دین در قالب عبادت اصلاح اجتماعی می‌کند
کد خبر: 4111971
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۳

دین در قالب عبادت اصلاح اجتماعی می‌کند

نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینکه نماز نماز محور اصلاح اجتماعی است، گفت: دین در قالب عبادت اصلاح اجتماعی می‌کند. نماز را سست بگیریم، بقیه موارد خراب می‌شود.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارسبه گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس امروز، 13 دی‌ماه در همایش «مدیران محله اسلامی» در شیراز ضمن تکریم یاد سردار دل‌ها به هفت گام شکل‌گیری جامعه اسلامی اشاره کرد و گفت: برای این کار چارچوبی وجود دارد تا  بر اساس آن کارها را انجام دهیم.

وی افزود: ما می‌خواهیم محله اسلامی داشته باشیم، کتاب دینی ما هم قرآن است لذا سؤالی که مطرح می‌شود این است که محله اسلامی در کجای بحث قرآن قرار دارد؟ این پرسشی است که همه این گام‌ها باید ذیل یک نگاه قرآنی و دینی پیش رود یعنی نمی‌توانیم جدا از نگاه اسلامی کار را مدیریت کنیم و مسلماً محله اسلامی نمی‌شود.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه این کار ظرافت و اجتهادی لازم دارد تا با هفت گام اشاره شده تطبیق پیدا کند، گفت: برای اسلامی شدن با یک اقتباس از نگاه رهبر معظم انقلاب و نگاه به قرآن کریم تقریباً 6 مرحله را باید بگذرانیم. مرحله اول این است که فرد اسلامی و مسلمان باشد. بسیاری از اوقات به اجتماع پرداخته‌ایم و از فرد غافل شده‌ایم در حالی که اگر فرد را تربیت نکنیم در اینکه جامعه را بخواهیم اسلامی کنیم دچار مشکل خواهیم بود بنابراین برخلاف نگاه‌های چپ و کمونیستی که عموماً ساختارگرا هستند اسلام روی فرد نیز تأکید دارد.

امام جمعه شیراز ادامه داد: چون ما با تمدن دیگری رقیب هستیم باید اصطلاحات آن‌ها را بدانیم و نشان دهیم از موضع متفاوت از آن‌ها کار می‌کنیم. آن‌ها می‌گویند اگر بخواهیم فردی کار کنیم با اجتماعی کار کردن متفاوت است و در همین راستا، نظریه‌پردازان اروپا دو دسته شده‌اند؛ یک عده سوسیالیست و یک عده ایندیویژوالیست هستند؛ فردگرا و جامع‌گرا که تمدن اسلامی هیچ‌کدام از این دو نیست چون آن‌ها انحصارگرایانه یکی را می‌خواهند و از طرفی تمدن اسلامی هر دو مورد است چون در اسلام جهات مثبت هر دو به هم پیوند زده شده است.

راهکار داشتن محله اسلامی

وی با تأکید بر اینکه تا زمانی که بر روی فرد کار نکنیم، محله اسلامی نخواهد شد، گفت: قبل از محله اسلامی نوبت فرد است. تک تک سلول‌های اجتماع را در مدرسه بررسی می‌کنیم و برای آن برنامه داریم تا متدین تربیت کنیم وگرنه ساختار اجتماعی مسئله را حل نمی‌کند.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه دومین مرحله خانواده است که قبل از محله است، خانواده باید اسلامی شود، گفت: در نگاه محله اسلامی این دو گام قبلی را از یاد نباید ببریم وگرنه کارمان گیر می‌افتد بنابرین گام دوم خانواده است، این حرف قرآن است و امیرالمؤمنین(ع) هر هفته در خطبه‌های نماز جمعه خود این آیه را می‌خوانده است؛ ما هنوز از افق خطبه‌های حضرت علی(ع) بسیار دور هستیم. در آیه 6 سوره تحریم خدا می‌فرماید «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید، خود را با خانواده خویش را از آتش دوزخ نگاه دارید». «قُوا أَنْفُسَكُمْ» یعنی فرد و «أَهْلِيكُمْ» یعنی خانواده. «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ عَلَيْهَا مَلَائِكَةٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لَا يَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَيَفْعَلُونَ مَا يُؤْمَرُونَ؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید، خود را و خانواده خویش را از آتش دوزخ نگاه دارید چنان آتشی که مردم (دل‌سخت کافر) و سنگ (خارا) آتش‌افروز اوست و بر آن دوزخ فرشتگانی بسیار درشت‌خو و دل‌سخت مأمورند که هرگز نافرمانی خدا را (در اجرای قهر و غضب حق) نخواهند کرد و آنچه به آن‌ها حکم شود انجام دهند».

وی با تصریح اینکه قرآن مسئله اصلاح فرد و اصلاح خانوده را قبل از اصلاح محله و اجتماع مطرح می‌کند، گفت: وقتی از فرد و خانواده می‌گذریم به محله می‎‌رسیم به عنوان یک واحد اجتماعی که پس از خانواده قرار دارد. چرا محله‌محوری و محله اسلامی را مهم می‌دانیم، چون در واحدهای کوچک‌تر مدیریت دقیق‌تر انجام می‌شود و فضا برای مرحله بعدی که شهر اسلامی است ایجاد می‌شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: شهر اسلامی چهارمین مرحله و پنجمین مرحله کشور اسلامی است و نهایت هدف ما یعنی مرحله ششم امت اسلامی است. امت واحده که در قرآن کریم به آن تأکید شده است.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه در استان فارس در دو مرحله قبل از محله متمرکز شده‌ایم و کارهایی انجام می‌دهیم، افزود: تربیت فردی را در سند تحول آموزش و پرورش کار می‌کنیم نه اینکه فقط شعار دهیم. این کار در استان فارس در حال انجام است و مدیرکل آموزش و پرورش هم پیگیر آن هستند.

وی با یادآوری اینکه همچنین در بحث خانواده در استان فارس سند خانواده متعالی را داریم که این بحث باید جدی گرفته شود وگرنه به محله اسلامی نمی‌رسیم، گفت: وقتی وارد بحث محله می‌شویم 4 دستور کار داریم که دستورات قرآن است.«الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ؛ (آنان که خدا را یاری می‌کنند) کسانی هستند که اگر در روی زمین به آنان اقتدار و تمکین دهیم نماز به پا می‌دارند و زکات می‌دهند و امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند و (از هیچ‌کس جز خدا نمی‌ترسند چون می‌دانند که) عاقبت کارها به دست خداست». «أَقَامُوا الصَّلَاةَ» اولین دستور است. مسجد باید آباد شود و محله هم حول یک مسجد است و در مسجد نماز را اقامه می‌کنند.

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با تصریح اینکه تأثیر اجتماعی نماز را خیلی بررسی نکرده‌ایم، گفت: وقتی نماز را آموزش می‌دهید اجتماع را سازماندهی و اصلاح می‌کنید بنابراین نماز محور اصلاح اجتماعی است. نماز متحول‌کننده است.

وی به شورای تحول محله هشدار داد که از نخسه سوسیالیستی برای محله اسلامی استفاده نکنند و سپس ادامه داد: دین در قالب عبادت اصلاح اجتماعی می‌کند. نماز را سست بگیریم، بقیه موارد خراب می‌شود.

آیت‌الله دژکام افزود: «وَآتَوُا الزَّكَاةَ»، دومین دستور است و این زکات و انفاقات واجب و مستحب باید جای خود را پیدا کند و تاثیر اجتماعی آن واضح است و نیاز به توضیح ندارد. سومین و چهارمین دستور هم «وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ» است که در آن نظام مسائل محله را تنظیم می‌کنید. در تعبیر دینی ما یا معروفاتی است که زمین گذاشته شده یا منکراتی است که باید از بین برود و این مسائل محله است. نظام مسائل محل باید با نظام مسائل استان که در نقشه مهندسی فرهنگی استان برای آن فکر شده است، مقایسه شود. کاری نکنیم که بعد از مدتی سردرگم باشیم و ندانیم چه کاری انجام داده‌ایم چون هماهنگ نیستیم.

وی با تأکید بر اینکه مسائل محلات اسلامی باید در نقطه‌ای با هم هماهنگ شود تا بعد از هماهنگی نتیجه آن را در جامعه حس کنیم، افزود: این هماهنگ‌سازی را در سند مهندسی فرهنگی در نظر گرفته‌‎ایم و هماهنگی در اهداف ایجاد می‌شود و بر روی نظام مسائل استان کار شده است.

ضرورت تکثیر برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی

امام جمعه شیراز خواستار تکثیر  برش استانی سند نقشه مهندسی فرهنگی به منظور ایجاد هماهنگی شد و گفت: نکته بعدی ساختارسازی است. مرحوم آیت‌الله شاه آبادی، استاد حضرت امام(ره) فرموده است دو گونه ارتباطات باید در جامعه ایجاد شود و این ساختارسازی است؛ اول ارتباط همه ما با مقام عظمای ولایت حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای به عنوان نائب امام زمان(عج) است که اگر غیر از این صحبت کنیم شکست خواهیم خورد.

وی با بیان اینکه اگر اهمیت دادن به مسئله ولایت از ذهن ما خارج شد، دیگر نمی‌توانیم ساختار دینی و اسلامی داشته باشیم زیرا این ساختار در رأس هرم به ولایت منتهی می‌شود، گفت: مسئله ساختارسازی مهم است که در محله بداند در نظام ولایت چگونه سازمان پیدا می‌کند تا رأس هرم که رهبر است. ما همه سرباز ولی فقیه هستیم.

آیت‌الله دژکام با تأکید بر اینکه نباید اشتباهات جامعه ما را رنج دهد و در ساختارسازی یک گوشه این است و باید روی این مسئله تاکید داشته باشیم، گفت: دومین مورد برادری در محله است. برای این مسئله بیش از 3 سال است که صحبت می‌کنیم زیرا دستور ولایت و اخوت در قرآن است. این ساختار اصلی است و سایر ساختارها باید ذیل آن تعریف شود وگرنه کار خراب می‌شود.

وی در پایان گفت: نکته آخر اینکه کار و عاقبت امور دست خداست، باید محکم در خانه خدا را بچسبیم و دقت داشته باشیم کارها به اذن خدا و با اراده الهی انجام می‌شود. ما اراده الهی را در این عالم علت اصلی می‌دانیم و تا خدا نخواهد هرچه تلاش کنیم ممکن است به نتیجه نرسد.

انتهای پیام
captcha