نگرانی مدافعان سلامت فارس از آغاز موج بعدی کرونا
کد خبر: 4107110
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۱

نگرانی مدافعان سلامت فارس از آغاز موج بعدی کرونا

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با اشاره به کاهش رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و سطح ایمنی جامعه، نسبت به آغاز موج بعدی بیماری‌های تنفسی و بیماری کووید۱۹ ابراز نگرانی کرد.

عباس رضائیان‌زاده، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیرازبه گزارش ایکنا از فارس، عباس رضائیان‌زاده، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز امروز، 23 آذرماه در جمع خبرنگاران به کاهش رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و سطح ایمنی جامعه اشاره و نسبت به آغاز موج بعدی کرونا و بیماری‌های تنفسی ابراز نگرانی کرد.

وی با اشاره به نقش رسانه‌ها در ارتقای سطح آگاهی جامعه اظهار کرد: در بحران همه‌گیری کرونا این نقش و همراهی بیش از همیشه خود را نشان داد و اگر امروز زندگی مردم به شرایط عادی نزدیک شده است، مرهون این انتقال اطلاعات از منابع معتبر به مردم هستیم.

رضاییان‌زاده با بیان اینکه با انجام اقدامات پیشگیرانه از اوایل مهر شاهد کاهش موارد کووید۱۹ مثبت بودیم، ادامه داد: این موضوع باعث کاهش رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی به کمتر از پنج درصد شده و فرصت را برای افزایش موارد عفونت‌های حاد تنفسی که در حدود دو سال شاهد موارد انگشت شمار آن‌ها بودیم، ایجاد کرده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: پس از غالب شدن موارد آنفلوآنزا بر موارد مثبت کووید۱۹، توانستیم با واکسینه کردن گروه‌های در معرض خطر و توزیع داروی اسلتامیویر(تامی فلو۹) در مراکز خدمات جامع سلامت و بیمارستان‌ها به صورت رایگان، موج بیماری آنفلوآنزا را به خوبی کنترل کنیم؛ اما با توجه به استقبال اندک مردم از نوبت یادآور واکسن کرونا، کاهش سطح ایمنی جامعه و رعایت نکردن شیوه‌نامه‌های بهداشتی از سوی مردم، با احتمال آغاز موج جدید بیماری کووید ۱۹ یا آنفلوآنزا مواجه هستیم.

وی از مردم خواست تا برای پیشگیری از مواجهه با این موج بیماری، تکمیل برنامه واکسیناسیون با مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت و اهتمام جدی در رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی داشته باشند و سپس افزود: در چند هفته گذشته موارد ابتلای کودکان یک شیرخوارگاه به یک عفونت تنفسی گزارش شد.

رضاییان‌زاده ادامه داد: پس از منفی شدن نتایج تست‌های آنفلوآنزا و کووید۱۹، با تست مثبت ویروس سنسشیال تنفسی یا RSV مواجه شدیم که با افزایش مراجعه موارد مشابه به مراکز درمانی همراه بود.

وی خطر ویروس سنسشیال برای کودکان و سالمندان او علایم ویروس سنسشیال تنفسی یا RSV را مشابه سرماخوردگی دانست که در کودکان زیر دو سال و افراد بالای ۶۵ سال که از سیستم ایمنی ضعیف‌تری برخوردار هستند، علایم جدی‌تری را ایجاد می‌کند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تأکید بر نقش موثر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در پیشگیری از انتقال این ویروس تنفسی گفت: برای کنترل چرخه ویروس، لازم است شیوه‌نامه‌های بهداشتی در مدارس و مهدهای کودک رعایت شود.

رضائیان‌زاده در ادامه با اشاره به آغاز «پویش واکسیناسیون تکمیلی، بیماریابی سل و تجویز ویتامینA»  برای اتباع غیر ایرانی از دهم دی تا پایان فروردین ۱۴۰۲ گفت: ارائه خدمات بهداشتی درمانی یکسان و رایگان به مهاجران، همیشه در دستور کار حوزه بهداشت بوده است.

وی یادآور شد: با توجه به رخداد همه‌گیری برخی بیماری‌ها مانند سرخک در کشورهای همسایه، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در راستای ارتقای شاخص‌‌های بهداشتی این جمعیت هدف، اقدام به برنامه‌ریزی اجرای این پویش ملی کرده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: در این پویش، گروه سنی ۹ ماه تا ۱۵ سال، جمعیت هدف برنامه واکسیناسیون تکمیلی سرخک و فلج اطفال و گروه سنی زیر پنج سال مشمول دریافت مگادز ویتامین A هستند و برای بیماریابی سل نیز در افراد ۱۲ سال و بالاتر، نمونه گیری خلط از افراد علامت دار انجام و به آزمایشگاه ارسال می‌شود.

رضائیان‌زاده با بیان اینکه این عملیات واکسیناسیون تکمیلی که ویژه اتباع غیر ایرانی است، تأکید کرد: در این پویش فارغ از اینکه کودکی سابقه واکسیناسیون داشته باشد یا خیر، واکسن را دریافت می‌کند و حتی واکسیناسیون‌‌های کامل قبلی نیز مانع از دریافت این خدمات نخواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین افرادی که واکسیناسیون آن‌ها ناقص است یا اطلاعی از واکسیناسیون قبلی فرزند خود نداشته باشند، بر اساس راهنمای کشوری ایمن‌‌سازی، واکسیناسیون کامل را دریافت می‌کنند.

انتهای پیام
captcha