دولت از منظر جهاد تبیین به مسئله پاسخگویی به مردم توجه کند + صوت
کد خبر: 4109782
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۴
حمیدرضا ترقی:

دولت از منظر جهاد تبیین به مسئله پاسخگویی به مردم توجه کند + صوت

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب بر پاسخگویی دولت‌ها به مردم و اقناع افکار عمومی در خصوص مشکلات یا عدم تحقق وعده‌ها گفت: انتظار از همه دولت‌ها این است که در پاسخگویی به مردم و اقناع افکار عمومی تلاش بیشتری انجام دهند و واقعا این عرصه را عرصه جهاد تبیین بدانند.

حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی

حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره اهمیت پاسخگویی حاکمان به مردم به منزله یکی از شاخص‌های حکمرانی شایسته علوی و عملکرد منفی برخی مسئولان در جریان التهابات اخیر در قیمت‌ها در این زمینه گفت: پاسخگویی از جمله توصیه‌های مکرر رهبر معظم انقلاب به دولت‌ها بوده است و ایشان همواره به این امر اشاره می‌کنند که دولت‌ها در مسیر کار اجرایی ممکن است با موانع و مشکلاتی مواجه شوند که نتوانند وعده‌های خود به مردم را محقق کنند ولذا بر این نکته تأکید می‌فرمایند که مسئولان برای اینکه این عدم تحقق وعده‌ها موجب سلب اعتماد عمومی از مسئولان نشده و به بدبینی آنها منجر نشود، به مردم در خصوص چرایی و دلایل عملی نشدن وعده‌ها و بروز مشکلات توضیح دهند و ابهامات و سؤالات شکل‌گرفته در ذهن مردم را بی‌پاسخ نگذارند.

وی افزود: بر این مبنا انتظار از همه دولت‌ها این است که در پاسخگویی به مردم و اقناع افکار عمومی تلاش بیشتری انجام دهند و واقعا این عرصه را عرصه جهاد تبیین بدانند و تنها به سخنگوی دولت و توضیحات مختصر وی در خصوص مسائل بسنده نکنند. چون برخی موضوعات و مشکلات مانند همین افزایش شدید قیمت ارز و خودرو از جمله موضوعات حساس و سرنوشت‌سازی برای مردم و زندگی آنها است که عده زیادی را متضرر می‌کند و اگر در اینجا دولت وارد عمل نشده و توضیح لازم را به مردم ندهد روز به روز بدبینی و فاصله مردم از دولت افزایش پیدا می‌کند و امید مردم به حل مشکلات کشور رو به کاهش می‌گذارد و این نه تنها به ضرر دولت بلکه به ضرر نظام است.


بیشتر بخوانید:


ترقی اظهار کرد: از دولت سیزدهم که خود را موظف به تبعیت از ولایت و رهبری می‌داند، انتظار می‌رود نسبت به پاسخگویی به این مسائل و مشکلات وقت بیشتری بگذارد. اگر واقعا مسئولی در کشور نمی‌تواند قیمت ارز را مدیریت کند یا یک متغیر بیرونی در افزایش یکباره قیمت‌ها تأثیر می‌گذارد، این وظیفه دولت است که این مسائل را توضیح دهد.

دولت‌ها سپر نظام هستند، نه برعکس 

وی ابراز کرد: اگر قرار است نخبگان و طرفداران نظام و انقلاب از دولت حمایت کنند لازمه آن این است که دولت هم برای توضیح مسائل و پاسخگویی به مردم وقت کافی بگذارد زیرا ابزار تبلیغ و پاسخگویی در اختیار دولت است و اگر دولت جواب قانع‌کننده هم ندارد باید بالاخره تکلیف مردم روشن شود چون در ابهام باقی ماندن مردم و عدم شنیدن پاسخ از سوی مسئولان به هیچ‌وجه شایسته نیست. این دولت‌ها هستند که باید سپری برای دفاع از نظام و انقلاب شوند نه اینکه نظام و انقلاب قربانی نوع عملکرد و رفتار دولت‌ها شوند.

این کارشناس مسائل سیاسی درباره تأثیر عدم پاسخگویی دولت‌ها در فراهم کردن زمینه هجمه رسانه‌ای و تبلیغاتی دشمنان گفت: نباید با این عملکردها و عدم پاسخگویی‌ها به دشمن بهانه داد و هم نباید ابهامی را در ذهن مردم باقی گذاشت تا دشمن بر روی این ابهام سرمایه‌گذاری و موج‌سواری کند. وقتی دشمن این ضعف تبلیغاتی، رسانه‌ای و اقناعی را در دولت مشاهده می‌کند به طور طبیعی از طریق فضای مجازی، ماهواره‌ها و رسانه‌های مختلف به پمپاژ دروغ و تهمت و ایجاد یأس روی می‌آورد تا با تخریب افکار عمومی، نظام جمهوری اسلامی را ناکارآمد جلوه دهد.

وی یادآور شد: دولت باید بتواند از عملکرد و برنامه‌هایش دفاع کرده و جامعه را اقناع کند اما اگر در هنگام مشکلات پاسخگو نباشد و در مقابل هجمه‌های رسانه‌ای دشمن ساکت بماند، ناکارآمدی دولت به یک باور عمومی تبدیل می‌شود و این پشتیبانی و حمایت ملت را از دولت به حداقل ممکن رسانده و این ضربه بزرگی است که به راحتی جبران نخواهد شد.

نگاه کلان‌تر به مفهوم مردمی بودن

ترقی درباره ضرورت گسترده دیدن مفهوم مردمی بودن نزد دولتمردان و تقلیل ندادن آن به سفرهای استانی و حضور فیزیکی بین مردم گفت: مردمی بودن تنها به این نیست که مسئولان در داخل مردم باشند و با آنهاد دیدار کنند بلکه در سطح گسترده‌تر به معنای همراه کردن مردم با حرکت دولت و نظام است که پاسخگویی دولت به ملت و ایجاد اعتماد، لازمه این همراه شدن مردم با دولت است.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی تصریح کرد: نافرمانی مدنی، فرار مالیاتی و قانون‌گریزی در جامعه نشان دهنده این است که دولت هنوز نتوانسته مردمی بودن خود را به اثبات برساند و نهادینه کند. الان فاصله‌ای بین دولت و ملت وجود دارد که البته ریشه‌های آن به دولت‌های قبل برمی‌گردد، که این فاصله موجب عدم همکاری و همراهی قشر قابل توجهی از مردم با دولت شده است. وقتی دولت بدون توجیه و اقناع کافی مردم، قیمت‌ها را یکباره بالا می‌برد و هزینه خدمات خود به مردم را افزایش می‌دهد، طبیعی است که همراهی و همکاری مردم در سطح مطلوبی نه تنها اتفاق نمی‌افتد بلکه روز به روز کاهش پیدا می‌کند.

کد

وی با بیان اینکه برنامه‌های دولت بدون پشتوانه حمایت مردم واقعا پیش نمی‌رود، گفت: لازم است دولت در زمینه مردمی بودن شاخص‌های مهمتر دیگری مانند همراه ساختن مردم با برنامه‌های خود، پاسخگویی به‌هنگام به افکارعمومی، قانون‌گرایی و پرداخت مالیات توسط مردم را نیز مدنظر قرار دهد تا متوجه سطح اعتماد و همراهی مردم با دولت شود. لذا در همه این ابعاد باید تجدید نظر جدی انجام گیرد تا دولت بتواند حمایت حداکثری مردم را جلب کند.

اهمیت خودانتقادی دولت

ترقی درباره تأثیر خودانتقادی و خوداصلاحی دولت در جلب همراهی حداکثری مردم گفت: مردم واقعا باید به این احساس و باور برسند که دولت اولا حرف آنها را می‌فهمد و مشکل آنها را درک می‌کند و ثانیا درصدد رفع این مشکلات اقدام می‌کند که یا از طریق اصلاح قوانین، سیاست‌ها و برنامه‌هاست یا اینکه با انتخاب یک فرد شایسته به جای مسئول ناموفق بوده است. وقتی مردم ببینند دولت خودش در جهت اصلاح عملکرد خود پیشقدم است این به طور طبیعی امید به آینده را در جامعه افزایش می‌دهد و زمینه‌ساز همکاری قشر قابل توجه مردم با دولت در اجرای سیاست‌ها و برنامه‌های تحولی او می‌شود.

انتهای پیام
captcha