ارتباط مسائل فرهنگی را با پژوهش‌های کاربردی مشخص کنیم
کد خبر: 4109556
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۲

ارتباط مسائل فرهنگی را با پژوهش‌های کاربردی مشخص کنیم

نماینده ولی فقیه در استان فارس با تأکید بر اینکه نباید تنها به پژوهش‌های بنیادی بپردازیم بلکه باید توجه ویژه به پژوهش‌های کاربردی کنیم، گفت: باید بتوانیم ارتباط مباحث فرهنگی و فلسفی را با نتایج پژوهش‌های خود، مشخص کنیم.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارسبه گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس امروز، 4 دی در مراسم گرامیداشت هفته پژوهش گفت: بحث پژوهش بحث گسترده‌ای است و بحمد الهی نیروهای متخصص و پژوهش گر ما متناسب با ظرفیت استان کارهای خوبی انجام می‌دهند.

وی با طرح این سؤال که حجم مقالات بنیادی نسبت به مقالات کاربردی چقدر است، گفت: نباید تنها به تحقیقات بنیادی بپردازیم. بلکه باید تحقیقات کاربردی را نیز افزایش دهیم چون نیاز جامعه ما به این نوع پژوهش‌ها است یعنی نهایتاً اگر می‌خواهیم عملا خدمتی به مردم کنیم، نیاز به پژوهش‌های کاربردی داریم؛ از سوی دیگر ضرورت پژوهش در مسائل بنیادی را نیز نباید فراموش کنیم و باید روی آن کار کنیم.

آیت‌الله دژکام با تأکید بر اینکه باید قبل از شروع کار پژوهشی، کارگاه‌های آموزشی برای اینکه پژوهشگران کاملا متوجه مسائل در آن قسمت شوند، شکل گیرد، گفت: یک بخش این است که باید بتوانیم ارتباط مباحث فرهنگی و فلسفی را با نتایج پژوهش‌های خود، مشخص کنیم.

امام جمعه شیراز تصریح کرد: وقتی یک پژوهش کاربردی را آغاز می‌کنیم یکسری پیش فرض‌ها را که در تحقیقات بنیادی باید پاسخ دقیق آن‌ها مشخص باشد برای خود نگه داشته‌ایم به تعبیر تمدن رقیب پارادایم‌های فلسفی باید مشخص باشد، گاهی آنقدر این‌ها را مسلم فرض می‌کنیم که گمان می‌کنیم نیاز به تحقیق صحیح ندارد در حالی که همین می‌تواند موضوع پژوهش مستقل باشد.

وی با بیان اینکه چون پایه و مبانی پژوهش را از تمدن رقیب گرفته‌ایم و تغییر نداده‌ایم، برخی می‌گویند پژوهش‌های ما باعث تقویت تمدن رقیب می‌شود و کاری به ایران ندارد، افزود: در بستر رئالیسم می‌خواهیم صدرایی فکر‌ کنیم، برخلاف تمدن رقیب که دکارتی فکر می‌کند.

آیت‌الله دژکام با تصریح اینکه باید فضای کار پژوهش بنیادی را برای تبیین پارادایم‌های خودمان باز کنیم وگرنه در آینده همیشه زیر مجموعه غرب خواهیم بود، گفت: وقتی مبانی را از غرب بگیریم در زمین آن‌ها بازی می‌کنیم اما می‌توان زمین بازی را عوض کرد و این یک کار بنیادی عمیق نیاز دارد که امیدواریم شروع شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه منطق علمی حرف باید ‌چنان قوی باشد تا بخش اجرا را مجبور به کار‌ کنیم، پس نیاز است با همدیگر همکاری کنیم، افزود: اگر کمک ندهید و حرف عالمانه زده نشود، حرف غیر عالمانه زده می‌شود و کشور پیشرفت نمی‌کند.

وی با بیان اینکه متأسفانه کسانی که قدر دانش و علم را ندانسته‌اند این کار را هزینه اضافه می‌دانند، گفت: امیرالمومنین علی(ع) فرمود العلم سلطان، پس زور دست علم و دانش است به شرط اینکه همه جامعه ما این راه حل منحصر به فرد را بپذیرند و همه به هم کمک دهند تا به نتایج مطلوب برسیم. امیدواریم سال آینده مرکز تحقیقات استراتژیک در زمینه اینکه چه پژوهش‌هایی، چگونه و برای چه اهدافی شکل می‌گیرد در بحث بنیادی و کاربردی به تفکیک ببینیم.

انتهای پیام
captcha