فیلم فرحه؛ روایت اردن از جنایات صهیونیست‌ها
کد خبر: 4104291
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۵

فیلم فرحه؛ روایت اردن از جنایات صهیونیست‌ها

داستان فیلم فرحه در روستای الطنطوره در شمال فلسطین اشغالی و برای دختری 14 ساله با همین نام رخ می‌دهد که او در روزهای طولانی از یک انباری شاهد اتفاقات وحشتناکی است که توسط گروه‌های صهیونیست و با همراهی افسران انگلیسی نسبت به یک خانواده فلسطینی انجام می‌شود.

به گزارش ایکنا به نقل از رصیف 22، «فرحه» عنوان فیلمی است از «دارین سلام»، هنرمند و کارگردان اردنی، که از داستان‌هایی واقعی الهام گرفته شده و روایتگر حملات دارودسته‌های صهیونیست به روستاهای فلسطینی در سال 1948 است.

این فیلم که به عنوان نماینده کشور اردن برای اسکار نیز معرفی شده، قرار است از سوی شرکت نتفلیکس به نمایش درآید؛ موضوعی که با واکنش تند مقامات صهیونیست مواجه شده است.

داستان فیلم فرحه در روستای الطنطوره در شمال فلسطین اشغالی و برای دختری 14 ساله با همین نام رخ می‌دهد که یک انباری پنهان کرده است و او در روزهای طولانی که در این انباری به سر می‌برد شاهد اتفاقات وحشتناکی است که توسط گروه‌های صهیونیست و با همراهی افسران انگلیسی نسبت به یک خانواده فلسطینی انجام می‌شود.

واکنش‌های تهدیدآمیز صهیونیست‌ها

اعلام موضوع نمایش فیلم فرحه در سالن نمایش «السرایا العربیهی» در شهر یافا، موجی از خشم را در سرزمین‌های اشغالی برانگیخته است؛ «حیلی تروپر» وزیر فرهنگ و ورزش رژیم صهیونیستی، خواستار لغو بودجه دولتی برای این سالن نمایش شده است و سازمان راست افراطی «بتسلمو» شکایتی را علیه نمایش فیلم ارائه کرد.

موضوع به اینجا ختم نشد وآویگدور لیبرمن، وزیر دارایی، تهدید به قطع بودجه این مرکز کرد؛ چرا که از نگاه او این فیلم سربازان ارتش و نیروهای امنیتی را که همیشه برای محافظت از شهروندان تلاش می‌کنند بدنام می‌کند.

فرحه؛ روایتگر جنایاتی که صهیونیست‌ها را خشمگین کرده است علاء حلیحل، نویسنده فلسطینی، با انتشار پستی در فیس‌بوک نوشت: صهیونیست‌ها از این عصبانی هستند که فلسطینی‌ها به خود جرئت داده‌اند و فیلمی مشابه با رمان «آنا فرانک» ساخته‌اند؛ رمانی که داستان آن درباره دختری است که در جریان هولوکاست در یک اتاق زیر شیروانی پنهان شده و شاهد جنایات نازی‌ها است.

 بی‌توجهی به مخالفت صهیونیست‌ها

به رغم تمام مخالفت‌ها و تهدیدها، مدیریت مرکز نمایش یافا بر نمایش فیلم داشت و این نمایش مخاطب گسترده و بی‌سابقه‌ای داشت و مشتاقان دیدن این فیلم از سراسر سرزمین‌های اشغالی برای دیدن آن به محل نمایش آمدند. امری که باعث افزایش موج انتقادات در بین صهیونیست‌ها شده و آن‌ها تمام تلاش‌ خود را برای مقابله با این فیلم به کار گرفتند.

نمایش بین‌المللی فیلم

برجستگی فیلم فرحه از حیث نویسندگی و هنری باعث شده تا در سطح بین‌المللی نیز مورد توجه قرار گیرد؛ این فیلم برای اولین بار در جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو در کانادا به نمایش درآمد و سپس در چندین کشور اروپایی مانند ایتالیا، فرانسه و سوئد نمایش داده شد تا اینکه تعداد جشنواره‌هایی که در آن به نمایش درآمد به بیش از 40 جشنواره در سراسر جهان رسید.

این فیلم همچنین توانست در پانزدهمین دوره جوایز اسکار آسیایی APSA برنده جایزه بهترین فیلم بلند جوان شود و اخیراً نامزد رسمی نماینده اردن در نود و پنجمین دوره جوایز اسکار شد.

فرحه؛ روایتگر جنایاتی که صهیونیست‌ها را خشمگین کرده است موفقیته‌ای فیلم در این مرحله متوقف نشد، بلکه شرکت تولید محتوای نتفلیکس تصمیم گرفت تا در تاریخ اول دسامبر این فیلم را نمایش دهد؛ امری که مخالفت صهیونیست‌ها را درپی داشت و آن‌ها این شرکت را یهودستیز و عامل تخریب چهره ارتش اسرائیل متهم کردند.

تخریب سازندگان فیلم

ارعاب و تهدیدهای صیهونیست‌ها به نمایش‌دهندگان فیلم فرحه محدود نشد؛ بلکه کارگردان و نویسنده فیلم (دارین سلام) هم در شبکه‌های اجتماعی با انتقادات و حملات تند اسرائیلی‌ها مواجه شد و اتهام‌هایی نیز به این فیلم به عنوان نماینده اردن برای اسکار وارد شد.

تلاش مقامات رژیم صهیونیستی و فعالان فضای مجازی این رژیم در مقابل فیلم فرحه و روی آوردن آن به وب‌سایت برای دادن امتیاز پایین به این فیلم و نیز تهدید به لغو اشتراک شرکت نتفلیکس، در صورت نمایش این فیلم، واکنش سازندگان این فیلم را نیز درپی داشت و آن‌ها تأکید کردند که به هیچ وجه تحت تاثیر این گونه اقدامات قرار نخواهند گرفت.

اهمیت هنر برای مقابله با جنایات رژیم صهیونیستی

واکنش تند و خشن صهیونیست‌ها به نمایش فیلم فرحه، باعث می‌شود تا ما اهمیتی که هنر و مشخصا سینما برای مقابله با اشغالگران دارد را درک کنیم و بدانیم که از این طریق می‎‌توان به نتایجی ملموس در داخل و خارج فلسطین دست یافت و با روایتی که صهیونیست‌ها از مسئله فلسطین ارائه می‌کنند مقابله کرده و ماشین تبلیغاتی آن‌ها را متوقف کرد.

انتهای پیام
captcha