برش‌های استانی نقشه مهندسی فرهنگی بودجه‌بندی می‌شود
کد خبر: 4105124
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۸

برش‌های استانی نقشه مهندسی فرهنگی بودجه‌بندی می‌شود

با حضور مدیران کل ارشاد استان‌ها نشست بررسی و نحوه تخصیص اعتبار بودجه برش‌های استانی نقشه مهندسی فرهنگی در شیراز برگزار شد.

نشست بررسی و نحوه تخصیص اعتبار بودجه برش‌های استانی نقشه مهندسی فرهنگی، شیرازبه گزارش ایکنا از فارس، نشست بررسی و تعیین شیوه تخصیص اعتبار بودجه برای برش‌های استانی نقشه مهندسی فرهنگی با حضور محمدرضا باقری، مسئول شورای سیاستگزاری و تعدادی از مدیران کل ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها و مقامات استانی با میزبانی فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس امروز، 16 آذرماه در شیراز برگزار شد.

محمدرضا باقری، مدیر گروه برش‌های استانی نقشه مهندسی شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه هدف از این نشست بررسی ساز و کار نحوه تخصیص اعتبار برنامه‌های برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی است، افزود: رؤسای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیران اجتماعی فرهنگی استانداری و نمایندگان ائمه جمعه چهار استان فارس، بوشهر، لرستان و کهگیلویه و بویر احمد حضور داشتند که این نشان دهنده اهمیت موضوع برای استان‌ها و لزوم هماهنگ شدن در تدقیق برنامه‌ها و شیوه تخصیص اعتبار آن‌هاست.

وی با بیان اینکه انگیزه نیروهای انسانی و تأثیرگذاری آن‌ها در حوزه فرهنگ و کارکرد سازمانی دارای اولویت و اهمیت بسزایی است، افزود: فرهنگ اساساً متعلق به مردم است و توسط مردم ساخته می‌شود و اگر دولت اسلامی کاری در بخش فرهنگ می‌کند به واسطه‌ وظیفه ذاتی‌ است که برعهده دارد و باید به سرپرستی و ضابطه‌گذاری و ریل‌گذاری در بخش فرهنگ حرکت کند.

باقری با اشاره به اینکه قرار نیست که فرهنگ تماماً توسط کارگذاردولتی اجرا شود و اگر هم تا الان به این شکل بوده باید اصلاح شود، گفت: لازم است تا فعالیت‌ها و حرکت‌ها برروی چارچوب‌های دولتی و سازمانی به گونه‌ای تنظیم شود که توسط خود مردم اجرا شود و در این جهت، انجمن‌های فرهنگی هنری گوناگونی که وجود دارند می‌توانند این وظیفه را با دایره گسترده‌تری برعهده بگیرند.

ساختار دولتی در فعالیت‌های فرهنگی مناسب نیست

وی اظهار کرد: در برش‌های استانی بحث فقط برنامه‌های هنری نیست و موضوعات فرهنگ بسیار متنوع و تخصصی هستند، در واقع می‌خواهیم این جریان توسط خود مردم و گروه‌هایی که علاقه‌مند و حرفه‌ای این کار هستند، توسط افراد شناخته شده و سمن‌های ذیربط اجرا و یا حداقل نظارت شوند.

مدیر گروه برش‌های استانی نقشه مهندسی شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه ساختار دولتی در اجرای کارهای فرهنگی ساختار مناسبی نیست، گفت: اساساً اگر قرار است دولت در این مقوله نقشی داشته باشد باید فقط به منظور ضابطه و اثر گذاری و ریل‌گذاری در عرصه فرهنگ، ادب و هنر حضور یابد و اگر همانند برخی کشورها هشت ساعت را کامل کار کنیم و به همان اندازه هم حقوق بگیریم، اثربخشی و وظایف سازمانی را در راستای خدمت به مردم و اهالی فرهنگ و هنر رعایت باید کرد، اما در مواردی به اندازه 20 دقیقه هم کارمفید وجود ندارد.

 وی ادامه داد: اگر ضابطه‌های مشخصی برای انتخاب کارکنان در نظر گرفته شود و سیستم درست انتخابشان کرده باشد، می‌توان با جذب و استخدام تعداد کمتری ولی با کیفیت بهتر خدمت‌رسانی داشت و باید دانست که هرچقدر سازمان و اداره‌ای بزرگتر شود، ممکن است به همان نسبت کیفیت دستآوردها و فعالیتش پایین خواهد آمد و بنابراین در بخش برنامه‌های فرهنگی لازم است تا توجیه باشیم که چه کاری باید انجام دهیم.

واگذاری فعالیت‌های فرهنگی به مردم

باقری بیان کرد: نیاز است تا واگذاری‌های تولیدات و فعالیت‌های فرهنگی به سمت مردمی و انجمنی شدن برود زیرا این تنها راهکار موثر است و به هر حال برای افزایش انگیزه‌ها، استفاده از نیروهای مردمی و استفاده از متخصص، هم هزینه‌ها را کاهش می‌دهد و هم نظارت‌ها را دقیق می‌کند و در نتیجه اثربخشی فعالیت‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی را بالا خواهد برد.

 مسئول برش‌های استانی نقشه مهندسی شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: این سؤال مطرح است که چرا ادارات باید با تعداد کمی یا آدم‌هایی خاصی که می‌شناسند کاری را پیش ببرند؟ این آگاهانه نیست، بلکه باید به همه میدان داد تا خود مردم و هنرمندان علاقه‌مند، امتحان کنند و مردم با هم صحبت کنند و به این شکل می‌توان در عرصه میدان نه فقط صحبت کرد، بلکه نقش‌آفرینی را گسترش داد.

وی با اشاره به اینکه، اگر به نتیجه برسیم که ساختارهای اداری احتیاج به اصلاح دارد، حتما به خاطر مردم باید اعلام شود، بیان کرد: در برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی فارس، در بخش‌هایی تدوین در استان فارس از مردم و صاحب‌نظران نیز استفاده شده و درکارگروه جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی نیز این روند به وجود آمده و سازمان‌مند و متشکل حرکت کرده است و در همین مسیر می‌توانیم به سراغ این تجربه برویم و در دیگر گروه‌ها آن را به کار بگیریم.

باقری تصریح کرد: در گام‌های قبلی و اولیه از نظرات ارائه شده درباره سند اولیه توسعه فرهنگی فارس بهره برده‌ایم و از دیدگاه‌های موجود نیزاستفاده شده و باعث شده است تا بتوانیم از بخش مردمی هم برای تدوین سیاست‌گذاری سند توسعه استفاده شود که موضوع اصلی این نشست مدیران نحوه تنظیم شناسنامه برنامه فعالیت‌های برش‌های استانی نقشه مهندسی فرهنگی است و سیاست‌گذاری در سطح استان انجام پذیرفته و ارتباطش با بخش ملی و بخش کشوری نیز دیده شده است.

در استان فارس حرف اول را بودجه نمی‌زند

 وی یادآور شد: با تأکید رئیس‌جمهور به یکی از بخش‌های مهم کار یعنی تعیین بودجه رسیده‎ایم تا برای انجام شدن مناسب‌تر این کار اعتبار کافی وجود داشته باشد، در صورتی که در خیلی از استان‌ها بودجه واقعاً مسئله نیست. مسئله اصلی نبودن انگیزه‌ها و حاشیه‌هایی است که به وجود می‌آید. بودجه هم مهم است، ولی مشخص و ثابت شده است که در استان فارس حرف اول را بودجه نمی‌زند، چون فارس، استانی است که سابقه فرهنگی خوبی دارد و حتماً وقتی که بودجه‌ای هم بیاید به نسبت برنامه‌اش تخصیص خوبی را خواهد گرفت.

باقری گفت: قرار بر این است که بتوانیم هدفمند و شاخصمند، برنامه‌های فرهنگی را به‌گونه علمی ارزیابی  کرده و در قالب روندی کاملاً علمی بتوان برای آن بودجه تخصیص داد. در این زمینه شاخص‌های مناسب باید در نظر بگیریم تا بتوان روند فعالیت‌ها را درست ارزیابی کرد در نتیجه اعتبار مناسب در نظر گرفت و به حق بتوان آن را مطالبه کرد.

مدیر گروه برش‌های استانی نقشه مهندسی شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان اظهار کرد: هم‌اکنون دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به سمتی حرکت کرده است که اختیار عمل را برای ارائه طرح و برنامه از مرکز و وزرای مربوط به استان‌ها داده است و باعث شده است تا همه متوجه شوند که حلقه مفقوده چه بوده که انجام نشده است و اگر نظام تأمین اعتبار بودجه و تخصیص اعتبار وابسته به سلیقه افراد شود، بسیار علمی، دقیق و شاخص‌مند نخواهد بود.

انتهای پیام
captcha