کد خبر: 4099960
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۲

سرانه مطالعه کتب دینی سیر نزولی دارد

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس با بیان اینکه سرانه مطالعه در حوزه کتب دینی نیز مانند سایر حوزه‌ها سیر نزولی دارد گفت: اغلب مراجعه به کتب دینی در کتابخانه و کتابفروشی‌ها با هدف دسترسی به منابع است.

سعیدرضا کامرانی، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارسسعیدرضا کامرانی، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، با گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی گفت: کتاب روزنه و دریچه‌ای به سوی دنیای فرهنگ و علم است و مطالعه کتاب انسان را در مسیر رشد قرار می‌دهد.

وی با تأکید بر نهادینه کردن کتابخوانی از دوران کودکی ادامه داد: سازمان‌های متولی فرهنگی و خانواده‌ها اگر از کودکی و نوجوانی افراد را با فرهنگ مطالعه مأنوس کنند در دوران بعدی زندگی این فرهنگ تداوم خواهد یافت.

کامرانی با اشاره به پایین بودن سرانه مطالعه در کشور اظهار کرد: ناآگاهی و نداشتن محتوای مناسب با عصر کنونی در کاهش سرانه مطالعه تاثیر بسزایی دارد و برای اینکه فرهنگ مطالعه در جامعه ما نهادینه شود، باید نقشه راه‌هایی را دنبال کنیم.

وی با تأکید بر اینکه تأثیر یک داستان گاهی کمتر از درس آموزگار نیست، بیان کرد: کتاب در آموزش نقش مهمی دارد و همیشه هم مطالعه کردن زیاد مهم نیست بلکه روش صحیح مطالعه و وجود کتاب‌های فاخر در شکوفایی کودک و نوجوان موثر است، تجربه‌های جهانی نشان می‌دهد رشد و توسعه کشورها در سایه رشد فرهنگی محقق شده است و تولید محتوا برای کتاب در ارتقای فرهنگ کتابخوانی جایگاه ویژه دارد اما در کشور ما در حوزه تولید محتوا چندان قوی عمل نشده است.

پایین بودن سرانه کتابخوانی در کشور

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس با بیان اینکه آمار دقیقی در خصوص سرانه کتابخوانی در کشور نداریم، گفت: سرانه کتابخوانی در کشور و به تبع آن در استان فارس پایین است و این موضوع را از شمار مراجعه‌کنندگان به کتابخانه‌ها می‌توان دید.

کامرانی با اشاره به میزان مطالعه کودکان و نوجوانان در استان اظهار کرد: اکثر مطالعات این رده سنی مطالعه کتب درسی هستند و اگر هم مراجعه به کتابخانه دارند اغلب برای تحقیق و پژوهش درسی است.

وی، وضعیت خرید و فروش کتاب را هم مطلوب ندانست و گفت: اکثر کتابفروشی‌ها ما در حوزه فروش کتب درسی مدارس و دانشگاه فعالیت دارند؛ هزینه چاپ کتاب بالاست و تولید محتوا در زمینه کودک و نوجوان هم وضعیت خوبی ندارد به طوری که بیش از 60 درصد کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان ترجمه هستند که البته کتب فاخر باید ترجمه شوند اما داشته‌های خودمان را نباید از داشته‌های خودمان برای تولید محتوا در حوزه کودک و نوجوان غافل بمانیم.

کامرانی با اشاره به لزوم ایجاد کتابخانه‌های دارای کتابدار در مدارس استان فارس اظهار کرد: حدود 8 مدرسه در استان داریم اما متأسفانه کتابدار که رشته کتابداری گذرانده باشد و متخصص این حوزه باشد در کتابخانه‌های مدارس وجود ندارد در حالی که کتابدار در معرفی کتب مناسب به دانش‌آموزان نقش مؤثری دارد و مانند یک مشاور در ترویج کتابخوانی می‌تواند اثربخش عمل کند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس ادامه داد: 70 درصد کتاب‌ها در 20 درصد جهان که کشورهای پیشرفته را تشکیل داده‌اند، تولید می‌شود در حالی که در کشورهای در حال توسعه که 80 درصد جهان را تشکیل می‌دهند تنها کمتر از 30 درصد کتاب‌های جهان تولید می‌شود.

نقش معلمان در ترویج فرهنگ مطالعه

وی در خصوص وضعیت کتب دینی و فرهنگی در استان فارس هم گفت: سرانه مطالعه در این حوزه هم مانند سایر حوزه‌ها سیر نزولی دارد و اغلب مراجعه به کتب دینی در کتابخانه و کتابفروشی‌ها با هدف دسترسی به منابع است و در زمینه ترویج تمایل به مطالعه این کتب در آموزش و پرورش کم کار شده است.

کامرانی با تأکید بر اینکه معلم در ترویج فرهنگ مطالعه کتب دینی نقش مؤثری دارد، گفت: ما در مدارس خود معلمان نخبه دینی کم داریم در حالی که معلمان نخبه دینی در پاسخ به شبهات و سؤالات دانش‌آموزان نقش مؤثری دارند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس افزود: در دهه اول انقلاب شاهد حضور نخبه‌ترین معلمان بینش دینی در مدارس بودیم که در تربیت نسل انقلابی نقش مؤثری داشتند و امروز هم باید شاهد حضور چنین معلمانی در مدارس خود باشیم.

وی همچنین با اشاره به اینکه در فضای مجازی تولید محتوای خوبی نداشته‌ایم، اظهار کرد: همین کاستی موجب شده است تا منفعت‌طلبان در فضای مجازی بر وفق مراد خود به تولید محتوا اقدام کنند و نقشه راه خود را مبنای تولیدات فضای مجازی قرار دهند که امروز نتیجه آن را در جامعه می‌بینیم.

نقش نمایشگاه‌ کتاب در ترویج کتابخوانی

کامرانی با اشاره به نقش نمایشگاه‌های کتاب مناسبتی در استان در ترویج کتابخوانی بیان کرد: این نمایشگاه‌ها بسیار اثربخش هستند و امسال نمایشگاه کتاب آنلاین در استان برگزار می‌شود که مزایایی دارد اما نمایشگاه حضوری هم باید در کنار آن به عنوان مکمل یکدیگر در نظر گرفته شود.

وی تأکید کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سطح استان انتشارات ندارد اما تولید محتوا برای ارسال به مرکز داریم البته در تولید کتاب کودک و نوجوان نسبت به قبل دستمان خالی‌تر شده و گرانی کاغذ، مشکلات توزیع و ... بر تولید کتاب اثر گذاشته است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس یادآور شد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس دارای 58 مرکز کتابخانه‌ای ثابت، سیار و پستی در سطح استان فارس است و برای ترویج فرهنگ مطالعه تلاش می‌کند.

وی با اشاره به برنامه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی گفت: رونمایی از کتاب صوتی قدم یازدهم با محتوای حدود 30 داستان فاخر، برگزاری مسابقات کتابخوانی، معرفی شخصیت و سرزمین، ساخت انیمیشن، نقاشی، خوشنویسی، صنایع دستی و ... از این موارد است و در معرفی شخصیت از نویسندگان حوزه کودک و نوجوان دعوت می‌شود در مراکز کانون حضور یابند و به معرفی کتب خود در جمع اعضای کانون و مربیان بپردازند و در معرفی محتواهای فرهنگی، معرفی حج، واقعه کربلا و ... را انجام می‌دهیم.

انتهای پیام
captcha