راهکارهای توسعه کسب و کار؛ از بازارگرایی تا بازاریابی
کد خبر: 4101427
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۱
در کارگاه مقدمه‌ای بر اصول بازارگردانی مطرح شد

راهکارهای توسعه کسب و کار؛ از بازارگرایی تا بازاریابی

کارشناس اقتصاد فرهنگ راهکارهای توسعه کسب و کار را تشریح کرد و گفت که در راستای بهبود کسب و کار باید بازارگردانی، بازارگرایی، بازارشناسی، بازاریابی، بازارگرمی، بازارسازی، بازارداری، بازارگردی، بازارسنجی و مدیریت بازاریابی مدنظر گرفته شوند.

کامیار محبوبیان

به گزارش خبرنگار ایکنا، جلسه اول از سلسله کارگاه‌های توانمندسازی با عنوان «مقدمه‌ای بر اصول بازارگردانی؛ آنچه را که لازم است در ورود به بازار بدانید» یکشنبه، 29 آبان،‌ به همت مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و با تدریس کامیار محبوبیان در سالن شهید تقوی این خبرگزاری برگزار شد.

محبوبیان در ابتدای این جلسه در تعریف بازار گفت: بازار محلی است برای مبادلات بالقوه. در واقع می‌توان گفت اگر محصول یا خدمتی حتی یک نفر هم خواهان داشته باشد ما صاحب بازار هستیم. در بازار تنها مفهوم مشتری و خریدار مطرح نیست بلکه اگر کسی که محصول یا خدمتی از شما بخواهد و شما محصول یا خدمتی به او ارائه دهید شما وارد بازار شده‌ایم.

وی پس از آن با اشاره به اینکه بازارگردانی ابعاد گسترده‌ای دارد اقدام به بیان ابعاد مختلف بازاریابی کرد.

بازارگرایی و مفهوم آن

کارشناس اقتصاد فرهنگ بازارگرایی را یکی از ابعاد بازارگردانی دانست و در این رابطه گفت: کالایی مقبول جامعه مخاطب است که برای آن کالا ارزش قائل شود و لذا اگر برای مخاطب ارزش‌افزایی کنیم، بازارگرایی صورت گرفته است. یکی دیگر از اصول بازارگرایی این است که نباید به سراغ محصولاتی رفت که نظرات منفی و عدم اقبال در رابطه با آن وجود دارد. در بازارگرایی نوع ارائه خدمت، آگاهی از شرایط بازار و سلایق و نیز آگاهی از ذائقه مشتری مطرح هست. در ادبیات مرسوم در بخش بازارگرایی باید دانست تمایل و نیاز بازار کجاست و مخاطب دنبال چیست؟


بیشتر بخوانید:


وی تأکید کرد: تداوم چرخه حیات تولید کالا در گروی شناخت بازار است و نباید بازار را نفی کرد و نادیده گرفتن آن صحیح نیست؛ اتفاقی که اغلب در تولید محصول فرهنگی اتفاق می‌افتد.

محبوبیان بازارشناسی را از دیگر عناصر مهم و تأثیرگذار در حوزه فعالیت‌های اقتصادی عنوان کرد و در این رابطه افزود: در بازارشناسی باید اطلاعات جمع‌آوری شود، یعنی باید حجم تقاضای بازار را شناخت و اطلاعات دقیقی از بازار به دست آورد. همچنین در بازارشناسی شناخت دقیق از ظرفیت بازار، محل خرید مواد اولیه، رقیب، حجم فروش و واسطه‌ها بسیار مهم است و در نهایت در بازار کسی موفق‌تر خواهد بود که اطلاعات کامل‌تری در اختیار داشته باشد.

وظایف بازاریاب

وی درباره بازاریابی و تأثیر آن در توسعه کسب و کار گفت: بازاریاب یعنی اینکه شما بدانید بازارتان دقیقاً کجاست. وقتی بازار را شناختیم به تبع آن توان تولید، امکان، صرفه و میزان هزینه را خواهیم شناخت.

کارشناس حوزه کسب و کار ادامه داد: بهترین پاسخ ممکن برای بالاترین نیاز موجود مفهوم ساده‌ای از بازاریابی است؛ یعنی براساس توانایی‌ها به بهترین شکل ممکن به نیازها پاسخ دهیم. در بازاریابی خودشناسی و فهم دقیق از توانایی‌هایمان و صداقت با خودمان بسیار مهم است.

محبوبیان تأکید کرد: یکی دیگر از وظایف بازاریابی منظم کردن سطح تقاضا و زمان‌بندی آن و ارائه مشخصات تقاضا برای دستیابی به اهداف سازمان است. در بازاریابی تقاضا ایجاد نمی‌شود بلکه هنر بازاریاب این است که تقاضا را به سمت کسب و کار سوق دهد.

به گفته وی، در کسب و کار باید نگاه پروسه‌ای وجود داشته و اگر پروسه‌ای به موضوعات نگاه کنیم قطعاً موفق خواهیم شد.

بازارگرمی از اصول موفقیت در کسب و کار

محبوبیان بازارگرمی را از اصول مهم و تأثیرگذار در موفقیت یک کسب و کار عنوان کرد و در این رابطه گفت: بازارگرمی یکی از اصول بازارگردانی است اما باید چیزی برای ارائه وجود داشته باشد که بازارگرمی انجام شود و لذا نباید از همان ابتدا به سراغ بازارگرمی رفت. ادبیات گفت‌وگو با مشتری در حوزه بازارگرمی شکل می‌گیرد.

وی ادامه داد: ادبیات ورود به بازار را باید بدون توجه به چگونگی انتقال آن استخراج کنیم. وقتی ادبیات بازار استخراج شود آن وقت می‌توان درباره نوع ارائه آن صحبت کرد.

مدرس این دوره در ادامه اشاره کرد: بازارگردان نباید همه تخم‌مرغ‌ها را در یک سبد بگذارد، بلکه باید تنوع را در نظر داشته باشد و ارتباط با مشتری را محدود به یک ابزار نکند.

محبوبیان معتقد است، در کسب و کار باید به مردم تکیه شود و تکیه به مردم موفقیت را به دنبال خواهد داشت.

بازارسازی و فرآیند توسعه محصول

وی بازارسازی را از دیگر مفاهیم و ابزارهای مهم در کسب و کار عنوان کرد و درا ین رابطه گفت: در بازارسازی فرآیند توسعه محصول و توسعه بازار مطرح می‌شود و همچنین در بازارسازی باید تمرکز بر چهار اصل محصول، مکان، قیمت و نوع ارائه باشد که در گام اول بهتر است برروی یکی از اصول مطرح شده متمرکز شد.

در بخش دیگر کارگاه به مفهوم نوآوری باز اشاره شد؛ نوآوری باز یعنی تولید محصول بهتر در زمان کمتر با قیمت ارزان‌تر. در حوزه نوآوری بهتر است به سراغ ایده‌های خلاقانه و رویاگونه برویم و برای تحققشان تلاش کنیم. این تلاش ابرازی مفید برای توسعه بازار به دست می‌دهد.

محبوبیان به مفهوم بازارداری هم اشاره کرد و آن را در حوزه کسب و کار حائز اهمیت دانست. وی در این رابطه گفت: در بازارداری تعامل با مشتری و گفت‌وگو معنا پیدا می‌کند و باز کردن باب گفت‌وگو در تجارت امری مهم محسوب می‌شود. مشتری‌مداری، ارتباط مؤثر و باشگاه مشتریان مصادیق بازارداری است. به عبارت بهتر بازارداری یعنی ماندگاری مشتری یا وفادار نگاه داشتن مشتری در فرآیند کسب و کار.

بازارگردی؛ پدیده‌ای مثبت

به گفته وی توجه فناوری و تکنولوژی‌های روز در حوزه بازارداری مطرح می‌شود و اگر فناوری را رها کنیم کسب و کار را نابود خواهیم کرد.

کارشناس حوزه کسب و کار با اشاره به بازارگردی گفت: در ادبیات عامه بازارگردی یعنی گشت و گذار در بازار. بازارگردی پدیده‌ای خوبی است و می‌تواند منجر به پیشرفت در کسب و کار شود.

محبوبیان در بخش دیگری از مطالب خود به مفهوم بازارسنجی اشاره کرد و افزود: در بازارسنجی ابزارهای فناورانه نقش مهمی دارند و می‌توان به وسیله این ابزارها مراقب بازار بود. بازارسنجی به تشخیص درست کمک می‌کند و برای آینده نقشه راه ترسیم می کند.

وی در پایان به مدیریت بازاریابی هم اشاره کرد و گفت: مدیریت بازاریابی عبارت است از تجزیه و تحلیل، طرح‌ریزی، اجرا و کنترل برنامه‌های تعیین‌شده برای فرآهم آوردن مبادلات مطلوب با بازارهای مورد نظر به منظور دستیابی به اهداف سازمان.

انتهای پیام
captcha