آنچه دانشجو را حافظ آرمان‌های انقلاب می‌کند
کد خبر: 4105199
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۳

آنچه دانشجو را حافظ آرمان‌های انقلاب می‌کند

دانشجو بودن به معنای نفی تمامی زیاده‌خواهی‌ها و گفتمان بدون منطق با منطقی به نام دانش است که تنها در محیط دانشگاه پیدا می‌شود و همین امر دانشجو را حافظ آرمان‌های انقلاب می‌کند.

دانشگاهدانشجو کلمه‌ای پربار است که تو را به منطقی دیدن، منطقی تصمیم گرفتن و با استدلال فکر کردن تشویق می‌کند و چه روزهای پرامیدی خواهد بود زمانی که فرهنگ دانشجویی و دانشگاهی کل جامعه را فراگیرد و در آن صورت است که آرمان‌های انقلابی مجال بودن و تنفس کردن خواهند داشت‌‌.

هدف نام‌گذاری روزی که استکبار در ایران نابود شد به نام روز دانشجو نیز از همین استدلال، فکر و خلاقیتی است که تنها در کالبد فرد جوینده دانش می‌توان یافت.

دانشجو بودن به معنای نفی تمامی زیاده‌خواهی‌ها و گفتمان بدون منطق با منطقی به نام دانش است که تنها در محیط دانشگاه پیدا می‌شود و همین امر دانشجو را حافظ آرمان‌های انقلاب می‌کند.

احمد رضایی از دانشجویان یکی از دانشگاه‌های بیرجند در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی گفت: رفع دغدغه‌های معیشتی و تفریحی دانشجویان در خراسان‌جنوبی به‌عنوان یکی از پایه‌های امنیت روانی و فرهنگی جامعه ضروری است.

وی با انتقاد از عدم حضور مسئولان در دانشگاه‌ها بیان کرد: پتانسیل حضور مسئولان همیشه در دانشگاه‌ها فراهم بوده، اما هیچ توجهی به آن نشده است، مگر زمانی که با بحران مواجه می‌شویم در دانشگاه حضور پیدا می‌کنند و دم از گفت‌وگو می‌‎زنند.

رضایی بیان کرد: حدود دو ماه است که بستر مناسبی برای اعتراضات درست و به حق دانشجویان فراهم نشده است، بارها تکرار شده است که صف اغتشاشگران از معترضان جداست، اما باز هم لازم به تکرار است که ما اغتشاگر نیستیم و حق مسلم خودمان را فریاد می‌زنیم.

وی گفت: برای توجه به نام دانشگاهی که آرمان‌های اسلام و انقلاب را به دوش می‌کشد باید از تمام منیت‌ها گذشته و خود را در جهان تعریف کنیم تا بتوانیم به درک موقعیت خود، از آرمان‌های مورد نظر اسلام دفاع کنیم‌‌.

امید اجتماعی را در کالبد دانشجو حفظ کنیم

محمدحسین امیدی یکی از دانشجویان بیرجندی نیز امید اجتماعی را یکی از مؤلفه‌های حائز اهمیت در جامعه دانست و گفت: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب با گوشزد کردن این موضوع امید اجتماعی را نخستین و مهمترین اقدام در تحقق گام دوم انقلاب دانسته‌اند، امید اجتماعی بستر اصلی تثبیت سیاسی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران است.

وی با اشاره به جنگ تمام عیار دشمنان افزود: در این راه همه باید هوشیار بوده و دانشجو باید از همه هوشیارتر باشد، چراکه در حال فراگیری دانش بوده و نباید هر حرفی را بدون دلیل بپذیرد.

امیدی ادامه داد: گفت‌وگو مانع از به حاشیه رفتن آرمان‌ها می‌شود که باید این امر با کرسی‌های آزاداندیشی و یا میزگردهای گفت‌وگومحور در محیط دانشگاه حفظ شود؛ در غیر این صورت محیط دانشگاهی نخواهد توانست جلوه‌گر آرمان‌های اسلام باشد‌.

دانشگاه

دانشجو ترویج گفتمان ارزشی را دنبال کند

حجت‌الاسلام سیدرضا هاشمی، مدرس حوزه علمیه و دبیر بیانیه گام دوم انقلاب دفتر نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی نیز به خبرنگار ایکنا گفت: ترویج گفتمان ارزشی، یکی از وظایف مهم دانشجویان است که باید در شرایط کنونی نیز مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: امروز انتظار از دانشجویان، پرهیز از سطحی‌نگری‌ها، آرمان‌خواهی و تبیین درست واقعیت‌هاست که بر این اساس دانشجو نباید بدون دلیل و منطق هر امری را بپذیرد و یا بر هر امری تأکید کند، چراکه آن زمان هویت دانشجویی خود را زیر سؤال برده است.

مدرس حوزه علمیه با بیان اینکه هجرت از امیال و هواهای نفسانی به سمت معنویات و ملکوت بالاترین نوع هجرت است، بیان کرد: دانشجو می‌تواند این هجرت را انجام دهد، چراکه در منطقی‌ترین دوران زندگی خود به‌سر می‌برد و این منطقی‌ترین برهه را باید به مطالعه مداوم و بهره‌گیری از اندیشه و فکر تدوام بخشد.

هاشمی با بیان اینکه ماهیت روز دانشجو همان فلسفه این روز یعنی استکبارستیزی است، تصریح کرد: جوان انقلابی باید در فتنه‌ها دشمن‌شناس بوده و این امر را باید در کنار درس در محیط دانشگاه بیاموزد تا در اجتماع آن را عملیاتی کند.

وی یادآور شد: دانشجویان امروزی باید با شناخت اوضاع جامعه خود به فکر حضور در اجتماع باشد تا با تفکر و فرهنگی که حاصل محیط دانشگاهی است بتوانند در محیط بیرون از دانشگاه آرمان‌های اسلامی را حفظ کنند.

انتهای پیام
captcha