دانشجویان مبدع طرح‌های فرهنگی باشند
کد خبر: 4101656
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۰

دانشجویان مبدع طرح‌های فرهنگی باشند

مدیرکل برنامه‌ریزی و توسعه فرهنگی جهاددانشگاهی خواستار مطالبه‌گری فعالان فرهنگی شد و گفت: دانشجویان خود باید مبدع طرح‌های فرهنگی باشند و مطمئنا به این مطالبه‌گری به نحو شایسته‌ای پاسخ داده خواهد شد.

علیرضا سامانی، مدیرکل برنامه‌ریزی و توسعه فرهنگی جهاددانشگاهیبه گزارش ایکنا از فارس، علیرضا سامانی، مدیرکل برنامه‌ریزی و توسعه فرهنگی جهاددانشگاهی امروز، اول آذرماه در نشست هم‌اندیشی دبیران کانون‌های فرهنگی، هنری، اجتماعی و دینی دانشگاه‌های شیراز که به میزبانی جهاددانشگاهی فارس برگزار شد، خواستار مطالبه‌گری فعالان فرهنگی شد و گفت: دانشجویان خود باید مبدع طرح‌های فرهنگی باشند و مطمئنا به این مطالبه‌گری به نحو شایسته‌ای پاسخ داده خواهد شد.

وی با بیان اینکه بودجه محدودی در این حوزه پیش‌بینی شده که امید است در عرصه‌ای استفاده شود که دانشجو پس از فارغ‌التحصیلی نگوید که عمرم تلف شده، به کارکرد حوزه برنامه‌های دانشجویی جهاددانشگاهی در قالب سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی اشاره کرد و گفت: سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی در سال ۷۷ به یک سازمان مجزا تبدیل شد.

سامانی اضافه کرد: در ابتدا اقدامات این سازمان به اجرای برنامه‌های فرهنگی مرتبط با دانشجویان از جمله مسابقات و مناظرات دانشجویی و اردوهای دانشجویی محدود می‌شد اما در یکی دو دهه اخیر کادر سازی هم به شرح وظایف آن اضافه شد.

این مقام مسئول در ادامه با تصریح اینکه نیازسنجی، موضوع مغفول مانده فعالیت‌های دانشگاهی است، گفت: مسئولان فرهنگی برای جوانان و دانشجویان نیاز سازی می‌کنند و احساسشان بر این است که می‌توانند عرصه فعالیت دانشجویی دهه اول انقلاب را به عرصه فعلی دانشگاه‌ها تعمیم دهند؛ در حالی که از زمان نشست محوری و مصاحبه در اوایل دهه ۶۰ زمان زیادی سپری شده و دانشجویان و جوانان با نیازهای دیگری مواجه شده‌اند.

مدیرکل برنامه ریزی و توسعه فرهنگی جهاددانشگاهی کشور همچنین گفت: در ابتدای تاسیس جهاددانشگاهی، بسیاری از دانشجویان به صورت افتخاری با این نهاد همکاری کردند و به مرور زمان در این مجموعه مشغول به فعالیت شدند.

سامانی یادآور شد: اگر اوقات دانشجویان اجازه می‌دهد، دست یاری به سویشان دراز می‌کنیم که در برنامه‌های فرهنگی جهاددانشگاهی حضور پیدا کنند.

وی همچنین تصریح کرد: بیشترین تعاملات جهاددانشگاهی با دولت در بخش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری طی سال‌های اخیر بوده است.

محمدرضا غلام‌پور، سرپرست معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی فارس نیز در این جلسه با تأکید بر اینکه جهاددانشگاهی به دنبال ایجاد یک فضای مثبت در دانشگاه‌هاست، گفت: یکی از مباحثی که در جهاددانشگاهی دنبال می‌شود، ایجاد فضایی است که خود دانشجویان پای کار بیایند.

وی ادامه داد: تلاش کرده‌ایم که جشنواره‌ها، مسابقات و برنامه‌ها را محدود به دانشگاه خاصی نکنیم و معمولا طرح‌ها هم به صورت استانی، ملی و منطقه‌ای برگزار می‌شود.

غلام‌پور با بیان اینکه نمی‌توان تنها در یک دانشگاه یک تیم قوی ایجاد کرد اما با هم‌افزایی چند دانشگاه، هم طرح‌ها به نتیجه می‌رسند و هم برنامه‌ها قوی تر اجرایی می‌شوند، گفت: اینکه بنشینیم پشت میز و برای دانشجو برنامه تدوین و آن‌ها را ملزم به شرکت در برنامه‌ها کنیم، فایده‌ای ندارد اما اگر دانشجو خود پای کار بیاید به نتیجه می‌رسیم.

وی با تاکید بر اینکه به دلیل به روز شدن نیارهای دانشجویی، نیاز به حضور فعال خود دانشجویان در اجرای برنامه‌ها داریم، بیان کرد: اگر سعی و خطا در محیط های دانشجویی در دهه‌های اول انقلاب گرفته می‌شد، دیگر خطایی نمی‌کردیم.

غلام‌پور گفت: تصور این است که اگر در دانشگاه‌ها تنها به درس و مدرک تمرکز کنیم تجربه‌ای کسب نخواهد شد و برعکس در صورت حضور فعال در برنامه‌های دانشجویی و فرهنگی در زمان دانشجویی، ضمن کسب تجربه در محیط کاری پس از دوران دانشجویی، شاهد اثرگذاری برنامه‌ها هم خواهیم بود.

سرپرست معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی فارس ابراز امیدواری کرد: با ایجاد یک فضای تعاملی این مهم رخ دهد تا در معاونت فرهنگی هیچ دانشگاهی، کارمندی وجود نداشته باشد و خود دانشجویان در راس قرار بگیرند.

انتهای پیام
captcha