ایران قوی و مستقل تبدیل به گفتمان عمومی کشور شود
کد خبر: 4107373
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۳
آیت‌الله دژکام:

ایران قوی و مستقل تبدیل به گفتمان عمومی کشور شود

نماینده ولی فقیه در استان فارس با یادآوری فرمایشات رهبری مبنی بر اینکه ایران قوی و مستقل باید گفتمان عمومی شود، گفت: دشمنان با استقلال، عظمت و قدرتمندی ایران مخالف هستند لذا داشتن ایران قوی و مستقل باید تبدیل به گفتمان عمومی در کشور شود.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارسبه گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس امروز، 25 آذرماه در خطبه‌های نماز جمعه شیراز ضمن توصیه به رعایت تقوای الهی گفت: انقلاب اسلامی بر پایه عقاید و باورهایی شکل گرفته است.

وی افزود: ذهنیت دشمنان انقلاب و در رأس آن جریان‌های تصمیم‌ساز در آمریکا این است که این انقلاب تمام می‌شود، در صورتی که چنین نیست؛ اگر باورهایی که پایه انقلاب اسلامی است، تمام شد، انقلاب اسلامی هم تمام می‌شود، پس گمان بیخود نداشته باشند.

آیت‌الله دژکام با یادآوری اینکه بحث اول در باب معارف انقلاب اسلامی مسئله توحید بود، گفت: در دنیای افراد بسیاری می‌گویند خدا را قبول داریم، اما خداشناسی که ما مسلمانان به برکت پیامبر(ص) و اهل بیت (ع) داریم با خداشناسی که در دنیا ارائه می‌شود متفاوت است. همه کسانی که خداوند را قبول دارند معتقد به خالق بودن خداوند هستند، اما ما می‌گوییم خدا رب عالمین است.

امام جمعه شیراز ادامه داد: وقتی انسان‌ها ربوبیت را قبول نمی‌کنند چند دسته می‌شوند؛ عده‌ای بت‌پرست می‌شوند، هنوز در هند و ژاپن بت‌پرستی و خورشیدپرستی توجیه می‌شود در صورتی که ماه و خورشید ربوبیتی در این عالم ندارند. گروه دیگری در تمدن اروپایی هستند که فهمیدند خورشید، ماه و ستارگان رب نیستند اما بت جدیدی آوردند و خودپرست شدند، اومانیزم (انسان‌پرستی) یا همان اومانیته. آن‌ها خودپرستی را ملاک قرار داده‌اند و اروپا گرفتار بت بزرگ (مادر بت‌ها) است. خودپرستی را باید کنار بگذارند، زیرا این یک نوع فاصله گرفتن از ربوبیت خدا است و خودش را شبانه‌روز در دنیا نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه یکی از مراتب توحید که مسئله بسیار مهمی است و ما در این ۱۰۰ سال اخیر برای آن زیاد شهید دادیم توحید تشریعی است، گفت: تشریع یعنی قانون‌گذاری و در مقام قانون‌گداری باید بگوییم قانون‌گذار این عالم کیست، قانون‌گذاری که قرار است قانون زندگی بشر را بدهد؟ قرآن فرموده است که خدا باید مشخص کند که چه کارهایی انجام داده یا ندهیم.

توحید تشریعی در آیات قرآن

 آیت‌الله دژکام با یادآوری اینکه توحید تشریعی در آیات متعددی از قرآن کریم است، آیات 44، 45 و 47 سوره مائده را یادآور شد و گفت: در این آیات یک جمله تکرار می‌شود که ناظر به توحید در قانون‌گذاری است. آیه 44 می‌فرماید « وَمَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْكَافِرُونَ؛ هرکس قانون خدا را قانون زندگی خود قرار ندهد کافر است»، آیه 45 می‌فرماید «وَمَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ؛ هرکس قانون خدا را قانون زندگی خود قرار ندهد ظالم است» و آیه 47 می‌فرماید «وَمَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ؛ هرکس قانون خدا را قانون زندگی خود قرار ندهد فاسق است».

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه فاسق کسی است که می‌گوید کاری با دستور خدا ندارم و خودم هرکاری خواستم انجام می‌دهم. گفت: نمی‌توانیم رفتار فرد فاسق را بپذیریم، چون از جای خود بیرون رفته است. کسی که به حکم خدا عمل نکند، کافر، ظالم و فاسق است. در مقابل حکم خداوند کسی دیگری نباید حکم بدهد؛ این توحید در قانون‌گذاری است.

وی با تصریح اینکه اگر بپذیریم که خدا قانون‌گذار جامعه انسانی است، تفاوت می‌کند با اینکه قبول نکرده باشیم، گفت: کسانی که ۳۰۰ سال به بهانه تمدن ظلم‌های بزرگی را به بشریت کردند، باید پاسخ دهند؛ کسی پیدا نشده است که جلوی مستکبرین جهانی را بگیرد در صورتی که در مقابل خدا ایستادن تاوان دارد، آن روزی که خیال می‌کردند ایران تسلیم شده است شیخ شهید فضل‌الله نوری افتخار شهادت شد، زیرا برای توحید کشته شد و این مسیر توحید در تشریع است که مردان بزرگ علم و مرجعیت پای آن ایستادند و کشته شدند اما نگذاشتند این مرز از بین برود.

آیت‌الله دژکام ادامه داد: امروز هم اگر چیزی غیر از حکم خدا و قرآن می‌گوییم تسلیم می‌شویم، اما اگر حرف ما حکم خدا و قرآن است، نباید تسلیم شویم. با اذن و توکل به خدا بنای پوشالی مستکبران را در هم‌ خواهیم شکست و به این سران سلطه‌گر آمریکایی که هر روز جلوداری می‌کنند، می‌گوییم همانطور که نمرودها و فرعون‎ها رفتند شما هم رفتنی هستید و عزت و عظمت و سربلندی برای مومنین است همانطور که قرآن گفته است «وَلِلَّهِ الْعِزَّةُ وَلِرَسُولِهِ وَلِلْمُؤْمِنِينَ وَلَٰكِنَّ الْمُنَافِقِينَ لَا يَعْلَمُونَ» خدا همه ما را در مسیر توحید و بندگی خدا و سربلند کردن ملت مسلمان و برافراشتن پرچم اسلام مورد عنایت خود قرار دهد.

نماینده رهبر معظم انقلاب در استان فارس در خطبه دوم نماز جمعه شیراز ضمن توصیه دوباره به رعایت تقوی الهی گفت: در کشور و جهان اسلام قریب 2 الی 3 قرن است که با مشکلی مواجه شدیم و اکنون خود را زیاد نشان می‌دهد و آن این است که گفتمان‌سازی در کشورهای اسلامی انجام نداده‌ایم. یک مطلبی را دیگران که دست برتر قدرت نظامی و اقتصادی را داشتند شروع می‌کنند و ما نسبت به آن واکنش نشان می‌دهیم این مقداری ضعف ما در مسئله تبلیغ گفتمان است که رهبر انقلاب هم ناظر به این مسئله تأکیدا فرمودند نمی‌توانیم تبلیع و تبیین نسبت به مسائل مختلف به صورت مناسب ارائه دهیم و گفتمان از خودمان شروع شود.

وی با یادآوری اینکه رهبر انقلاب در این فاصله چندماه اخیر موضوعی را به عنوان دغدغه اصلی که باید گفتمان عمومی شود مطرح کردند و آن بحث ایران قوی و مستقل است، گفت: معظم‌له فرمودند دعوایی که آمریکا و ابرقدرت‌ها با شما دارند سر این است که ایران قوی و مستقل نداشته باشید؛ آن‌ها با استقلال، عظمت و قدرتمندی شما مخالفند؛ این را رهبری با تبیین روشن و واضح بیان کردند که این همه دعوا برای آن است که دست از استقلال و عظمت برداریم؛ آن‌‎ها نوکر می‌خواهند وقتی نخواهی نوکری کنی می‌خواهند تو را از سر راه بردارند لذا داشتن ایران قوی و مستقل این باید تبدیل به گفتمان عمومی در کشور شود.

وی با بیان اینکه همچنین رهبر انقلاب در قضیه شهدای حرم شاهچراغ(ع) فرمودند همه ملت یده واحده باشند، افزود: امروز جریان‌های مختلف سیاسی در کشور است که می‌گویند نظام اسلامی را قبول داریم، ایران قوی می‌خواهیم و شعار می‌دهند اما اگر راست می‌گویند در این شرایط چرا متحد عمل نمی‌کنند؟ اگر راست می‌گویند رقابت‌ها را در سطحی دنبال کنند که دشمن سود نبرد. یده واحده بودن به معنی این است.

آیت‌الله دژکام یادآور شد: پیامبر(ص) فرمودند همه مسلمانان یک مشت و یک دست هستند، اینجا همه باید با هم بایستیم. ممکن است از هم‌ گله هم داشته باشیم ولی نباید به اصل دین و حیثیت ایران ضربه بزنیم. یده واحده و ایران قوی و مستقل باید گفتمان همه ما باشد؛ بحمد الهی جمعی از کنشگران فرهنگی و سیاسی به این مسئله رسیدند که خواسته رهبر انقلاب چیست و دنبال می‌کنند و ما هم دعا میکنیم که این ید واحده را هیچ‌وقت دشمن نتواند متفرق کند. در این حالت همه محکم می‌شوند و پای کار ایران می‌ایستند.

امام جمعه شیراز با تأکید بر اینکه حفظ استقلال کشور و قدرت کشور مسئله اول است و بقیه اولویت‌های بعدی است نه اینکه مهم نیست اما استقلال و قدرت کشور مسئله اول است، گفتک باید این را با جدیت دنبال کرد و گفتمان ساخت و در این مسیر باید فعالان فرهنگی به میدان آیند و مسئله ایران مستقل و قوی که رهبر انقلاب به عنوان مسئله اصلی قرار داده است با جدیت تقویت کنند و به عنوان گفتمان اصلی قرار داده و در ذهن جوانان و نوجوانان تقویت کنیم.

وی با بیان اینکه  وحدت حوزه و دانشگاه به این ید واحده بودن مربوط می‌شود که دو گروه پیشران در جامعه هستند، گفت: در طول هفته‌های گذشته از دانشگاه شیراز مطالبه داشتیم که کمک بیشتری دهند و 3 مجمع علمی در دانشگاه شیراز پیش‌بینی شده است؛ یکی درباره اقتصاد دریامحور که در دانشگاه شیراز مطالعات شروع شده بود. امروز باید در این قضیه حرف زیادی داشته باشیم.

آیت‌الله دژکام اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب فرمودند طبق آمار در کشورهایی که دسترسی به دریا دارند حداقل ۱۰ درصد اقتصاد از دریا تأمین می‌شود در کشور ما ۲ درصد است؛ ۵ برابر این می‌توانیم از دریا استفاده کنیم تا به مرحله متعارف و معمولی برسیم؛ این توقع را از دانشگاهیان کردیم که در این قضیه پیشران شوند. در زمینه علوم انسانی هم حرکت خوبی شده است.

ضرورت وحدت حوزه و دانشگاه در بحث بازیابی هویت ایرانیان

عضو مجلس خبرگان رهبری یکی از مسائلی که در ایران قوی بسیار مهم است را بحث هویت ایرانیان عنوان کرد و گفت: در دانشگاه شیراز مجموعه‌ای از اساتید درگیر این قضیه هستند اما از مجموعه‌های فرهنگی و تبلیغی می‌خواهیم از دانشگاه حمایت کنند چون نیاز جامعه ما است و باید انعکاس قوی در سطح جامعه داشته باشد.

وی با بیان اینکه روز وحدت حوزه و دانشگاه روز چنین کارهایی است، گفت: ضمن تشکر از دانشگاهیان که حرکت را آغاز کردند اما لازم است همه مجموعه‌های استان هم توجه و حمایت کنند.

آیت‌الله دژکام با تصریح اینکه مسئله دیگر که برای ایران قوی مهم است این است که بدانیم در آینده چه قدم‌هایی برای ایران قوی برداریم، گفت: اکنون برنامه هفتم به صورت جدی مطرح است اما در محافل نخبگانی آن‌طور که باید مورد اهمیت نیست. برنامه ششم فقط ۳۰ درصد اجرا شده  و۷۰ درصد را شاید دولت و مجلس کم کاری کرده باشند اما قسمتی تقصیر خودمان است. مطالبه‌گری‌ها چقدر تنزل پیدا کرده به چیزهای که ارزش لازم را ندارد اما برنامه پنج ساله کشور زمین مانده است، هیچ‌کس مطالبه نمی‌کند و برنامه پنج ساله بعدی را می‌خواهند بنویسند چرا هیچ‌کس کاری نمی‌کند؟ به عنوان مثال فردا روز حمل و نقل و راهداری است و باید این سئوال مطرح شود که در این زمینه برنامه چیست.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه فارس در جایی قرار گرفته که مسیر اصلی ترانزیت کالا است، گفت: کالاهای چین برای رسیدن به خلیج فارس مقرون به صرفه است که از پاکستان تا مرز ما بیاید و از آنجا به کشورهای عربی مثل کویت برود؛ اگر خط آهن بکشید تا کرمان است، خط آهن کرمان تا شیراز در شرف تکمیل است و اگر شیراز به اهواز به جد دنبال کنید می‌‌توان خطی که کالای چین را می‌آورد و در کشورهای عربی پخش می‌کند، از این استان عبور کند.

وی با اشاره به اینکه در برنامه هفتم این مسئله باید بیاید که در زمینه راه باید چه کار کرد، گفت: تلاش‌های خوبی در این عرصه شده است اما تا عملیاتی نشود باید به عنوان نیاز و مطالبه دنبال کنیم. اینها مسائل اصلی است و باید روی برنامه هفتم فکر شود و نمایندگان مجلس تلاش کنند و به مردم گزارش بدهند که فارس در این برنامه کجا قرار دارد.

آیت‌الله دژکام در ادامه ضمن قدردانی از فعالان عرصه حمل و نقل گفت: انسان‌های باغیرت و پای کاری در این عرصه می‌شناسیم که این روزها مردانگی را به صورت خاص نشان دادند. اینکه یک نفر دست آموخته معاندین به طرف خودروها تیر بزند اما رانندگان کار خود را انجام دهد، این کار رانندگان جای قدردانی دارد.

وی درباره چنین رانندگانی اظهار کرد: این افراد اجر مجاهد دارند برای اینکه ملت و کشور عزیز باشد پشت فرمان حرکت می‌کند. برخی از خودروهای حمل و نقل را تیر زده بودند اما محکم ایستادند لذا ما بدهکار همت و مردانگی این‌ها هستیم. دولت هم محبت ویژه‌ای نسبت به اینها انجام دهد.

امام جمعه شیراز همچنین از به خدمتگزاران اداره راهداری استان فارس قدردانی کرد که ۲۰۰ کیلومتر راه روستایی را در دست احداث دارند و ابراز امیدواری کرد: با قوت و جدیت کار کنند و حمایت‌های خوبی که استانداری برای این کار کرده است، ادامه پیدا کند چرا که باید دسترسی روستا به شهر را راحت کنیم.

انتهای پیام
captcha