طرح‌های پژوهشی در رفع مشکلات جامعه اثربخش هستند
کد خبر: 4106769
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۷

طرح‌های پژوهشی در رفع مشکلات جامعه اثربخش هستند

استاندار فارس با بیان اینکه طرح‌های پژوهشی همواره در رفع مشکلات جامعه و مردم اثربخش هستند، گفت: اهتمام ویژه در کاربردی‌شدن پژوهش‌ها داشته باشیم.

روسای دانشگاه‌های فارس برای کاربردی شدن پژوهش‌ها ساز و کار در نظر بگیرندبه گزارش ایکنا از فارس، محمدهادی ایمانیه، استاندار فارس، سه‌شنبه، 22 آذرماه در آیین تقدیر از پژوهشگران و فناوران برگزیده استان که به‌ میزبانی دانشگاه شیراز برگزار شد، گفت: طرح‌های پژوهشی همواره در رفع مشکلات جامعه و مردم اثربخش هستند اما به ترجمان دانش به شکل شایسته‌ در جامعه همچنان توجه لازم نمی‌شود.

وی با تأکید بر لزوم ایجاد ساز و کاری برای استفاده از تحقیقات و مقاله‌های دانشگاه‌های فارس افزود: لازم است تا مدیران حوزه‌های غیر دانشگاهی فارس به دانشگاه به دید مشکل‌گشا نگاه کنند و توجه به دانشگاه را تشریفاتی ندانند و بدانند در هر بن بستی دانشگاه می‌تواند کمک‌رسان باشد. 

ایمانیه با تصریح اینکه اگر در مسائل اجتماعی، پژوهش می‌کردیم دچار مشکلات اجتماعی اخیر نمی‌شدیم، اظهار کرد: انجام پژوهش در رفع مشکلات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، صنعت و معدن، کشاورزی، محیط زیست، گردشگری و سلامت راهگشا خواهد بود.

وی با تأکید بر اینکه رؤسای دانشگاه‌های فارس برای کاربردی شدن مقالات و پژوهش‌ها باید ساز و کار مشخصی در نظر بگیرند، گفت: کاربردی شدن پژوهش‌ها موجب کاهش بسیاری از مشکلات اجتماعی کنونی می‌شود و باید در این راستا در استان اهتمام ویژه داشته باشیم. 

استاندار فارس ضمن ارج نهادن به دانشمندان دانشگاه شیراز بیان کرد: در انجام  کارهای پژوهشی باید محققان را به سمت بومی‌سازی طرح‌هایشان سوق دهیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود هم به تأکیدات نماینده ولی‌فقیه در فارس در بحث نقشه جامع علمی استان اشاره کرد و ادامه داد: در این خصوص دانشگاه‌های استان به شکل لازم عمل نکرده‌اند و برای همین شاهد پراکنده‌کاری و موازی‌کاری هستیم اما نباید اجازه داد اقدامات انجام شده در این نقشه خاک بخورند بلکه باید با تعامل لازم این اقدامات را جمع‌بندی و به نتیجه برسانیم.

ایمانیه توجه به سهم یک درصدی ارگان‌ها در پژوهش را نیز مورد تأکید قرار داد و بیان کرد: در این زمینه بخش خصوصی، دانشگاه‌ها و مدیران استان فارس اتاق فکر تشکیل داده‌اند.

استاندار فارس افزود: فارغ‌التحصیلان رشته‌های پسادکترا و دارای رتبه برتر گاهی بلافاصله وارد بازار کار نمی‌شوند لذا دوره یک ساله حمایت از دانشجویان نخبه فارغ‌التحصیل توسط بنیاد نخبگان و مجمع خیرین نخبه پرور فارس در نظر گرفته شده است.

وی با تأکید بر لزوم تلاش پارک علم و فناوری برای افزایش شرکت‌های دانش‌بنیان استان تا پایان سال نیز گفت: پارک علم و فناوری فارس باید اهتمام لازم را انجام دهد تا رقم این شرکت‌ها نسبت به ابتدای امسال 2 برابر شود.

ایمانیه همچنین با ارائه یک پیشنهاد در خصوص راه‌اندازی یک شرکت تعاونی خرید مواد اولیه تحقیقات در فارس اظهار کرد: رؤسای دانشگاه‌های استان با هدف شنیده شدن و بررسی مشکلات موجود، میز خدمت مخصوص پژوهشگران، فناوران و شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاه‌ها به صورت 2 ساعت در ماه را در نظر بگیرند.

انتهای پیام
captcha