آنچه در کالبد هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی خراسان‌جنوبی می‌گذرد
کد خبر: 4106308
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۱

آنچه در کالبد هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی خراسان‌جنوبی می‌گذرد

پس از گذشت تقریبا دو سال از فعالیت هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی خراسان‌جنوبی، افراد زیادی که در گمنامی فعالیت قرآنی داشتند شناسایی شده و اکنون از فکر، نظر و ایده آنان برای انسجام فعالیت‌های معارفی و قرآنی بهره‌گیری می‌شود و شاید این تمام دین باشد؛ وقتی که با مشورت و اندیشه‌ورزی به توسعه آموزش قرآن می‌پردازی.

آموزش بانوان قرآنیسال 99 بود که خبر تشکیل هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی خراسان‌جنوبی منتشر شد. خبری که نه تنها برای فعالان قرآنی بلکه برای تمام افراد جویای معارف اسلامی و دینی و همچنین زنانی که بدون هیچ چشم‌داشتی محیط خانه خود را به فضای آموزشی و تلاوت قرآن تبدیل کرده‌اند، بود.

حال پس از گذشت تقریبا دو سال از فعالیت این هیئت، افراد زیادی که در گمنامی فعالیت قرآنی داشتند شناسایی شده و اکنون از فکر، نظر و ایده آنان برای انسجام فعالیت‌های معارفی و قرآنی بهره‌گیری می‌شود و شاید این تمام دین باشد؛ وقتی که با مشورت و اندیشه‌ورزی به توسعه آموزش قرآن می‌پردازی.

بتول رضایی، رئیس هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی با اشاره به فعالیت دو ساله این هیئت در استان، اظهار کرد: هدف اصلی این بوده که بازخوردی را از جلسات بانوان داشته باشیم.

وی با تأکید بر دوری از موازی‌کاری برنامه‌ها در کالبد این هیئت افزود: نخبگان قرآنی در مراکز مختلف آموزشی و پرورشی سال‌هاست که فعالیت دارند، اما حتی برای همکاران خود شناخته شده نیستند؛ بنابراین تصمیم گرفتیم با تشکیل این هیئت حداقل به شناسایی این افراد و بهره‌گیری از ظرفیت آنان کمک کنیم.

شناسایی زنان فعال قرآنی اما گمنام 

رضایی با اشاره به برگزاری جلسات با مدیران و فعالان مؤسسات قرآنی تصریح کرد: در این سال‌ها به علت موازی‌کاری‌ها و عدم انسجام در برنامه‌های قرآنی بسیاری از فعالان در عین فعالیت و تأثیرگذاری، ناشناخته مانده‌اند.

وی از شناسایی بالغ بر 130 بانوی فعال قرآنی تنها در یک جلسه و تقدیر از آنان خبر داد و گفت: محدودیت برنامه‌های قرآنی در این سال‌ها تنها به علت بودجه بوده است، چراکه ما هدف‌گذاری مطلوبی داریم و با وجود فعالان قرآنی برنامه‌های شاخصی برگزار می‌کنیم، اما بودجه‌ها محدود بوده و به سرانجامی نمی‌رسد.

بتول رضایی، رئیس هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی خراسان‌جنوبی

این مربی قرآن و رئیس هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه اگر تنها در محیط‌های پرورشی و حتی خانه میلیاردها تومان صرف خرید کتاب قرآن کنیم، اما عملی در ادامه آن نباشد فایده ندارد، افزود: جذب خیران با بهره‌گیری از ظرفیت رسانه و همچنین فعالان قرآنی از مهم‌ترین رویکردهاست، چراکه حقیقتا با دست خالی نمی‌توان کاری از پیش برد.

توجه به محلات قرآنی 

رضایی با بیان اینکه این هیئت بدون هیچ بودجه‌ای و به‌صورت کاملا مردمی تشکیل شد، افزود: تا زمانی که فعالیت قرآنی و برنامه‌های آن شناخته نشود مورد استقبال قرار نمی‌گیرد؛ بنابراین در کالبد این هیئت محله‌هایی که در آن تدبر در قرآن انجام شده و یا فعالانی که حتی در خانه به بحث تفسیر قرآن می‌پردازند را شناسایی کرده تا به رهیافت مناسبی برای جهت‌دهی فعالیت‌های قرآنی برسیم.

وی با بیان اینکه بازخوردها مطلوب بوده، اما امر مهم حمایت است، افزود: اصل کار هیئت اندیشه‌ورز این است که برنامه‌ریزی‌های یکدست را برای گروه‌های قرآنی داشته باشد، اما این امر نیاز به منبع مالی دارد و حمایت‌هایی که گاهی نیست و فعالان قرآنی را آزرده‌خاطر کرده است.

رضایی با بیان اینکه همیشه برداشت این است که آموزش قرآن باید رایگان باشد در حالی که این تفکر باید از ذهن جامعه پاک شود، تصریح کرد: مشکل این است که اراده ضعیفی برای پاسداشت ارزش‌های دین داریم و در واقع این هیئت آمده تا اندیشه را در ما نهادینه کند.

برای اجرای برنامه‌های قرآنی حمایت لازم است 

وی با تأکید بر حامی‌یابی و اندیشه‌ورزی برای قرآن در این هیئت ادامه داد: کتاب بسیار می‌توان نوشت، اما بزرگترین کار، برداشت فکری و عملی از مفاهیم قرآنی است تا در راستای ترویج مفاهیم قرآنی بتوان از آن استفاده کرد.

این مربی قرآن و رئیس هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی خراسان‌جنوبی بیان کرد: بانوان جایگاه بسیار تأثیرگذاری در جامعه به‌ویژه در عرصه‌های قرآنی و زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی و ترویج سبک زندگی اهل بیت(ع) دارند که باید از این ظرفیت بهره برد؛ در واقع تلاش داریم تا جایگاه زن نه تنها در عرصه قرآنی بلکه در عرصه تربیتی نیز احیا شود تا به پرورش مطلوب فرزندان جامعه اسلامی جامه عمل بپوشانیم.

تعیین نقشه راه فعالان قرآنی

حسن سلمانی، رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی نیز در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی با اشاره به تعیین نقشه راه فعالان قرآنی در کلام مقام معظم رهبری، اظهار کرد: براساس این فرموده‌ها نقش و حرکت قرآنیان در کشور راهبردی است.

وی با تأکید بر تعیین راهبردها در این مسیر افزود: الگوسازی قرآنی و تعیین راهبردها از اهداف هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی است، چراکه زن عنصری اثرگذار در عرصه‌های مختلف در دین اسلام شناخته شده است.

حسن سلمانی، رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی

نقش زنان را در سیاست‌گذاری قرآنی پررنگ می‌کنیم

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی با تأکید بر حفظ ارزش زن بیان کرد: هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی کشور به‌دنبال همین دیدگاه و فراهم کردن فرصت‌های تعلیمی قرآن در جامعه است، چراکه انجام عمده فعالیت‌های اجرایی در فضای قرآن به همت بانوانی که گاه ناشناخته‌اند انجام شده که سهم بزرگی در تربیت دارند؛ باید این سهم پررنگ شود.

سلمانی با اشاره به تبدیل تهدیدها به فرصت و انجام عملیات جهادی در عرصه قرآن در این هیئت بیان کرد: به‌دنبال این هستیم تقش زنان تأثیرگذار را در طرح‌ریزی و سیاست‌گذاری افزایش دهیم تا با بومی‌سازی طرح‌ها، برنامه‌ها را آن‌گونه که به اقتضای شرایط با نظر و اندیشه زنان فعال طرح‌ریزی شده پیش ببریم.

وی با تأکید بر ریشه‌کنی بی‌سوادی قرآنی افزود: جهاد در عرصه شناسایی بانوان فعال و تأثیرگذار و همچنین توجه به تربیت کادر متخصص به خصوص در مناطق محروم از مهم‌ترین اولویت‌هاست و از طرف دیگر می‌توانیم با فکر و جمع‌بندی اندیشه‌های این بانوان به ظرفیت‌سازی قرآنی و رفع آسیب‌های برنامه‌ها بپردازیم تا خراسان‌جنوبی که از مهدهای قرآنی کشور است بیشتر در زمینه‌های قرآنی و معارفی پررنگ کنیم.

حال تمام نگاه‌ها به این هیئت است تا چگونه می‌تواند ضمن شناسایی بانوان قرآنی گمنام از ظرفیت‌های موجود در جامعه که در این سال‌ها از نظرها دور مانده‌اند بهره بگیرد.

انتهای پیام
captcha