ترویج کتابخوانی از مهم‌ترین عوامل جهاد تبیین است
کد خبر: 4100883
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۷
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی همدان:

ترویج کتابخوانی از مهم‌ترین عوامل جهاد تبیین است

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی همدان با بیان اینکه ترویج کتابخوانی از مهمترین عوامل جهاد تبیین به‌شمار می‌رود، گفت: حرکت در مسیر تقویت دانش عمومی مردم، آموزش مهارت زندگی، افزایش سواد اطلاعاتی و شهروندی به کودکان و نوجوانان یکی از مأموریت‌های مهم کتابخانه‌های عمومی است.

عاطفه زارعی مدیرکل کتابخانه های همدانبه گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان، عاطفه زارعی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان، روز گذشته، 28 آبان‌ماه در آیین گرامیداشت سی‌امین دوره هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار استان همدان با بیان اینکه کتاب و کتابخانه ارتباطی ناگسستنی با هم دارند و کتابداران به‌عنوان مشاوران امین اطلاعات حلقه واسط این ارتباط هستند، اظهار کرد: تنها وجود کتابخانه دلیل بر اقدامات کتابخوانی نیست بلکه وجود متخصصانی آشنا با کتاب که کتابخانه را پویا و زنده نگه دارند و با اقدامات و فعالیت‌های فرهنگی کتاب‌محور به آن معنا و تداوم می‌بخشند.

وی با اشاره به اینکه اگر کتاب، امانتدار کلام الهی نبود، انسان مجبور به تکرار تجربه‌ها و در نتیجه عدم پیشرفت و توسعه بود و انسان هرگز به جایگاهی که امروز در آن ایستاده نمی‌رسید، افزود: در جهان امروز تحقق جامعه دانش‌بنیان امر مسلم و غیرقابل انکار است و کتاب و کتابخوانی رکن اساسی در تحقق تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین به حساب می‌آید.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با اشاره به اینکه عمق‌بخشی به اندیشه‌ها تنها از عهده کتاب برمی‌آید و قدرت اندیشیدن و تأمل کردن را به آدمی می‌بخشد، ادامه داد: به همین منظور جامعه‌ای پویا و مصون از جنگ‌های فرهنگی و لشکرکشی‌های مجازی تنها با انس و الفتی ناگسستنی با کتاب رقم می‌خورد.

وی اظهار کرد: کتاب مطالعه انتقادی، میدان دید و افق تفکر آدمی را گسترش داده و جایی برای جولان مفاهیم سخیف نخواهد داد؛ از همین‌رو تفکر انتقادی، تجزیه و نگاه تحلیل‌گر مهارت‌هایی است که انسان در عصر هوشمند باید به آنها مجهز شود و تعمیق آن از دوران کودکی و با محوریت کتاب محقق می‌شود.

زارعی با بیان اینکه لحظه‌ای غفلت از کتاب و ترویج کتابخوانی جایز نیست، چراکه از مهمترین عوامل جهاد تبیین به‌شمار می‌رود، افزود: کتابخانه‌های عمومی و کتابداران از اساس مهم و حیاتی برای انجام این فرضیه الهی هستند و باید به این باور برسند که می‌توانند در جنگ بزرگ روایت‌ها، نقطه ثقلی برای فرهنگ غنی ایران اسلامی باشند.

وی با تأکید بر اینکه کتابداران امروز در خط مقدمه جبهه فرهنگی کشور هستند، گفت: حرکت در مسیر تقویت دانش عمومی مردم، آموزش مهارت زندگی، افزایش سواد اطلاعاتی و شهروندی به کودکان و نوجوانان یکی از مأموریت‌های مهم کتابخانه‌های عمومی است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان بیان کرد: نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران سرمایه‌گذاری عظیمی در بحث زیرساخت‌های کتابخوانی به‌ویژه کتابخانه‌های عمومی داشته و دولت مردمی سیزدهم با توجه به عدالت فرهنگی که پیشه خود کرده جایگاه ویژه‌ای در برنامه‌ها و سیاست‌های کلانش تعریف کرده است.

وی با اشاره به اینکه کتابخانه‌های عمومی محلی هستند که مردم شریف و ولایتمدار می‌توانند علاوه بر استفاده از خدمات سنتی کتابخانه‌ای مثل قسمت امانت و سالن‌های مطالعه نیازهای اطلاعاتی در حوزه‌های مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی خود تأمین کنند، اضافه کرد: امروزه کتابخانه‌های عمومی برای خود مسئولیت‌های اجتماعی تعریف کردند و خدماتی را برای بهبود کسب و کارها و سبک زندگی فردی اجتماعی ارائه می‌دهند.

زارعی یادآور شد: در راستای تحقق فرهنگ کتاب و کتابخوانی، اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان در سی‌امین‌ دوره هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار، پنج رتبه برتر کشوری در حوزه کتابخانه‌ها عمومی به دست آورده است. آذر صلح میرزایی از شهرستان ملایر، خیر برتر کشوری؛ محبوبه احمدوند، از کتابخانه ولایت ملایر، کتابدار برتر؛ و طیبه عبدلی‌مرویلی، مسئول کتابخانه برتر؛ حسینعلی شرکائی، فرماندار شهرستان ایدآباد، انجمن برتر شهرستانی در سطح ملی کسب کردند.

وی با اشاره به اینکه همکاری دستگاه‌های فرهنگی با محوریت کتابخانه‌های عمومی در روستاها باعث شد در هشتمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب سه روستا از استان همدان حائز رتبه برتر شوند، ادامه داد: روستای ویان در شهرستان کبودراهنگ، شاهنجرین در شهرستان درگزین و اشترمل در شهرستان تویسرکان جزو روستاهای برگزیده دوستدار کتاب در سال جاری شدند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان اظهار کرد: در طول یک سال گذشته بیش از 10 هزار فعالیت فرهنگی همچون نشست‌های کتابخوان، معرفی و نقد کتاب، نمایشنامه‌خوانی و کارگاه‌های فرهنگی و آموزشی اجرا و به ثبت رسیده است.

وی در بخش دیگر از سخنانش بیان کرد: برای افزایش ضریب نفوذ کتابخانه‌های عمومی در جامعه نیاز به کمک همه مردم و دستگاه‌ها داریم، به‌طوری که خوشبختانه تفاهم‌نامه همکاری متعددی با دستگاه‌های مختلف از جمله با آموزش و پرورش منعقد شده و ارتباطات خوبی بین مدرسه و کتابخانه ایجاد شده است.

زارعی با تأکید بر اینکه از ظرفیت مردمی در حوزه خیرین کتابخانه‌ساز نیز به‌ویژه در اهدا و نذر کتاب، تأمین کتاب‌های مورد نیاز و تعمیر و ساخت کتابخانه می‌توان استفاده کرد، ادامه داد: تاکنون بزرگترین خیرین حوزه کتاب و کتابخانه در استان همدان بودند که خانه خود و کتابخانه‌های ارزشمندشان را پیرو توصیه‌های مقام معظم رهبری وقف کار فرهنگی کردند.

وی در پایان از همه مردم درخواست کرد یاریگر کتابخانه‌ها باشند، چراکه اشخاص حقیقی و حقوقی که در حوزه احداث کتابخانه‌های عمومی یا خرید منابع ورود کنند می‌توانند از معافیت‌های مالیاتی نیز بهره گیرند.

در پایان این مراسم از کتابخوانان برتر در گروه‌های سنی، خردسال، کودک، نوجوان، جوان و بزرگسال، از کتابداران برتر استانی، کتابخانه‌های برتر استان، خیرین برتر استان و همراهان کتابخانه‌های عمومی در اجرای برنامه‌ها تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام
captcha