فرهنگ وقف در علم و فناوری ترویج یابد
کد خبر: 4106652
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۷
آیت‌الله دژکام:

فرهنگ وقف در علم و فناوری ترویج یابد

نماینده ولی‌فقیه در فارس با بیان اینکه در شیراز وقف جدید برای بخش علم یک یا دو مورد بیشتر نیست، خواستار ثبت موقوفات جدیدی در این عرصه شد.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در فارسبه گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی‌فقیه در فارس، امروز، 22 آذرماه در نشست بررسی نقشه جامع علم و فناوری استان که در پایگاه استنادی جهان اسلام برگزار شد، سرمایه‌گذاری‌ها و وقف علم و فناوری را مورد تأکید قرار داد و گفت: در شیراز وقف جدید برای بخش علم یک یا دو مورد بیشتر نیست و باید برای یک کار اساسی و حرکت علمی خوب تشویق‌کننده باشیم و موقوفات جدیدی در این عرصه ایجاد شود.

وی اظهار کرد: اگر می‌خواهیم در وضعیت کشور یا استان تغییری ایجاد کنیم، اقدامات ما باید مبتنی بر آگاهی باشند و این امر در نقشه جامع علمی و همچنین نقشه‌هایی که در باب توسعه، فرهنگ و … در کشور مطرح است باید مورد توجه قرار بگیرد.

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس با تأکید بر اینکه هر دستگاهی باید نقشه و هدف داشته باشد، اظهار کرد: دستگاه‌ها همچنین برای تحقق این نقشه و هدف باید تلاش کنند.

آیت‌الله دژکام با اشاره به نقشه جامع علم و فناوری بیان کرد: نهادها باید نقش خود را در تدوین و اجرای این سند بدانند. در فصل اول این سند مبانی ذکر شده است که این مبانی باید به خوبی توضیح و تبیین شوند تا در مقام اجرای سند خودش را نشان دهد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه توحیدمحوری، اولین اصل ذکر شده در مبانی این سند است، گفت: متأسفانه نسبت به رابطه علم و توحید و جهان‌شناسی و پاسخی که اروپا و آمریکا و در مقابل فلسفه ما نسبت به این مسئله داده‌اند، تبیین واضحی صورت نگرفته است.

امام جمعه شیراز خواستار توجه مجمع عالی حکمت، دانشکده الهیات دانشگاه شیراز و حوزه علمیه به این مسئله شد و گفت: برای آغاز یک حرکت تمدن‌ساز جدید باید این مسئله کاملاً واضح تبیین شود و مبانی فلسفی علوم هم مورد بازتولید قرار بگیرند چرا که در مقابل مبانی که برای علوم انسانی و علوم تجربی در اروپا و غرب نوشته شده است، باید پاسخ‌ها در منابع فلسفی ملاصدرا را به صورت تدوین ‌شده استخراج کنیم.

وی همچنین با اشاره به اصل دیگری که در تدوین این نقشه جامع علمی باید مدنظر قرار بگیرد، گفت: برون‌مداری و درون‌مداری در تدوین این نقشه جامع باید مورد توجه باشد. پایگاه استنادی علوم جهانی اسلام یک مرکز برون‌مداری است که باید اهمیت، محوریت و توانایی این مرکز برای ارتباطات بین‌الملل با اتکا به نیروهای توانمندی که در مراکز عملی شیراز است در این نقشه مورد توجه قرار بگیرد.

آیت‌الله دژکام با تأکید بر نقش آموزش ‌و پرورش اظهار کرد: در فصل چهارم نقشه جامع علم و فناوری کشور 8 الی 9 اقدام و سرفصل مربوط به آموزش ‌و پرورش است و اجرای نقشه جامع علمی استان بدون سند تحول آموزش ‌و پرورش معنی پیدا نمی‌کند اما در اجرای این سند تحول در استان یک مدل مفهومی نهایتا نوشته شده است.

وی با تأکید بر اینکه در فصل دوم تدوین این نقشه باید تبیین چشم‌انداز علمی استان ذیل اهداف کلان نظام علم و فناوری مدنظر قرار گیرد، افزود: تا سال 1404باید 50 درصد تولید ناخالص داخلی، دانش‌بنیان باشد و این مهم در زمینه تولیدات استان فارس که عمدتاً به بخش کشاورزی مربوط می‌شود، لحاظ شود لذا جهاد کشاورزی فارس در این زمینه برنامه لازم را داشته باشد.

امام جمعه شیراز، افزایش دانش و مهارت نیروی کار را هم ضروری دانست و گفت: در نقشه جامع علمی استان باید در رنکینگ دانشگاه‌های جهان اسلام اول باشیم و جایگاه دانشگاه‌های شیراز در سطح جهان، جهان اسلام و کشور باید مشخص باشد و بر این اساس باید ابتدا هدف‌گذاری لازم را انجام دهیم و بعد به دنبال تحقق آن باشیم.

وی یادآور شد: شیراز در بحث هوافضا حرف‌های اساسی داشته و دارد، اما کسی به این موارد و ظرفیت توجه نمی‌کند در حالی که هوافضا جزو اهداف این نقشه است، اگرچه در زمینه انرژی اتمی، لیزر و … در دانشگاه‌های ما کار می‌شود اما همه این مورد بی‌مهری قرار گرفته‌اند.

انتهای پیام
captcha