید، با توجه به بانک اطلاعاتی که از پیکرهای شهدا در بنیاد حفظ آثار وجود دارد، پیکر یک شهید گمنام که در سال‌های گذشته در یک منطقه به خاک سپرده شده است، شناسایی شود.

مدیرکل بنیاد شهید فارس ادامه داد: در این صورت یا خانواده شهید رضایت می‌دهند که شهیدشان در همان منطقه یا شهر باقی بماند و نیازی به انتقال پیکر شهید وجود نداشته باشد یا اینکه در موارد نادر خانواده شهید درخواست انتقال پیکر شهیدشان به دیار خودشان داشته باشند که در اینجا اذن مراجع تقلید لازم است تا اجازه شرعی برای نبش قبر شهید صورت گیرد.

وی تصریح کرد: در 2 الی 3 روز گذشته 2 شهید گمنام استان فارس شناسایی شدند که پیکرهای آنان در استان‌های دیگر به خاک سپرده شده‌اند اما تاکنون خانواده آنان درخواستی برای انتقال پیکر شهدایشان نداشته‌اند.

بیانی در پایان با بیان اینکه در استان فارس 14 هزار و 500 شهید، 2 هزار و 229 آزاده و 42 هزار جانباز تقدیم انقلاب اسلامی شده است، گفت: فارس در بحث تعداد شهدا و جانبازان و آزادگان رتبه دوم تا ششم کشور را دارد و در کل معدل استان فارس در جامعه ایثارگری در کشور تقریباً رتبه سوم است.

انتهای پیام
captcha