قرآن؛ بهترین پناهگاه در فتنه‌های شناختی و آشوب‌های فکری + صوت
کد خبر: 4104986
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۹
حجت‌الاسلام صدیقی بیان کرد:

قرآن؛ بهترین پناهگاه در فتنه‌های شناختی و آشوب‌های فکری + صوت

امام‌ جمعه موقت تهران با تأکید بر اینکه در حوادث ناگوار و اغتشاشات اخیر باید به قرآن پناه برد، گفت: در این روایت آمده است «اِذَا الْتَبَسَتْ عَلَيْكُمُ الفِتَنُ كَقِطَعِ اللَّيْلِ الْمُظْلِمِ فَعَلَيْكُمْ بِالْقُرآنِ» هنگامی که فتنه‌ها و آشوب‌های فکری، فتنه‌های شناختی و تهاجم فرهنگی به شما رجوع می‌کند و فضا غبارآلوده می‌شود، شما به قرآن پناه ببرید و سفره قرآن را برای فرزندان بگسترانید.

قرآن؛ بهترین پناهگاه در فتنه‌های شناختی و آشوب‌های فکری + صوتبه گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران در آیین اختتامیه و تجلیل از نفرات برتر مسابقات قرآن کریم خانواده‌ها و کارکنان وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح که امروز، ۱۵ آذرماه در سالن اجتماعات صاایران برگزار شد، گفت: کشوری داریم که نظامیان آن، تیزپروازان و حافظان دریایی این کشور هم در جنگ سخت و هم در جنگ نرم قهرمان هستند. روحانیون در کنار افسران و نظامیان با هم پرچم ایران عزیز را در دنیا بالا می‌برند، چراکه همه برای پیاده‌سازی سبک زندگی قرآنی که مقدمه ظهور حضرت امام عصر(عج) است، کمر همت بسته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه تجلی کامل قرآن با ظهور حضرت مهدی(عج) ایجاد می‌شود، ادامه داد: مرحوم علامه طباطبایی عمر شریفشان را فدای قرآن کردند که تفسیر المیزان ایشان، کار بزرگ این عالم به تشیّع بوده است. شهید مطهری و آیت‌الله جوادی آملی، آیت‌الله حسن‌زاده آملی و آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی که از مجاهدان دوران پیروزی انقلاب اسلامی بودند همه از یاران و شاگردان مفسر بزرگ شیعی، علامه طباطبایی(ره) بودند.

صدیقی بیان کرد: شهید آیت‌الله بهشتی نیز دست‌پرورده و از شاگردان این مفسر بزرگ شیعی بودند. بنابر این توقع این است که در برنامه‌های قرآنی و کلاس‌های خود در جمع نظامیان و پادگان‌ها، کلاس‌های تفسیر با استناد به تفسیر المیزان گفته شود. همچنین از شاگردان ایشان نیز که دارای کتاب‌ها، گنجینه‌ها و سرمایه‌های بسیاری هستند، بهره‌مند شوید و پیشنهاد می‌کنم این کتاب‌ها را در دایره مطالعات خود قرار دهید.

مؤسس و تولیت حوزه علمیه امام خمینی(ره) با اشاره به آثار علامه مصباح یزدی از شاگردان علامه طباطبایی، ادامه داد: پیشنهاد می‌کنم کتاب‌هایی چون حکیمانه‌ترین حکومت (با محوریت کاوشی در نظریه ولایت‌فقیه)، شرح خطبه فدكيه (رساترین دادخواهی و روشنگری حضرت زهرا(س))، کتاب قرآن در قرآن، را مطالعه کنید که پاسخ بسیاری از سؤالات خود و شبهات را پیدا خواهید کرد.

قرآن، نسخه شفای دردهاست

صدیقی در ادامه به چند نمونه از توصیف قرآن از خودش اشاره کرد و گفت: خداوند در آیه 82 سوره مبارکه اسراء «وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ وَلَا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلَّا خَسَارًا» گفته است که قرآن، نسخه شفا و درمان همه دردهاست البته برای فردی که قرآن را قبول داشته باشد و فردی که مؤمن باشد، قلب سلیم، خانواده سالم و جامعه سالم داشته باشد آن هنگام است که با شفاعت قرآن به بهشت قدم می‌گذارد.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به اینکه آدم بی‌ایمان به بهشت راه ندارد، اضافه کرد: در روز قیامت افراد با ایمان و دارای قلب سلیم از افراد بی‌ایمان از یکدیگر جدا می‌شوند، چراکه بهشت دارالسلام و محل افرادی با دلهای سالم، با ایمان و به عبارت دیگر دارندگان قلب سلیم است.  

نائب رئیس شورای مدیریت حوزه علمیه تهران در بخش دیگر از سخنانش با اشاره به اینکه در حوادث ناگوار و اغتشاشات اخیر با توجه به روایتی از پیامبر اکرم(ص) باید به قرآن پناه ببرید، گفت: در این روایت آمده است «اِذَا الْتَبَسَتْ عَلَيْكُمُ الفِتَنُ كَقِطَعِ اللَّيْلِ الْمُظْلِمِ فَعَلَيْكُمْ بِالْقُرآنِ» هنگامی که فتنه‌ها و آشوب‌های فکری، فتنه‌های شناختی و تهاجم فرهنگی به شما رجوع می‌کند و فضا غبارآلوده می‌شود، شما به قرآن پناه ببرید و سفره قرآن را برای فرزندان قرار دهید و خوراکشان را قرآن قرار دهید.

وی ادامه داد: الحمدلله با وجود چنین ارتش و نیروهای مسلح و نظامیانی که در کنار اهتمام‌های لازم به بحث‌های نظامی و پیشرفت‌های چشمگیر در این عرصه، به آموزه‌های قرآن توجه می‌کنند، به خود می‌بالیم.

صدیقی به توهین به مقدسات و قرآن‌سوزی در حوادث اخیر اشاره کرد و گفت: درست که صفحات قرآن در آتش سوخت اما قرآن حقیقتی دارد که نور است و با این کارها از بین نمی‌رود، قرآن آتشنشان جان‌هاست. قرآن نور حیاتی دارد که ما از درک آن عاجز هستیم. قرآن موجود زنده و چشمه حیات است که دل مرده را زنده می‌کند و زندگی‌های مرگ‌بار را به زندگی‌های نشاط‌آور تبدیل می‌کند اما «وَلَا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلَّا خَسَارًا».

بیماری اقتصادی را نسخه قرآن درمان می‌کند

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: برخی از اساتید اخلاق حتی توصیه می‌کنند پیش از ورود به محضر قرآن، ابتدا از گناهان خود توبه کنید و سپس به ساحت آن وارد شوید، این است که قرآن برای افراد مؤمن شفاست و اما برای افراد ظالم جاذبه ندارد.

وی با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور و حل آنها از طریق عمل به اقتصاد قرآن، اظهار کرد: اگر از ابتدای انقلاب تاکنون به راهکارهای اقتصادی قرآن عمل می‌کردیم و اقتصادی که دین گفته است، عملیاتی می‌کردیم، یقیناً امروزه با مشکلات اینچنینی روبرو نبودیم. بیماری اقتصادی را نسخه قرآن درمان می‌کند و درمان بیماری‌های اخلاقی، سیاسی و تربیتی در قرآن است.

نائب رئیس شورای مدیریت حوزه علمیه تهران اضافه کرد: بنابراین قرآن، پویا و بالنده است و شفاعت قرآن، قطعا مورد قبول است «فَإِنَّهُ شَافِعٌ مُشَفَّعٌ وَ مَاحِلٌ مُصَدَّقٌ» از سوی دیگر یکی از دادستان‌ها در دادگاه عدل الهی که کیفرخواست علیه مجرمان ارائه می‌کند، قرآن است که بدون هیچ شواهدی نیز پذیرفته می‌شود. همچنین یکی از شاکیان روز قیامت، پیامبر اکرم(ص) است که از قوم خود و نه قوم یهود و مسیح شکایت می‌کند، چنانکه در قرآن می‌خوانیم «وَقَالَ الرَّسُولُ يَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هَٰذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا».

صدیقی تأکید کرد: فردی که قرآن را امام خود قرار دهد و در زندگی فردی و اجتماعی خود، زیر پرچم قرآن حرکت کند و مأموم قرآن باشد، قطعاً به رستگاری و سعادت می‌رسد.

قرآن برای متقین، هدایت است

وی به بی‌حجابی برخی از بانوان اشاره کرد و گفت: حجاب آیه صریح قرآن است بنابراین نمی‌توان از آن عدول کرد و آنان با شهدا و نظام اسلامی می‌جنگند. بنابر این افرادی که زیرپرچم قرآن حرکت می‌کنند، به بهشت می‌روند و افرادی که قرآن را در پشت سر خود قرار می‌دهند و خود جلوی قرآن هستند، به جهنم خواهند رفت.

کد

امام جمعه موقت تهران در پایان به موضوع قرآن بنابر آیه «ذَلِكَ الْكِتَابُ لَا رَيْبَ فِيهِ هُدًى لِلْمُتَّقِينَ» اشاره کرد و گفت: قرآن برای متقین، هدایت است و غیر متقین به دلیل آلودگی‌های ظرف دلشان، نمی‌توانند نور قرآن را ببینند. بنابراین دل‌هایمان را پاک کنیم تا مشمول هدایت قرآن قرار گیریم. دل، ظرف قرآن است. پاکش کنیم تا هدایت قرآن شامل حال ما شود.

انتهای پیام
captcha