مفهوم «لَا إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ» چیست
کد خبر: 4095760
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۷
ابوالفضل بهرام‌پور پاسخ داد

مفهوم «لَا إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ» چیست

مفسر قرآن کریم با اشاره به آیه «لَا إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ» گفت: مفهوم این آیه مبارک به آن معنی نیست که آزاد باشی و هر کاری که می‌خواهی انجام دهی بلکه این آیه برای عقیده درونی اشخاص است و اتفاقا در عمل اکراه و اجبار باید باشد.

ابوالفضل بهرام‌پور، مفسر قرآن کریمابوالفضل بهرام‌پور، مفسر قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، با اشاره به لزوم تفسیر آیات قرآن کریم به صورت تخصصی گفت: نوجوانان و جوانان ما نباید حرف و موضوعی را بدون تحقیق و جست‌وجوی لازم باور و بدون تحقیق گفته‌های دشمن در فضای مجازی را باور کنند.

وی افزود: نوجوان و جوان ما نباید دروغ‌های آمریکا، انگلیس و فرانسه را باور کنند و باید بدانند به دروغ گفتن دشمنان، مصداق توهین به شماست و نباید بدون تحقیق کافی موضوعی را باور کنیم زیرا با این کار در واقع خود را فریب داده‌ایم.

بهرام‌پور ادامه داد: دانشجویان ما با یک تلنگر فضای مجازی نباید زودباور باشند بلکه باید در قرآن و دین تجسس و تحقیق کنند و این مصداق یک آدم باسواد است که اول تحقیق کند و بعد باور کند.

قرآن را سیاسی تفسیر نکنیم

این مفسر قرآن تصریح کرد: گرانی نباید به خسارت زدن به مردم در جامعه و اموالشان منجر شود و در این میان نیز نباید عده‌ای به خود اجازه دهند که قرآن را به شکل سیاسی تفسیر کنند و با اشاره به آیاتی از قرآن بخواهند بگویند چون اجباری در دین نیست قوانین را هم اجباری به رعایت کردن نداریم.

وی با اشاره به آیه 256 سوره بقره «لَا إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ...» بیان کرد: مفهوم این آیه مبارک به آن معنی نیست که آزاد باشی و هر کاری که می‌خواهی انجام دهی بلکه این آیه برای عقیده درونی اشخاص است و اتفاقا در عمل اکراه و اجبار باید باشد.

بهرام‌پور ادامه داد: این آیه مبارک دارای 2 نوع ابعادی است که یک بار درباره اجرا و یک بار بر باور و عدم باور حکم می‌کند و مثال آن را می‌توان به قانون راهنمایی و رانندگی که پلیس یک کوچه را ورود ممنوع اعلام می‌کند، تشبیه کرد که حتی اگر ما اعتقاد و ایمان به ورود ممنوع بودن کوچه نداشته باشیم باز هم در اجرای قانون اجبار این کوچه اجبار وجود دارد.

او با اشاره به رعایت عفاف و حجاب در جامعه نیز اظهار کرد: در موضوع حجاب اینکه دستور اسلام است را که پذیرفتیم یک موضوع است و در اجرای حکم رعایت حجاب در جامعه با توجه به اینکه این همه شهید داده‌ایم اجرای حکم حجاب اجباری بوده و اکراهی نیست.

وی در پایان تصریح کرد: آنکه از ترس یا هر چیز دیگری حجاب را رعایت کند و قلباً به حجاب معتقد نباشد در عالم برزخ بی حجاب محسوب می‌شود زیرا حجاب در دلش واقعا نبوده است.

انتهای پیام
captcha