تعامل مدارس با مراکز قرآنی دوسویه باشد
کد خبر: 4097881
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۰

تعامل مدارس با مراکز قرآنی دوسویه باشد

رئیس هیئت مدیره تشکل‌ها و مؤسسات قرآنی استان مرکزی با بیان اینکه تبلیغ مراکز قرآنی در مدارس ضعیف است، گفت: تعامل مدارس با مراکز قرآنی باید دوسویه باشد.

حسین محمدی هزاوه

حسین محمدی‌هزاوه، رئیس هیئت مدیره تشکل‌ها و مؤسسات قرآنی استان مرکزی، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، با اشاره به اینکه فعالیت‌های قرآنی مراکز قرآنی استان با کاهش کرونا جانی دوباره گرفته‌اند، گفت: به‌طور مثال در مؤسسه «سفینة النجات» که مدیریت آن با بنده است فعالیت‌ها با حضور 60 نفر در دو بخش تجوید و پیش‌دبستانی آغاز شده است.

وی با بیان اینکه برای رونق فعالیت‌های قرآنی باید طرح‌های جدید و جذاب طراحی کرد، ادامه داد: متأسفانه با تبلیغات و نصب بنر و پوستر به تنهایی نمی‌توان کار مهمی از پیش برد. نصب پوسترها تأثیر قابل توجهی در جذب قرآن‌آموزان ندارد و برای توسعه برنامه‌های قرآنی باید فکرهای دیگری کرد که فرهنگ آموزش قرآن در جامعه نهادینه شود.

محمدی نقش خانواده‌ها را در رونق فعالیت‌های قرآنی نتیجه‌بخش توصیف کرد و افزود: امروز خانواده‌ها رغبتی برای حضور فرزندان در کلاس‌های قرآنی ندارند و برای آموزش احساس نیاز نمی‌کنند، تا احساس نیاز بین جامعه هدف و مخاطب ایجاد نشود، بدون شک نمی‌توان انتظار گسترش فعالیت‌های قرآنی را داشت.

معرفی دانش‌آموزان مستعد به مؤسسات قرآنی

وی در ادامه به تشریح عوامل جذب قرآن‌آموزان و تشویق آنان به فعالیت‌های قرآنی پرداخت و آموزش و پرورش را یکی از عوامل جذب دانش‌آموزان به سمت فعالیت‌های قرآنی دانست و ادامه داد: معلمان مدارس به ویژه معلمان قرآن فعال در مدارس می‌توانند در جذب دانش‌آموزان به سمت مؤسسات و خانه‌های قرآنی اثرگذار باشند. مربیان قرآن با کشف استعدادها می‌توانند آنان را به مراکز قرآنی سطح شهرها معرفی کرده یا این مراکز را در مدارس معرفی کنند تا افراد علاقه‌مند جهت آموزش ثبت‌نام کنند.

محمدی با ابراز تأسف از اینکه تبلیغ مراکز قرآنی در مدارس ضعیف است و مؤسسات نمی‌توانند از این ظرفیت و نیروی انسانی عظیم استفاده کنند، اظهار کرد: نتیجه کم‌توجهی به آموزش قرآن در مدارس خود را در دانشگاه‌ها زمانیکه دانشجو نمی‌تواند روخوانی ساده قرآن را انجام دهد نشان می‌دهد.

رئیس هیئت مدیره تشکل‌ها و مؤسسات قرآنی استان مرکزی ضرورت آموزش قرآن در مدارس را متذکر شد و پیشنهاد داد: تعامل مدارس با مراکز قرآنی باید دوسویه باشد، حتی می‌توان از مربیان توانمند و فعال مؤسسات و خانه‌های قرآنی جهت کمک به مربیان قرآن در مدارس استفاده کرد تا از این طریق بتوان دانش‌آموزان را به سمت آموزش تخصصی‌تر هدایت کرد.

محمدی استفاده از ظرفیت منابر و مساجد را از دیگر علل جذب جوانان، نوجوانان و خانواده‌ها به سمت قرآن بیان کرد و افزود: متأسفانه امروز حضور نسل جدید را کمتر در مساجد شاهدیم. سال‌های قبل نوجوانان بیشتر در مساجد حضور داشتند و این امر علاوه بر تقویت مبانی دینی به کاهش چشمگیر آسیب‌های اجتماعی نیز کمک می‌کرد. تعریف طرح‌های جذاب ویژه مساجد به شرکت قشر جوان در این اماکن بسیار کمک می‌کند که از این ظرفیت می‌توان برای تبلیغ مراکز قرآنی بهره‌مند شد.

وی با اشاره به اینکه از ظرفیت کانون‌های فرهنگی هنری مساجد برای تبلیغ فعالیت‌های قرآنی استفاده مطلوب نمی‌شود، اضافه کرد: کانون مساجد و پایگاه‌های بسیج می‌توانند عامل مهمی برای جذب قرآن‌آموز باشند، اما متأسفانه مورد اهمیت واقع نمی‌شود. کانون‌ها و پایگاه‌های بسیج می‌توانند پیش شرط حضور در این مراکز را صحت قرائت قرآن قرار دهند تا اگر نوجوان یا جوانی در این بخش اشکالی دارد از طریق مراکز قرآنی برطرف کند، اما متأسفانه هیچ‌یک از این مراکز پرمخاطب در این حوزه فعال نیستند.

فعالیت قرآنی هیئت‌ها به تلاوت خلاصه نشود

محمدی هیئت‌های مذهبی را از دیگر عوامل جذب نوجوانان و جوانان به آموزش قرآن بیان و تصریح کرد: با وجود اینکه هیئت‌های مذهبی بسیار پرمخاطب هستند، اما در حوزه قرآنی فعالیت چشمگیری ندارند و تمام فعالیت قرآنی آنان به تلاوت قرآن ابتدای مراسم عزاداری خلاصه می‌شود. این هیئت‌ها باید بیش از پیش به قرآن متصل باشند. تعامل مؤسسات با این مجموعه‌ها و سایر مجموعه‌های فرهنگی باید متقابل باشد. مدیران و مربیان قرآن با حضور در هیئت‌های مذهبی می‌توانند به کشف استعدادها و هدایت نوجوانان علاقه‌مند به فعالیت‌های قرآنی کمک کنند.

رئیس هیئت مدیره تشکل‌ها و مؤسسات قرآنی استان مرکزی در پایان اظهار کرد: پیشنهادات برای مراکز فرهنگی و مذهبی بیان شده است، اما با وجود اینکه فعالان این مجموعه‌ها خود به انجام واقف هستند، اما در عمل شاهد انجام چنین اتفاق‌هایی نیستیم. اگر قصد توسعه فرهنگ قرآنی را داریم باید همه به تعهدات اخلاقی، کاری و شرعی خود عمل کنیم. مؤسسات قرآنی آمادگی برای برقراری ارتباط با مراکز فرهنگی و غیرفرهنگی را دارند و امید است با انجام چنین اتفاقاتی شاهد رونق هرچه بیشتر فرهنگ قرآنی در جامعه باشیم.

انتهای پیام
captcha