ضبط 300 ساعت مصاحبه در طرح تاریخ شفاهی دفتر تبلیغات اسلامی
کد خبر: 4109403
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۳

ضبط 300 ساعت مصاحبه در طرح تاریخ شفاهی دفتر تبلیغات اسلامی

معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: در راستای تکمیل طرح تاریخ شفاهی دفتر تبلیغات اسلامی حدود 300 ساعت مصاحبه ضبط، پیاده سازی و تجمیع اطلاعات انجام شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سعید روستاآزاد، معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قمبه گزارش ایکنا از قم، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بلاغ، حجت‌الاسلام والمسلمین سعید روستاآزاد، معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ضمن تشکر و قدردانی از حمایت‌های قطب نظام سیاسی و میز تمدن در راستای انجام طرح تاریخ شفاهی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، اظهار کرد: تاریخ شفاهی‏‏ و جایگاه آن در تاریخ نگاری، بحثی‏‏ است که از دیرباز در کشور ما مورد توجه قرار داشته است؛ تمسک به تاریخ شفاهی‏‏ بحث جدیدی‏‏ نبوده و مسلمانان در این زمینه از تاریخ نگاری، ید طولایی‏‏ دارند. 

وی افزود: در منظومه علوم اسلامی‏‏ یکی‏‏ از مواردی که از طریق آن به معارف دسترسی‏‏ پیدا می‏‏‌کنیم، روایت‌هایی‏‏ است که از معصومین ذکر می‏‏‌شود و برای‏‏ این که این روایت‏‌ها ‏به درست‌ترین شکل در دسترس ما قرار گیرد، از علومی‏‏ مانند درایة الحدیث و رجال استفاده می‌‏شود.

روستا آزاد گفت: اما در تاریخ‌نگاری مکتوب معمولاً تمام واقعیت‏‌ها ‏را مشاهده نمی‏‏‌کنیم. تاریخ شفاهی‏‏ در چنین مواردی‏‏، تکمیل کنندۀ تاریخ مکتوب است و می‌‏‏تواند ابعاد پنهان وقایع و اتفاقات تاریخی‏‏ را که معمولا در اسناد ذکر نمی‏‏‌شود، آشکار کند.

معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم بیان کرد: دفتر تبلیغات اسلامی به مثابه بازوی فعال و تبلیغاتی حوزه علمیه قم، از بدو انقلاب اسلامی به مثابه یک نهاد راهبردی میان حوزه و انقلاب و مردم، عمل کرده است و نقش بسیار پر رنگی در رخدادهای مختلف ارائه کرده است؛ طی 44 سال که از انقلاب می‌گذرد، در همه دوره‌ها این نهاد انقلابی با شناخت مسائل فرهنگ و دینی روز به سهم خود به عنوان نهادی حوزوی به مصاف این مشکلات رفته است و در پی حل آن بوده است.

روستاآزاد ادامه داد: طرح تاریخ شفاهی دفتر تبلیغات اسلامی در قالب گفتگوهای شفاهی و مستندسازی این مطالب با اسناد تاریخی و با هدف ثبت و ضبط خاطرات و فعالیت‌های دفتر تبلیغات اسلامی از آغاز و معرفی این نهاد حوزوی به قشرهای مختلف طراحی و در حال اجرا است.

وی مقابله با خطر تحریف و مخدوش شدن تاریخ دفتر تبلیغات اسلامی را از اهداف طرح مذکور برشمرد و گفت: اگر این مسئله در زمان حیات کسانی که جزو مدیران و مسئولان آن هستند ثبت و ضبط نشود، بعدها تاریخ این نهاد مهم می‌بایست خطر تحریف و مخدوش شدن را بپذیرد و هم از سوی دیگر امکان ضبط و ثبت خاطرات نیز دیگر ممکن نخواهد بود و عملا بخشی مهم از خدمات حوزویان به تاریخ انقلاب از دست خواهد رفت.

معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم اضافه کرد: پیشنهاد این طرح در سال 1399 در جلسه شورای معاونان دفتر تبلیغات اسلامی تصویب و به معاونت فرهنگی و تبلیغی واگذار شد و به دلیل شیوع ویروس کرونا و لزوم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، آغاز طرح به صورت عملی و مصاحبه با افراد مورد نظر به تعویق و به اواخر سال 1400 موکل  و وارد فاز مطالعاتی طرح و تهیه نظام پرسش شد.

وی در ادامه با اشاره به فرآیند امور انجام شده در خصوص طرح تاریخ شفاهی دفتر تبلیغات اسلامی بیان کرد: فرآیند امور اجرایی طرح مذکور با «نگارش طرح تاریخ شفاهی دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم و تصویب آن در میز تمدن» آغاز و سپس واگذاری طرح به گروه متخصص که نگارش پنج جلد کتاب در عرصه تاریخ شفاهی حوزه علمیه را در سابقه فعالیت‌های خود دارد، واگذار شد.

معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ابراز کرد: برگزاری جلسات مشورتی با متصدیان تاریخ شفاهی در نهادهای مختلف کشور و همچنین انجام مقدمات طرح در قالب مطالعات کتابخانه‌ای، مصاحبه مقدماتی و تهیه نظام پرسش حاصل صدها ساعت مطالعه از دیگر اقدامات در حوزه فرآیند اجرایی طرح تاریخ شفاهی دفتر تبلیغات اسلامی است.

روستاآزاد یادآور شد: تعداد 150 مصاحبه از طرق مختلف همچون حضور در نهادهای مختلف دولتی مانند مجلس شورای اسلامی و مصاحبه با مدیران و کارکنان بخش های مختلف دفتر تبلیغات اسلامی چون؛ معاونت فرهنگی وتبلیغی، دانشگاه باقرالعلوم(ع)، حوزه علمیه معصومیه و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی که از ابتدای تاسیس این نهاد، همراه آن بوده‌اند حدود 300 ساعت مصاحبه ضبط، پیاده‌سازی و تجمیع اطلاعات انجام شده است.

 وی در ادامه به تشریح راهبرد مصاحبه‌های انجام شده در «طرح تاریخ شفاهی دفتر تبلیغات اسلامی» پرداخت و گفت: «کسب اطلاعات در راستای بیان خدمات دفتر تبلیغات»، «دریافت خاطرات غیرتکراری از مصاحبه شوندگان»، «دریافت داده‌های تاریخی با روش تواتر تاریخی»، «پرهیز از هر گونه رویکرد جناح‌بندی سیاسی در گردآوری اطلاعات» و «کسب اطلاعات در قالب دوره‌بندی تاریخی رویدادها بر اساس دوره‌های مدیریت دفترتبلیغات اسلامی» از جمله راهبردهای مرحله اخذ مصاحبه در این طرح است.
 

انتهای پیام
captcha