پیشنهاداتی برای تقویت بعد ترویجی مسابقات ملی و بین‌المللی قرآن
کد خبر: 4110790
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۵
یادداشت

پیشنهاداتی برای تقویت بعد ترویجی مسابقات ملی و بین‌المللی قرآن

یکی از مهم‌ترین وقایع قرآنی کشورمان برگزاری مسابقات ملی و بین‌المللی است. در همین راستا حمید ایماندار، داور مسابقات قرآن نکاتی را برای تقویت بعد ترویجی این رویدادها در قالب یادداشت در اختیار ایکنا قرار داده است که تقدیم مخاطبان می‌شود.

حمید ایماندارمسابقات ملی و بین‌المللی قرآن اخیراً تحولات مثبتی را به خود دیده است، از توجه به مسابقات نغمات دینی تا انتقال محل مسابقات به سالن اجلاس سران و اضافه شدن مسابقات ترتیل. با علم به اینکه قطعاً مسابقات با نظرداشت مقتضیات فعلی جامعه ضرورت‌های ترویجی را برآورده نمی‌کند می‌توان از همین فرصت برای گذار گام به گام از شرایط فعلی و تقویت جانب ترویجی به عنوان مهم‌ترین جنبه مغفول فعلی استفاده کرد که در ادامه به چند مورد اشاره می‌شود.

قطعاً این موارد با مشورت‌گیری از صاحب‌نظران و خوش‌فکران و دلسوزان ترویج فرهنگ قرآنی مضاعف خواهد شد که لازمه آن بسط دایره نخبگانی و مشورتی مسابقات از سوی متولیان امر و شکستن دایره محدود تصمیم‌سازان است که به نظر با فضای ناکافی فعلی خود گرفته و به تغییرات محدود و نا کافی اکتفا کرده‌اند. اما چند نکته:

1- اعطای عنوان بین‌المللی به برگزیدگان مسابقات ملی و حواله ندادن آن‌ها به مسابقات پر آسیب بین‌المللی دیگر کشورها ضرورت اصلی در رفع ترافیک نخبگانی فعلی در فضای حفظ و تلاوت است تا اندکی از شمار قربانیان مسابقات کاسته شده تا بسط ظرفیت‌های نخبگانی به فضای ترویج را شاهد باشیم.

این تصمیم التیام‌‎بخش زخم‌های کهنه مسابقات را نباید با برخی تصمیمات چون مجاز کردن برگزیدگان مسابقات سراسری برای شرکت دوباره در فضای رقابت بی‌اثر کرد.

2- از فضای مسابقات ملی و بین‌المللی باید در آغاز گذار از وضعیت فعلی سود جست، همچون آغاز فرایند مبارک نظام رتبه‌بندی قاریان مرتلان و حافظان که اخیرا مطرح شده و کمک زیادی در بسط دایره نخبگانی و تولیت بین‌المللی جمهوری اسلامی در عرصه تلاوت دارد.

این طرح توسط استاد حاج احمد ابوالقاسمی تا شرف اجرا پیش رفته و انتظار جدی از نهادهای قرآنی همچون سازمان اوقاف و شورای عالی قرآن به سرانجام رساندن این طرح‌ مترقی و تحول‌ساز است. باید خیلی زود بر فضای دلبستگی پر آسیب و اعتیادگونه متولیان اساتید و قاریان و حافظان به مسابقه غلبه کرد.

3-  اجرای جشنواره تلاوت‌های مجلسی اعم از تحقیق و ترتیل در کنار مسابقات به این جهت که خروجی مسابقات به جهت آیین‌نامه‌های کلیشه‌ای و دادن سهم بیش از حد به برخی مقوله‌ها بعضاً فرصت چندانی به قاریان خوشخوان با تلاوت‌های مؤثر و محفلی نمی‌دهد و به این شکل بدنه مردمی ترویج تلاوت روز به روز تضعیف می‌شود.

4- حرکت مسابقات ملی و بین‌المللی به سمت شیوه ضبط تلاوت‌های مکرر در طول سال و ارزیابی مجموعی آن‌ها در کنار تغییر آیین‌نامه‌ها در راستای تلاوت‌های محفلی در کنار تقید ابعاد فنی و علمی تلاوت در جهت کاهش اضطراب‌های فوق مخرب به هنرآوری و سلامت جسمی و روانی قاریان.

قطعاً پیشنهادات فوق حاصل تجربیات اندک و ناکافی حقیر بوده است که البته برآیند مشورت با بسیاری از نخبگان قرآنی است لیکن در صورت عزم متولیان قرآنی سیل پیشنهادات و طرح‌های تحول‌آفرین از سوی نخبگان خوش فکر قرآنی در راستای تحول بنیادین در جهت بیانیه گام‌ دوم انقلاب اسلامی جاری شده است تا معیار تصمیم‌سازی‌های آتی نهادهای قرآنی قرار گیرد.

حمید ایماندار، عضو هیئت علمی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه شیراز

انتهای پیام
captcha