امروز از برخی مؤسسات قرآنی جز یک سردر باقی نمانده است
کد خبر: 4097305
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۲
از نقشه راه تا افق روشن مؤسسات قرآنی/ ۸

امروز از برخی مؤسسات قرآنی جز یک سردر باقی نمانده است

عضو هیئت بازرسان اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به تعطیلی چندین مؤسسه قرآنی در استان و شهرستان سامان به‌ویژه با بروز بحران کرونا، گفت: امروز از برخی مؤسسات که روزی فعالیت‌های قرآنی پررنگی داشتند جز یک سَردر باقی نمانده که این مؤسسات یا به‌صورت کامل تعطیل شده‌اند یا فعالیت‌های بسیار محدودی در مساجد یا محلات دارند.

موسسات قرآنی

منصور ایمانی، عضو هیئت بازرسان اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی چهارمحال‌وبختیاری و مدیر مؤسسه قرآن و عترت(ع) شمیم کوی یار در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به اینکه در حال حاضر مهم‌ترین مشکل مؤسسات قرآنی استان مسئله مکان فعالیت است، اظهار کرد: این مشکل باعث چندین بار جابجایی مؤسسه شمیم کوی یار از بدو فعالیت در سال ۹۱ تا کنون شده است.

وی با ذکر اینکه حضور و حمایت خیران از فعالیت‌های قرآنی در استان و منطقه سامان بسیار کمرنگ است، ادامه داد: مکانی که وقف فعالیت‌های قرآنی شده باشد وجود ندارد، ضمن اینکه مبالغ اجاره‌بها بسیار بالاست و از آنجا که مؤسسات قرآنی منبع درآمد خاصی ندارند، طبیعتاً از عهده پرداخت اجاره‌بها بر نمی‌آیند، ضمن اینکه نسبت به حمایت‌های دولتی و نهادهای قرآنی به مجموعه‌های مردم‌نهاد قرآنی نیز خوشبین نیستند لذا بار مشکلات بر دوش فعالان این عرصه سنگینی می‌کند.

ایمانی با تصریح اینکه شرایط کرونایی سبب از هم گسیختگی فعالیت حضوری مؤسسات قرآنی و تعطیلی آنان شد، گفت: آموزش مجازی قرآن در این ایام چندان مورد استقبال قرار نگرفت؛ در تلاش هستیم که فعالیت‌های حضوری مؤسسه شمیم کوی یار را از سر بگیریم اگرچه در حال حاضر کلاس‌هایی برگزار می‌شود اما رونق و پویایی پیش از ایام کرونایی را در این کلاس‌ها شاهد نیستیم.

وی در خصوص اهم فعالیت‌های قرآنی مؤسسه شمیم کوی یار در سامان در دوران قبل از بحران کرونا که مخاطبان زیادی را جذب می‌کرد، توضیح داد: برگزاری کلاس‌های آموزش روخوانی و روان‌خوانی قرآن، مداحی و تدبر در قرآن‌، برپایی محافل متعدد قرآنی در سامان با دعوت از قاریان بین‌المللی ایرانی و مصری و نیز حضور حجت‌الاسلام سیدمحمدحسین طباطبایی و دیگر چهره‌های مطرح قرآنی از مهم‌ترین برنامه‌های قرآنی این مؤسسه بوده است.

مدیر مؤسسه شمیم کوی یار افزود: برگزاری ویژه‌برنامه‌ها در مناسبت‌های مختلف ملی و مذهبی در محل مؤسسه و نیز در پیش‌دبستانی و جای‌جای شهر از جمله مدارس، برپایی دوره‌های قرآنی متعدد و اعطای گواهی‌نامه معتبر به شرکت‌کنندگان، حفظ سوره مبارکه فجر و استقبال پررنگ دانش‌آموزان، فضاسازی و پخت آش نذری در نیمه‌شعبان با مشارکت اهالی محله و دیگر برنامه‌ها از اهم فعالیت‌های قرآنی مؤسسه بوده است.

این فعال قرآنی استان با اشاره به تأسیس پیش‌دبستانی با محوریت قرآن در کنار کار مؤسسه در پاسخ به این پرسش که آیا درآمدزایی این مرکز کمکی در جهت تقویت مؤسسه قرآنی است یا خیر؟ بیان کرد: این مرکز در حال حاضر ۱۶ نوآموز را تحت پوشش دارد و با توجه به هزینه‌های جاری نظیر حق‌الزحمه و بیمه مربیان، پرداخت اجاره‌بها و دیگر هزینه‌ها، در حال حاضر درآمدزایی چندانی وجود ندارد.

ذهنیت رایگان بودن آموزش قرآن اصلاح شود

ایمانی افزود: متأسفانه ذهنیت رایگان بودن کلاس‌های قرآنی در میان مردم جا افتاده است و اخذ شهریه برای کلاس‌های قرآنی چندان در میان مردم خوشایند نیست و وقتی اسم شهریه می‌آید، از شرکت در کلاس‌ها امتناع می‌کنند.

عضو هیئت بازرسان اتحادیه قرآنی استان با اشاره به تعطیلی چندین مؤسسه قرآنی در استان و شهرستان سامان به‌ویژه با بروز بحران کرونا، گفت: امروز از برخی مؤسسات که روزی فعالیت‌های پررنگی داشتند جز یک سر در باقی نمانده که این مؤسسات یا به‌صورت کامل تعطیل شده‌اند یا فعالیت‌های بسیار محدودی در مساجد یا محلات دارند.

ایمانی نبود حمایت‌ها از جانب دولت را یادآور شد و بیان کرد: آخرین حمایتی که دریافت کردیم مربوط به چندین سال قبل است که با عنوان کمک‌هزینه اجاره‌بها اعطا شد، پس از آن با وجود اعلام درخواست‌ها و نامه‌نگاری‌های فراوان، هیچ حمایتی را شاهد نبودیم و فقط در حد حرف و وعده بوده است.

وی با اشاره به حضورش در جمع اعضای اتحادیه قرآنی استان، گفت: اتحادیه کشور نیز وعده‌هایی در جهت رفع یا تقلیل مشکلات داده است که تا کنون عملی نشده و اقدامی را شاهد نیستیم.

ایمانی در پاسخ به این پرسش که اتحادیه استان در حمایت از مؤسسات قرآنی چه کارهایی می‌تواند انجام دهد؟ گفت: یک شهردار را در نظر بگیرید که سواد و تخصص لازم برای کار و ارتقای شهر را داراست اما اگر اعتبارات و حمایت‌های مادی به مجموعه شهرداری تزریق نشود و به‌عنوان یک نهاد عمومی نتواند کمک‌های مردم را جذب کند، قطعاً در مدیریت شایسته شهری راه به جایی نخواهد برد؛ همین وضعیت در مورد اتحادیه قرآنی استان جاری است که هر چقدر هم قوی و توانمند باشد، وقتی حمایت مردمی را با خود نداشته باشد، عملاً کار زیادی نمی‌تواند از پیش ببرد.

وی ادامه داد: وضعیت نامطلوب اقتصادی و معیشتی مردم و نبود خیران و موقوفات قرآنی خود به‌خود سبب تضعیف فعالیت‌های مؤسسات و تشکل‌های مردم‌نهاد نیز می‌شود، ضمن اینکه دولت نیز توان حمایت ندارد. نهادهای قرآنی استان نیز اقدامی در جهت پشتیبانی از مؤسسات و مراکز قرآنی به‌ویژه در تأمین مربی قرآن، دعوت از اساتید و برپایی دوره‌های تربیت مربی و توانمندسازی مدیران و مربیان یا اعزام مدیران و مربیان نزد اساتید دیگر استان‌ها انجام نمی‌دهند.

کمبود مربیان متخصص قرآنی در استان

ایمانی یکی از مهم‌ترین مشکلات پیش روی مؤسسات قرآنی استان را کمبود مربیان متخصص و کارآمد دانست و افرود: دست و پای اتحادیه قرآنی استان در راستای تقلیل این مشکل و دیگر مشکلات مؤسسات بسته است و نمی‌تواند کاری انجام دهد؛ پس از حدود هفت ماه از آغاز کار اتحادیه قرآنی جدید در استان هنوز یک مکان مجزا و محل مناسب جهت استقرار وجود ندارد.

این فعال قرآنی استان در تشریح برداشت خود از فضای قرآنی استان، بیان کرد: برخی شهرها مانند بروجن، فرخشهر و شهرکرد وضعیت به مراتب بهتری در حوزه فعالیت‌های قرآنی به‌ویژه در مقوله آموزش دارند اما دیگر شهرستان‌ها با توجه به استعدادهای بالقوه قرآنی در حد انتظار نیستند.

ایمانی با اشاره به فعالیت‌های خود در حوزه مداحی، گفت: شیوع کرونا سبب کمرنگ شدن فعالیت‌های قرآنی و نیز نمودهای قرآنی در سطح جامعه شد؛ مثال بارز آن، مراسم ترحیم اموات است که متأسفانه جدیداً شاهد رواج مداحی و خوانش سرودها و اشعار، دشتی‌خوانی و نواختن نی و موسیقی به جای تلاوت قرآن هستیم که این حاکی از مهجوریت مصحف شریف در فرهنگ عمومی است.

مهجوریت مصحف شریف در فرهنگ عمومی

وی ادامه داد: جا دارد تا دیر نشده مسئولان ساز و کاری اتخاذ کنند که از قاریان برجسته و ممتاز برای مجالس ترحیم دعوت و صوت زیبای قرآن در این محافل به گوش مردم برسد، همچنین با دعوت از سخنرانان و خطیبان توانمند نسبت به بیان تفسیر و مفاهیم نورانی قرآن برای مردم اهتمام داشته باشیم.

ایمانی در پایان گفت: به‌نظرم مهم‌ترین کاری که اتحادیه قرآنی استان در کنار چانه‌زنی و جذب اعتبارات دولتی و مردمی باید در دستور کار قرار دهد، مبحث تربیت و توانمندسازی مربیان قرآنی است، ائمه جمعه و جماعات نیز می‌توانند در جهت کمک به اتحادیه قرآنی استان با مردم گفت‌وگو کنند و اقناع‌سازی در جهت سوق دادن کمک‌های مردمی به مجموعه اتحادیه و مؤسسات قرآنی و نهادینه‌سازی فرهنگ وقف قرآنی شکل بگیرد. اگر یک خیر قرآنی در سامان باشد که مکانی ویژه فعالیت‌های قرآنی را وقف کند می‌توان تمام مؤسسات قرآنی شهر را در این مکان مستقر و متمرکز شود.

انتهای پیام
captcha