میدان‌داری مردم در تبدیل مساجد به پایگاه‌های قرآنی
کد خبر: 4107739
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۵

میدان‌داری مردم در تبدیل مساجد به پایگاه‌های قرآنی

راهیار بنیاد هدایت در چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به اینکه تأکید رهبر معظم انقلاب بر نقش مسجد به‌عنوان پایگاه فعالیت‌های قرآنی، تکیه بر ظرفیت مردمی و اجتماعی این مکان مقدس است، گفت: مسجد این ظرفیت را دارد که آحاد مردم را به‌خط کند تا کار فرهنگی و اجتماعی و در رأس آنها، کار قرآنی شکل بگیرد.

رضا اسماعیلی، راهیار بنیاد هدایت در چهارمحال‌و بختیاری

مسجد، خانه خداست و به همه مردم تعلق دارد، مدیریت مسجد در دست مردم است و برای گسترش فرهنگ قرآنی در جامعه، انجام کارهای تشکیلاتی و استفاده از شبکه وسیع مساجد که به شکل بومی و محلی و به‌صورت مردمی و خودجوش فعالیت می‌کنند از مهم‌ترین کارهاست.

حضور اجتماع مؤمنان در مساجد و برنامه‌ریزی تربیتی و تشکیلاتی با محوریت قرآن کریم در شکل‌های گوناگون جلسات قرائت و تلاوت، تفسیر، حفظ و برگزاری برنامه‌هایی همچون مسابقات قرآنی که منجر به تشویق نوجوان و جوانان و ایجاد انگیزه و شور می‌شود می‌تواند رونقی معنوی به محلات هر شهر و روستا بدهد و عطر قرآن هر کوی و برزن و فضای معنوی کشور را معطر سازد.

مقام معظم رهبری در دیدار قرآنیان در ماه مبارک رمضان امسال بر نقش مساجد در ترویج فرهنگ قرآنی و ضرورت تبدیل مساجد به پایگاه‌های قرآنی تأکید داشتند و فرمودند: «جوان‌های ما باید وارد عرصه‌ قرآن‌خوانی، به‌خصوص حفظ قرآن بشوند که ما خب حافظ [قرآن] زیاد لازم داریم؛ من چند سال پیش هم عرض کردم؛ تلاش‌هایی هم شده منتها هنوز تا آنجا خیلی فاصله داریم. اگر بخواهید آن ده میلیون را تأمین بکنید، راهش این است که نوجوان‌های ما وارد وادی قرآن بشوند؛ نوجوان که وارد شد حفظ آسان می‌شود؛ راهش هم این است که در مساجد این کار اتفاق بیفتد؛ هر مسجدی یک پایگاه قرآنی بشود؛ مساجد این محل با همدیگر ارتباط داشته باشند، همکاری داشته باشند؛ اساتیدشان اینها را به هم آشنا کنند». 

حجت‌الاسلام والمسلمین رضا اسماعیلی، راهیار بنیاد هدایت در چهارمحال‌وبختیاری و امام جماعت مسجد حضرت سلمان منطقه منظریه شهرکرد در گفت‌وگو با ایکنا از استان با اشاره به اینکه مسجد یک پایگاه و ظرفیت مردمی عظیم است، اظهار کرد: مقام معظم رهبری در تأکیدشان مبنی بر تبدیل مساجد به پایگاه قرآنی و نیز اشاره به برپایی مسابقات قرآن بین مساجد یا دورهمی‌های قرآنیان از پایگاه مسجد، به‌نظرم بیشتر بر شکل مردمی کار تأکید دارند که باید مورد توجه قرار گیرد.


بیشتر بخوانید:


وی با ذکر اینکه فعالیت‌های قرآنی زیادی را در سطح جامعه شاهد هستیم و مسابقات قرآن نیز برگزار می‌شود، ادامه داد: بسیاری از این فعالیت‌ها و به‌ویژه مسابقات با نقش‌آفرینی و تولی‌گری مستقیم دستگاه‌ها و نهادها برگزار می‌شود لذا شکل لایه میانی و مردمی کار حفظ نمی‌شود، به نظرم تأکید رهبر معظم انقلاب بر نقش مسجد به‌عنوان یک پایگاه فعالیت‌های قرآنی، تکیه بر ظرفیت مردمی و اجتماعی این مکان مقدس است.

پیوند مساجد و تشکل‌های قرآنی مردم‌نهاد

اسماعیلی با اشاره به اینکه مسجد پایگاه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی با محوریت نماز است، گفت: مسجد این ظرفیت را دارد که آحاد مردم را به‌خط کند تا کار فرهنگی و اجتماعی و در رأس آنها، کار قرآنی شکل بگیرد.

امام جماعت مسجد حضرت سلمان منطقه منظریه شهرکرد با اشاره به فعالیت کانون‌ها و مؤسسات و خانه‌های قرآن با تکیه بر نیروی مردمی در سطح جامعه، تصریح کرد: چه خوب است که تمرکز فعالیت‌های عمدتاً قرآنی این مجموعه‌ها در مسجد باشد و مساجد مبدأ فعالیت فعالان قرآنی قرار گیرد؛ این مجموعه‌ها توان آن را دارند که برنامه‌های متنوع قرآنی نظیر مسابقات قرآن بین مساجد را پایه‌ریزی و اجرا کنند.

اسماعیلی بیان کرد: امروز شاهد هستیم که حدود ۲۵ نهاد دولتی خود را داعیه‌دار و سهامدار مسجد می‌دانند و متأسفانه رویکردها به سمت «مدیریت بر مسجد» سوق دارد حال آنکه مدیریت باید «از» مسجد یا «در» مسجد اتفاق بیفتد. امروز هر نهاد بخشی از کار مسجد اعم از مدیریت نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، اعزام روحانی و ... را به‌دست گرفته است که یکی از تبعات نامطلوب آن، خارج شدن مدیریت مسجد از دست مردم است.

وی با تأکید بر اینکه مدیریت در مسجد باید به مردم سپرده شود، بیان کرد: اگر این اتفاق بیفتد، طراحی و جریان‌سازی برنامه‌ها از پایگاه مسجد به مردم سپرده می‌شود و تجربه نشان داده است که هر کجا مردم ورود داشتند، موفق بودیم؛ البته دستگاه‌ها و نهادها نیز باید حمایتگر، بسترساز و تسهیل‌کننده باشند، اما طراحی و ایده‌پردازی و میدان‌داری بر عهده مردم قرار گیرد.

اسماعیلی با ابراز تاسف از نبود حمایت و پشتیبانی از مساجد از سوی دستگاه‌ها، تصریح کرد: در بودجه امسال شاهدیم که هیچ اعتباری به مساجد تزریق نمی‌شود، ضمن اینکه اگر هم اعتباری برای یک عملیات فرهنگی تخصیص می‌یابد، جایگاه و پایگاه مسجد در طراحی عملیات دیده نشده است لذا برنامه‌ها آنچنان که باید و شاید شکل مردمی نمی‌گیرند.

برکات میدان‌داری مردم در مسجد

این روحانی فعال فرهنگی در استان با تأکید بر اینکه مسجد و تشکل‌ قرآنی دو مجموعه جدا از هم نیستند و یک واحد محسوب می‌شوند، افزود: همچنین پایگاه‌هایی چون بسیج، کانون فرهنگی هنری، خیریه، هلال احمر و ... بازوان مسجدند و هر یک می‌توانند در جذب مخاطبان به مسجد نقش بیافرینند، درواقع این تشکل‌ها و پایگاه‌های مرتبط با مسجد هر یک بر طبق موضوع فعالیت می‌تواند جماعتی از مخاطبان را به سمت مسجد سوق دهد.

امام جماعت مسجد حضرت سلمان منطقه منظریه در خصوص فعالیت‌های قرآنی در این مسجد، بیان کرد: برپایی دوره‌های آموزش قرآن کریم در رشته‌های مختلف و نیز برگزاری دوره‌های تربیت مربی قرآن و ساماندهی جلسات خانگی قرآن که به‌صورت هفتگی برگزار می‌شود از جمله فعالیت‌های قرآنی مسجد است که مخاطبان خاص خود را دارد. با اینحال دست ما کوتاه است و حمایتی که دستگاه‌های فرهنگی باید در مقوله تامین برخی هزینه‌ها و ارائه برخی حمایت‌ها داشته باشند، وجود ندارد و تقریباً صفر است.

اسماعیلی در پایان نقش امام جماعت مسجد در رونق فعالیت‌های قرآنی مسجد را نیز یادآور شد و گفت: امام جماعت اساس اصلی و موتور محرک مسجد است و جلودار جماعتی است که برنامه‌های پیش‌رو را با کمک مردم طراحی و هدفگذاری و اجرا می‌کند؛ حمایت اصلی در جریان‌سازی کارهای مسجد از جمله کار قرآنی بر عهده امام جماعت و راهبر مسجد است.

انتهای پیام
captcha