تجهیز 170 کتابخانه مدارس کم‌برخوردار شیراز
کد خبر: 4105281
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۸

تجهیز 170 کتابخانه مدارس کم‌برخوردار شیراز

مدیرکل آموزش و پرورش فارس از اختصاص 10 میلیارد ریال برای تجهیز بیش از 170 کتابخانه مدارس کم‌برخوردار نواحی چهارگانه شهر شیراز همزمان با سی‌امین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با همکاری شهرداری شیراز خبر داد.

محمد خلیل عسکری، مدیرکل آموزش و پرورش فارسبه گزارش ایکنا از فارس، به نقل از روابط عمومی آموزش و پرورش فارس، محمد خلیل عسکری، مدیرکل آموزش و پرورش فارس امروز، 16 آذرماه گفت: آموزش و پرورش استان فارس با همکاری شهرداری شیراز همزمان با سی‌امین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران اقدام به تجهیز بیش از 170 کتابخانه مدارس کم برخوردار نواحی شیراز با مبلغ ده میلیارد ریال کرده است.

وی افزود: به یاری خدا، با مساعدت اعضای شورای اسلامی و شهرداری شیراز این مهم در جهت تجهیز و ترمیم کتابخانه‌های کلاسی و آموزشگاهی تداوم خواهد داشت.

مدیرکل آموزش و پرورش فاسر در ادامه سخنان خود با اشاره به اهمیت کتابخوانی تصریح کرد: عادت به کتابخوانی از کودکی شکل می‌گیرد و نقش مدرسه در ایجاد این عادت بسیار مهم است و در واقع کتابخانۀ مدرسه مرکزی برای انواع فعالیت‌های آموزشی است که برای پرورش همۀ جانبۀ کودکان ضروری‌ است.

وی با بیان اینکه کتابخانه قلب مدرسه است و مدرسه بدون کتابخانه کالبدی بی جان است، افزود: عادت به خواندن از کودکی شکل ‌‌می‌گیرد و بعد از خانواده مدرسه دومین محیطی است که باید مقدمات ایجاد این عادت را در کودک ایجاد کند.

عسکری، یکی از شاخصه‌های ارزیابی رشد، توسعه و پیشرفت فرهنگی هر کشوری در عصر حاضر میزان مطالعه و کتاب‌خوانی مردم آن جامعه دانست و افزود: در چنین شرایطی کتابخانه‌های کلاسی و مدرسه‌ای قلب آموزش و پرورش تلقی ‌‌می‌شوند و همۀ فعالیت‌های جاری و ساری و آتی یک مدرسه در کتابخانۀ آن مدرسه سازماندهی ‌‌می‌شود.

وی تصریح کرد: ترویج و توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی باید از مدارس شکل‌ بگیرد تا بتوانیم نسل‌های آینده را بیش از پیش با کتاب مانوس کنیم که این موضوع در حال حاضر جزو اولویت‌های اساسی و مهم است.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس بیان کرد: استفاده از تمامی ظرفیت و بسترها برای توسعه و ترویج امر کتاب و کتابخوانی در فضاهای علمی و مدارس جزو اولویت‌های اساسی است که در این زمینه به دنبال تحقق شعار «ما همانیم که می‌خوانیم» هستیم.

عسکری با بیان اینکه در حال حاضردر مدارس ابتدایی استان فارس 9 هزار و 201 کتابخانه کلاسی فعال است و این کتابخانه‌ها مجهز به 723 هزار و 398 جلد کتاب است، افزود: تعداد 463 کتابخانه آموزشگاهی در مدارس ابتدایی  و تعداد 344 متوسطه اول، تعداد 831 متوسطه دوم فعال است که در این کتابخانه‌ها 156 میلیون و پانصد و یک هزار و 735  جلد کتاب موجود است.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس با اشاره اینکه وضعیت کتاب و کتابخوانی در کشور یکی از دغدغه‌های مهم مقام معظم رهبری در چند سال گذشته بوده است، گفت: رهبر معظم انقلاب همواره توجه جدی به کتاب داشته‌اند و در مناسبت‌های مختلف بیاناتی را در زمینه فرهنگ کتابخوانی و مطالعه بیان کرده‌اند.  

عسکری با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری تأکید کرد: کتابخوانی در جامعه باید ترویج پیدا کند و این کار بر عهده‌ همه‌ دستگاه‌هایی است که در این زمینه مسئول هستند.

وی تصریح کرد: کتاب سرچشمه‌ حرکت بشریت در جهت تکامل علمی و معنوی است تا جایی‌که خداوند سبحان معجزه پیامبر اعظم(ص) را کتاب قرار داد؛ از این‌رو ارج نهادن به کتاب و ارتقای جایگاه علم و دانش از مبانی اصلی دین اسلام است.

مدیر کل آموزش و پرورش فارس، تاثیر عمیق کتاب در گسترش فرهنگ جامعه و سرعت بخشیدن به پیشرفت روزافزون آن، را انکارناپذیر دانست و گفت: نمی‎توان توسعه و رشد همه‌جانبه جامعه را بدون مطالعه و کتاب مورد بحث و نظر قرار داد.

انتهای پیام
captcha