معارف مورد نیاز تداوم راه انقلاب اسلامی
کد خبر: 4096954
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۱
آیت‌الله دژکام تشریح کرد؛

معارف مورد نیاز تداوم راه انقلاب اسلامی

نماینده ولی فقیه در استان فارس با طرح این سؤال که چه معارفی باید آماده باشد تا یک انقلاب بتواند به مسیر قوی خود ادامه دهد، گفت: در یک دسته‌بندی مختصر ۴ دسته معرفت نیاز داریم.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارسبه گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی‌فقیه در استان فارس امروز، 13 آبان در خطبه‌های نماز جمعه شیراز ضمن توصیه به رعایت تقوای الهی، رعایت این مسئله را موجب سربلندی در پیشگاه حضرت حق دانست.

وی با اشاره به فرا رسیدن روز دانش‌آموز، ادامه داد: جمع قابل توجهی از دانش‌‎آموزان ما امروز در راهپیمایی 13 آبان و محفل دینی پس از آن و نماز جمعه حضور دارند که نشانگر آن است که دانش‌آموز همواره در کنار انقلاب و در مسیر پیشبرد اهداف انقلاب بوده است.

امام جمعه شیراز با یادآوری اینکه نوجوانان ما در سال ۵۷ در کنار ملت انقلاب بزرگی در جهان راه انداختند، افزود: نوجوانان ایران در سال ۵۷ یک انقلاب بزرگ به راه انداختند، انقلابی که جهان را در این چند دهه متوجه خود کرده است، حتی مخالفان که اگر برایشان اهمیت نداشت مخالفت نمی‌کردند.

انقلاب اسلامی، انقلاب معنویت است

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه این انقلاب چه ویژگی‌، نخستین ویژگی آن را که خط فاصل بین انقلاب ما با سایر انقلاب‌هاست، معنویت دانست و گفت: انقلاب اسلامی، انقلاب معنویت است. انقلابی است که پس از چند قرن قهر کردن تمدن‌های بزرگ بشری با خدا، آمده است و تأکید دارد که بشر و تمدن بشری باید با خدا صلح کند و پرچم بندگی خدا را بالا برده است.

وی با تصریح اینکه در همین روزهایی که سر و صدا شروع شد، مخالفان و معاندین با رفتارهایشان نشان دادند که ضد معنویت و خداگرایی هستند، گفت: اینکه چند زن برهنه به خیابان بیایند - برهنه به معنای بی‌لباس نه کشف حجاب - این یعنی با معنویت مخالف است. اینکه فحش می‌دهند یعنی دشمنان انقلاب با معنویت مخالف هستند. از اول تاریخ تا به حال دو خط و دو جریان است؛ جریان حق و باطل؛ جریان معنویت و ضد معنویت، این‌ها ضد معنویت هستند.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: چیزی که شبکه‌هایی که دشمنان برای مخالفت با انقلاب راه انداختند، ملموس و مشهود است محوریت لذت و خوشگذرانی صرف دنیایی است؛ خوشگذرانی‌هایی است که از نظر انسان با معنویت کار شایسته‌ای نیست وگرنه ما لذت و خوشی حلال داریم. این نقطه تفاوت انقلاب ما با جریان تمدنی غربی است. آیا آن‌ها دارند نفس‌های آخرشان را می کشند یا ما. ما یک انقلاب و تمدن و جوان و اول خط هستیم اما آن‌ها در حال نزدیک شدن به پایان خط خود هستند.

آیت‌الله دژکام ادامه داد: بعد از 200 الی 300 سال که خونریزی‌ها و سفاکی‌ها کردند و بشر را از در خانه خدا و بندگی حضرت حق بیرون بردند اکنون حنایشان رنگی ندارند و نمی‌توانند ادامه دهند. تمام این جریاناتی که برای انقلاب ما راه می‌اندازند از بیچارگی است که دارند نفس‌های آخرشان را می‌کشند، خودشان می‌دادند که نفس‌های آخرشان است.

وی با یادآوری منویات رهبر معظم انقلاب در این رابطه گفت: معظم‌له فرمودند تمدن اروپایی و امریکایی دارد نفس‌های آخرشان را می‌کشند و ما با یک انقلاب برخاسته ازمعنویت و تعلیم دینی و اسلام ناب محمدی همراه با پشتوانه هوش ایرانی - کسانی که پیامبر گرامی (ص) به هوش و حق‌طلبی آن‌ها به نوعی مدال افتخار داده است – آماده‌ایم تا فریاد معنویت صحیح که شایسته بشریت است در عالم بلند کنیم و تمدن معنوی را پایه‌گذاری کنیم. اگر بناست یک ملت، تمدن جدیدی بسازد، باید تمدن بر پایه معرفت هم باشد؛ معنویت و معرفت .

نماینده ولی فقیه در استان فارس با طرح این سؤال که چه معارفی باید آماده باشد تا یک انقلاب بتواند به مسیر قوی خود ادامه دهد، گفت: در یک دسته‌بندی مختصر ۴ دسته معرفت نیاز داریم؛ اگر این 4 دسته بود اقداماتمان اقدامات خوبی خواهد شد. نخست معرفت‌های بنیادین است که در فرهنگ خود به آن می‌گوییم اصول و مبانی فکری و اروپایی‌ها به آن می‌گویند پارادایم. پارادایم تفکر آن‌ها این بود که گفتند خدا نیست برخی هم گفتند نمی‌دانیم هست یا نیست، اما پایه تمدن ما بر یقین به وجود خدا است، این تفاوت را باید متوجه باشیم.

معادگرایی؛ پایه تفکر انقلاب اسلامی

وی با بیان اینکه پایه تفکر ما این است که انسان با تمام شدن زندگی دنیا تمام نمی‌شود، زندگی ما در عالم دیگری ادامه دارد، افزود: این شهدای شاهچراغ(ع) زنده هستند؛ «بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ» این پایه تفکر ما است. پایه تفکر تمدن اروپایی چیست؟ می‌گویند اگر مُرد دیگر تمام شده است، این پایه‌های تفکر است که دارد با هم می‌جنگد، عرصه نبرد بین تمدن ما و غرب عرصه‌ای است که از یک طرف خداباوری است و از یک طرف کفر به خداست،از یک طرف معادباوری است، از یک‌ طرف این است که انسان با مرگ تمام می‌شود. پایه‌های اساسی انقلاب ما همین است. پایه‌هایی که 124 هزار پیامبر برای آن زحمت کشیده‌اند، آن طرف شیطان است؛ باید باور خودمان را تقویت کنیم.

وی همچنین گفت: دسته دوم از معارف برای اینکه حرکت انقلاب را در گام دوم جلو ببریم، معارف راهبردی است؛ یعنی چارچوب جهت‌گیری انقلاب و حرکت کشور و ملت را بشناسیم. اینکه بر مسئله ولایت فقیه پامی‌فشاریم برای آن است که راهبرد حرکت و جهت‌گیری حرکت ما به سوی فلاح را ولی فقیه تعیین می‌کند، ولایت به معنی آن است که ما در راهبرد حرکت خود راه را گم نکنیم، جلودار ما نائب امام زمان(عج) است.

آیت‌الله دژکام تصریح کرد: مسئله سوم معارف کاربردی است؛ به این معنا که باید در مقام تصمیم‌گیری اطلاعاتی داشته باشیم که تصمیم درست بگیریم  آن معارف می‌شود ابزار تصمیم‌گیری صحیح و نهایتاً معارف عملی در لحظه اقدام؛ به تصمیم نهایی نیاز است که این را عملیاتی کند.

وی با بیان اینکه باید 4 مرتبه معرفت را آماده کرده باشیم و بحمد الهی با رهنمودهای رهبر انقلاب این‌ها شکل گرفته است، افزود: حرکت ما حرکتی است که پشتوانه قوی معرفتی دارد؛ مسلما آنچه که به دنبال حرکت ما در این مسیر می‌آید آن است که شیطان برای فریب ما کارهایی را انجام خواهد داد.

دو رهزن برای جامعه اسلامی

امام جمعه شیراز دو رهزن را برای جامعه و امت اسلامی برشمرد و گفت: آمریکا و تمام جهان استکبار می‌دانند که اگر بخواهند در مقابل این اندیشه قوی و حق بایستند، باید چیزی از ناحیه خود عرضه کنند که شبیه به حق باشد و مردم را فریب دهند لذا دو نوع اسلام معرفی کرده است، اول اسلام تحجر داعش است ـ آن کسی که اسلحه به دست می‌گیرد و سه دانش‌آموز معصوم را در مقدس‌ترین مکان‌ها می‌کشد ـ پس حواستان به اسلام متحجرها باشد. امام و رهبر معظم با این اسلام متحجرین برخورد کرده است و اگر فریب بخوریم و تحجر را به جای تدین بگیریم، به انحراف رفته‌ایم و کارمان به جای باریک می‌کشد، این مدلی است که آمریکا برای شکست انقلاب ما درست کرده است .

وی جریان دوم را اسلام لیبرال عنوان کرد و افزود: برخی‌ها اسمشان مسلمان است اما توجیه‌گر سبک و روش‌های غربی از زندگی هستند ؛ هر چه آن‌ها انجام می‌دهند توجیه می‌کنند. اسلام آمریکایی یکی از این دو جهت است یا متحجر است یا توجیه کننده اشتباهات تمدن غرب، با هر دوی این تفکر مخالفیم .

آیت‌الله دژکام تصریح کرد: نهضت برآمده از حرکت مردم سربلند ایران، نهضتی است که پایه‌هایش اسلام ناب محمدی (ص) است و ما می‌دانیم اسلام ضد ظلم و ضد ستم و طرفدار مظلومان است؛ دینی است که اولیایش مرتب فرمودند کونا للظّالم خصماً و للمظلوم عوناً، کمک دادن به مظلومان کار مسلمانی است و مقابله با ظلم و استکبار کار مسلمان است؛ فریادگری علیه همه استعمارها کار مسلمان است؛ این فریاد را امروز با قدرت و قوت در جهان آغاز کرده‌ایم و می‌دانیم به حسب وعده الهی پایان حرکت ما پیروزی حق بر باطل است.

وی با تأکید بر اینکه باید همیشه این 4 دسته معارف برای مقابله با دشمن آماده کنیم، گفت: مبانی تفکر انقلاب اسلامی را در هفته‌های آتی باز هم بازخوانی خواهیم کرد تا نسل جوان و نسل بعدی در ادامه راهی که شهدا رفتند آگاهانه بتوانند قدم بردارند.

امام جمعه شیراز در ادامه سخنان خود ضمن گرامیداشت یاد شهدای حادثه تروریستی حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) که یک هفته از شهادت آنان می‌گذرد، افزود: امروز همچنین روز دانش‌آموز است. حرکت عظیم دانش‌آموزی ما در سال ۵۷ و شهادت عزیزان دانش‌آموز در ۱۳ آبان ۵۷ زمینه پیروزی این حرکت اسلامی بوده است و ادامه این حرکت باز به عهده جوانان نسل بعدی است امیدواریم در این مسیر موفق باشند.

وی با تأکید بر اینکه باید از قرآن درس بگیریم، افزود: ایران اسلامی امروز شاهد یک موج عظیم از دانش‌آموزانی بود که پای آرمان‌های این انقلاب ایستاده‌اند؛ دهه هشتادی‌ها و دهه نودی‌ها انقلاب اسلامی را تداوم خواهند داد. همچنین امروز روز مبارزه با استکبار است؛ برای اینکه بدانیم استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا چه ظلم‌هایی به ملت ما کرده است چند صحنه اصلی را یک بار دیگر مرور می‌کنیم.

مرور وقایع 13 آبان

آیت‌الله دژکام یادآور شد: در سال 32 دولت ملتی داشت که البته حساب دولت اسلامی جداست. مردم در آن زمان رأی داده بودند که این دولت، دولت ماست اما وقتی آمریکا مشاهده کرد چنین دولتی به نفعش نیست، کودتا کرد و این دولت را از بین برد و حکومت را به مدت طولانی به دست ظالمانی داد که جز نوکری آمریکا و ظلم و ستم به ملت کار دیگری بلد نیستند. این اولین ظلم مستکبر بزرگ آمریکاست که در تاریخ معاصر ما شروع کرده است. قبل از آن آمریکا عددی نبوده است و انگلیسی‌ها بودند. مستکبران خودشان نیز گاهی جا عوض می‌کنند.

وی با بیان اینکه قبل از آمریکا در رأس قوی استکباری انگلیس بوده است اما آمریکا در اینجا به میدان آمد و ظلم و ستم را شروع کرد و 10 سال بعد در سال 41 و 42 قضیه کاپیتولاسیون را به وجود آورد، گفت: گرچه دولت دست خودشان بود شاه دست نشانده خودشان بود اما راضی نشدند و گفتند آمریکایی‌ها باید مصونیت قضایی داشته باشند. امام راحل در مدرسه فیضیه قم این مصونیت را معنا کرد و فرمود یک آشپز آمریکایی شاه ما را بکشد، ما نمی‌توانیم چیزی بگوییم خوار و ذلیل تر از این؟ ملت ما این ذلت را نمی‌توانست بپذیرد، اینکه خروش امام شد خروش و فریاد همه ملت ایران و همگان علیه استکبار به میدان آمدند و غوغا کردند و با تمام هیئت سینه‌زن‌های امام حسین(ع) آمدند و گفتند شاگردان مکتب هیهات منا الذله هستیم و زیر بار ذلتی که آمریکا برای ما درست کند نمی‌رویم.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: این حرکت عظیم و توفنده هرچند سرکوب شد اما تا سال 57 ادامه پیدا کرد لذا در هر چه خون ریخته شده در ایران است،  آمریکایی‌ها دخیل هستند؛ آمریکایی‌ها دستور دهنده بودند و بزرگان ارتش ما را می‌نشاندند و هرچه دستور می‌دادند باید انجام می‌دادند.

وی با یادآوری منویات رهبر معظم انقلاب که فرمودند دشمنان ما با ایران قوی مخالف هستند، گفت: شهدای دانش‌آموز ما در سال ۵۷ به دست آمریکایی‌ها کشته شدند و ما به میدان آمدیم تا با استکبار مبارزه کنیم و این راه را ادامه خواهیم داد اما چیزی که مسلم است این است که این مبارزه یک ابزار  می‌خواهد.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه ما در سال ۵۷ که در خیابان‌ها ایستادیم چیزی جز سینه که برابر گلوله سپر کنیم نداشتیم؛ رهبری این امت گفت ایران باید قوی شود، همانطور که قرآن  فرموده است مسلمانان باید قوی باشند، افزود: امروز پایگاه‌های آمریکا در شعاع ۲ هزار کیلومتری مرزهای کشور ما در معرض فرو افتادن موشک‌های بالستیک ایرانی هستند، این‌ها به دست جوانان ایرانی ساخته شده است.

امام جمعه شیراز با تأکید بر اینکه در فناوری نظامی و موشک و پهپاد امروز معطل این نیستیم که فلان کشور قدرتمند به ما چیزی بدهند یا ندهند، گفت: جوانان ایران در این مسیر آمده‌اند اما آیا ایران قوی فقط تسلیحات نظامی می‌خواهد؟ پاسخ خیر است. قدرت اسلام و ایران باید اضافه شود و همه باید در این راستا حرکت کنیم.

عوامل قدرت‌افزایی ایران اسلامی

وی در ادامه فرازهایی از پیام رهبر معظم انقلاب درباره شهدای شاهچراغ(ع) یادآور شد و گفت: اولین عامل قدرت‌افزایی که رهبر معظم در پیام برای شهدای شاهچراغ(ع) فرمودند این است که همه یده واحده باشید؛ جوانان و نوجوانان با یکدیگر متحد باشند. اگر این کشور می‌خواهد قدرتمند باشد، باید همه اقشار و همه ملت یک ید واحده شوند و یک مشت محکم که به دهان آمریکا کوبیده شود این گام و توصیه اول است.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه باید افزایش قدرت علمی کشور را دنبال کنیم چرا که علم سلطان است و دانش ما باید چیره شود، افزود: دانش ایرانی باید مورد غبطه دیگران باشد؛ در این راستا دانش‌آموزان و دانشجویان و طلاب نقش اصلی دارند و باید میدان‌دار باشند از یادگیری و یاد دادن کوتاه نیاییم برای اینکه ایران در پرتو علم قوی می‌شود لذا قدرت علم را باید هدفگذاری کنیم  و فارس و شیراز باید برای پیشرفت علمی هدفگذاری کند.

وی با تأکید بر اینکه یکی از موتورهای پیشران ایران قدرتمند باید شیراز باشد، گفت: باید قدرت علمی ایران و اسلام را به رخ جهانیان بکشیم؛ در این راستا می‌خواهیم از نسل جوان قول بگیریم که هر چه می‌توانید در این زمینه کار کنید.

عضو مجلس خبرگان رهبری مرحله دیگر مورد نیاز را قدرت اقتصادی عنوان کرد و گفت: چیزی که دشمن می‌خواهد قوی‌تر از ما جلوه دهد همین قدرت اقتصادی است. ما از نظر موقعیت جغرافیایی در منطقه‌ای هستیم که غنی‌تر و بهتر از کشور ما پیدا نمی‌شود؛ مسائل طبیعی به نفع ماست ظرفیت خلیج فارس و دریای عمان و نزدیک به 3 الی 4 هزار کیلومتر مرز با آب‌های آزاد دنیا؛ موجودی شماست بعضی از کشورها می‌خواهند یک وجب از این مسیر را داشته باشند تا بتوانند کار خود را در دنیا سامان دهند اینها زمینه‌های قدرتمندی است اما مردان و بانوان باید در این میدان بیایند تا قدرت اقتصادی را بالا ببریم.

وی مرحله دیگر را قدرت فرهنگی برشمرد و افزود: قدرت فرهنگی مسئله‌ای است که شاید این روزها خیلی‌ها حس کردن این مسیر را باید هدفگذاری کنند. قطعاً همانطور که از نقطه تقریباً صفر به این قدرتمندی در عرصه نظامی رسیدیم که امروز همه‌شان می‌گویند اگر ایران بخواهد می‌تواند بمب اتمی بسازد، این قدرتمندی را در عرصه اقتصاد و فرهنگ و تبلیغ به نمایش بگذاریم.

آیت‌الله دژکام تصریح کرد: اگر کار خودمان را در راستای قدرت‌افزایی ایران انجام دهیم، همان است که امام راحل فرمودند آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند. این دفعه هم متوجه شد که هیچ غلطی نمی‌تواند بکند و در آینده نیز خواهند دید؛ چون این ملت تحت امامت و ولایت امام زمان(عج) چنان ایستاده است که هیچ قدرتی در این عالم نمی‌تواند آن را شکست دهد.

انتهای پیام
captcha