حاج قاسم جزئی از منظومه امام خمینی(ره) بود
کد خبر: 4111379
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۲
فرمانده کمیته جست‌وجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح:

حاج قاسم جزئی از منظومه امام خمینی(ره) بود

فرمانده کمیته جست‌وجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح گفت: حاج قاسم سلیمانی جزئی از منظومه خمینی بود و خمینی نیز خود جزئی از کهکشان حسینی است. این حسینی‌ها هستند که می‌توانند فتنه‌شکنی و هدایت‌گری کنند و این شهیدان حسینی در مسیر امامت حرکت کردند و می‌توانند در بزنگاه‌ها نجات‌بخش مردم باشند.

شهید سردار سلیمانیبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، سرتیپ پاسدار سیدمحمد باقرزاده، فرمانده کمیته جست‌وجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح، شامگاه، ۱۱ دی‌ماه در مراسم بزرگداشت سومین سالگرد سردار حاج قاسم سلیمانی و شهدای مدافع امنیت مشهد که در محل تالار شهر مشهد برگزار شد، اظهار کرد: شهدا صدق در وفا داشتند و بر پیمان الهی خود تا پای جان ایستادند و به آن وفا کردند. اما سؤال این است که این کدام قواعد حمکت‌آموزی است که شهدا آن را به‌کار گرفتند و به چنین جایگاه رفیعی دست یافتند، شهیدانی که اکنون شاهدند و ما مشهود.

وی با اشاره به فرازی از فرمایش مقام معظم رهبری، بیان کرد: ایشان می‌فرمایند: که هرجا که شما خاطره خوش از موفقیت‌ها دارید، آنجا همانجایی است که شکر نعمت خدا شده و دقائق حکمت‌آمیز دستورالعمل الهی به‌کار رفته، اما اینکه این دقائق چیست و چگونه همین نکات به ظاهر کوچک و در معنا بزرگ که در گوشه کنار قرآن، معصومین(ع) و فرمایشات امام وجود دارد یعنی به خود نپرداختن، خود را محور قرار ندادن، هدف را خدا دانستن، از قالب زندگی مادی خارج شدن و به‌دنبال وظیفه رفتن تا ببینیم وظیفه چیست و به چیز دیگری کار نداشته باشیم و همواره در هر مرحله‌ای رضای خدا را بر حسب حجت شرعی جست‌وجو و کشف و طبق آن عمل کنیم. این‌ها همان قواعد حکمت‌آمیزی است که برای پیروزی انسان در مبارزه دائمی‌اش در این عالم وضع شده، نه خیال کنیم این‌ها چیزهایی است که با اهداف انسان بی‌ارتباط است، وقتی می‌گویند من و شما در تلاش‌هایمان نباید خودمان محور قرار دهیم بدین معناست که این قضیه مستقیم به قصور ما به هدف‌های الهی ارتباط دارد.

فرمانده کمیته جست‌وجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح گفت: در حقیقت ایشان در این بیانات خود به نوعی از موفقیتی که شهیدان داشتند رمزگشایی می‌کنند.

باقرزاده با اشاره به محافلی که برای شهدا برگزار می‌شود، اظهار کرد: اینگونه جلساتی که برگزار می‌شود صرفاً برای ما یادآوری شهیدان عزیز نیست، بلکه این مجالس برای ما جایگاه و سیر و سلوک معنوی دارد، حضور در محفل شهیدانی که از جنس اولیای الهی و از سنخ بزرگان دین بودند، چرا که در همان مسیر گام برداشتند و رفتند و در نهایت هم جزو مقربان درگاه الهی شدند.

وی بیان کرد: اینکه چه شده است که شهدا در این مسیر گام برداشتند، در تمامی تعالیم الهی به یک سری نکاتی اشاره شده که می‌تواند ما را به این ساحت قدسی شهدا رهنمون کند. البته یکی از اشکالات نظام آموزشی کشور این است که به‌صورت نسنجیده‌ای اندیشه‌های دیگران را پذیرش و آن‌ها را منتقل می‌کنیم و در حقیقت فرصتی برای اندیشه کردن فراهم نمی‌کنیم و آن نتیجه‌ای را که باید نسل جوان دریافت و نتیجه‌گیری کند، حاصل نمی‌شود، چرا که نوعاً مسائلی منتقل می‌شود که جنبه محفوظات مجهول دارد و فرد مجبور است که همین اندیشه‌هایی که پذیرش می‌کند را منتقل کند.

لزوم ترویج اندیشه شهدا در دستور کار نظام آموزشی کشور

فرمانده کمیته جست‌وجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح گفت: بدون شک اندیشه و تعقل در زندگی شهدا یکی از ضرور‌ی‌ترین کارهایی است که باید در دستور کار نظام آموزشی کشور قرار گیرد. در حقیقت ما خود را از این دریای غنی و معارف الهی که می‌تواند در بزنگاه‌ها برای کشور گره‌گشایی کند، محروم کرده‌ایم. تعبیری که مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه راه شهیدان باید همراه با تدبر باشد، دارند نیز به نوعی به همین موضوع اشاره دارد.

باقرزاده تصریح کرد: این در حالی است که معمولاً انسان‌ها حوصله اندیشیدن ندارند و اندیشه کردن را نوعی وقت تلف کردن می‌دانند و اگر هم اندیشه کنند در خصوص مسائل غیر ضروری است، در حالی‌که مسائل مهم، عالی و سرنوشت‌سازی وجود دارد که باید راجع‌به آن‌ها اندیشید، از این‌رو شاید شأن اینگونه جلسات این باشد که به مسائل عالی و سرنوشت‌ساز شهدا توجه کنیم.

زندگی تدینی شهدا، رمز موفقیت آن‌هاست

وی اظهار کرد: یکی از رموز موفقیت شهدا و اینکه آن‌ها را به رستگاری رسانده، توجه به بعد زندگی تدینی شهدا نه بعد تقدسی آن‌هاست که بعضاً بر روی این موضوع تمرکز می‌شود و امروز هم معظم‌له در فرمایشات خود به این موضوع اشاره‌ای داشتند که نبایستی راجع به حاج قاسم و سایر شهدا ماورایی صحبت شود.

فرمانده کمیته جست‌وجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح گفت: البته شهدا فردای روز قیامت از ما سؤال نمی‌کنند که چرا مانند ما شهید نشدید، چرا که شهادت دست ما نیست اما از ما سؤال خواهند کرد که چرا مانند ما زندگی نکردید؟ پس ما زندگی کردن مانند آن‌ها را می‌توانیم انتخاب کنیم و الگوی خود قرار دهیم. بر همین اساس شهیدگونه زندگی کردن و به تعبیری از جنس شهدا شدن می‌تواند مقدمه شهادت باشد. اگر از جنس شهدا شدیم، طبیعتاً به آن‌ها ملحق خواهیم شد و اینجاست که آن زندگی حقیقی شهدا برای ما تا حدودی دست‌یافتنی می‌شود.

باقرزاده با اشاره به سخنی که حضرت قاسم(ع) در پاسخ به امام حسین(ع)، در خصوص شهادت داشتند، بیان کرد: وقتی حضرت قاسم(ع) به امام حسین(ع) می‌فرمایند که شهادت نزد من از عسل هم شیرین‌تر است، این عبارت، یک عبارت بسیار قابل تأمل است که نباید نسبت به آن بی‌توجه بود و همواره در خصوص آن باید اندیشه کرد. مقایسه‌ای که ایشان انجام دادند اساساً نکات مهمی را درون خود دارد. در واقع این شهودی که شهیدان داشتند، در همین عالم ماده از آن برخوردار بودند.

وی اظهار کرد: در مقابل هم اگر از جنس امام رضا(ع) شدیم، مهربان می‌شویم و در این صورت با دیدن اشک یتیم و دلتنگی‌های همسر و آه شهید نمی‌توانیم نسبت به آن‌ها بی‌تفاوت باشیم و هیچ واکنشی نشان ندهیم و اینجاست که در میدان مسئولیت، خط‌شکن می‌شویم و گاهی خط نفاق مامونی و گاهی نیز اسلام امو‌ی را در هم می‌شکنیم.

فرمانده کمیته جست‌وجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح گفت: در واقع خط‌شکن کسی است که شجاع باشد و شهدای امنیت هم در این دوره و در این مقطع خاص از انقلاب، خط‌شکن بودند و بی‌مهابا به جنگ با دشمنان دین خدا، مردم، کشور، انقلاب و دشمنان انسانیت رفتند و با دشنه دشمن قلبشان شکافته شد.

باقرزاده بیان کرد: اگر این خط شکنی‌ها وجود نداشته باشد، امنیتی هم حاصل نمی‌شود و در حقیقت تمامی لحظاتی که با امنیت در این کشور زندگی می‌کنیم، خود را مدیون جان‌فشانی‌های این عزیزان می‌دانیم، از این‌‌رو این جلسات ادای دین کوچکی به ساحت این شهیدان است. چرا مخالفان جمهوری اسلامی با امام رضا(ع) مخالف هستند؟

وی تأکید کرد: در این میان سؤال مهمی که وجود دارد، این است که افرادی که با جمهوری اسلامی مخالف هستند، چرا با امام رضا(ع) مخالفت می‌کنند؟ جمهوری اسلامی که امام رضا(ع) را نیاورده است، پس چرا خود را از دامن این مظاهر هدایت بشر و مهربان‌ترین انسان‌های تاریخ بشریت دور کرده‌اند؟

فرمانده کمیته جست‌وجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح گفت: بر همین اساس همواره نیازمند این پیوندها بلکه بالاتر هستیم و دوام اعتصام نیز ولایت است و همین ولایت است که این راه را تضمین می‌کند و ان‌شاءالله طی روزهای آتی ملت بزرگ ایران این دوام اعتصام را با یک خروش ملی و صدای رسای دیگری در ۲۲ بهمن‌ماه نشان خواهند داد و به گوش جهان خواهند رسانید که ما دست از اسلام، انقلاب، کشور و خط انبیاء و اولیاء بر نخواهیم داشت.

باقرزاده افزود: ان‌شاءالله که انقلابیون با حضور انقلابی و مجاهدگونه خود نیز تلاش خواهند کرد که این فریاد را اثبات کنند که خوشبختانه طی روزهای اخیر نیز جلوه‌های بارزی از این فداکاری و حق‌شناسی نسبت به ساحت شهدا و انقلاب در جریان تشییع شهدا نشان داده شده است، اما ۲۲ بهمن می‌تواند نماد دیگری از این دوام اعتصام و خروش ملت باشد و این دوام را خواهیم دید.

حاج قاسم جزئی از منظومه خمینی بود

وی تأکید کرد: اگر در شعار و جاذبه هدایتی امام(ره) قرار گرفتیم و به رشته وسیع و نورانی معتصم شدیم، طبیعتا خودمان یک ستاره‌ای در منظومه خورشید امام(ره) خواهیم شد. تعبیری از امام رضا(ع) راجع‌به امام وجود دارد که می‌فرمایند امام یک خورشید فروزانی است که در حقیقت همه می‌توانند از آن نور بگیرند. حاج قاسم سلیمانی هم جزئی از منظومه خمینی بود و خمینی نیز خود جزئی از کهکشان حسینی است. این حسینی‌ها هستند که می‌توانند فتنه‌شکنی و هدایت‌گری کنند و این شهیدان حسینی و در مسیر امامت حرکت کردند می‌توانند در بزنگاه‌ها نجات‌بخش مردم باشند.

فرمانده کمیته جست‌وجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح گفت: این در حالی است که امام علی(ع) فرمودند که امواج فتنه‌ها را با سفینه‌های نجات بشکنید. اما این افراد چه کسانی هستند؟ در جواب باید گفت که این افراد مخلصین هستند و امروز نیز مقام معظم رهبری بر روی کلمه اخلاص حاج قاسم و تمامی شهیدان تأکید ویژه‌ای دارند، این افراد مخلص بودند.

باقرزاده اظهار کرد: پیامبر اکرم(ص) در جایی می‌فرمایند که خوشا به حال مخلصین، این‌ها چراغ‌های هدایت هستند، به واسطه این‌ها هر فتنه‌ای همانند فتنه شب تار برطرف می‌شود. شاید بی‌جهت نیست که امام صادق(ع) نیز در تعبیری به همین مطلب به نوع دیگر اشاره دارند و می‌فرمایند که خدا رحمت کند جماعتی را که اینگونه بودند.

وی بیان کرد: در حقیقت شهدا افرادی هستند که چراغ منطقه خود را روشن نگاه می‌دارند اما در میان آن‌ها عده‌ای هستند که هم چراغ هستند و هم منات، منظور از منات آن آتشی است که در قدیم در بلندا بر روی تپه‌ها برافروخته می‌کردند تا کاروان‌ها راه را گم نکنند و امروز نیز شخصیتی مانند حاج قاسم و ابومهدی‌ المهندس در جهان بشریت همان کارکردها را دارند و به مثابه منات و یا همان آتش و چراغی هستند که افراد در دور دست‌ها می‌توانند آن‌ها را ببینند و راه را پیدا کنند.

تداوم خط مقاومت از طریق حاج قاسم‌ها و ابومهدی‌ها

فرمانده کمیته جست‌وجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح گفت: خط مقاومت از طریق حاج قاسم و ابومهدی‌هاست که می‌تواند تداوم پیدا کند و این زایندگی همیشه خواهد بود و رسالت بزرگی بر دوش همه ماست. در حقیقت برای تداوم خط شهدا باید قدر آن‌ها را بدانیم و نباید تنها به مجالس ظاهری که برای شهدا برگزار می‌شود، اکتفا کنیم.

باقرزاده ادامه داد: تعبیر معظم‌له در خصوص بزرگداشت شهدا این است که این ملت در برابر بیگانگان سر خم نکند. این همان نقطه‌ای است که دشمن آن را مورد هدف قرار داده و درصدد است که ما در مقابل آن‌ها سر خم کنیم. نکته دیگر این است که در زندگی شهدا پس از توجه به بعد زندگی تدینی، توجه و تفکر به حوزه سلوک معنوی آن‌هاست. تفکر پیرامون سلوک معنوی شهدا طوری می‌شود که انسان به نوعی بی‌قراری و نوعی رغبت و شوق برای دیدار به شهود و طمع وصال می‌رسد.

وی اظهار کرد: انسان اهل سلوک شهدایی همواره نگران است همان توفیقاتی هم که دارد از دست بدهد و بساط معنوی را از او بگیرند و دائما در‌ تکاپو است که در تمامی صحنه‌ها حاضر باشد. همانگونه که امروز می‌بینیم بسیجیان در تمامی صحنه‌ها اعم از سیل، زلزله، خدمات گروه‌های جهادی و... حاضر هستند و می‌خواهند گمشده خود را پیدا کنند و از جنس شهدا شوند.

فرمانده کمیته جست‌وجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح گفت: از این‌رو است که این افراد یک نگاه امیدوارانه، آگاهانه، بصیرت‌افزا و اثرگذار در جامعه دارند و گول فضاهای مجازی و تبلیغات ماهواره‌ای را نمی‌خورند و همواره در میدان حاضر هستند و حضورشان یک تشریفات مبالغه‌آمیز و تبلیغاتی صرف نیست. بر همین اساس این جماعتی که در مسیر شهدا هستند به همراه شهدا، هیچگاه اجازه نخواهند داد جامعه در فضاهای هیجانی بازیچه دست دشمنان شود و همواره یکی از کارکردهای این جوانان عزیز آماده سیر و سلوک در مسیر شهدا نیز همین است که در میدان حاضر می‌شوند و سینه سپر می‌کنند و همانند حاج قاسم نیز پناهگاه مردم هستند، چرا که ایمان دارند.

باقرزاده بیان کرد: البته که خدای متعال نیز به چنین انسان‌هایی پناه می‌دهد و اینجاست که نقش گرانسنگ نیروهای امنیت بروز و ظهور می‌کند و مردم به واسطه همین افراد است که سر پا هستند و می‌توانند به زندگی خود برسند. اما نقطه تقابل این افراد که دشمن قرار دارد همواره به دنبال تضعیف فکر و بصیرت و ایجاد غفلت است که برای تضعیف فکر نوعی بازگشت به جاهلیت ستم‌شاهی را ترویج می‌کند.

وی ادامه داد: همچنین آن‌ها به‌دنبال متزلزل کردن شعور عمومی هستند که در پی آن تلاش می‌کنند مردم به دنبال ادراکات درونی خود نباشند و از قدرت‌های بیرونی فرمانبرداری کنند، القای شبهه در فلسفه احکام دین و اخیرا هم در قوانین مدنی را می‌توان از دیگر اهداف آن‌ها به‌شمار آورد.

فرمانده کمیته جست‌وجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح افزود: در اینجا لازم است به این موضوع اشاره کنم که در قوانین شهرنشینی کشورمان، حجاب به‌عنوان یک قانون تلقی می‌شود، همانگونه که قانون آپارتمان‌نشینی، راهنمایی و رانندگی، خرید و فروش و ۱۰ها قوانین دیگری که زندگی شهرنشینی و مدنیت را شکل داده است. از این‌رو زمانی‌که زنان وارد جامعه می‌شوند همانگونه نمی‌توانند قوانین راهنمایی و رانندگی را نقض کنند، موضوع حجاب و پوشش را هم نمی‌توانند نقض کنند، چرا که این موضوع در کشور ما به عنوان یک قانون محسوب می‌شود.

باقرزاده در پایان گفت: همچنین تلاش دیگر دشمن نیز از چشم انداختن رهبران معنوی جامعه، ترور و... است و در حقیقت آن‌ها برای این با مکتب، رهبران و کارگزاران مکتب مخالفت دارند که این جریان نورانی، هم بینش می‌دهد و هم حافظ جامعه است.

انتهای پیام
captcha