کمبود نقدینگی بانک‌های خراسان‌جنوبی؛ از مهم‌ترین مشکلات فعالان اقتصادی
کد خبر: 4098549
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۵

کمبود نقدینگی بانک‌های خراسان‌جنوبی؛ از مهم‌ترین مشکلات فعالان اقتصادی

استاندار خراسان‌جنوبی گفت: کمبود نقدینگی بانک‌های استان مهم‌ترین مشکل ما در حوزه اقتصادی و سرمایه گذاری است و به همین دلیل در نرخ رشد اقتصادی جزو استان‌های رده پایینی کشور هستیم،

نشست حجت الاسلام محسنی اژه ای با فعالان اقتصادیبه گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، جواد قناعت، استاندار خراسان‌جنوبی، امروز ۱۹ آبان ماه در دیدار صنعتگران، کارآفرینان و فعالان شرکت‌های دانش بنیان خراسان جنوبی با رئیس قوه قضاییه، اظهار کرد: طی یک سال گذشته با حمایت دولت، ۱۸۰ واحد تولیدی استان به چرخه تولید بازگشته‌اند.

وی با بیان این‌که امیدواریم با حضور حضرتعالی مشکلات تولیدگران و فعالان اقتصادی استان حل و شاهد تسریع در فرایند تولید باشیم، تصریح کرد: در نیمه نخست امسال ۵۴ واحد تولیدی هم با سرمایه‌گذاری ۱۳۰۰ میلیارد تومان در استان به بهره‌برداری رسید که این واحدها در حوزه خدمات، معدن، صنعت و کشاورزی احداث شده و با بهره‌برداری از آنها برای ۱۰۴۵ نفر اشتغال جدید ایجاد شده است.

استاندار خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: ۱۰۲ واحد تولیدی از ابتدای سال جاری با پرداخت ۲۰۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات در این استان احیا شده و به چرخه تولید بازگشته است و با احیای این واحدهای تولیدی برای ۵۱۱ نفر اشتغال ایجاد شده است.

قناعت با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون ۳۳ جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در استان برگزار شده و در این جلسات مشکلات ۷۵ واحد تولیدی مورد بررسی قرار گرفته است، افزود: در این جلسات ۱۸۴ مصوبه داشته‌ایم که از این تعداد ۸۹ مصوبه عملیاتی شده و بقیه مصوبات در دست اقدام و پیگیری است.

وی با بیان اینکه از ابتدای امسال ۳۲ واحد تولیدی که زیر ظرفیت اسمی خود کار می‌کردند با حمایت‌های ویژه فعال شده‌ و مجدد به ظرفیت اسمی خود بازگشته‌اند، اظهار کرد: در یک سال اخیر شاهد بهره‌برداری ۲۵ واحد صنعتی و تولیدی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان بوده‌ایم.

استاندار خراسان‌جنوبی بیان کرد: خراسان‌جنوبی رتبه نخست کشور در حمایت از طرح‌های سرمایه گذاری که بهره‌برداری رسیده‌اند را دارد و رتبه سوم را در کشور از لحاظ تعداد طرح‌های سرمایه گذاری که خارج از کارگروه موانع تولیدی و به تولید بازگشته‌اند، را دارد.

قناعت از رتبه دوم خراسان جنوبی در خصوص احیا واحدهای تولیدی راکد خبر داد و گفت: در سال گذشته ۱۹۷۷ میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای ۶۸۳ طرح اقتصادی پرداخت شده و یا در دست اجراست؛ امسال شاهد صدور ۹ مجوز سرمایه گذاری خارجی برای طرح‌های سرمایه گذاری در ۲ حوزه صنعت و معدن و کشاورزی بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه در سال گذشته ۲۸۰۰ طرح از محل بند الف تبصره ۱۸ و ۳۸۵۰ طرح نیز از محل تسهیلات تبصره ۱۶ در استان استفاده کنند، افزود: به دلیل کمبود منابع مالی نمی‌توانیم جهش اقتصادی لازم را در استان داشته باشیم.

قناعت با بیان اینکه کمبود نقدینگی بانک‌های استان مهم‌ترین مشکل ما در حوزه اقتصادی و سرمایه گذاری است و به همین دلیل در نرخ رشد اقتصادی جزو استان‌های رده پایینی کشور هستیم، تصریح کرد: نبود توزان بین منابع و مصارف بانک‌های استان داریم که  نیاز است این موضوع برای استان‌های کم برخوردار در نظر گرفته نشود.

استاندار خراسان‌جنوبی بیان کرد: اصرار بانک‌ها برای واحدهای تولیدی، اخذ تضامین خارج از سرمایه گذاری طرح است که موضوع باعث مشکل برای اخذ تسهیلات برای اجرای طرح‌ها می‌شود که باید تجدید نظر در خصوص اخذ تضامین صورت بگیرد.

قناعت با بیان اینکه بانک مرکزی در استان‌های کمتر توسعه یافته، توازن منابع و مصارف را لحاظ نکند، خاطرنشان کرد: مسدود شدن حساب‌های بانکی واحدهای تولیدی از مشکلاتی است که پراخت حقوق و بیمه کارگران را با مشکل مواجه می‌کند.

انتهای پیام
captcha