آگاهی دانشجویان شبیخون فرهنگی دشمن را خنثی می‌کند
کد خبر: 4105140
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۶
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کرمان:

آگاهی دانشجویان شبیخون فرهنگی دشمن را خنثی می‌کند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کرمان با بیان اینکه وحشت امروز استکبار از قوی شدن ایران در عرصه‌های علمی و سیاسی است، گفت: خنثی‌سازی شبیخون فرهنگی دشمن زمانی ممکن می‌شود که دانشجویان ما بدانند در گام دوم انقلاب چه وظایفی برای این قشر تعریف شده است لذا تبیین و روشنگری یکی از مهمترین وظایفی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

علیرضا منظری‌توکلی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کرمان

شانزدهم آذرماه در تقویم رسمی کشور به یاد سه دانشجو که هنگام اعتراض به دیدار رسمی ریچارد نیکسون معاون رئیس‌جمهور وقت آمریکا و همچنین از سرگیری روابط ایران با بریتانیا، در تاریخ ۱۶ آذر ۱۳۳۲ (حدود چهار ماه پس از کودتای ۲۸ مرداد همان سال) در دانشگاه تهران کشته شدند، به نام روز دانشجو نام گذاری شده است. به همین مناسبت و به دلیل نقش مهم دانشجویان در سرنوشت کشور خبرنگار ایکنا کرمان در گفت‌وگو با علیرضا منظری‌توکلی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کرمان واحد شهید حاج قاسم سلیمانی به بررسی مهمترین رسالت و وظیفه دانشجویان در راستای جهاد تبیین پرداخت که در ادامه تقدیم مخاطبان می‌شود.

ایکنا ـ مهمترین رسالت و وظیفه دانشجویان در راستای جهاد تبیین و در اوضاع اخیر کشور چیست؟

ابتدا فرا رسیدن روز دانشجو، روز مبارزه با استکبار جهانی را خدمت تمام دانشجویان عزیز تبریک عرض می‌کنم و یاد شهدای دانشجو خصوصاً شهیدان قندچی، شریعت‌رضوی و بزرگ‌نیا را گرامی می‌داریم.

همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند جهاد تبیین موضوعی است که ضرورت فعلی جامعه است و دانشجویان به‌عنوان قشر فهیم، بصیر و فرهیخته جامعه با شناخت جنگ روانی دشمن نقش مهمی در خنثی‌سازی توطئه‌ها دارند. دستیابی به این مهم نیازمند بصیرت افزایی و روشنگری است که بسترهای آن از طریق مباحث دانشجویی، کرسی‌های نقد و آزاداندیشی و تریبون‌های آزاد دانشجویی که همواره مورد تأکید رهبری است فراهم شده و نقش بسیار مهمی در آگاهی بخشی قشر جوان و پویای جامعه ایفا می‌کند.

ایکنا ـ نقش دانشجویان به‌عنوان گروهی مهم و تأثیرگذار در اتفاقات سیاسی چگونه تعریف می‌شود؟

خنثی‌سازی شبیخون فرهنگی دشمن زمانی ممکن می‌شود که دانشجویان ما بدانند در گام دوم انقلاب چه وظایفی برای این قشر تعریف شده است لذا تبیین و روشنگری یکی از مهمترین وظایفی است که باید مورد توجه قرار گیرد. پیشبرد اهداف نظام اسلامی و منافع ملی آحاد مردم ایران باید نصب‌العین قرار بگیرد و تجربه ثابت کرده است که برای رسیدن به بهترین روش، رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره راهگشا بوده، هرچند مطالبات جوانان باید در بسترهای صحیح اجتماعی پیگیری شود و همزمان باید توجه داشت که دستیابی به این اهداف مانع از پیشرفت در بستر علمی و پژوهشی به‌عنوان مهمترین انتظار از دانشجویان نشود.

همانطور که می‌بینید وحشت امروز استکبار از قوی شدن ایران در عرصه‌های علمی و سیاسی است؛ حضور و قدرت ایران تمام معادلات جهان غرب را بهم ریخته و قدرت‌های جدیدی در حال شکل‌گیری هستند و در ادامه آن تغییرات در نظام بین‌الملل غیرقابل اجتناب است که دشمن نمی‌تواند آن را قبول کند به همین دلیل تمرکز خود را بر قشر تحصیل کرده و جوان به‌عنوان آینده‌سازان کشور متمرکز کرده تا جلوی مرجعیت علمی و قدرت نمایی ایران اسلامی را بگیرد.

ایکنا ـ دانشجوی انقلابی چه ویژگی‌هایی دارد؟

دانشجوی انقلابی باید در مسیر علمی با رویکردی غیرسکولار، بصیرت، آگاهی و دشمن‌شناسی خود را نشان دهد. یعنی با درک موقعیت‌های خطیر اجتماع، سیاست و جامعه بینش خود را تقویت کرده و به راحتی مغلوب اغواگری‌های دشمن نشود.

دانشجوی انقلابی به فرموده مقام معظم رهبری مطالبه‌گر و آرمان‌گراست یعنی علاوه‌بر خواسته‌های سیاسی و فرهنگی، آرمان‌های بسیار قابل توجهی در عرصه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی و علوم و فناوری نیز دارد چرا که لازمه استکبارستیزی استقلال کشور در عرصه‌های گوناگون اقتصادی، فناوری، علمی و کشاورزی است و این موارد می‌توانند از سوی دانشجویان مورد رصد و پایش قرار گیرند.

داشتن بصیرت، آگاهی و دشمن شناسی، توجه به بن مایه‌های دینی و مذهبی، حضور جهادی در سنگر علم اندوزی، ولایت مداری و دین شناسی از سایر ویژگی‌های یک دانشجوی تراز انقلابی است.

ایکنا ـ مهمترین آرمانی که دانشجویان باید دنبال کنند چیست و چگونه می‌توانند نقش مؤثری در بدنه جامعه ایفا کنند؟

به مناسبت روز دانشجو عرض می‌کنم که هر انقلابی دو چهره، خون و پیام دارد. آنها که رفته‌اند کاری حسینی کرده‌اند و آنها که مانده‌اند باید کاری زینبی کنند وگرنه یزیدی‌اند.

آمریکا در طول تاریخ کوتاه خود همواره مانع بلوغ و قدرت سایر کشورها در جهان بوده و با انواع فتنه‌ها و حربه‌هایی مثل تحریم و جنگ فروپاشی نظام‌های مخالف خود را در دستور کار قرار داده است خصوصاً اینکه کشوری با معیارهای اسلامی و مبانی استکبارستیزی در حال بالندگی و رشد باشد آنچه به‌عنوان کمپین فشار حداکثری به ایران تحمیل شده بخشی از پروژه تضعیف ایران است که از سوی غرب و هم پیمانانشان در حال اجراست.

استکبار به‌منظور غارت ثروت‌های خاورمیانه و حکمرانی بر استراتژیک‌ترین منطقه جهان همواره مانع ایجاد کانون قدرت در منطقه می‌شود و ایران به‌عنوان مهمترین کانون مقاومت علیه غارت و چپاول ثروت ملل مظلوم الهام بخش کشورهای منطقه ایفای نقش می‌کند، لذا پس از شکست جنگ تحمیلی و پروژه‌های فشار حداکثری جنگ فرهنگی و روانی در قالب فضای مجازی را در دستورکار قرار داده که فتنه اخیر نیز در همین راستا تعریف شده بود اما به یاری خداوند با شکست مواجه شد و از نتایج آن شناخت و طبقه‌بندی افراد حاضر در این فتنه در سه گروه متمایز جاهل، غافل و خائن که افراد خائن بسیار بسیار اندک بود. البته برخی خواص هم در این فتنه مردود شدند و به لطف الهی مردم ما مثل همیشه در این امتحان نمره حداکثری دریافت کردند.

ایکنا ـ دانشجوی امروز مانند دانشجویان اوایل انقلاب بینش صحیح و جایگاه دارد؟

با پیروزی انقلاب اسلامی جایگاه دانشجو و دانشگاه با توجه به مقتضیات زمان و افزایش مسائل علمی، فرهنگی واجتماعی بسیار پر رنگ‌تر شده است. چنانچه سیر نقش‌آفرینی دانشجویان را مورد بررسی قرار دهید، خواهید دید دانشجویان پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی بلافاصله و در کمتر از یک سال با شناخت عمیق منشأ فساد را شناسایی و لانه جاسوسی را تسخیر می‌کنند، در سال‌های بعد هم تأثیر شگرف آنها را در مدیریت بخش‌های مختلف کشور، در حضور در جنگ و جبهه‌ها و فعالیت‌های علمی و مهندسی در جنگ دیدیم.

امروز هم در زمینه جنبش‌های مطالبه‌گری موفقیت‌های دانشجویان در زمینه برخورد با فساد مثل آنچه در ماجرای نیشکر هفت‌تپه و ماشین‌سازی اراک اتفاق افتاد یا مباحث مطالبه‌گری از سران سه قوه و همچنین تجمعات گوناگون جلوی سفارت انگلیس و ... را می‌توان مشاهده کرد. ضمن آنکه با نگاه به پیشرفت‌های قابل توجه علمی در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان و عرصه‌های گوناگون در علوم پزشکی تا علوم فضایی و موشکی همه مرهون جایگاه جوانان و دانشجویان است و قطعاً کشور با حضور این عزیزان گام‌های مهمی برای تبدیل شدن به بزرگترین قدرت منطقه و حتی جهان برمی‌دارد.

 

انتهای پیام
captcha