ترویج فعالیت‌های قرآنی علاوه‌بر کار فرهنگی نیازمند حمایت‌های مالی است
کد خبر: 4100356
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۲

ترویج فعالیت‌های قرآنی علاوه‌بر کار فرهنگی نیازمند حمایت‌های مالی است

حافظ کل قرآن و برگزیده مسابقات سراسری قرآن فراجا با تاکید بر اینکه ترویج فعالیت‌های قرآن علاوه‌بر کار فرهنگی نیازمند حمایت‌های مالی است، گفت: اگر این همه هزینه‌ای که در بخش‌های مختلف فرهنگی انجام می‌گیرد، بخشی از آن به فعالیت‌های قرآنی علی‌الخصوص مسابقات سراسری اوقاف اختصاص یابد، گام‌های اساسی و خوبی در جهت ترویج فرهنگی قرآنی برداشته می‌شود.

سعید یوسفی حافط کل قرآن

سعید یوسفی، حافظ کل قرآن و برگزیده مسابقات سراسری قرآن فراجا در گفت‌وگو با ایکنا از گیلان، اظهار کرد: این دوره از مسابقات در رشته حفظ کل شرکت کردم، پیش از این تجربه حضور در مسابقات مختلف را داشتم که کسب رتبه اول رشته 18 جزء مسابقات نیروهای مسلح ایران و عمان در سال ۱۴۰۱، کسب رتبه اول حفظ 5 جزء مسابقات کشوری بسیج در سال 90، کسب رتبه دوم حفظ 10 جزء مسابقات سراسری دانشجویان، کسب رتبه دوم رشته ترتیل در مسابقات استانی اوقاف، رتبه اول حفظ کل مسابقات استانی اوقاف از جمله مقام‌هایی است که برکت قران توانستم کسب کنم.

وی با اشاره به اینکه حفظ قرآن را از 15 سالگی آغاز کردم، افزود: قبل از آغاز حفظ قرآن، قرائت قرآن را دنبال می‌کردم که در مسابقه‌ای رتبه دوم قرائت تحقیق را کسب کردم و به مرحله بعدی نتوانستم راه پیدا کنم، پس از آن مصمم به حفظ قرآن شدم که توانستم طی یک هفته جزء 30 قرآن را حفظ کنم و در مسابقات به مرحله بعدی راه یابم.

حفظ 20 جزء قرآن در دو ماه

برگزیده دوم حفظ کل مسابقات قرآنی فراجا گفت: با یک وقفه مجدد از سال 98 حفظ قرآن را به صورت جدی آغاز کردم و خداوند توفیق دارد طی دو ماه توانستم 20 جزء قرآن را حفظ کنم و حافظ کل قرآن شوم که برای خودم به منزله رکورد و توفیق بزرگی محسوب می‌شود.

یوسفی در خصوص سطح بیست‌وهفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن فراجا تصریح کرد: سطح این دوره از مسابقات هم در رشته‌های حفظ و هم در رشته‌های قرائت بسیار مطلوب است؛ به اذعان هیات داوران سطح کیفیت رقابت‌ها نسبت به سنوات گذشته به صورت خیلی ملموس بالاتر رفته است و امسال قاریان و حافظان از آمادگی خیلی خوبی برای شرکت در مسابقات نیروهای مسلح برخوردار هستند.

حافظ کل قرآن بیان کرد: بنابر فرموده مقام معظم رهبری حفظ قرآن مقدمه بسیار خوبی برای انس با قرآن است که حفظ موجب تکرار و انس بیشتر با این کتاب الهی می‌شود. حفظ قرآن باعث می‌شود که در تمام شئونات زندگی آیات رحمان قرآن در مقابل دیدگان ما قرار بگیرد و بتوانیم این آیات را سرلوحه امور قرار دهیم.

وی در خصوص انس بیشتر با برخی از آیات گفت: بیشتر با آیاتی که در رابطه با اقتدار خداوند و اینکه تمام جهان و جهانیان و هر چیزی که در زمین و آسمان در سیطره خداوند است، می‌باشد مأنوس هستم و هر جا هم مشکلی باشد به این آیات پناه می‌برم.

برگزیده مسابقات سراسری قرآن فراجا در خصوص برگزاری مسابقات قرآن و انتقاد از حمایت مسئولین افزود: متاسفانه مسئولین ما هیچ رویکرد مثبتی نسبت به مسابقات قرآن، ترویج فرهنگ حفظ قرآن ندارند، مقام معظم رهبری در سال 90 تاکید فرمودند که ما باید 10 میلیون حافظ قرآن تربیت کنیم، در این راستا کار مثبت شاخصی انجام نشده زیرا مسئولین بودجه متناسب بنابر اهمیت فعالیت‌های قرآنی در نظر نمی‌گیرند و انتظار دارند که این امر مهم با فی سبیل الله بودن پیش برود.

یوسفی با تاکید بر اینکه ترویج فعالیت‌های قرآن علاوه‌بر کار فرهنگی نیازمند حمایت‌های مالی است، ادامه داد: براساس گزارش‌ها هر زندانی سالانه 80 میلیون هزینه برای دولت دارد که مسئولین می‌توانند سالانه با صرف هزینه هشت‌میلیون تومانی برای حفظ قرآن هر دانش‌آموز بجای مجرم، حافظ قرآن تربیت کنند.

مسابقات اوقاف بزرگترین الگوی قرآنی برای کشور است

این حافظ کل قرآن با بیان اینکه مسابقات اوقاف بزرگترین الگوی قرآنی برای کشور است، گفت: هر حرکت ماندگار و مستمر نیازمند یک انگیزه است، باید تنوع و مبالغ جوایز مسابقات سراسری به اندازه‌ای باشد که افراد تشویق شوند تا در عرصه مسابقات ورود پررنگ و با کیفیتی داشته باشند. هر فرد برای اینکه بتواند به رتبه اول حفظ یا قرائت دست یابد باید حداقل 20 سال زحمت کشیده باشد و هزینه و وقت صرف کند. در مسابقات بین‌المللی جایزه نفر اول 10 سکه بوده که این در مقایسه با جوایز دیگر کشورها مبلغی نیست، عربستان به حافظان برتر مسابقات قرآن جایزه 40 میلیاردی می‌دهد و همچنین مالزی که اخیرا مسابقات آن برگزار شد جایزه 10 میلیارد تومانی به نفرات برتر مسابقات اهدا کرد؛ در مجموع همین عوامل انگیزه‌ای برای افراد ایجاد نمی‌کند که مشتاقانه به فعالیت‌های قرآنی روی بیاورند.

وی با اشاره به اینکه جایزه نفر اول مسابقات اوقاف امسال 50 میلیون تومان در نظر گرفته شده که این مبلغ در قبال زحمات و تلاش‌های رتبه‌های برتر چشمگیر نیست، بیان کرد: اگر این همه هزینه‌ای که در بخش‌های مختلف فرهنگی انجام می‌گیرد، بخشی از آن به فعالیت‌های قرآنی علی‌الخصوص مسابقات سراسری اوقاف اختصاص یابد، گام‌های اساسی و خوبی در جهت ترویج فرهنگی قرآنی برداشته می‌شود.

برگزیده مسابقات سراسری قرآن فراجا با اشاره به کسب رتبه چهاردهم مسابقات مالزی، افزود: این اصلا رتبه خوبی برای ما نیست، وقتی قرای مشهدی ما همواره در مسابقات مالزی به دلیل نزدیکی سبک تلاوت‌شان با مصری‌ها، افتخارآفرین بوده‌اند. لذا بجای تمرکز بر اعزام قاری از یک استان، متولیان ما ببینند چه سبک تلاوتی برای کدام کشور مناسب است و متناسب با آن نسبت به اعزام قاریان اقدام کنند.

انتهای پیام
captcha