هویت انقلاب اسلامی با استکبارستیزی گره خورده است
کد خبر: 4096291
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۱

هویت انقلاب اسلامی با استکبارستیزی گره خورده است

سرپرست جهاد دانشگاهی فارس، استکبارستیزی را از اصول محوری انقلاب اسلامی دانست و گفت: ۱۳ آبان روز ملی استکبارستیزی یادآوری می‌کند که هویت انقلاب اسلامی با استکبارستیزی گره خورده است و اگر این هویت را از انقلاب بگیریم دچار دگردیسی هویتی خواهیم شد.

امیرحسین استقلال، سرپرست جهاددانشگاهی فارسبه گزارش ایکنا از فارس، به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی فارس، امیرحسین استقلال، سرپرست جهاددانشگاهی فارس امروز، 10 آبان استکبارستیزی را از اصول محوری انقلاب اسلامی دانست و گفت: ۱۳ آبان روز ملی استکبارستیزی یادآوری می‌کند که هویت انقلاب اسلامی با استکبارستیزی گره خورده است و اگر این هویت را از انقلاب بگیریم دچار دگردیسی هویتی خواهیم شد.

وی در آستانه روز ملی استکبارستیزی به تبیین نقش دانشجویان در تحولات اجتماعی پرداخت و گفت: امروز رفتار دانشجویان تأثیر مهم  و موثری در جامعه دارد.

استقلال افزود: امروز اگر شعار استکبارستیزی می‌دهیم، نباید فراموش کنیم که هنوز شعار محوری انقلاب «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» است لذا در بطن این شعار هم اصالت دین، هم مقابله با هرگونه سلطه و هم عزت‌طلبی و مردم‌سالاری وجود دارد بنابراین باید شعار محوری انقلاب برای دانش‌آموزان و دانشجویان باز تعریف شود.

سرپرست جهاددانشگاهی فارس، جامعه تک صدا را خواست استکبار دانست و گفت: اگر امروز حرف از روز ملی مبارزه با استکبار می‌زنیم فراموش نمی‌کنیم که تک گویی و مونولوگ محصول مستقیم استکبار است و اتفاقاً یکی از نمادهای مبارزه با استکبار دیالوگ و تکثر اندیشه است لذا در سالروز مبارزه با استکبار جهانی در چارچوب قانون اساسی باید با صبر و‌حوصله شنونده صداهای متعدد و ذهن‌های متکثر باشیم و هرگز نباید فراموش کنیم که یکی از آرمان‌های انقلاب اسلامی مبارزه با تک صدایی بود لذا برخی نباید امروز به بهانه شعار آزادیِ بیان همسو و همصدای استکبار جهانی عمل کنند و دنبال بازگشتِ جامعه تک صدا بروند.

استقلال با بیان اینکه توجه دانش‌آموزان و دانشجویان به مسائل سیاسی امری ضروری است، در عین حال تاکید کرد: غلظت مسائل سیاسی مربوط به فعالان گروه‌های سیاسی و احزاب است دانش‌آموزان و دانشجویان باید با زبان درس و منطق به حل مشکلات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی فکر کنند. مدرسه و دانشگاه باید جای درس و علم‌اندوزی باشد اگرچه نمی‌توان و نباید دانش‌آموزان و دانشجویان را از مسائل سیاسی دور نگه داشت اما تحلیل آن‌ها از وقایع سیاسی باید یک تحلیل مبتنی بر منطق و به دور از رفتارهای احساسی باشد.

وی ادامه داد: امروز استکبار می‌خواهد که زبان احساس جای زبان منطق و عقل را بگیرد لذا با حفظ رویکرد تکثر و آزادی اندیشه باید با زبان درس و‌ منطق و گفت‌وگو رفتارهای سیاسی را نقد کرد و اجازه ندهیم که استکبار در هیبتِ فحاشی و رفتارهای احساسی و یا تک صدایی و مونولوگ چهره کریه خود را به نمایش بگذارد.

سرپرست جهاد دانشگاهی فارس تأکید کرد: در روز ملی مبارزه با استکبار نباید فراموش کنیم که اسلامیت و جمهوریت جزو اصول ذاتی و اساسی انقلاب اسلامی است و هرکدام از این مفاهیم تقلیل پیدا کند و یا بی‌ارزش شود، از آرمان‌های اولیه انقلاب اسلامی فاصله گرفته ایم.

استقلال با بیان اینکه گوش جمهوری اسلامی برای هرگونه نقد و یا اعتراض باید شنوا باشد، گفت: دانش‌آموزان و دانشجویان با هر نحله فکری فرزندانِ راستین این سرزمین و محصول آموزه‌های انقلاب اسلامی هستند لذا باید برای شنیدن حرف آنان سعه صدر داشته باشیم چرا که امروز بیش از هر زمان دیگر نیازمند وفاق و همدلیِ استراتژیک و البته پرهیز از هرگونه تنش در محیط درس و بحث هستیم.  با صبر و شکیبایی و تکیه بر عقلانیت و نیز ظرفیت‌های قانون اساسی جمهوریتِ نظام را به شکلی متعالی تبلیغ و به اسلامیت نظام نیز افتخار کرد.

وی ارتباط عاطفی مبتنی بر گفت‌وگوی بی واسطه و صادقانه با دانش آموزان و دانشجویان را از مهم‌ترین ضرورت‌های دهه چهارم انقلاب اسلامی ذکر کرد و افزود: نسل امروز جامعه دانش‌آموزی و دانشجویی ما به واسطه گسترش شبکه های ارتباطی و اجتماعی نسلی پیشرو است و معلم دیگر نمی تواند فقط یک شب از دانش آموز خود جلوتر باشد معلم و استاد باید به اندازه دهها کتاب از دانش آموز و دانشجوی خود جلوتر باشد.

استقلال تاکید کرد:  کلید موفقیت در برقراری ارتباط با دانش آموزان و دانشجویان گفت‌وگوی بی واسطه و بدون تکلف مجموعه تصمیم گیرندگان حوزه آموزش و پرورش و دانشگاه با دانش آموزان و دانشجویان است و جهاد دانشگاهی می تواند بستر مناسب برای این گفت و‌گو را فراهم آورد.

سرپرست جهاد دانشگاهی فارس، فاصله تغییرات اجتماعی را عاملی مهم در تفاوت دانش‌آموز و دانشجوی دهه شصت و هفتاد و‌ هشتاد با دانش‌آموزان و ‌دانشجویان دهه نود و سده جدید دانست و گفت: تغییر ابزارهای اجتماعی و رشد فزاینده تکنولوژی و شبکه‌های اجتماعی و ارتباط آسان دانش‌آموزان و دانشجویان با همسنلان خود در دیگر نقاط دنیا خواسته‌ها و نیازهای آنان را متفاوت با نسل‌های پیشین کرده است اما فراموش نکنیم که همین دانش‌آموزان و دانشجویان به لحاظ هویتی ایرانی و مسلمانند و البته که هویت آن‌ها قدمتی چند هزار ساله دارد و به آسانی تغییر پیدا نمی‌کند اما طبیعی است که خواسته‌ها و نیازهای آن‌ها متاثر از مسائل و نیازهای روز است و باید پای سخنان آن‌ها نشست و نیازها و خواسته‌هایشان را بررسی و بر اساس ضرورت برخی از آن‌ها را با حفظ شاخص‌های هویتی اجابت کرد.

وی در پایان تأکید کرد: اگر امروز شاهد نفوذ فرهنگ غربی در داخل کشور هستیم نمی‌توانیم فقط با شعار مرگ بر استکبار به مقابله این فرهنگ برویم. باید بپذیریم که جامعه غربی در حوزه‌های علمی و فنآوری و اقتصادی نسبت به ما برتری دارد و با استفاده از این مزیت دامنه نفوذ فرهنگی خود را گسترش می‌دهد لذا اگر محیط مدرسه و دانشگاه محیط درس و بحث و گفت‌وگو و امیدآفرینی و نشاط علمی باشد می‌توان با دانش‌افزایی و تولید علم و رشد فزاینده اقتصادی جلوی نفوذ فرهنگ غربی را گرفت. یادمان باشد استکبار در زمان جهل و عقب‌ماندگی قدرت بیشتری می‌گیرد، لذا دانش‌آموز و دانشجوی بیدار ما با پژوهش و تحقیق و تولید فکر و اندیشه مهم‌ترین جبهه مقابله با استکبار را تشکیل می‌دهند.

انتهای پیام
captcha