مردم‌مداری از شاخصه‌های اصلی دکترین و مکتب حاج قاسم است
کد خبر: 4110785
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۲
رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه:

مردم‌مداری از شاخصه‌های اصلی دکترین و مکتب حاج قاسم است

سردار نائینی مردم‌مداری واقعی و با مردم بودن را جزو اصول اساسی دکترین و مکتب حاج قاسم و از جمله ویژگی‌های شخصیت سردار دل‌‌ها خواند و گفت: وقتی رهبر معظم انقلاب از مکتب سلیمانی سخن می‌گویند به این معناست که در درجه اول مسئولان باید به آن به مثابه دستورکار نگاه کرده و مؤلفه‌ها و شاخص‌های آن را به منزله برنامه و منش مدیریتی در نظر بگیرند.

سردار علی‌محمد نائینی، رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه

سردار علی‌محمد نائینی، رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره آثار سیاسی و اجتماعی بزرگداشت ایام‌الله به ویژه 9 دی و 13 دی؛ سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی، گفت: مهمترین اثر گرامیداشت مناسبت‌ها از جمله این دو مناسبت که به حق یوم‌الله نام گرفته بصیرت‌افزایی است. به ویژه اکنون که دشمن جنگ ترکیبی را به طور جدی در دستور کار قرار داده و اتفاقات اخیر در راستای همین طراحی جنگ ترکیبی دشمن بود، آگاهی‌بخشی و روشنگری در این جنگ جدید اهمیت بسیار زیادی دارد.

وی افزود: ما باید مفهوم جنگ ترکیبی و ابعاد این جنگ و طراحی‌های دشمن را برای مردم توضیح دهیم و در حقیقت این دو مناسبت بهترین فرصت برای جهاد تبیین است و اساسا کارکرد مناسبت‌هایی مانند دهه مقاومت و هفته بصیرت و ایام فاطمیه و سایر مناسبت‌ها از جمله دهه فجر و 22 بهمن فرصت بسیار خوبی برای تبیین و روشنگری بیشتر است.

نگاه تبیینی به ایام‌الله  

سردار نائینی با تأکید بر اینکه نباید صرفا نگاه شکلی و میدانی به مناسبت‌ها و ایام‌الله داشت، گفت: البته حضور میدانی گسترده مردم در صحنه و پیام آن هم بسیار مهم است اما اهمیت اصلی مناسبت‌ها در ارتقای آگاهی و بینش جامعه نسبت به برنامه‌ها و طراحی‌های دشمن به خصوص در فتنه پیچیده اخیر است.

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه بیان کرد: اگر بعد از سال 88 عملکرد خوب و موفقی در حوزه تبیین و روشنگری داشتیم دچار فتنه‌های بعدی از جمله در 96، 98 و حوادث اخیر نمی‌شدیم و شاهد بسیاری از این اتفاقات به این شکل نبودیم. متأسفانه ما برنامه‌های تبیینی مناسبی را در این مدت طراحی و اجرا نکردیم.

ویژگی‌های جهاد تبیین

نائینی درباره ویژگی‌های یک برنامه تبیینی مناسب گفت: وقتی رهبر معظم انقلاب بارها بر جهاد تبیین تأکید می‌فرمایند بدان معناست که نباید تبیین را در قالب نشست و سخنرانی محدود و منحصر کرد؛ جهاد تبیین یعنی همه نخبگان دلسوزی که ظرفیت تولید محتوا در قالب‌های مختلف از جمله کتاب، فیلم، شعر و سایر عرصه‌‌های هنری دارند و از مهارت و توان لازم برای استفاده از ابزارهای ارتباطی در فضای مجازی برخوردارند، باید به صحنه بیایند تا آگاهی‌های جامعه با روایت درست از اتفاقات افزایش دهند و مانع اثرگذاری جریان تحریف شوند و به همین دلیل است که از نگاه رهبر معظم انقلاب جهاد تبیین را یک واجب ضروری و قطعی برای امروز مطرح فرمودند.

وی یادآور شد: اگر از همه این ظرفیت‌ها استفاده کرده بودیم امروز باید گفتمان غالب و مسلط جامعه، گفتمان انقلاب اسلامی، گفتمان دفاع مقدس، گفتمان مقاومت و مکتب حاج قاسم سلیمانی می‌بود و جوان امروز ما باید هویت خود را با هویت انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و حاج قاسم پیوند بزند و این هویت غالب جامعه را شکل دهد.

نائینی افزود: متأسفانه مشکلاتی که در بخش‌هایی از جامعه وجود دارد یک دلیل آن همین اختلال در مسئله هویت نسل جوان و نفوذ و تسلط فرهنگ و سبک زندگی غربی بر یک دسته از جوانان است اما نباید فراموش کرد که ثروت و سرمایه اصلی کشور همین گفتمان انقلاب اسلامی است که توانسته کشور را از همه بحران‌ها و فتنه‌ها از جمله جنگ ترکیبی اخیر عبور دهد.

مکتب سلیمانی به مثابه دستورکار

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه درباره مردم‌مداری به منزله یکی از مؤلفه‌ها و شاخص‌های مکتب سلیمانی و ضرورت پیروی مسئولان از این شاخص به ویژه با توجه به اتفاقات اخیر گفت: مردم‌مداری و با مردم بودن بخشی از دکترین و شخصیت حاج قاسم است و اصلا یکی از دلایل توفیقات و محبوبیت او در بین مردم به خاطر همین ویژگی بارز بوده است.

وی ابراز کرد: وقتی رهبر معظم انقلاب از مکتب سلیمانی که همان مکتب امام(ره) و انقلاب است، سخن می‌گویند، یعنی در درجه اول این مسئولان هستند که باید در صف مقدم پیروی و حرکت در مسیر این مکتب و شاخص‌ها و مؤلفه‌های مختلف آن باشند و سعی کنند خود را با آن تطبیق دهند و آن را به مثابه یک دستور کار سرلوحه خود در مسئولیت‌های مختلف قرار دهند.

دستاوردهای تبیین درست مکتب سلیمانی

نائینی اظهار کرد: اگر مسئولان همین شاخص مردمی بودن واقعی سردار دل‌ها را به خوبی عملی کنند و مردم احساس نکنند که بین آنها و مسئولان فاصله وجود دارد، قطعا هم بسیاری از مشکلات حل می‌شود و هم بسیاری از فتنه‌های طراحی‌شده از سوی دشمن به مرحله اجرا نمی‌رسد و در همان نطفه خفه می‌شود.

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه در پایان بیان کرد: امیدواریم در این ایام نزدیک به سالروز شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی به درستی و عالمانه ابعاد مکتب سلیمانی را برای جوانان تبیین کنیم و دلایل عصبانیت دشمنان از جمله آمریکایی‌ها با آن سردار بزرگ را برای آنان توضیح دهیم و هم مکتب سلیمانی را منزله یک دستورکار و برنامه و منش مدیریتی در میان مسئولان کشور در رده‌های مختلف نهادینه کنیم.  

انتهای پیام
captcha