تقوا به انسان جایگاه اجتماعی می‌دهد / ضرورت تسهیل دسترسی به حرم شاهچراغ(ع)
کد خبر: 4098704
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۰

تقوا به انسان جایگاه اجتماعی می‌دهد / ضرورت تسهیل دسترسی به حرم شاهچراغ(ع)

نماینده ولی فقیه در استان فارس با تأکید بر اینکه هیچ سنگری محکم‌تر از تقوا برای انسان نیست، گفت: تقوا به انسان شخصیت و جایگاه اجتماعی می‌دهد پس لازم است هم تقوا پیشه کرده و هم سایرین را به تقوا دعوت کنیم.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارسبه گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس امروز، 20 آبان در خطبه‌های نماز جمعه شیراز ضمن توصیه به رعایت تقوای الهی گفت: هیچ سنگری محکم‌تر از تقوا برای انسان نیست و اگر در سنگر تقوا پناه بگیریم شیطان و عمله شیطان در دل و رفتار و کردار ما نمی‌توانند نفوذ کنند.

وی ادامه داد: برای برخورداری از تقوای بیشتر باید همواره تلاش کنیم و از خدا بترسیم تا خدای متعال همه چیز را تحت فرمان ما بیاورد و ائمه اطهار(ص) فرموده‌اند سایر افراد از اهل تقوا حساب می‌برند و تقوا به انسان شخصیت و جایگاه اجتماعی می‌دهد پس لازم است هم تقوا پیشه کنیم و هم سایرین را به تقوا دعوت کنیم.

آیت‌الله دژکام با تأکید بر اینکه بحث در مورد جهت معرفتی انقلاب اسلامی را در هفته‌های گذشته شروع کرده‌ایم، اظهار کرد: انقلاب ما یک انقلاب معنوی است که بر پایه معارفی استوار شده است و هیچ انقلابی بدون معارف و ایدئولوژی شکل نمی‌گیرد و به گفته جامعه‌شناسان هیچ انقلابی با گفتن اینکه رسانه‌ها بگویند به خیابان بیایید، شکل نمی‌گیرد.

امام جمعه شیراز، یکی از ویژگی‌های انقلاب را قرار گرفتن بر پایه معارف و عقاید محکم دانست و ادامه داد: عقاید اسلامی، حق هستند و آبشخور انقلاب اسلامی، عقاید دینی ماست اما متاسفانه به اندازه لازم در بین نسل جوان در مورد این معارف بحث نشده است و انتظار می‌رود که مبلغان معلمان و اساتید دانشگاه روی این موضوع کار کنند.

اصول دین اسلام، پایه و اساس انقلاب است

وی تصریح کرد: معارف انقلاب اسلامی، همان اصول دین اسلام است که بر پایه‌اش انقلاب کردیم ولی اصول دین اسلام را باید از این زاویه ببینیم که قرار است بر پایه آن یک حکومت و تمدن برقرار شود و در مقابل ما تمدن دیگری وجود دارد که بر این پایه نیست که به آن تمدن اروپایی و غربی می‌گویند و می‌خواهیم اصول دین خود را با اصول عقاید و تفکر غربی مقایسه کنیم، اما ما ۵ اصل به نام اصول دین داریم که شامل توحید، نبوت، امامت عدل و معاد است در صورتی که تمدن غرب چیز مناسبی ندارند که بخواهیم با این 5 اصل مورد مقایسه قرار دهیم.

آیت‌الله دژکام اضافه کرد: در اروپا طی سه قرن گذشته، حکومت‌ها و جریان‌های حاکم سعی کرده‌اند نام خدا را نیاورند زیرا تفکرات آن‌ها انسان‌گرایی و انسان پرستی را در نظر دارد اما اسلام بر مبنای خداگرایی و خداپرستی است.

وی با اشاره به اینکه تمدن اروپایی را در این مقایسه به نام تمدن رقیب می‌گوییم و فعلا دشمن عنوان نمی‌کنیم، گفت: تمدن آن‌ها جلوه‌های خوبی هم دارد و ما نمی‌خواهیم خوبی‌ها را بد عنوان کنیم اما اروپایی‌ها در تمدن امروزشان انسان محور هستند و اگر بخواهیم 5 اصل دین اسلام را در رابطه با انسان‌گرایی معنا کنیم این گونه می‌شود که توحید به معنای این است که چه کسی ما را خلق کرده است و معاد به معنای این است که به کجا می‌رویم و اروپایی‌ها هم باید به این دو سوال پاسخ دهند چون این سئوالات در رابطه با انسان هستند و همچنین به این سؤال که در این آمدن و رفتن چه هدفی است هم باید پاسخ دهند و پاسخ ما به این 3 پرسش اصول عقاید ما و پاسخ آن‌ها عقاید آن‌هاست.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه جواب ما به پرسش اول این است که خداوند ما را خلق کرده است، اظهار کرد: در رقابت بین تمدنی باید طوری جواب دهیم که بتوانیم روی عقاید خود محکم بایستیم اما اروپا تلاش دارد این پاسخ‌ها را نگوید و رسانه‌های آن طرفی مثل بی بی سی و اینترنشنال این‌ها را نمی‌گویند.

وی ادامه داد: در اروپا عده قابل توجهی به جای خداپرستی، ماده پرست شدند و گفتند دنیا اول و آخری ندارد، آفریدگار ندارد و این تفکر کمونیست و مارکسیست است که هنوز نصف دنیا درگیر آن است و گرچه در سیاست و اقتصاد شکست خورده‌اند، اما هنوز این تفکر وجود دارد و این در حالی است که ما ماده پرست نیستیم و می‌دانیم این سنگ و چوب ها خدا نیستند.

آیت‌الله دژکام با اشاره به اینکه پاسخ رسمی فیلسوفان اروپایی و آمریکایی که امروزه مطرح می‌کنند این است که ما نمی‌دانیم، گفت: وقتی به آن‌ها می‌گوییم از کجا آمده‌ایم، می‌گویند نمی‌دانیم و این پاسخ آن تمدن است اما ما زیر پرچم امام زمان(عج) می‌گوییم که می‌دانیم از کجا آمده‌ایم.
وی با اشاره به اینکه یکی از شاگردان مکتب امام صادق(ع) و امام باقر(ع) در شیراز ملاصدرا بود، بیان کرد: اروپایی‌ها حداقل باید چند صفحه از کتاب‌های ملاصدرا را بخوانند چرا که او و بزرگان فلسفه ایران و اسلام و شیراز حرفهای اساسی را گفته‌اند، اما عده‌ای هنوز هم شکاک هستند.

نابودی آمریکا نزدیک است

آیت‌الله دژکام با تاکید بر اینکه گرچه قدرت‌های بزرگ جهانی خیلی ژست می‌گیرند که همه دنیا در مشتشان است اما واقعیت چیز دیگری است، گفت: آمریکا از روزی که اعلام نظم‌ نوین جهانی کرد و گفت من کدخدا هستم باید ببیند که تاکنون چقدر افت کرده است؛ وقتی مجلس عراق مصوب کرده است که آمریکا باید از عراق خارج شود، یعنی آمریکا کوچک شده است چه باور کند یا خیر. طبق فرموده امام راحل، پشه‌ها وقتی دارند می‌میرند، بیشتر وزوز می‌کنند و آمریکا اکنون به این روز افتاده و نابودیش نزدیک است.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه امروز عظمت و قدرت ایران اسلامی نمایان شده است، افزود: وقتی فرمانده موشکی سپاه اعلام می‌کند موشکی با برد ۱۱ هزار کیلومتر، اکنون در زرادخانه ما موجود است نه اینکه بخواهیم تازه بسازیم، این قدرت ماست. جوانان ما همین‌هایی هستند که این موشک‌ها را می‌سازند، جوانان ایران امروز موشک قاره‌پیما با برد بیش از ۱۱ هزار کیلومتر می‌سازند و سامانه باور را ارتقا دادند که در ۴۰۰ کیلومتری بالای جو با کسانی که علیه منافع ملی ما کار کنند، برخورد کنیم.

وی با تأکید بر اینکه این جوان ایرانی است که ایران را قوی و قدرتمند می‌کند، گفت: رهبر عظیم الشان فرموده‌اند، قدرت ایران به این جوانان است لذا به این‌ها افتخار می‌کنیم؛ امروز موساد هم از توانمندی جوانان ما عاجز شده‌ است.

در عرصه اقتصاد قدرتمندی خود را نشان دهیم

آیت‌الله دژکام با تصریح اینکه باید در عرصه اقتصاد نیز همین قدرتمندی را نشان دهیم، اظهار کرد: در علم و فرهنگ و رسانه هم همین‌طور باید به گونه‌ای باشد که استکبار جهانی مطمئن باشد دستش درباره ایران به هیچ جایی بند نیست.

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با اشاره به این مهم که رهبر معظم انقلاب توقعشان این بود که جایگاه خود را دقیق مشخص کنیم، گفت: در نظم نوین جهانی که آمریکا جزو کشورهای معمولی می‌شود و فتیله قدرتش پایین کشیده می‌شود باید جای خودمان را به عنوان ایران اسلامی تعیین کنیم و از این زاویه باید به قضایای آینده جهان نگاه کنیم که ایران به عنوان یک قدرت نوظهور چه نقشی باید ایفا کند و هیچگاه نباید از این عزت و عظمت دست برداریم.

وی همچنین تصریح کرد: فریب‌خوردگان باید یک لحظه فکر کنند که چقدر حیف است قدر این عظمت و اقتدار را ندانند و نباید این عزت و عظمت را با این کار که مثلا مانند ریاض جشن هالوین بگیرند و رقاصی کنند، از دست بدهند بلکه باید به یاد آورند که موشک قاره پیمای شما نشانه عظمت آن‌هاست.

آیت‌الله دژکام در ادامه سخنان خود با طرح این سؤال از پاپ فرانسیس مبنی بر اینکه آغاز آفرینش چگونه بوده است، ادامه داد: می‌گویند «اَب» «اِبن» «روح القدس» و این شرک است و برای خدا شریک قرار داده‌اند، عمده کفر ماتریالیست‌ها و شکاکانی مانند هیوم و کانت از همین تفکر بهره می‌برند. اگر پاپ سخن خدا را در قرآن کریم درست جواب داده بود کار بشریت به اینجا نمی‌رسید که نصف دنیا بگویند خدا نیست، پاپ اشتباه کرد و این آیه که «وَإِذْ قَالَ اللَّهُ يَا عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ أَأَنْتَ قُلْتَ لِلنَّاسِ اتَّخِذُونِي وَأُمِّيَ إِلَٰهَيْنِ مِنْ دُونِ اللَّهِ ۖ قَالَ سُبْحَانَكَ مَا يَكُونُ لِي أَنْ أَقُولَ مَا لَيْسَ لِي بِحَقٍّ ۚ إِنْ كُنْتُ قُلْتُهُ فَقَدْ عَلِمْتَهُ ۚ تَعْلَمُ مَا فِي نَفْسِي وَلَا أَعْلَمُ مَا فِي نَفْسِكَ ۚ إِنَّكَ أَنْتَ عَلَّامُ الْغُيُوبِ» یعنی «و (یاد کن) آن گاه که (در قیامت) خدا گوید: ای عیسی بن مریم، آیا تو مردم را گفتی که من و مادرم را دو خدای دیگر سوای خدای عالم اختیار کنید؟ عیسی گوید: خدایا، تو منزهی، هرگز مرا نرسد که چنین سخنی به ناحق گویم، چنانچه من این را گفته بودم تو می‌دانستی، که تو از سرائر من آگاهی و من از سرّ تو آگاه نیستم، همانا تویی که به همه اسرار غیب جهانیان کاملاً آگاهی» باید مورد توجه قرار داده شود و آقای پاپ فرانسیس باید بداند که روز قیامت در مقابل حضرت عیسی مسیح (ع) خواهد ایستاد و باید جواب دهد و باید دانست که عیسی (ع) نیامد که بگوید من پسر خدا هستم.

وی تصریح کرد: همه این جریان‌ها (شکاک‌ها، ماتریالیست‌ها، نسبی‌گراها و ..) مقابل انقلاب اسلامی جمع شدند تا نگذارند صدای مسلمانی و دعوت پیامبر اسلام بلند و جهانگیر شود و تمام بساط تبلیغاتی را بر علیه انقلاب اسلامی روی کار آوردند، پاپ را وامی‌دارند که به کشورهای اسلامی سفر کند تا جلوی صدای این انقلاب را بگیرد؛ اینها ۱۴۰۰ سال است در مقابل دعوت پیامبر(ص) ایستاده‌اند.

امام جمعه شیراز با اشاره به اینکه اکثریت جمعیت بحرین شیعه هستند اما در سختی قرار دارند، گفت: شیخ عیسی قاسم که نامش هم عیسی بود را از بحرین بیرون کردند و تابعیت بحرین را از او گرفتند اما باید مطمئن باشند که جوانان جهان اسلام و نخبگان و فرهیختگان جهان اسلام فریب کلک‌های کهنه کفار را نمیخورند و محکم در مقابل آنها خواهند ایستاد.

آیت‌الله دژکام در خطبه دوم نماز جمعه شیراز هم با اشاره به اینکه کار برای خدا زوال ندارد، افزود: خدا به پیامبر (ص) فرمود که برای خدا به پا خیزید و کار برای خدا زوال ندارد و ایستادن پای کارهای الهی نتیجه مطلوب خواهد داشت.

وی با تأکید بر اینکه متروی شیراز باید تا حرم مطهر شاهچراغ(ع) و بافت تاریخی شیراز که مورد توجه گردشگران است، توسعه یابد، گفت: شورای اسلامی شهر و شهرداری شیراز این امر مهم را باید در اولویت جدی امور خود قرار دهند و همچنین حفظ بافت تاریخی را هم مورد نظر قرار دهند.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: اینجا که فاصله مترو تا حرم مطهر و بافت تاریخی ۸۰۰ متر و یک کیلومتر طراحی شده است، کم لطفی نسبت به حرم می‌شود و اگر دسترسی به بافت تاریخی تسهیل نشود، لطمه خواهیم خورد.

ایران با جوانان فهیم و با مطالعه قوی می‌شود

آیت‌الله دژکام با اشاره به در پیش رو بودن روز کتاب و کتابخوانی تصریح کرد: باید بررسی کنیم که چقدر با کتاب انس می‌گیریم و معمولا تحصیلات دانشگاهی را همه دارند اما بسیاری از جوانان کتاب‌های مشهور را نمی‌شناسند که برای جامعه ما زشت است زیرا کتابخوانی و آشنایی با کتاب مهم است. بعضا می‌بینیم در مجلسی فردی کتاب نخوانده اما یک حرف از یک کتاب را بیان می‌کند ولی مشخص است که کتاب را کامل نخوانده است.

وی با تأکید بر اینکه اینترنت جای کتاب را نمی‌گیرد، به دانشجویان و طلاب توصیه کرد که یک کتاب را تا آخر بخوانند زیرا تکه تکه خواندن کتاب، مثل لباس وصله‌دار است و این علم نیست و باید به کتاب و کتابخوانی به ویژه در رشته‌هایی که تخصص ماست اهمیت دهیم.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه باید متن کتاب مرجع هر علم را خواند و در حوزه، دانشگاه و در جامعه به کتابخوانی اهمیت دهیم، افزود: کار خوب شیرازی‌ها ترویج کتاب‌های یک صفحه‌ای و یک دقیقه‌ای است و مقام معظم رهبری فرمودند که کتاب‌خوانی یک وظیفه ملی است و ایران قوی با جوانان فهیم و با مطالعه قوی می‌شود.

آیت‌الله دژکام، کتابخوانی را یک واجب دینی دانست و اظهار کرد: مطالعه کتاب را باید در برنامه خود بگذاریم و مسئولان ترویج کتابخوانی هم کارهای خوبی کرده‌اند البته معاونت اجتماعی سپاه فجر فارس و مسئولان امور کتابخانه‌های استان اقدامات خوبی در این راه انجام داده‌اند.

انتهای پیام
captcha