سومین کنگره ملی شعر «مکتب گمنامی» شاعران سراسر کشور را فراخواند
کد خبر: 4110872
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۶

سومین کنگره ملی شعر «مکتب گمنامی» شاعران سراسر کشور را فراخواند

فراخوان سومین دوره کنگره ملی شعر «مکتب گمنامی» در 4 بخش شعر کلاسیک، نو، کودک و نوجوان، ترانه، سرود و تصنیف به میزبانی شیراز از امروز اعلام شد.

نشست خبری سومین کنگره ملی شعر «مکتب گمنامی»، شیرازبه گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین رضا طبیب‌زاده، دبیر اجرایی سومین دوره کنگره ملی شعر «گمنامی» امروز، 10 دی‌ماه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز گفت: کنگره ملی شعر «مکتب گمنامی» یکی از ایده‌های شاعران استان فارس که فراخوان نخستین دوره آن در سال 99 اعلام و اختتامیه آن در فروردین سال 1400 با حضور وزیر اطلاعات در حافظیه شیراز به صورت مجازی برگزار شد.

وی افزود: دومین دوره این کنگره ملی به میزبانی خوزستان برگزار شد و امسال سومین دوره آن در شیراز برگزار خواهد شد که از امروز فراخوان آن اعلام شد.

طبیب‌زاده با اشاره به موضوعات این جشنواره گفت: موضوع اصلی جشنواره مجاهدت‌های خاموش مدافعان امنیت، وطن و سربازان گمنام امام زمان(عج) با سه اولویت رابطه مردم و نهادهای امنیتی، هر ایرانی سرباز گمنام در دفاع از امنیت جامعه، تضعیف امنیت زمینه‌ساز وقوع حوادث تروریستی مثل حادثه حرم شاهچراغ(ع) و همچنین امنیت است.

وی، آخرین مهلت ارسال آثار به این کنگره ملی را 12 بهمن‌ماه سال جاری و اختتامیه آن را نیمه اسفندماه همزمان با هفته بزرگداشت سربازان گمنام امام زمان(عج) اعلام کرد و گفت: این جشنواره در 4 بخش شعر کلاسیک، نو، کودک و نوجوان، ترانه، سرود و تصنیف اجرا خواهد شد.

دبیر اجرایی سومین کنگره ملی شعر «مکتب گمنامی» اظهار کرد: علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را از طریق سایت حوزه هنری فارس به آدرس artfars.ir  ارسال کنند که تمام اخبار و جزئیات فراخوان کنگره هم در این سایت قرار داده می‌شود.

وی با بیان اینکه در حاشیه این کنگره ملی یکسری برنامه‌ها هم اجرا خواهد شد، برگزاری کارگاه‌های آموزشی، جلسات تبیینی، رونمایی از محصولات تولیدی دوره اول را از جمله این برنامه‌ها اعلام کرد و گفت: کتاب آثار برگزیده دوره اول در اختتامیه آن رونمایی شد اما بخشی از آثار برگزیده هم به مرحله تولید محصول رسیده است که طی برگزاری سومین دوره کنگره از آن‌ها رونمایی خواهد شد و به یاری خدا برای دوره سوم هم این کار را انجام خواهیم داد.

طبیب‌زاده بیان کرد: نگاه ما در این جشنواره آن است که هر ایرانی می‌تواند سرباز گمنام برای امام زمان(عج) در دفاع از جامعه اسلامی و میهن اسلامی باشد. گرچه این عنوان به یک سازمان حقوقی اطلاق شده است اما منظور ما در سومین دوره این کنگره فراتر از یک سازمان و نهادهای امنیتی است و هر کسی که در دفاع از این کشور به شکل گمنام مجاهدت می‌کند، شامل موضوعات این جشنواره می‌شود.

دبیر اجرایی سومین کنگره ملی شعر «مکتب گمنامی» در پایان به جوایز برگزیدگان این جشنواره اشاره کرد و گفت: به نفرات اول هر بخش مبلغ 6 میلیون تومان، نفر دوم 4 و نیم میلیون تومان و نفرات سوم 3 میلیون تومان جایزه نقدی اهدا خواهد شد.

هاشم کرونی، مسئول مرکز آفرینش‌های هنری حوزه هنری انقلاب اسلامی فارس و همچنین جانشین هیئت علمی سومین کنگره ملی شعر «مکتب گمنامی» هم در این نشست خبری گفت: ایده این کنگره از شیراز شروع شد که جمعی از شاعران استان آن را مطرح کردند و حوزه هنری هم از برگزاری آن حمایت کرده و پشتیبان آن قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: نگاه ما در دوره اول شاید معطوف به عنوان حقوقی سربازان گمنام بود اما به تدریج به این نتیجه رسیدیم که این برنامه قرار نیست فقط یک دسته افراد را مخاطب قرار دهد و فراتر از نهادهای امنیتی، تمامی مردمی که دلشان برای امنیت جامعه می‌سوزد و به خصوص در اغتشاشات اخیر احساس کردند که اگر امنیت نباشد، چه فاجعه‌ای رخ می‌دهد، مخاطب این کنگره ملی هستند.

کرونی با یادآوری اینکه سیاست حوزه هنری حمایت از جریان‌های مردمی هنری انقلاب اسلامی است و علت حمایت از این جشنواره هم همین بوده است، گفت: در دوره اول داوری آثار توسط یک جمع حرفه‌ای انجام شد و برای دوره سوم هم با مشورت احد ده‌بزرگی، دبیر علمی کنگره بنا داریم تا جمعی از نخبگان هنری استان و کشور را برای کار داوری انتخاب کنیم.

جانشین هیئت علمی سومین کنگره ملی شعر «مکتب گمنامی» تأکید کرد: نگاه نهایی ما نهادینه شدن این جریان به عنوان یک اتفاق با برنامه‌های پیرامونی در تولیدات است. اگر برنامه‌ای تولید نداشته باشد ابتر است لذا از دوره اول این کنگره یک کتاب با تیراژ بالا منتشر شد و به یاری خدا آثار برگزیده هم به صورت محصول تولید شده و طی دوره سوم رونمایی خواهند شد.

وی تصریح کرد: در این کنگره تلاش کردیم تا شأنیت هنرمندان را رعایت کنیم به همین دلیل دریافت آثار را از طریق سایت حوزه هنری انجام خواهیم داد، البته به هر کسی که متقاضی شرکت در این کنگره ملی باشد نیز برای ارسال آثار کمک خواهیم کرد.

انتهای پیام
captcha