آغاز مرمت بخشی از کاشی‌کاری‌های مسجدجامع عتیق شیراز
کد خبر: 4099553
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۶

آغاز مرمت بخشی از کاشی‌کاری‌های مسجدجامع عتیق شیراز

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان فارس از مرمت بخشی از کتیبه کاشی‌کاری‌ معرق سردر مشهور به دوازده امام مسجد جامع عتیق شیراز خبر داد.

مرمت درب دوازه امام، مسجد جامع عتیق شیرازبه‌ گزارش ایکنا از فارس، به ‌نقل از روابط‌ عمومی اداره‌کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی استان فارس، سیدمؤید محسن‌نژاد، مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان فارس امروز، 23 آبان‌ گفت: مرمت‌بخشی از کاشی‌کاری‌های معرق سردر دوازده امام مسجد جامع عتیق مطابق ضوابط مرمتی توسط مرمتگران و با نظارت اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس درحال انجام است.

وی ادامه داد: این عملیات اجرایی شامل مرمت اضطراری (عملیات نجات‌بخشی و رفع خطر کاشی‌های در حال ریزش)، پاک‌سازی، تثبیت و استحکام‌بخشی اولیه، برچیدن و آواربرداری پشت کاشی، دوغاب‌ریزی و نصب بخش‌های برچیده شده طبق الگوی موجود و همچنین در آخر تثبیت نهایی است.

محسن‌نژاد تصریح کرد: حدود 60 درصد این کتیبه کاشی‌کاری مورد پاک‌سازی قرار می‌گیرد و 40 درصد از این کتیبه که دچار‌ریختگی و آسیب شدید شده بود با رعایت ضوابط مرمتی از محل اصلی خود جدا شده که پس از پاک‌سازی، استحکام‌بخشی و بازسازی بخش‌های کمبود در محل اصلی خود نصب خواهد شد.

مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان فارس بیان کرد: در حال حاضر 90 درصد عملیات پاک‌سازی مرمت بخش جدا شده کتیبه مذکور توسط استادکاران و تحت نظارت کارشناسان اداره‌ کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس انجام شده است و مابقی عملیات مرمتی این کتیبه طبق برنامه زمان‌بندی و حساسیت کار در ادامه انجام خواهد شد.

وی تصریح کرد: همچنین با توجه به نوع عملیات اجرایی و حساسیت کار، شماره‌گذاری، پیاده‌سازی و الگوبرداری به منظور احیای قسمت‌های ریخته شده، مرمت این کتیبه را زمان‌بر کرده است که با نهایت ظرافت و با هزینه اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس در حال اجراست.

یادآور می‌شود، مسجد جامع عتیق از نخستین مساجد دوره اسلام و قدیمی‌ترین مساجد تاریخی ایران است که در ضلع شرقی آرامگاه حضرت احمدبن موسی(ع) در شیراز واقع‌ شده است.

انتهای پیام
captcha